روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۱۰ آذر - شماره 4725

وزیر آموزش و پرورش:

مصوبه «تاثیر معدل در کنکور» بازبینی می‌شود


 وزیر آموزش و پرورش گفت: «تاثیر قطعی معدل در کنکور» با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار می‌گیرد، بازبینی و تجدید نظر می‌شود، اما اگر قرار بشود تغییرات اعمال شود از  ۲ سال دیگر اجرایی می‌شود.
علیرضا کاظمی روز جمعه -نهم آذر- در آیین اختتامیه دهمین دوره مجمع عالی بسیج دانش آموزی با مشارکت ۳۲۰ دانش آموز نخبه بسیجی در سالن همایش‌های دانشگاه صنعتی شریف، با گرامی‌داشت یاد شهدای بسیجی، دانش آموزان بسیجی را طلایه داران دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی برشمرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیج معجزه امام (ره) برای حفظ همه دستاوردهای انقلاب بود، خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد دانش آموزان بسیجی راه بسیج را ادامه دهند قبل از هر چیز باید خودشان را بسازند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زمانی می‌توانیم از میدان مین‌ها عبور کنیم که خودمان خوب ساخته شده باشیم، گفت: وقتی پای جان وسط می‌آید انسان متوجه می‌شود که چقدر خودش را ساخته است.
وی با اشاره به موضوع غفلت و راهبرد رهایی از غفلت در آیات قرآن، افزود: هرچقدر پیوند ما با خدا بیشتر باشد استحکام ما در مسیری که طی می‌کنیم، بیشتر است و این یکی از بهترین راهبردها است.
کاظمی افزود: وقتی حرف از بسیج می‌زنیم، منظورمان یک تفکر است و نه یک سازمان، چه بسا انسان‌هایی تفکر بسیجی را داشته باشند، اما الزاما در یک سازمان شکل نگرفته باشند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فرهنگ بسیجی یعنی فرهنگ ارتباط با خدا و خدمت بی‌منت، یعنی شجاعت، ولایت‌مداری و اطاعت‌پذیری و ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در دنیای متلاطم امروز، باید تلاش تلاش کنیم این فرهنگ در محیط پیرامونی ما مشخص باشد.
کاظمی تاکید کرد: امروز آنچه کشور ما در حوزه های مختلف با آن مواجه است ناشی از غفلت در نظام تعلیم و تربیت است؛ مشکلات امروز ناشی از غفلت انباشته شده ۴۵ ساله است و امروز آسیب‌های احتمالی و مشکلات را می‌بینیم و تنها راه برون رفت کشور از این مشکلات تمرکز و توجه به تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بسیج دانش آموزی صرفا یک بسیج در کنار بسیج اقشار نیست، بلکه یک زیرساخت برای رشد و شکوفایی فرهنگ بسیجی در همه اقشار است.
به گفته وی ، دانش آموزان بسیجی امروز، فردا دانشجوی بسیجی‌اند، کشاورز بسیجی، استاد بسیجی و معلم بسیجی‌اند، اگر دنبال توسعه بسیج در اقشار دیگر هستید این بخش را دریابید.
وی با بیان اینکه زیر ساخت توسعه کشور بسیج دانش آموزی است، ادامه داد: در این شرایط نابسامانی که در نظام تعلیم و تربیت داریم و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم، آنچه می‌تواند منجی نظام در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی باشد، ایجاد زمینه برای نقش‌پذیری دانش آموزان با این شعار «هر دانش آموز حداقل یک تشکل و نقش» است.
کاظمی با بیان اینکه مشکل ما در حوزه فرهنگی این است که هر کس برای خودش کار می‌کند و هم‌افزا کار نمی‌کنیم، گفت: نیازمند تقسیم کار در تشکل ها هستیم.
به گفته وی، آینده فرهنگی علمی و اقتصادی و معنوی کشور در دستان دانش آموزان است، اگر قرار است تمدن ساز و طلایه‌دار گام دوم انقلاب باشیم باید تلاش کنیم و لحظه‌ای غفلت نکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز باید پای کار جبهه مقاومت باشیم، تاکید کرد: پویش ملی بر مدار مقاومت برای کمک به مردم مظلوم غزه و لبنان رونمایی می شود.
وی، با اشاره به دغدغه‌های دانش آموزان در حوزه تاثیر قطعی معدل در کنکور، گفت: «تاثیر قطعی معدل در کنکور» با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار می‌گیرد، بازبینی و تجدید نظر می‌شود، اما اگر قرار شود تغییرات اعمال شود از  ۲ سال دیگر اجرایی می‌شود.
کاظمی گفت: تحقق سند تحول بنیادین محوری ترین برنامه آموزش و پرورش است اما با تفاوت از آنچه در گذشته طی شده است. اساسی ترین چالش آموزش و پرورش در دو بخش تحول در برنامه درسی مدرسه و موضوع آسیب‌های اجتماعی و فعالیت های فرهنگی و تربیتی است.

معاون پلیس راهور مطرح کرد:
۹۱ درصد موتورسیکلت‌ها
در سن فرسودگی قرار دارند
 معاون عملیات پلیس راهور فراجا با اشاره به تردد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور، گفت: بنا بر رصد و پایش پلیس ۹۱ درصد موتورسیکلت‌ها در سن فرسودگی قرار دارند.
سردار محمدباقر سلیمی موتورسیکلت‌های آلاینده را یک بحران و از جمله دغدغه‌های اصلی آلودگی هوا در حوزه وسائل نقلیه برشمرد و افزود: انباشت موتورسکیلت‌های آلاینده ناشی از ترک فعل دستگاه‌های متولی است و شاهد عقب ماندگی ۵۰ ساله در اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده هستیم.
وی معضل موتورسیکلت‌های فرسوده و آلایندگی آن را ناشی از ۲ عامل دانست و توضیح داد: نخستین عامل ریشه در قانون یا فقدان قانون مناسب برای تعیین سن فرسودگی و شرایط جایگزینی این وسائل نقلیه دارد که منجر به رسوب موتورسیکلت‌های فرسوده شده است همچنین عدم تعیین مسیر جایگزینی این وسائل نقلیه منجر شده تا امروز تنها کمتر از ۱۰ درصد این وسائل نقلیه در خارج از محدوده سن فرسودگی قرار داشته باشد و در عمل به عنوان یک وسیله نقلیه استاندارد برای تردد شناخته شوند.
* پیش‌بینی تسهیلات ۱۰ ساله برای نوسازی‌ موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده
معاون عملیات پلیس راهور فراجا عامل دیگر در مساله انباشت موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده را ناشی از ترک فعل دستگاه‌های متولی دانست و گفت: با وجود اینکه پس از ۵۰ سال در سال ۱۳۹۶ شاهد وضع قانون روشن در حوزه اسقاط وسائل نقلیه ذیل قانون هوای پاک بودیم، اما در عمل دستگاه‌های متولی هیچ عملکردی در حوزه وظایف خود نداشته‌اند.
سردار سلیمی تصریح کرد: طبق ماده ۸ قانون هوای پاک جدول سن فرسودگی وسائل نقلیه مشخص شد و همراستا با آن، تعیین شد که برای تسریع روند جایگزینی و نوسازی موتورسیکلت‌ها تسهیلات ۱۰ ساله با کارمزد ۴ درصد توسط دولت و شهرداری‌ها اعطا شود.
وی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری‌ها و دولت باید هر ساله ۱۰ درصد موتورسیکلت‌های فرسوده را با موتورهای برقی جایگزین می‌کردند، افزود: تقریباً این وظایف انجام نشده و به حاشیه رانده شده است؛ در صورتی که با اجرای این قانون امروز میزان موتورسیکلت‌های فرسوده باید به کمتر از ۳۰ درصد کاهش می‌یافت.
* چهره مطالبه‌گر توسط مقصران؛ فرار رو به جلو
معاون عملیات پلیس راهور فراجا تاکید کرد: در صورت اجرای قانون، امروز باید بیش از ۷۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور برقی می‌شد اما اکنون نهادهای مسئول که ترک فعل کردند در برخی موارد در فضاهای رسانه‌ای چهره مطالبه‌گر حوزه محیط زیست به خود می‌گیرند.
سردار سلیمی تاکید کرد: پلیس در انتهای زنجیره برخورد با وسائل نقلیه آلاینده قرار دارد و نباید انتظار داشت که ترک فعل و بی‌توجهی دستگاه‌های دیگر را پلیس با رفتار انتظامی حل و فصل کند. به گفته وی، برخورد پلیس خارج از چهارچوب قانون نبوده و بیشتر از جنس تنبیهی است؛ در حالی که موضوع جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده نیازمند اقدامی اجرایی در جهت نوسازی است که در عمل از حوزه اختیار و مسئولیت پلیس خارج است.
معاون عملیات پلیس راهور فراجا، برقی کردن موتورسیکلت‌ها را دارای نتایج چندوجهی موثر دانست و افزود: موتورسیکلت‌های برقی به دلیل قدرت پایین و توان مانور کم، علاوه بر فقدان آلایندگی در رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی صوتی و ممانعت از مخاطرات انسانی بسیار موثر هستند.
براساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، اکنون بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌ها تردد می‌کنند، فرسوده‌اند و با وجود تعیین حداکثر ۱۲ سال سن مفید برای این وسائل نقلیه، سن برخی موتورسیکلت‌های حتی از ۳۰ سال نیز عبور کرده است.
براساس این گزارش، طبق برآوردهای کارشناسان و نهادهای رسمی، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند.
همچنین به گفته داریوش گل‌علیزاده رئیس وقت مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در دی ماه سال گذشته، ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده فرسوده و فاقد معاینه فنی هستند که با اجرای طرحی، موتورسیکلت‌ها فرسوده را از رده خارج خواهیم کرد. وی با یادآوری اینکه در بین منابع آلاینده کلانشهرها به ویژه شهر تهران، موتورسیکلت‌ها نزدیک به ۱۰ درصد در انتشار ذرات معلق سهم دارند، درباره چرایی مراجعه نکردن صاحبان موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها فرسوده‌اند، اگر به این مراکز مراجعه کنند، نمی توانند تائید این مراکز را بگیرند؛ از این رو برنامه ما در این زمینه اجرای طرح از رده خارج‌کردن موتورسیکلت‌های فرسوده به استناد ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است که دوباره سن فرسودگی را احیا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه