اقتصاد
معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي و سرپرست سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به حمايت مشارکت جويانه همه کشورهاي حاشيه خزر براي ورود شناورهاي جديد به اين دريا، اعلامکرد: افزايش تعداد و کاهش سن شناورهاي درياي خزر، در دستورکار قرار دارد. سعيد رسولي، با اشاره به حمايت مشارکت جويانه همه کشورهاي حاشيه خزر براي ورود شناورهاي جديد به اين دريا است، اظهار داشت: درياي خزر به دليل محدوديت ورودي آن که فقط از طريق مسير رود ولگا امکان پذير است و محدوديت هاي خاص خود را دارد، معمولا موجب مي شود ورود شناورهاي جديد با محدوديت مواجه شود، بنابراين قرار شد مشارکت و هم افزايي براي افزايش تعداد و کاهش سن شناورهاي درياي خزر مدنظر قرار گيرد. معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازي با بيان اينکه مساله مهمي که در خزر با آن مواجه هستيم، کاهش سطح تراز آب و پسروي آب درياي خزر است، عنوان کرد: همه کشورها در اين زمينه نگران هستند که در اين زمينه کشور ما کمترين مساله را دارد و ساير کشورهاي با مسائل جدي تري مواجه هستند. وي خاطرنشان کرد: در اين راستا مقرر شد هم در حوزه دريانوردي و هم در حوزه زيست محيطي با توجه به اينکه پسروي آب مخاطراتي براي گونه هاي مختلف آبزي در اين منطقه و درياچه به دنبال دارد، شاهد هم افزايي کشورهاي همسايه باشيم و بر اساس برنامهاي جامع براي مقابله با پسروي گام برداريم. رسولي افزود: هر کدام از کشورهاي حاشيه دريايي خزر مانند جمهوري اسلامي ايران توسط سازمان بنادر و دريانوردي، مطالعاتي را انجام داده اند و قرار شد اين مطالعات به اشتراک گذاشته شود تا هم افزايي شکل گيرد و با استفاده از ظرفيت متخصصان و کارشناساني که در کشورهاي حاشيه درياي خزر فعاليت مي کنند به صورت جمعي با اين پديده نگران کننده مقابله کنيم. وي با اشاره به اينکه قطعا در حوزه دريانوردي، موضوع لايروبي بنادر درياي خزر مورد توجه است که با کمک يکديگر کار را پيش خواهيم برد، خاطرنشانکرد: مساله مهم ديگري که در پنل حمل و نقل و لجستيک اجلاس همکاريهاي اقتصادي کشورهاي حاشيه درياي خزر از جمله اقدامات خلاقانه جمهوري اسلامي ايران به شمار رفت، اجازه سخنراني به دو نفر از فعالان بخش خصوصي غيردولتي به عنوان نمايندگان اتاق بازرگاني بود تا دغدغههاي عملي و ميداني خود در ارتباط با فعاليت در حوزه درياي خزر را به سمع و نظر معاونان حمل و نقل کشورهاي حاضر برسانند و جالب اينکه مسائل مطرح شده در ايده تشکيل کنسرسيوم لجستيک دريايي خزر، بسيار موثر بود. سرپرست سازمان بنادر و دريانوردي افزود: يکي از مسائل مطرح شده، بحث حضور خطوط کارگو هوايي بود که در حوزه کشورهاي درياي خزر در اين زمينه نقص داريم و فعالان اقتصادي درخواست افزايش خطوط کارگو هوايي را مطرح کردند تا برخي محصولات ما مانند گل و محصولات غذايي که نياز است با سرعت بيشتري به بازار منتقل شوند از خدمات کارگو هوايي بهره مند شوند. ايجاد کريدورهاي ديجيتال با همکاري کشورهاي حاشيه درياي خزر معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامهريزي انجام شده در راستاي ايجاد کريدورهاي ديجيتال در اجلاس همکاريهاي اقتصادي کشورهاي حاشيه درياي خزر، اظهار داشت: ايجاد کريدورهاي ديجيتال واژه اي نوين است اما همانطور که شاهد هستيم دنيا از مدت ها قبل در اين مسير گام برداشته و از اين ابزار براي تسهيل، توسعه و ارتقاي بهره وري استفاده مي کند در حالي که کريدورهاي ما عموما کريدورهاي سنتي هستند و بر اساس فرايندهاي سنتي پيش مي روند. وي با بيان اينکه بايد از ابزار تکنولوژيک در راستاي توسعه فعاليت کريدورها گام برداريم، گفت: کشورهاي حاضر در اجلاس همکاريهاي اقتصادي کشورهاي حاشيه درياي خزر بر استفاده از تکنولوژي تاکيد و اصرار داشتند که اقدامات انجام شده بايد شتاب گيرد و مهمتر اينکه فعاليت ها بر بستر هم افزايي و يکپارچگي پيش برود. معاون حملونقل وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه در شکل گيري کريدورهاي ديجيتال به خوبي شاهد همافزايي کشورهاي حاشيه درياي خزر هستيم، خاطرنشانکرد: فرايندها و رويه هايي که در حال حاضر به صورت کلاسيک و سنتي در حال انجام است بايد بر بستر ديجيتال پياده شود. وي ادامهداد: به اين ترتيب، شاهد افزايش سرعت فعاليت ها خواهيم بود و به جاي اينکه اسناد کاغذي دست به دست شوند و منتظر صدور سندها کاغذي باشيم، بايد فرايند صدور تاييديهها به صورت ديجيتال انجام شود، چرا که خدمات الکترونيک ميزان رفت و آمد را کم مي کند، سرعت فعاليت ها و دقت امور را افزايش مي دهد و مهمتر اينکه، شفافيت و سلامت امور اداري در فرايندها را به همراه خواهد داشت. رسولي گفت: هر کدام از کشورهاي حاشيه درياي خزر، اقدامات خود را آغاز کرده اند و در ايران نيز بسياري از اسناد حمل در شقوق مختلف حمل و نقلي به صورت ديجيتال صادر مي شود و کارگزاران حمل و نقلي از طريق سامانهها، فعاليت هاي خود را پيش مي برند. سرپرست سازمان بنادر و دريانوردي بيانداشت: اين موارد بايد کامل، امور مربوطه تسريع و فعاليت ها به صورت يکپارچه از سوي کشورهاي حاضر در مسير انجام شود. وي خاطرنشان کرد: اگر هر کدام از کشورهاي مسير به صورت محلي فعاليت کند و شاهد يکپارچگي نباشيم با مشکل مواجه خواهيم شد، به نحوي که فعاليت ها در يک بخش سرعت مي گيرد و در کشور ديگر امور به کندي پيش خواهد رفت و در نهايت کل مسير با مشکل عدم يکپارچگي مواجه خواهد شد، بنابراين بايد همه کشورهاي حاشيه درياي خزر فعاليت ها را به صورت متوازن پيش ببرند.