رئیس شورای شهر تهران:
انتقال پایتخت در تمام دوران مطرح بوده است
رئیس شورای شهر تهران در خصوص انتقال پایتخت با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی دعوت کرده که نمایندهای از ما در جلسه حضور خواهد یافت، گفت: قرار شد کار کارشناسی صورت بگیرد؛ این جلسه در تمام دورههای گذشته وجود داشته و به هیچ نتیجهای نرسیده است.
مهدی چمران در دویست و نود و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح دستور جلسه دیروز شورا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ارائه گزارش توسط ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص محله ۱۷ شهریور واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، ارائه گزارش حبیب کاشانی، خزانه دار شورا درباره حسابهای درآمد و هزینههای شهرداری تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۳، بررسی طرح «اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده پنج (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحیه بعدی آن با رویکرد تعادل میان منافع عمومی و خصوصی» و قرائت گزارش کمیسیون اصلی (معماری و شهرسازی) در دستور کار جلسه خواهد بود.
وی درباره رعایت نکردن طرح زوج و فرد از درب منزل توسط مردم با بیان اینکه عده زیادی از مردم از اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل اطلاعی نداشتند، تصریح کرد: باید در مورد این موضوع اطلاعرسانی میشد. بعضا شهروندان با خودرو به ایستگاههای مترو میروند و در آن فضا خودروی خود را پارک میکنند و با مترو تردد دارند و در صورت اجرای طرح زوج و فرد بدون اطلاع رسانی دقیق کار سخت میشود. وقتی اطلاع رسانی نمیشود و جریمه هم در کار نیست، اینگونه میشود. من هم به سختی مطلع شدم که طرح زوج و فرد از درب منزل اجرا میشود. ما به راحتی نمیتوانیم برنامه مردم را به هم بریزیم.
چمران درباره مساله آرمانی شدن شهر تهران با تاکید بر اینکه ما در گذشته مدینه فاضلهای داشتیم که مشخص بود چگونه است، گفت: این نظر فلاسفه اسلامی بود اما به طور کلی شهر آرمانی آرزوست و آرزو بر جوانان عیب نیست. در تهران به سادگی اجرایی نمیشود چون متاسفانه مبنای گسترش آن صحیح نبوده است. تهران در ابتدا فقط مناطق مرکزی بود و بخشهای پیرامونی چون گسترس پیدا کردند و جمعیت داشتند به بخش میانی تهران متصل شدهاند و حالا کمبودها در تهران شکل گرفته است و برنامهریزی درستی برای آن نشده است.
چمران افزود: امروز هم میگویند مرتضی گرد به تهران متصل شود. ما ۲۰ سال پیش گفتیم به داد مرتضی گرد برسید؛ آن موقع ۱۰ هزار نفر جمعیت داشت و امروز ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و نمیتواند شهر شود. یا باید یک شهر منفصل شود یا باید یک روستای ۵۰ هزار نفری باقی بماند که منطقی نیست. دیگر بخشهای اطراف تهران هم زمانی سبزیکاری و زراعتی بودند که به تهران چسبیدند و جزئی از آن شدند؛ بنابراین آرمانی شدن تهران سخت است.
وی با بیان اینکه تراموا به بندرعباس رسیده است، یادآور شد: ۲ رام تراموا به صورت آزمایشی به کار گرفته میشود که روزنامه همشهری در صفحه اول خود تصویر آن را منتشر کرده است.
چمران در خصوص انتقال پایتخت با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی دعوت کرده که نمایندهای از ما در جلسه حضور خواهد یافت، گفت: قرار شد کار کارشناسی صورت بگیرد؛ این جلسه در تمام دورههای گذشته وجود داشته و به هیچ نتیجهای نرسیده است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما ایستادیم تا یک طبقه پاساژ علاءالدین برداشته شد، اظهار کرد: ما قبلا در مقابل مالک این پاساژ ایستادیم؛ چرا که یک طبقه اضافه ساخته بود. این پاساژ تاییدیه ندارد و مردم شانسی در این محل حضور پیدا میکنند چرا که خطرناک است. اخطارهای زیادی به مالک داده شده و توجهی نمیکند و اگر اتفاقی بیفتد مالک باید پاسخگو باشد. صاحب ملک به اخطارها گوش نمیکند اما همه مشکلات این ساختمان باید رفع شود. در زمان آقای قالیباف ۶ ماه برنامهریزی شد و برنامه عملیاتی حساب شده مهندسی ارائه دادیم تا حکم تخریب ماده ۱۰۰ را اجرا کردیم و یک طبقه از آن تخریب شد.
وی تاکید کرد: پاساژ پایان کار ندارد و شهردار باید به قوه قضاییه نامه ارسال کند تا حکم قوه دریافت شود که یا تعطیل شود و در صورت اصلاح باید اصلاحات صورت بگیرد. جان مردم نمیتواند بازیچه پول دیگری باشد.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست :
بودجه پژوهشی سازمانهای محیط زیستی
از پرسپولیس و استقلال کمتر است
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست ضمن اشاره به مشکلات پیش روی پژوهش های محیط زیستی به لزوم رفع شکاف میان تحقیقات و اجرای آنها اشاره کرد.
هادی کیادلیری در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر سازمان حفاظت محیط زیست که روز گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: امروزه کشور بسیار متاثر از بلایای طبیعی و غیرطبیعی است البته این بلایا در همه دنیا دیده می شود اما شرایط جغرافیایی خاص ایران ویژگیهای متفاوتی را رقم زده است. در بعضی چالشهای محیط زیستی به نقطه بیبازگشت یا بسیار سخت برای بازگشت رسیدهایم و به همین سبب دیگر حل این موارد با دانش سنتی امکانپذیر نیست. او ادامه داد: محیط زیست زیربنای حیات انسان و موجودات است. توسعه به معنای برطرف ساختن نیازهای امروز نیست و باید بر الزامات آینده نیز توجه کرد. لازم است در زمینه پژوهشهای محیط زیستی به شکل پایدارتری فعالیت کنیم چرا که برای عبور از بحران و خطرات، علم تنها ابزار ماست.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست آماری از منابع طبیعی ارایه کرد و گفت: در سال ۸۳ تا ۹۹ بر اساس آمار منابع طبیعی روزانه ۵۰۰ هکتار از سطح جنگلها کم شده است و در همین دوره سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی باغ و کشاورزی زیاد شده است. واگذاری بر اساس روشهای سنتی به منظور توسعه اشتباه است چرا که توسعه به معنای برطرف ساختن نیاز های امروز و اتمام منابع برای فردا نیست.
او با تاکید بر لزوم توسعه برمبنای علم و فناوری و تحقیقات گفت: نتایج تحقیقات پژوهشگر برتر باید منجر به حل مسئله یا افزایش آگاهی جامعه شود.
کیادلیری در ادامه اظهارکرد: مشکلات بسیاری در خصوص پژوهش در زمینه محیط زیست وجود دارد. بودجه پژوهش سازمانهای محیط زیستی از پرسپولیس و استقلال کمتر است درحالی که سرمایه گذاری بر محیط زیست تضمین آینده است.
او تاکید کرد که پژوهشهای محیط زیستی را باید نظاممند و شکاف میان تحقیق و اجرا را پر کنیم. در این شرایط به حل مشکلات نزدیک خواهیم شد.
کیادلیری در پایان به تعطیلی بعضی پژوهشکده های محیط زیستی اشاره کرد و گفت: بعضی از پژوهشکدههای محیط زیست در حال تعطیلی است. سوال اینجاست که آیا سازمانها اشباع شدند که نیاز به کارشناس نیست یا مشکلات محیط زیستی حل شدند؟ باید گفت که علیرغم تمام مشکلات به مسایل محیط زیست و منابع طبیعی توجه جدی نشده است.
* امکان پایش زیستمحیطی به کمک هوش مصنوعی
در بخش دیگری از این مراسم سید علیرضا شریفی - از اعضای دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی کشور - با اشاره به نقش تحول برانگیز هوش مصنوعی در زندگی امروز بشر، به فرصتها و چالشهای فراهم شده از سوی آن اشاره پرداخت و درباره تاثیر آن بر مشاغل، از بین بردن بعضی مشاغل و ایجاد فرصتهای شغلی نو صحبت کرد.
شریفی به تعریفی از هوش مصنوعی اشاره کرد و بررسی دقیق محیط پیرامون، درک محیط، تصمیمگیری بر اساس اهداف و اجرا را از جمله خصوصیات آن عنوان کرد.
او سپس ضمن سادهسازی این مفهوم، قدرت دسته بندی، قابلیت تشخیص احساسات از تصویر، ترجمه و تشخیص بیماریها را از جمله قابلیتهای هوش مصنوعی برشمرد.
عضو دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی کشور سپس هوش مصنوعی را بهصورت خلاصه توانایی ماشین در تقلید رفتار انسان توصیف کرد و گفت: ماشین لرنینگ (Machine Learning) نیز کاربردی از هوش مصنوعی است که به سیستمها امکان آموزش خودکار و بهبود نتایج را میدهد همچنین دیپ لرنینگ (Deep Learning) کاربردی از ماشین لرنینگ است که از الگوریتمهای پیچیده و شبکههای عصبی عمیق برای آموزش مدلها استفاده می کند.
او با بیان اینکه این مفاهیم می تواند در حوزه محیط زیست نیز به کار گرفته شود، «پایش زیست محیطی» را یکی از زمینههایی عنوان کرد که امکان استفاده از این مفاهیم در آن فراهم است و افزود: به این منظور می توان با استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی همچون دسته بندی و درک محیط از تصاویر دوربینهای مکانیکی برای توسعه پایشهای زیست محیطی استفاده کرد. این عضو دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی کشور سپس به بررسی راه حلهای هوش مصنوعی برای رفع چالشهای زیستمحیطی پرداخت و ایده پایش آلودگی هوا با استفاده از بینایی ماشین را مطرح کرد. شریفی سپس ضمن شرح این ایده تشخیص ذرات، تشخیص غلظت و شناسایی نوع ذرات را از جمله امکانات این پایش نام برد و گفت: اعلام هشدار زودهنگام در رابطه با مخاطرات محیط زیستی، تهیه نقشههای آلودگی هوا و ارزیابی اثربخشی سیاستهای محیط زیستی را نیز می توان به هوش مصنوعی آموخت.
او افزود: هوش مصنوعی میتواند تصاویر هوایی و زمینی را تحلیل و تغییرات در چشم انداز و پوشش گیاهی را شناسایی کند. شبیه سازها نیز می توانند در بررسی چشم انداز زیستمحیطی موثرعمل کنند. هوش مصنوعی با ایجاد شبکه های ارتباطی میتواند فرایند های ارزیابی را تسهیل و احساسات شهروندان را درباره تغییرات زیستمحیطی تحلیل کند.
این عضو دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی کشور ضمن برشمردن قابلیتهای اجرایی هوش مصنوعی در زمینه محیط زیست اظهار کرد: هوش مصنوعی میتواند آتش سوزیها را هم پیشبینی کند. استفاده از دادههای ماهوارهای، حسگرهای زمینی و پیشبینی و بررسی الگوهای آتش سوزی، بررسی تغییرات در پوشش گیاهی، رطوبت خاک و… در این زمینه موثر خواهد بود. به کارگیری هوش مصنوعی برای حفاظت از گونههای حیات وحش با استفاده از نصب دوربینها نیز امکان پذیر است. با استفاده از دوربینهای تله ای و الگوریتمهای یادگیری عمیق میتوان گونههای مختلف را شناسایی و رفتار آنها را تحلیل کرد.