کانونهای نقش آفرین در انقلاب
آذر سلامیان- انقلاب اسلامی ایران مهم ترین و بنیادی ترین رویداد در طول تاریخ معاصر اسلام است. اثر این رویداد به روشهای گوناگون و در اندازه های مختلف تقریبا در تمام کشورهای اسلامی مشاهده شده است. این انقلاب بزرگ تحت هدایت و رهبری فعال آیت الله خمینی و دیگر علمایی که از وی پیروی می کردند به دست مردم ایران خلق شد. وقوع این حادثه باعث سرنگونی معجزه آسای خاندان پهلوی و شاه قدرتمند آن گردید و به تشکیل جمهوری اسلامی ایران منتهی شد. ایران به طور بنیادین از نظر سیاسی و فرهنگی از یک کشور غربمدار و غربگرا به یک کشور اسلامی مبدل شد.
بی اغراق باید گفت که این رویداد تاریخی بدون بصیرت، استقامت، فداکاری و زمامداری و همچنین اراده خلل ناپذیر رهبر روحانی آن برای پیروزی، شاید امکان به وقوع پیوستن آن وجود نداشت. رهبری و هدایت انقلاب اسلامی به دست حضرت آیت الله خمینی در تاریخ جهان معاصر اسلام بی نظیر است.
چهار مرکز عمدۀ فرهنگی و اقتصادی را می توان از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شمار آورد. این مراکز عبارت اند از:
الف. مساجد: در بینش اسلامی، مساجد خانه های خدا در زمین و بهترین نقطۀ هر شهری هستند. مساجد را باید بر ویرانۀ کاخهای ستم طاغوتها برافراشت.در صدر اسلام مسجد پایگاه مسلمانان بود و هرگونه حرکت و تصمیم در مسجد انجام می گرفت، در انقلاب اسلامی ایران نیز مسجد کانون پر شور و الهام بخش انقلابیون مسلمان ایرانی بود و در یک کلام ستاد عملیاتی فجرآفرینان جاوید 22 بهمن همواره مساجد بوده است. مسلمانان آزادۀ ایرانی با ندای «الله اکبر» از مساجد بیرون آمده و در مقابل رگبار مسلسل طاغوتیان فریاد «آزادی» و «عدالت» و «اسلام» سرمی دادند و به خاطر همین اهمیّت بود که امام خمینی(ره) جدایی مردم از مسجد را از تمام خطرها مهم تر و بالاتر اعلام نمود و فرمود: «از هواپیمای دشمن نترسید، از آن بترسید که مساجد خلوت شود.»
ب. حوزه علمیه و نهاد روحانیت: نهاد روحانیت در طول تاریخ با تداوم خط انبیاء و اولیای الهی همانند ستاره ای در جبین اسلام درخشیده و شاهراه مسلمانان را روشن نموده است. علما، مدرسین، مراجع و تمام دانش پژوهان، در حوزه های علمیه با اعتقاد راسخ به این ندای قرآن که: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛ «چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ نمی کند، تا در دین آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟ شاید بترسند و خودداری کنند.» لبیک گفته و عاشقانه از خانه و دیار خود به مراکز تحصیل علم هجرت کرده اند، و باصفا، صمیمیّت و اخلاص سرمایه های عظیم معنوی و صفات والای انسانی را کسب نموده و کار تعلیم و تربیت را که همان کار انبیا است، پی می گیرند. انقلاب اسلامی ایران آنچنان با این نهاد عجین شده بود که جرقۀ انقلاب اسلامی ایران از همان مرکز و رهبری آن از میان دانش آموختگان همان مکتب نبوی شروع شده و به حیات خود ادامه می دهد و مهم تر از همه، مطالعۀ تاریخ انقلاب اسلامی ایران بدون مطالعۀ نقش این نهاد عظیم علمی و معنوی برای هیچ تاریخ نگار و محقّقی میسّر نخواهد شد. همچنان که حرکات و قیامهای آزادی بخش و حیات آفرین در طول تاریخ با رهبری روحانیون آگاه و بیدار انجام گرفته است. سخن در این زمینه مجال مفصل تری می طلبد.
ج. دانشگاه: قشر عظیمی از دانشجویان داخل و خارج کشور با تلاشهای شبانه روزی خود انقلاب اسلامی ایران را با دانشگاه پیوند زده بودند. اساتید و دانشجویان متدین و متعهد به همراه سایر اقشار ملّت و همگام با حوزه و روحانیت و رهبری انقلاب در به ثمر رساندن نهضت، عامل مهمی به شمار می آیند و بسیاری از کارگزاران دولت جمهوری اسلامی ایران از همین دانشگاه ها که از پایگاه های مهم انقلاب بود، فارغ التحصیل شده اند. متأسفانه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانشگاه ها فقط عامل وابستگی کشور به فرهنگ و ارزشهای غربی محسوب می شدند، البته امروز بعد از گذشت ده ها سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، باید مواظب نفوذ دشمن در این پایگاهای مهم فرهنگی کشور بود و حرکات دشمن را زیر نظر داشت.
د. بازار: گروه بازاریان سنتی، از قدیمی ترین طبقات اجتماعی ایران در دوره های مختلف بودند و در امور سیاسی کشور نقش مهمی ایفا کرده اند. با وجود فشاری که در طول دوره های مختلف از طرف دولتهای وقت به بازار وارد می گردید، بازاریان توانایی و استقلال خود را حفظ کردند. همین توانایی بازار بر اهمیّت نقش آن در روند پیروزی انقلاب اسلامی افزود و آنان هماهنگ با سایر اقشار، با بستن مغازه های خویش اعتراض خود را علیه دولت به نمایش گذاشتند.
معاون رئیس جمهور:
حامی برداشتن حریم اطراف تئاتر شهر هستم
زهرا بهروزآذر با حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: امیدوار است سازههای فلزی اطراف تئاتر شهر به زودی برداشته شود.
زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده در دولت چهاردهم در ششمین روز چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برای تماشای نمایش «ذرات آشوب» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشتکوهی به مجموعه تئاتر شهر آمده بود. وی درباره استقبال کارگردانان زن از این رویداد گفت: زنان میتوانند در همه عرصهها فعال باشند و بهترین نسخه از خودشان را ارائه دهند. زنان ایرانی در عرصه تئاتر، بهویژه به دلیل روحیه مادرانه و تعاملپذیری، توانستهاند فاصله میان هنرمند و مخاطب را کم کنند و این ویژگی در تئاتر بسیار ارزشمند است. وی افزود: طبق آماری که من دارم امسال زنان چه در مقام کارگردان و چه بازیگر حضور پررنگ و چشمگیری در جشنواره داشته و درخشیده اند. زنان بسبار فعال بودند و موضوعات بسیار منحصربهفردی را برجسته کردهاند و در نمایشهای خیابانی هم حضور فعالی داشته اند. معاون رئیس جمهور یادآور شد: تئاتر به واسطه اینکه ارتباط مستقیمی با مردم میگیرد اثرگذاری بالایی دارد و اگر موضوعی را برجسته کند چه بخواهد مسألهای را بیان کند یا راه حلی ارائه دهد در هر ۲ وجه اثرگذاری زیادی دارد و رسانه مؤثری است. بهروزآذر درباره ارتباط با هنرمندان مطرح کرد: یکی از باورهایی که دولت چهاردهم دارد این است که برای شناسایی و حل مسائل باید از همه ظرفیتها استفاده کند و قطعاً بخشی از این ظرفیتها هنرمندان هستند. زبان هنرمند فقط کلام و گفتگو و متن نیست بلکه از ابزارها و رسانههای مختلفی استفاده میکند تا وجوه مختلف یک مساله را به تصویر بکشد که میتواند بسبار کمک کننده باشد. در مورد مساله زنان هم گفتگوهایی را با معاونت هنری داشتیم که بتوانیم از ظرفیتهای زنان در هر جایگاهی که هستند استفاده کنیم و سنگ بنای آن را از همین جشنواره گذاشته ایم.
وی در پایان درباره مساله حریم تئاتر شهر عنوان کرد: من وقتی به تئاتر شهر آمدم از دیدن این حریم خیلی ناراحت شدم. تا امروز فکر میکردم این درخواست وزارت ارشاد بوده و تعجب کردم که هنوز برداشته نشده است. امیدوارم به زودی این مساله حل شود. من به عنوان یکی از حامیان برداشتن این حریم هستم. همه مردم شهر با این فضا خاطره دارند و دوست دارند این فضا به عرصه شهری برگردد. این فاصله خوشایند نیست. امیدوارم با حفظ امنیت و رعایت پروتکلهایی که برای سلامت این بنا وجود دارد این دیوارها به زودی برداشته شود.
رونمایی از تیزر فیلم سینمایی «بازی را بکش»؛
محسن کیایی با فیلم فوتبالی میآید
در آستانه نمایش در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از تیزر «بازی را بکش» رونمایی شد.
به گزارش مشاور رسانهای فیلم، اولین تیزر رسمی فیلم سینمایی «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی در حالی رونمایی شد که بلیتفروشی جشنواره فیلم فجر از فردا آغاز میشود. در این فیلم که محصول نوآر کارن فیلم است بازیگرانی همچون محسن کیایی، هدی زینالعابدین، محمد بحرانی، متین حیدرینیا، حدیث بیابانگرد، سودابه جعفرزاد، مهرداد بخشی، فرحروز دواتگر، بهرام نوری و پوریا رحیمیسام نقشآفرینی میکنند. در خلاصه داستان این فیلم که براساس داستانی واقعی ساخته شده، آمده است: «موسی، از پیشکسوتان فوتبال، برادرش را در یک سانحه ورزشی از دست میدهد. او در مسیر کشف راز مرگ برادرش با حقایق عجیبی روبهرو میشود ...» عوامل این فیلم عبارتند از نویسندگان: لادن شیرمرد، محمد ابراهیم عزیزی، مدیر فیلمبرداری: حسین جلیلی، تدوین: نیما جعغریجوزانی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، صدابردار: امیر نوبختحقیقی، مدیر تولید: سجاد رحیمی، موسیقی: پیام آزادی، طراح جلوههای بصری: فرید ناظر فصیحی، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح گریم: عباس عباسی، طراح لباس: ثمینه افتخاری، اصلاح رنگ و نور: کامران سحرخیز - نگین حیدری، مدیر برنامهریزی: امید جزینی، دستیار اول کارگردان: وحید شیخلر، مدیر تبلیغات: میلاد کیایی، عکس: روزبه خسروی و محسن کرمانی، استوری بورد: اوستا فروردین، طراحی و ساخت تیزر: امین سلمانی، مشاور رسانهای: تبسم کشاورز.
پیکر ابراهیم نبوی به خاک سپرده شد
پیکر ابراهیم نبوی، نویسنده و روزنامهنگار از آمریکا به ایران منتقل شده و روز گذشته در بهشتزهرای تهران در خانه ابدی خود آرام گرفت.
ابراهیم نبوی، طنزپرداز و روزنامهنگار متولد ۲۲ آبان ۱۳۳۷ در آستارا بود که در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۳ در آمریکا به زندگی خود در ۶۴ سالگی پایان داد.
پیکر او، روز گذشته، نهم بهمنماه از آمریکا به ایران منتقل شده و در جوار پدر و مادر خود در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. مراسم بزرگداشت ابراهیم نبوی، متعاقباً اعلام خواهد شد. ابراهیم نبوی در روزنامههای جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان ستون طنز داشت و یکی از چهرههای مطبوعاتی شاخص دهه ۱۳۷۰ بود. او با توقیف هر روزنامه در روزنامه جدیدی طنز مینوشت و مطالب طنزش از عنوان «ستون پنجم» (کنایه به جاسوسی) به «ستون چهارم» و در نهایت «بیستون» تغییر نام دادند. تا کنون حدود سی و پنج جلد کتاب در زمینه طنز به چاپ رسانیدهام که تعدادی از آنها عبارتند از: «ستون پنجم»، «بیستون»، «چهلستون»، «دایرهالمعارف ستون پنجم»، «راپورتهای یومیه» و «تذکرهها»، سه کتاب با همکاری نیکآهنگ کوثر با نامهای «در سال ۷۹/۷۸/۷۷ اتفاق افتاد»، «سانس ۶»، «یادداشتهای روزانهی زندان»، «ماه عسل پاییزی»، «کاوشی در طنز ایران» (۲ جلد) و «اعتراف». همچنین سه داستان کوتاه با نامهای «تهرانجلس»، «سفر طولانی» و «دشمنان جامعهی سالم» را در کارنامهی خود دارم.»
آکادمی فیلم فرانسه
هم از رسانه ایلان ماسک بیرون آمد
آکادمی سزار که معادل فرانسوی جایزه اسکار را اهدا میکند، اعلام کرد از رسانه X به ویژه برای اقدامات و مواضع رهبر آن بیرون آمده است.
به گزارش هالیوود ریپورتر، آکادمی هنرها و تکنیکهای سینمای فرانسه که جوایز سینمایی این کشور را با نام سزار اهدا میکند از ایکس (توییتر سابق) خارج شد.
آکادمی سزار در اطلاعیهای که دیروز دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد حساب کاربری خود را در این پلتفرم حذف کرده و تاکید کرد مواضع عمومی مالک این رسانه یعنی ایلان ماسک به این معنی است که «ایکس» دیگر با ارزشهای اعلام شده آکادمی مطابقت ندارد. در این بیانیه آمده است: مأموریت آکادمی ارتقای سینما با همه تنوع آن است. این برنامه از همه اشکال بیان هنری، بدون تمایز مبدأ یا هویت کسانی که در خلق یا توزیع فیلمها مشارکت دارند، پشتیبانی میکند. آکادمی سزار معتقد است پلتفرم X، به ویژه با توجه به اقدام و موضعگیریهای رهبر آن، دیگر با ارزشهای آکادمی همسو نیست و به همین دلیل بلافاصله از این پلتفرم خارج میشود.
آکادمی سزار در حالی از این شبکه اجتماعی خارج شد که جشنواره فیلم برلین در ماه نوامبر همین تصمیم را گرفت اما به صراحت از سیاست ماسک به عنوان دلیل این کار نام نبرد. آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز نیز سال گذشته از ایکس استعفا و تاکید کرد که تغییر سیاسی این پلتفرم در دوره ریاست ماسک، دیگر اهداف و مقاصدی را که وی به آن باور دارد دنبال نمیکند و او میل ندارد در آن سهیم باشد.