جامعه
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید. در افزایش آمار تصادفات، سه عامل نیروی انسانی، جادههای ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودروها در این زمینه تاثیرگذارند. روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست میدهند. دکتر سید حسن موسوی چلک با اعلام پیوستن به پویش نه به تصادفات گفت: یکی از ویژگیهای جامعه امروزی بهره گیری بیشتر از صنایع و تکنولوژیها است که در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژهای دارد. در همین زمینه یکی از نگرانیهای که در سالهای اخیر در کشور ایجاد شده است آمار بالای تصادفات رانندگی و فوتیهای ناشی از آن است. طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید. در افزایش آمار تصادفات سه عامل نیروی انسانی، جادههای ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودروها دراین زمینه تاثیرگذارند، علیرغم این که در سالهای گذشته روند فوتیها از حدود ۲۷ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده بود ولی در سال گذشته افزایش مرگ و میر را داشتیم که روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می دهند. وی افزود: برخی از پژوهشها نشان میدهند که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی (عامل رفتاری) است. حال که علیرغم اقدامات و تلاشهای ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشتهشدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جادههای ایمن و خودروهای با کیفیت خواستههایمان را عملیاتی کنیم. لذا میتوان با راه اندازی پویشهای مختلف از جمله پویش نه به تصادف هشدارها را به عامل انسانی بدهیم چراکه معتقدیم پیامدهای فوتیها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و … و معلولیتهای ناشی از تصادفات منجربه بزرگتر شدن سازمان های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می شود که بارمالی زیادی را بر دوش دولت می گذارد و از همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج میکند. در این میان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان و جوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود. موسوی چلک گفت: ما نمی توانیم بنشینیم و بعد از تصادفات به فکر ارائه خدمت به بازماندگان این حوادث باشیم. با این باورکه «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۴۰۴ با این پویش همراه می شوم. بدون شک در چنین شرایطی علاوه بر تدوین ضوابط و مقررات قانونی می بایست نسبت به اخلاق رانندگی اخلاق حرفه ای در رانندگی هم توجه ویژه کرد. موضوعی که نشان میدهد علاوه بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی می بایست به بایدها و نبایدهای اخلاقی که جنبه قانونی هم ندارند، توجه شود. لذا هم رعایت قوانین و مقررات و هم اصول اخلاق در رانندگی به عنوان اصول اخلاق حرفه ای در رانندگی قلمداد می شوند. در واقع وجدان اخلاقی مردم می تواند مهمترین مولفه در توجه به این قوانین، مقررات و اصول اخلاق باشد که می تواند در ارتقای کیفی رانندگی و کاهش تصادفات و پیامهای منفی ناشی از آن کمک شایان کند. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور؛ بیاییم برای لذت بیشتر بردن از رانندگی و سفر در نوروز ۱۴۰۴ گذشت در رانندگی را جدی بگیریم، خوش خلقی هنگام رانندگی را اهمیت دهیم، هنگام رانندگی تنش ایجاد نکنیم، به قانون و مقررات پایبند باشیم، به حقوق دیگران در رانندگی احترام بگذاریم، با رانندگان دیگر لجبازی نکنیم، مدارا در رانندگی را مد نظر قراردهیم.