روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ آذر - شماره 4733

مدیر شبکه دو:

آغوش شبکه برای همه افراد باز است!

 مدیر شبکه دو سیما با اشاره به برنامه‌های پربیننده فعلی بیان کرد که آغوش این شبکه به روی همه افراد گشوده است تا برنامه‌سازان برگردند و باز هم تولید محتوا کنند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حامد بامروت‌نژاد مدیر شبکه دو سیما درباره رویکرد مخاطبان نسبت به این شبکه و تجربه دریافت توامان واکنش‌های مثبت و منفی به تولیدات شبکه دو سیما، گفت: شاید حاصل یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های ما همین باشد که با حس‌وحال مخاطب همراه شویم. درواقع، سعی می‌کنیم با آنتن شبکه دو در سال‌های قبل، تفاوت‌هایی داشته باشیم.
وی افزود: رویکرد ما این است که با زمانه مخاطب نسبتی برقرار کنیم. این شیوه ممکن است برای عده‌ای جالب و شاید هم نظر برخی به آن منفی باشد. شبکه دو می‌خواهد برای همه نوع مخاطب برنامه تولید کند و طبیعتاً در این میان، هم بازخورد مثبت خواهیم داشت، هم بازخورد منفی.
بامروت‌نژاد درباره آن دسته از برنامه‌های شبکه دو که متناسب با سند تحول صداوسیما ساخته شده و توانسته مخاطبان را جذب کند، توضیح داد: برنامه «صبحانه ایرانی» در طول هفته به‌طور متوسط حدود ۲۵ هزار پیامک دریافت می‌کند و می‌توان گفت بیشترین نظرات را به خودش جلب کرده است. همچنین، در هر هفته بالغ‌بر ۳۰۰ تماس تلفنی درباره برنامه «پاورقی» داریم. برنامه «نوسان» نیز پیام و تماس زیادی دارد. در نظرسنجی اخیر سازمان صداوسیما، مجموعه نمایشی «آقای قاضی» هم ۴۱ درصد بیننده داشته است.
به‌گفته مدیر شبکه دو سیما، چنین بازخوردهایی درخصوص برنامه‌های شبکه دو نشان می‌دهد چه قالب‌هایی برای مخاطبان جذاب‌تر است.
بامروت‌نژاد افزود: هرکدام از این برنامه‌های موفق و پرطرفدار، ظرفیت تولید فصل دوم را هم دارند. همکاران مرکز سیمرغ، آرایه (دکور) ثابتی برای مجموعه «آقای قاضی» که فصل دوم آن درحال پخش است طراحی کرده‌اند که به استمرار تولید این مجموعه پرمخاطب کمک کرده است. با تمهیداتی از این‌ دست، بستر تولید بهتر شده است. ازاین‌رو، فصل سوم این مجموعه نیز به‌زودی تولید خواهد شد.
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در شبکه دو سیما، در زمینه تولیداتی که بازخورد مثبتی دریافت کرده‌اند، افزایش مدت آنتن‌دهی به این برنامه‌هاست. تاکنون برنامه پرمخاطب «صبحانه ایرانی» نزدیک به ۳۰۰ کلاکت و «پاورقی» حدود ۴۰۰ کلاکت روی آنتن شبکه دو بوده است. من فکر می‌کنم استمرار در پخش چنین برنامه‌هایی در مخاطب‌یابی برای این تولیدات موثر است.
بامروت‌نژاد یادآوری کرد: شبکه دو سیما یکی از شبکه‌های رسانه ملی است که بیشترین تعامل را با مرکز سیمرغ داشته است. مجموعه‌های «چای نبات»، «آقای قاضی»، «هم‌وطنز» که عید نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن رفت از تولیدات سیمرغ است که در جدول پخش شبکه دو قرار دارد. وی درباره همکاری با هنرمندانی که برنامه‌های شاخصی را در شبکه دو سیما روی آنتن برده‌اند نیز اظهار کرد: تقریباً با همه کسانی که با شبکه دو کار می‌کنند، ارتباط برقرار کرده‌ایم و آغوش شبکه به روی همه افراد گشوده است تا برنامه‌سازان به شبکه برگردند و باز هم برنامه تولید کنند. درخصوص برخی برنامه‌ها گاهی فصل تولید و پخش آن‌ها به اتمام رسیده و سیر طبیعی خود را طی کرده‌اند؛ بنابراین، از آنجا که همیشه شاهد رفت‌وآمد برنامه‌ها و برنامه‌سازان در همه شبکه‌ها بوده‌ایم، روندی عادی در همکاری‌ها برقرار است و منعی برای روی آنتن بردن هیچ برنامه‌ای نداریم.

دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده ستاد تحول صداوسیما:
رسانه باید تصویر درستی از سبک زندگی ارائه دهد
 دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به نگاه برنامه‌های خانواده‌محور در تلویزیون گفت: توجه و برجسته کردن برنامه‌های خانواده‌محور و هویت‌ساز یکی از ارکان رویکرد تحولی سازمان است و برنامه‌سازان تلاش کرده‌اند با تکیه‌ بر سبک زندگی نگاه تأمل برانگیزی به خانواده بیفکنند.
سیدمهدی ناظمی قره‌باغ ـ دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده ستاد تحول صداوسیما ـ با اشاره به نگاه برنامه‌های خانواده‌محور در تلویزیون گفت: ساخت برنامه‌های خانواده‌محور به‌منظور نشان ‌دادن اهمیت و جایگاه کانون مقدس خانواده است، اما این برنامه‌ها با سبک زندگی که در سند تحول از آن یاد شده فاصله دارند و هرچند حرکت خوب در برنامه‌های خانواده‌محور مشاهده می‌شود، باید در این مسیر مستدام ماند.
دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده عنوان کرد: ابتدا باید تعریفی درست از سبک زندگی در ذهن برنامه‌ساز شکل بگیرد. به این معنا که سبک زندگی یعنی ظهور و بروز تفکرات ما در همه شیوه‌های زندگی.
ناظمی به دو مانع مهم در این موضوع اشاره کرد و افزود: اولین مشکل در تولید برنامه‌های خانواده‌محور نگاه آن‌ها به سبک زندگی و تحول در خانواده است که آن را فقط در حیطه پزشکان می‌بینند، درحالی‌که این موضوع مربوط به همه حوزه‌هاست و باید با نگاهی آمیخته به مسائل اجتماعی و جامعه‌شناختی آن را تحلیل و از انحصار پزشکان خارج کرد.
وی دومین مانع و مشکل در تعریف سبک زندگی را دیدگاهی دانست که آن را محدود به خانواده می‌داند، درحالی‌که موضع سبک زندگی، فضای گسترده‌تری را در بر می‌گیرد و در همه بخش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید دیده شود و جهت‌گیری همه برنامه‌ها آمیخته به سبک زندگی باشد. این مدرس و پژوهشگر فلسفه با اشاره به سیاست‌های جمعیتی سازمان صداوسیما و موضوع جمعیت و فرزندآوری گفت: سازمان پیش از تحول نیز در حوزه جمعیت کار کرده‌ بود و تولیدات مؤثری داشت. آن زمان این سیاست‌ها با روش‌های قدیمی توصیه می‌شد و به‌لحاظ اثربخشی  کیفی به مرحله دفاع نرسیده بود، اما در دوره تحول، هم تولیدات جمعیتی چند برابر و هم کیفیت برنامه‌ها اصلاح شد.   ناظمی اضافه کرد: اکنون در شبکه‌ها برنامه‌هایی پیشگام این موضوع هستند و به‌لحاظ جهت‌گیری در مسیر فرزندآوری حرکت می‌کنند، اما هنوز به مرحله‌ای که از خودمان راضی باشیم، نرسیده‌ایم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه