روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۲۲ دي - شماره 4755

عید حضور


 میرزا علی داربی - اعتکاف فرصتی برای شستشوی آلودگی های گناه ، مبارزه با نفس و نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح است. اعتکاف برجسته ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است . سنت اعتکاف از سالیان پیش تا کنون در بین مسلمانان وجود داشته است.
زمان اعتکاف انسان برای رهایی از تعلقات مادی و دلبستگی دنیوی به گوشه خلوت و دور از همه تعلقات مادی پناه می برد و با خدای خود نجوا می کند تا کدورت وزنگار را از چهره جان بزدایید . اعتکاف، از نظر معنای لغوی، به معنای محبوس ماندن و مدت طولانی در کنار چیزی بودن است، ولی وقتی به عنوان یک عبادت از آن یاد می شود، مقصود، ماندن در مسجد برای عبادت می باشد که دارای احکام و آداب مخصوصی است، از جمله آن که این مدت دست کم باید سه روز باشد و در آن سه روز، روزه گرفته شود و یک سری رفتارها و عادات نیز باید ترک گردد.  اسلام با رهبانیت و کناره گیری از اجتماع، سخت مخالف است و حدیث مشهور: لا رهبانیه فی الاسلام در اسلام رهبانیت نداریم.
شاهد این مطلب است، ولی با توجه به نیاز انسان، به خلوت کردن با خدای خود، آن را به گونه ای صحیح و پسندیده، مورد توجه قرار داده است و برنامه هایی برای او در این زمینه ترتیب داده است که از خلوت بسیار ساده و مختصر نماز، شروع می شود و با خلوت شبانه که برای نماز شب و مناجات شبانه پیشنهاد شده و کمی از خلوت های اوقات نماز، طولانی تر و دارای آداب بیش تری است ادامه می یابد: وَ مِنَ الَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ ی نَافِلَهً لَّک عَسَی أَن یبْعَثَک رَبُّک مَقَامًا مَّحْمُودًا (اسرأ، 79) و پاسی از شب را] از خواب برخیز و [قرآن ] و نماز [بخوان. این یک وظیفه اضافی برای توست امید است که پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد. این سیر تکاملی در برنامه خلوت، پس از تهجد شبانه، با خلوت اعتکاف که دست کم سه روز ادامه می یابد، کامل می شود که پیامبر  نیز بر همین اساس، دهه هایی را از برخی ماه ها، مانند ماه رمضان در مسجد اعتکاف می کردند. با بیان این مطالب، فلسفه برنامه اعتکاف روشن می شود و با توجه به این مطلب است که انسان می تواند برنامه اعتکاف را هر چه پربارتر نماید، زیرا می فهمد غرض از این گونه خلوت گزینی ها، توسعه و تعمیق توجهات خود به خداوند متعال است به همین جهت است که اگر هر چه از چیزهایی که بین او و توجه به خدا فاصله می اندازد، بکاهد، از اعتکاف، بهره بیش تری می برد مانند: کم خوردن و آشامیدن، توجه بیش تر به عبادات درحال اعتکاف. در عین حال چون خداوند متعال نخواسته است، شخص مسلمان، ارتباطش از جامعه قطع شود به همین منظور، به او اجازه داده است در ایام اعتکاف، برای انجام وظایف ضروری و عاطفی از مسجد خارج شود اموری مانند: عیادت مریض، تشییع جنازه، تهیه غذا و لباس مورد نیاز و....
مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می­گردند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است. اعتکاف گشت و گذاری است در کوچه پس کوچه­های درون و گشتن در دنیای «تو در تو»ی دل و شناختن خود و مجاهده با نفس و انس با معبود. اعتکاف بریدن از غیر و پیوستن به دوست برای دوباره برگشتن به جامعه است، منتهی با ره توشه درون سازی. اعتکاف هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن است و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و گام بندگی برگیریم. اعتکاف تمرینی است سه روزه، با «قیام» و شب زنده داری و «صیام » و روزه داری تا یک عمر در معبد نیاز و سجده گاه راز و نیاز، معتکف حریم بندگی باشیم. اعتکاف اهل عبادت را «عید حضور» است و اهل غفلت را روزنه­ای به سوی نور. خواندن و شنیدن کجا و دیدن و چشیدن کجا.


عضو شورای شهر تهران عنوان کرد؛
تغییر اقلیم علت اصلی خشکی برخی درختان چنار خیابان ولیعصر
 عضو شورای شهر تهران تغییر اقلیم را مهم ترین دلیل خشکی درختان چنار خیابان ولیعصر(عج) دانست و گفت: شاداب‌ترین درختان ما در خیابان ولیعصر (عج) در حدفاصل پارک وی تا تجریش قرار دارند چرا که اقلیم آن منطقه هنوز اقلیم قدیم است. مهدی بابایی با اشاره به تغییر اقلیم در شهر تهران که موجب خشکی درختان شده است، آخرین وضعیت درختان چنار خیابان ولیعصر (عج) را تشریح کرد و افزود: از ابتدا تا انتهای خیابان ولیعصر درخت چنار کاشته شده است؛ اما مشکل تغییر اقلیم در تهران به این درختان آسیب وارد کرده است. در خیابان ولیعصر چنار نقش هویتی پیدا کرده است و نمی‌توان آن را حذف کرد. از اتوبان همت به بالا وضعیت درختان خیابان ولیعصر بهتر است؛ شاداب‌ترین درختان ما در خیابان ولیعصر و در حدفاصل پارک وی تا تجریش قرار دارند چرا که اقلیم آن منطقه هنوز اقلیم قدیم است. وی ادامه داد: این درخت اگر بخواهد در تابستان شاداب باشد، باید یک زمستان سرد را طی کند؛ اما در جنوب تهران شاهد زمستان سردی نیستیم و این موجب شاداب نبودن درخت در این مکان می‌شود. درخت چنار فقط در خیابان ولیعصر کاشته می‌شود و به هیچ وجه اجازه کاشت این درخت در مناطق دیگر تهران داده نمی‌شود. درخت چنار بسیار پر آب است و هر جا این درخت وجود دارد آب هم جاری خواهد بود. عمر این درخت هر چه بیشتر می‌شود ریشه‌اش به صورت عمود پایین می‌رود؛ سطح آب‌های زیر زمینی هم در تهران پایین رفته است و حتی اگر به این درخت آب داده شود، باز هم این آب به ریشه نمی‌رسد. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: مثلا در ضلع جنوبی خیابان ولیعصر این آب جاری نیست و سیستم آبیاری قطره‌ای را در مناطق جنوبی پیاده کردیم، اما واقعیت این است که این نوع آبیاری هم، کفاف ریشه این درخت را نمی‌دهد. اقلیم تهران تغییر کرده و مهم‌ترین مساله‌ای که دنیا با آن مواجه شده همین تغییر اقلیم است. ما دو وظیفه قانونی در فضای سبز داشتیم؛ یکی طرح جامع فضای سبز و دیگری قانون هوای پاک است که به هر دو تکلیف عمل کردیم. از کمتر از ۱۰۰ پارک پیش از انقلاب امروز به ۲۲۰۰ پارک رسیدیم. البته امروز تغییر اقلیم هم اتفاق افتاده که شرایط را تغییر داده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه