اقتصاد
رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور از اجراي طرح همنوا با هدف يکپارچه سازي زيرساختهاي آموزشي هنرستانها و مراکز فني و حرفهاي در توسعه نهضت مهارتآموزي خبر داد. به گزارش سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور، غلامحسين محمدي با اشاره به تعامل وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فني و حرفهاي در امر مهارت آموزي، گفت: تاکنون بسياري از فرصت هاي همکاري مشترک بين اين دو نهاد مغفول مانده است. معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماي ادامه داد: در راستاي تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي و رئيس جمهور مبني بر لزوم مهارتآموزي دانشآموزان و آماده سازي آنان براي ورود به بازار کار و تحقق تکاليف مشخص شده در برنامه هفتم پيشرفت مبني بر افزايش سهم آموزشهاي فني و حرفه اي به 50 درصد طرح نويني، اين طرح اجرا ميشود. وي تصريح کرد: طرح «همنوا» بر پايه به اشتراکگذاري ظرفيتهاي هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزشهاي مهارتي و نيز گسترش عدالت آموزشي تدوين شده است که با ترکيب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهره وري را افزايش ميدهد بلکه امکان ارائه آموزشهاي مهارت محور با کيفيت بالاتر را نيز فراهم ميآورد. معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي يادآور شد: اين طرح با استناد به قوانين جاري کشور و با بهرهگيري از نمونههاي موفق جهاني، گامي عملي در جهت تحقق اهداف کلان نظام آموزش مهارتي و حرفهاي کشور خواهد بود. وي با بيان اينکه در اين طرح 10 مرکز منتخب در سراسر کشور به صورت آزمايشي براي اجراي اين برنامه تعيين ميشوند، خاطرنشان کرد: هر مرکز شامل يک هنرستان وابسته به آموزش و پرورش و يک مرکز آموزش فني و حرفهاي خواهد بود که با هم همکاري مستقيم دارند. رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور با اشاره به بهرهگيري توأمان از امکانات فيزيکي، نيروي انساني متخصص، تجهيزات و محتواي آموزشي هر دو مرکز، افزود: به عنوان مثال هنرستانها ميتوانند از تجهيزات پيشرفته مراکز فني و حرفهاي براي آموزشهاي عملي بهره ببرند در حالي که مراکز فني و حرفه اي از کلاسهاي تئوري و منابع علمي هنرستانها استفاده ميکنند. به گفته وي، اين همکاري همچنين شامل تبادل اساتيد و مربيان خواهد بود تا دانش آموزان و کارآموزان به آموزشهاي چند بعدي دسترسي داشته باشن و برنامه هاي آموزشي اين مراکز به گونهي طراحي ميشود که مهارتهاي پايه و پيشرفته را به طور همزمان پوشش دهند. به اين ترتيب دانش آموزان هنرستانها پس از اتمام دوره تحصيلي گواهينامههاي معتبر سازمان آموزش فني و حرفهاي را نيز دريافت خواهند کرد. علاوه بر، اين دورههاي کوتاه مدت براي متقاضيان خارج از نظام آموزشي رسمي نيز ارائه ميشود. محمدي، تأمين و تخصيص منابع مالي مورد نياز هدايت شغلي دانشآموزان جهت همگامسازي خدمات آموزشي با نيازهاي واقعي بازار کار، تعامل حداکثري وزارتين آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعي جهت بسترسازي اجراي طرح را از الزامات اجراي طرح خواند. وي، طراحي برنامه جامع اقدام مشترک، انتخاب پهنه جغرافيايي هدف، بهروزآوري و توسعه زيرساختهاي آموزشهاي فني و حرفه اي در نقاط جغرافيايي، اجراي طرح برنامهدرسي آموزش توأمان با بازآموزي هنرآموزان آموزش و پرورش متناسب با استانداردهاي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور و ... را از مراحل و روش اجراي طرح «همنوا» برشمرد. رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي، اذعان داشت: در هنرستانها، دانش آموز در نوبت صبح آموزشهاي رسمي را ميبينند و در نوبت عصر و پنج شنبه در مراکز آموزش فني و حرفهاي از ظرفيت آموزشهاي تخصصي و مهارتي مرتبط با رشته تحصيلي خود در هنرستان بهره ميبرند. مسعود پزشکيان رئيس جمهور در جلسه مشترک با وزراي آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعي بر اجراي طرح همنوا در راستاي گسترش دامنه آموزشهاي مهارتي با همکاري مشترک اين دو وزارتخانه تأکيد کرد. بر اين اساس و به منظور بررسي اجراي اين طرح، جلسهاي با حضور احمد ميدري وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، مصطفي آذرکيش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و غلامحسين محمدي معاون وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي و رئيس سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور برگزار شد و پيرامون فراهم کردن مقدمات اجراي اين طرح بحث و تبادل نظر صورت پذيرفت.