بهشتی:
باغ ایرانی کهنسالترین نوع باغها در جهان است
سیدمحمد بهشتی، باغ ایرانی را کهنترین الگوی باغسازی در جهان دانست و آن را حاصل تصرف جوهری انسان بر طبیعت معرفی کرد و نوروز را تجلی نگاه ژرف و شریف ایرانی به طبیعت برشمرد.
نشست «از بهار تا باغ ایرانی» دوشنبه ۱۸ فروردینماه ۱۴۰۴ با حضور سیدمحمد بهشتی، چهره ماندگار فرهنگ ایران و عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در سالن کنفرانس مجموعه فرهنگیتاریخی نیاوران برگزار شد.
سید محمد بهشتی ـ رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی ـ توجه و تمرکز بر مفهوم باغ ایرانی را مایه خرسندی دانست و در اینباره گفت: با توجه به اینکه باغ ایرانی در ابعاد و به شکل کنونی دارای عمومیت خاصی است، پدیده جدیدی به شمار میرود و مایه خرسندی است، زیرا در بین انواع باغهایی که در جهان وجود دارد، باغ ایرانی کهنسالترین نوع باغهاست که کمتر مورد بحثهای نظری قرار گرفته است.
این پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی با معرفی سه الگوی باغ ایرانی، چینی و اروپایی ادامه داد: در تعاریف آمده است که باغ ایرانی به لحاظ هندسی از یک صلیب تشکیل شده که در محل تقاطع اصلی آن یا در یک سوی این صلیب، کوشکی وجود دارد. این محورها دارای آب روان و درخت بوده و اما عجیب است که ما کمتر این هندسه را در آثار هنرمندان ادبیات و نگارگری کشورمان میبینیم و عمدتا فضایی متنوعتر و پرحرکتتری را از باغ در آثار این هنرمندان شاهد هستیم. او با بیان اینکه باغ ایرانی حاصل تصرف جوهری، باغ چینی حاصل تصرف فیزیکی و باغ اروپایی حاصل تصرف جبری است، اظهار کرد: یکی از عمده تمایزات باغ ایرانی نحوه نگاه به گیاه و طبیعت است. در باغ اروپایی محیط طبیعی به کناری زده میشود و به جای آن ردیف درختان تصرف شده وجود دارد که همه یک شکل مشخص و فرمپذیر دارند بنابراین در چنین باغهایی شاهد لابیرنت هندسی سبز هستیم. در واقع حد اعلای رفتار اروپا با باغ، رام کردن آن است یعنی وقتی گیاه تحت سلطه انسان قرار میگیرد، میتواند وارد باغ شود و به نوعی این باغها نمایش سلطه انسان بر طبیعت است. بهشتی ادامه داد: در باغ چینی و آسیای شرقی اما نگاه متفاوت و جالب است. در باغهای این مناطق، گیاه، زمانی پذیرفتنی میشود که بتوان آن را کوچک و مینیاتوری کرد و مانند بنسای جابهجا کرد. بر همین مبنا اساسا مفهوم گلدان از چین وارد ایران شد و ما تا قبل از دوران زندیه مفهومی به نام گلدان برای جابه جایی طبیعت زنده نداشتیم. در واقع باغ چینی به نحوی است که طبیعت به محضر انسان مشرف میشود.
پژوهشگر فرهنگ و میراث فرهنگی ایران با اشاره به نوروز گفت: به محض اینکه شما با نوروز ارتباط برقرار میکنید دیگر از قید زمان تقویمی خارج می شوید. عطر نوروز تقریباً از اوایل اسفند پخش میشود. ما هم با نوروز تصرف جوهری داریم. نوروز آسمان طبیعت و شریفترین وقت سال است. ما در فرهنگ ایرانی یک ویژگی بارز داریم هیچوقت اکتفا به زمین نمیکنیم و تا یک موضوع را فتح نکنیم، آرام نمیگیریم.
سخنگوی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران تشریح کرد؛
ماجرای خریدهای میلیاردی
تجهیزات بیکیفیت سینما در دولت قبل چه بود؟
کامران سحرخیز سخنگوی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید با اشاره به بینتیجه ماندن سامانه میلیاردی شناسا درباره جزییات مبادله سینماشهر با یک شرکت خصوصی و خرید تجهیزات غیرحرفهای توضیح داد.
کامران سحرخیز سخنگوی اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران درباره جزئیات خرید تجهیزات غیرحرفهای برای سینماها توسط مؤسسه سینماشهر در دوره مدیریت قبلی توضیح داد: حقیقتاً من هم درباره مسائل و جزئیات مالی این اتفاق خبر ندارم. چند بار هم درباره اطلاع از جزئیات مبادله سینماشهر با این شرکت خصوصی درخواست دادیم اما به ما اطلاعاتی ندادند. قرار بود در سامانهای جزئیات خرید و فروشهایشان را به صورت شفاف اعلام کنند اما گفتند این اطلاعات خصوصی است در حالی که سینماشهر یک مؤسسه خصوصی نیست. اکنون اطلاع نداریم که چه حجم از اعداد و ارقام مبادله شده اما قطعاً رقم بالایی بوده است. متأسفانه با این بودجه زیاد اجناسی خریداری شده که غیرحرفهای بوده و برای سینما مناسب نبودهاند.
وی افزود: این سیستمهای خریداریشده آزمایش نشده و مورد بررسی جدی قرار نگرفته بودند. زمانی که ما متوجه مشکل این تجهیزات شدیم، هشدار دادیم اما نتوانستند آنها را درست کنند و موضوع را مسکوت گذاشتند.
سخنگوی اتحادیه با انتقاد از ایده شکستن انحصارطلبی شرکتهای فروش تجهیزات در دوره قبلی گفت: ایده آقای هاشم میرزاخانی در آن زمان این بود که شرکتهای دستاندرکار در این حوزه، اجناس و تجهیزات سینمایی را گرانتر میفروشند و در این زمینه انحصار ایجاد کردهاند. چطور ممکن است ۳ یا ۴ شرکت انحصار ایجاد کنند اما یک شرکت بهصورت تکی اجناس غیرحرفهای خود را به سینماشهر بفروشد؟ مسلماً این عبارت غلط است.
* سرورهای بلااستفاده چند میلیارد آب خورد؟
وی تصریح کرد: در بحث سالنسازی سینما، فقط مسئله سرور مطرح نیست؛ شما برای یک سالن سینما به سیستم صوتی، پرده، صندلی، پروژکتور و … نیز نیاز دارید. آنطور که مشخص بود، آن شرکت مذکور سرور را با قیمت پایین ارائه میکرد، اما باقی تجهیزات را با قیمت بالاتر میفروخت. یعنی فقط یک قلم جنس را با قیمت پایین عرضه کرده بود که اتفاقاً سرورها هم اصلاً باکیفیت نبودند و نسبت به تجهیزات دیگر قیمت خیلی بالایی نداشتند. طبق اعلام خودشان، مثلاً اگر ۱۰۰ سرور خریداری شده و هرکدام از آنها ۱۰۰ میلیون تومان باشد، فقط ۱۰ میلیارد تومان هزینه سرورهاست که اکنون همه آنها بلااستفاده هستند. در کنار این مبلغ، تجهیزات دیگر هم وجود داشته است. سحرخیز با اشاره به اولویت سالن سازی در دولت قبل عنوان کرد: در دولت قبل، سالنهای سینما به سرعت افتتاح میشدند و به نظر میرسید هدف، صرفاً سالنسازی بود و هزینه خرید تجهیزات صرف ساخت سالنهایی شد که برخی از آنها هنوز بهرهبرداری نشدهاند.
* پروژکتورهای خانگی در سالن سینما!
وی درباره خرید پروژکتورهای خانگی برای سینماها بیان کرد: پروژکتورهای خریداری شده، برای مصارف خانگی مناسب بودند نه سالن سینما. ممکن است هر کسی با تجهیزاتی برخورد کرده باشد که کاربرد خانگی دارند اما در مدلهای دیگر کارکرد حرفهای نیز داشته باشند. مثلاً پروژکتورهایی که برای این سرورها خریداری شده بود، برای ۲۴ ساعت کار کردن در سالن سینما طراحی نشده بودند و تفاوت حجم و اندازه این دستگاهها در مقایسه با نسخه حرفهای آن کاملاً مشهود بود. قدرت نور و میزان خرابی این پروژکتورها نیز بسیار زیاد بود. شاید کسی در نگاه اول به این موارد توجه نکند اما در واقع شما هزینه گزافی برای تجهیزاتی خرج کردهاید که فقط چند ماه دوام داشتهاند.
* چرا کسی اعتراضی نکرد؟
سحرخیز در پاسخ به این پرسش که چرا در آن بازه زمانی اتحادیه، سینماداران و افراد باتجربه در این حوزه اعتراضی به مدیران نداشتند؟ گفت: من چندین بار با آقای میرزاخانی و دوستان لابراتوار جلسه داشتم. دوستان سینماشهر در آن زمان کمی روی تبلیغات تمرکز کرده بودند.