پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی به مناسبت درگذشت ژاله علو، بانوی ماندگار هنر ایران
رئیس سازمان سینمایی، درگذشت ژاله علو، بازیگر سینمای ایران را تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، رائد فریدزاده، در پیامی درگذشت ژاله علو را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است:
با نهایت اندوه، درگذشت بانوی فرهیخته و هنرمند یگانه، بانو ژاله علو، را به جامعه هنری کشور و تمام دوستداران سینما و هنر ایران تسلیت میگویم.
ژاله علو، چهرهای ماندگار در تاریخ سینمای ایران، با بازیهای درخشان و صدایی نافذ و بیهمتا، نسلهای مختلف را با عمق هنر و زیبایی سینما آشنا کرد. او با هنرمندی خود در عرصه بازیگری و دوبله، سهمی انکارناپذیر در غنای سینمای ایران ایفا کرد، تصویری ماندگار از هنر زن ایرانی به یادگار گذاشت.
حضور تاثیرگذار این بانوی هنرمند در سینما و تلویزیون، همراه با صدایی که در حافظه جمعی مردم ایران ثبت شده است، میراثی ارزشمند و مانا برای هنر این سرزمین است.
برای آن عزیز سفرکرده علو درجات و آرامش ابدی آرزومندم.
کارگردان «روزگار احمد»:
جشنوارهها نباید مختص پایتختنشینان باشد
محسن اردستانی کارگردان «روزگار احمد» با اشاره به اینکه جشنوارهها مختص پایتختنشینان شده است، گفت که اکران آثار منتخب «سینما حقیقت» در استانها فیلمها را از انحصار پخش در تهران خارج میکند.
محسن اردستانی رستمی کارگردان فیلم «روزگار احمد» درباره نمایش آثار منتخب هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم «سینماحقیقت» در ۴۱ شهر کشور گفت: برخی مواقع مستندسازان نمیتوانند آثار خود را برای مخاطبان هدف خود عرضه کنند. همچنین این روزها در تلویزیون فیلمهای مستند اهمیت سابق را ندارند و زمان پخش مناسبی به آنها اختصاص داده نمیشود.
وی افزود: عموماً ذائقه افراد ساکن در تهران با سایر استانها متفاوت است و صرفاً نگاه به مسائل پایتختنشینان باعث میشود که سینمای مستند وارد جریان دیگری شود. در صورتی که اگر فیلمها توسط مخاطبان سایر استانها دیده و درک شوند، اتفاق موثرتری صورت خواهد گرفت و در واقع مخاطبان اصلی یک فیلم همه افراد یک جامعه هستند.
اردستانی رستمی با بیان اینکه بیشتر جشنوارههای سینمایی تبدیل به رویدادهایی برای پایتختنشینان شده است، گفت: معمولاً تنها افراد ساکن در تهران درگیر جشنوارههای مختلف میشوند در صورتی که باید شرایطی فراهم شود تا آثار یک جشنواره توسط مردم اقصی نقاط کشور نیز دیده شود.
این فیلمساز یادآور شد: ساز و کارهای مختلفی برای تولید فیلمهای مستند وجود دارد و بخش دولتی و خصوصی قدمهایی را در این زمینه برمیدارند اما مهمترین مشکل فعلی در حوزه سینمای مستند، بحث انتشار و توزیع فیلمها است. متاسفانه بسیاری از مستندهای موفق فرصتی برای عرضه به عموم مخاطبان پیدا نمیکنند. به عنوان مثال این روزها در سوریه، غزه و لبنان مسائل مختلفی در حال رخ دادن است و در این شرایط حتی باید بستری برای نمایش تولیدات سالهای گذشته در این حوزه در نظر گرفته شود تا وقایع مورد بازخوانی دقیق قرار بگیرند. متاسفانه متولی برای انجام این کار وجود ندارد و فعالیتها در این زمینه به صورت جزیرهای دنبال میشود.
کارگردان فیلم مستند «ناصران عموراء» تصریح کرد: فیلمهای مستندی مانند «روزگار احمد» خلاصهای از پژوهشهایی به شمار میروند که از کتب مختلف جمعآوری شدهاند. آثار سینمای مستند در زمانی کوتاه و با ریتمی مناسب میتوانند حاوی اطلاعات زیادی درباره شخصیتها و موضوعات مختلف باشد. اگر همدلی و همافزایی میان اهالی هنر شکل بگیرد، فیلمهای مستند از امکان بیشتری برای دیده شدن برخوردار خواهند بود و فیلمساز به هدف اصلی خود که همان انتقال پیام به مخاطب است، خواهد رسید.
اردستانی رستمی درباره نقش گروه سینمایی «هنر و تجربه» در دیده شدن فیلمهای سینمای مستند نیز گفت: تصور من از گروه سینمایی «هنر و تجربه» این است که بیشتر به مستندهای فرهیخته محور توجه نشان میدهد. زمانی که این گروه تصمیم میگیرد مستندهای برگزیده یک جشنواره را اکران کند، اتفاق موثری صورت میگیرد که در نتیجه آن مخاطب میتواند هر چه بیشتر با این آثار سینمای مستند آشنا شود. البته عموم مستندها بسته به سوژه ممکن است مناسب اکران در سینما نباشد.
من در سال ۹۳ فیلمی درباره شهدای مدافع حرم تولید کردم که در قالب مجموعه تلویزیونی عرضه شد. جالب اینکه این اثر در کشور ترکیه نیز اکران شد و از جانب جوانان آزادیخواه مورد استقبال قرار گرفت در صورتی که این اتفاق را پیشبینی نمیکردیم.
وی در پایان گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» فیلمها را از انحصار پخش در تهران خارج میکند و این موضوع اتفاقی بسیار مهم است. اگر شرایطی برای اکران فیلمها در خارج از کشور نیز در نظر گرفته شود، این اتفاق میتواند بازخوردهای بهتری را نیز به دست آورد.
بازگشت «شیرشاه» به صدر گیشه جهانی سینما
انیمیشن «موفاسا: شیرشاه» با آغاز اکران خود در سینماها به فروش ۱۲۲ میلیون دلاری در گیشه دست یافت و اگرچه صدرنشین گیشه جهانی شد اما کمتر از پیشبینیها فروخت.
این فیلم که پیش درآمدی بر بازسازی فوتورئالیستی «شیر شاه» به کارگردانی جان فاورو در سال ۲۰۱۹ است، ۸۷.۲ میلیون دلار در گیشه بینالمللی و ۱۲۲ میلیون دلار در سطح جهانی به دست آورد و در حالی که این فروش برای صدرنشینی در جدول گیشه در سراسر جهان کافی بود، این انیمیشن کامپیوتری بسیار کمتر از انتظارات پیش از اکران ۱۸۰ میلیون دلار در سطح جهانی فروخت.
انیمیشن کامپیوتری و فوتورئالیسمی «موفاسا: شیرشاه» در آمریکای شمالی با فروش ۳۵ میلیون دلاری در جایگاه دوم پس از «سونیک خارپشت ۳» محصول پارامونت با فروش ۶۲ میلیون دلاری قرار گرفت. سومین قسمت از انیمیشن «سونیک خارپشت» از ۲۵ دسامبر در گیشه بین المللی اکران میشود.
بری جنکینز که بیشتر به خاطر فیلم برنده اسکار «مهتاب» شناخته می شود، فیلم «موفاسا: شیرشاه» را کارگردانی کرده است. داستان این فیلم قبل از فیلم «شیر شاه» ساخته جان فاورو اتفاق میافتد که با وجود نقدهای متفاوت، فروش ۱.۶۶ میلیارد دلاری را در گیشه جهانی تجربه کرد.
جان کانی، ست روگن، بیلی ایکنر، دونالد گلاور، و بیانسه نولز-کارتر صداپیشگی نقشهای خود را در قسمت جدید انیمیشن «شیرشاه» تکرار کردهاند و آرون پیر، کلوین هریسون جونیور، تیفانی بون، مس میکلسن، تندی نیوتون، لنی جیمز، آنیکا نونی رز و بلو آیوی کارتر نیز صداپیشگان جدید این «موفاسا: شیرشاه» هستند.
چین با ۷.۸ میلیون دلار بزرگترین بازار خارجی برای «موفاسا» بود و پس از آن فرانسه با ۷.۷ میلیون دلار، مکزیک با ۷.۱ میلیون دلار و بریتانیا با ۵.۵ میلیون دلار قرار گرفتند.
به گزارش ورایتی، «موفاسا: شیرشاه» که هزینه ساخت ۲۰۰ میلیون دلاری داشته باید برای توجیه هزینههایش فروش موفقی در ادامه راه اکران داشته باشد و موفقیت دیگر محصولات اخیر دیزنی از جمله انیمیشنهای «درون بیرون ۲»، «موآنا ۲» و فیلم «ددپول ۳» را تکرار کند.
در همین حال، انیمیشن «موآنا ۲» در آخر هفته میلادی، ۳۲.۸ میلیون دلار دیگر از محل اکران در ۵۲ کشور به فروش خود اضافه کرد.این انیمیشن تاکنون ۴۳۱ میلیون دلار در سطح بین المللی و ۷۹۰.۲ میلیون دلار در سطح جهانی فروخته و میتواند به سومین اکران دیزنی در سال ۲۰۲۴ تبدیل شود که از مرز فروش یک میلیارد دلاری عبور کند.
همچنین فیلم «شرور» محصول یونیورسال نیز ۱۲.۶ میلیون دلار دیگر از ۸۱ بازار بینالمللی به دست آورده است. این موزیکال پرهزینه با بازی آریانا گرانده و سینتیا اریوو تا به امروز ۳۸۳ میلیون دلار در آمریکا و ۵۷۱ میلیون دلار در سراسر جهان به دست آورده است و پس از «ماما میا» در سال ۲۰۰۸ (۶۱۱ میلیون دلار) این دومین بازسازی بزرگ برادوی در سراسر جهان است.
«گلادیاتور ۲» محصول پارامونت نیز ۵.۴ میلیون دلار دیگر فروخت و مجموع فروش خارجی خود را به ۲۶۲.۳ میلیون دلار رساند. دنباله فیلم برنده اسکار «گلادیاتور» در سال ۲۰۰۰ که ربع قرن در حال ساخت است، ۴۱۶ میلیون دلار در سطح جهان به دست آورده است، این در حالی است که پارامونت بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای ساخت این دنباله سینمایی ساخته ریدلی اسکات هزینه کرده است.