روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر - شماره 4721

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

نگاه دولت در وزارت ارتباطات توسعه دیپلماسی فناوری است


 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نگاه ما در دولت چهاردهم در وزارت ارتباطات، توسعه دیپلماسی فناوری است؛ به این معنا که ما بتوانیم از ظرفیت جوان‌های توانمند و خلاق کشور برای توسعه خدمات آن‌ها به کشورهای مختلف استفاده کنیم.
سید ستار هاشمی، در بازدید از پردیس رضوی پارک فاوا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توفیق پیدا کرده‌ایم که از حوزه‌های دانش‌بنیان مشهد مقدس و شرکت‌هایی که در حوزه‌های مختلف خدمات آزاد و  همچنین خدمات الکترونیکی فعالیت دارند، بازدید داشته‌باشیم.
وی ادامه داد: ما در وزارت ارتباطات، نگاهی حمایتی به شرکت‌هایی که در این خصوص مشغول خدمت هستند، داریم. امیدواریم که بتوانیم زمینی به مساحت بیش از ۹ هکتار در اختیار مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان مشهد قرار دهیم تا از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: با توجه به اعتباراتی که به این حوزه اختصاص داده شده است، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد خلق ثروت‌های گوناگونی در این حوزه باشیم.
هاشمی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی شهر مقدس مشهد به کشورهای همسایه شمال شرق کشور و ظرفیت‌های موجود، امیدواریم که با سرمایه گذاری‌های انجام شده، ارتباطات با قوت ادامه پیدا کند تا بتوانیم توسعه خدمات فنی مهندسی را به کشورهای منطقه داشته باشیم.
وی ادامه داد: نگاه ما در دولت چهاردهم در وزارت ارتباطات، توسعه دیپلماسی فناوری است؛ به این معنا که ما بتوانیم از ظرفیت جوان‌های توانمند و خلاق کشور برای توسعه خدمات آن‌ها به کشورهای مختلف استفاده کنیم. نگاه ما در وزارت مداخله‌ای نبوده بلکه از جنس تسهیلگری و توسعه زیرساخت‌ها است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نگاه ما ارائه خدمات و سرویس‌ها به بخش خصوصی خواهد بود. یکی از موضوعاتی که در برنامه توسعه هفتم در دستور کار داریم، ارائه خدمات الکترونیک به صورت یکپارچه بوده که ابر دولت نیز از همین نگاه مدیریتی است.
هاشمی عنوان کرد: امیدواریم در مشهد بتوانیم یکی از حساب‌های به روز کشور را در بحث ارائه خدمات الکترونیک در قالب ابر دولت شاهد باشیم و این پروژه را تا خرداد ماه سال آینده به صورت رسمی افتتاح کنیم.
وی در خصوص آخرین وضعیت رفع فیلترینگ گفت: رفع فیلترینگ در دستور کار و اقدام است.

وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد؛
رفع موانع صادرات پنیر ایرانی به ژاپن به زودی
 وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به درخواست سفیر ژاپن در کشورمان مبنی بر تسهیل صادرات پنیر ایرانی به این کشور گفت: موانع موجود به زودی رفع خواهد شد و مردم ژاپن طعم مطلوب پنیر ایرانی را تجربه خواهند کرد.
به گزارش کائنات، غلامرضا نوری در دیدار تسوکادا تاماکی گفت: روابط عمیق ایران و ژاپن در مسایل زیست‌محیطی به ویژه آب،  زمینه مناسبی برای گسترش مراودات میان دو کشور است.
وی افزود: مقاومت دو ملت ایران و ژاپن در برابر متجاوز از مهم‌ترین اشتراکات فرهنگی دو کشور است و ایستادگی در برابر شداید جنگ و آبادانی میهن به دست مردم در تاریخ معاصر، الگوی خوداتکایی و مقاومت را به نمایش گذاشته است.
وزیر جهاد کشاورزی انتقال دانش‌ فنی پیشرفته ژاپن در کشاورزی مبتنی بر استفاده حداکثری از منابع تولید محدود را از نکات بارز در مذاکرات دو کشور برشمرد و تصریح کرد: ایران آماده همکاری در بخش افزایش راندمان با استفاده از فناوری‌های نوین است.
وی خوداتکایی ایران در تولید غذا و توسعه کشاورزی در بخش‌های مکانیزاسیون، خدمات فنی مهندسی، دامپزشکی و تولید دارو و واکسن دامی، زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ، محصولات جالیزی، سبزی و صیفی و تامین امنیت غذایی ۹۰ میلیون نفر با توجه به اقلیم سخت و تحریم‌های ظالمانه در حوزه غذا را قابل توجه دانست. نوری در پاسخ به درخواست سفیر ژاپن در کشورمان مبنی بر تسهیل صادرات پنیر ایرانی به این کشور گفت: موانع موجود به زودی رفع خواهد شد و مردم ژاپن طعم مطلوب پنیر ایرانی را تجربه خواهند کرد. وی آمادگی کشورمان در برپایی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت کاربردی در فناوری‌های نوین کشاورزی به ویژه در بخش مصارف آب را یادآور شد و خاطرنشان کرد: اقدامات عملی ژاپن در بهره‌وری برنج و آبیاری کشاورزی مورد نظر ما است و آماده تبادل کارشناس در این زمینه هستیم.
*ژاپنی‌ها مزه پنیر ایرانی را می‌پسندند
بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سفیر ژاپن هم در این دیدار به وزیر جهادکشاورزی گفت: همکاری ژاپن و ایران به دهه‌ها پیش به ویژه در پروژه جایکا برمی‌گردد و کشورم در زمینه آب و خدمات فنی مهندسی آن همکاری موثری با جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد.
تسوکادا تاماکی در ادامه، از سفرش به استان‌های شمال‌غرب کشور و بازدید از دریاچه ارومیه گفت و افزود: در مورد کشاورزی، مدیریت آب و احیای دریاچه ارومیه، با حضور رئیس گروه پارلمانی ایران و ژاپن مباحث کلیدی مطرح شد.
سفیر ژاپن با یادآوری فعالیت ۵۰ ساله این کشور به واسطه پروژه جایکا با جمهوری اسلامی ایران چنین گفت: همکاری ژاپن و ایران گسترده و عمیق است؛ مشارکت در استقرار سیستم‌های آبیاری، پروژه تولید برنج و مدیریت جنگل در استان گلستان و احیای دریاچه ارومیه با حضور فائو از این دست موارد است که قابل تعمیم و گسترش به سایر موارد همکاری به ویژه در بخش‌های کشاورزی است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:
مبادلات پیله‌وری میان ایران و عراق باید محدود شود
 رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، گفت: زمینه‌سازی برای تشکیل کنسرسیوم‌های سه‌جانبه با حضور شرکت‌های صاحب برند از ایران، عراق و یک کشور سوم با هدف ساماندهی بازار صادراتی در این کشور، در اولویت اتاق مشترک است.
به گزارش کائنات، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت جلب افکار عمومی عراق نسبت به کالاهای ایرانی، گفت: به دلیل تنوع بالای محصولات ایرانی در بازار عراق، باید صادرات به عراق با درایت و برنامه‌ریزی ساماندهی شود. شاه‌بیت این ساماندهی حضور شرکت‌های بزرگ صاحب‌نام و برند ایران در عراق است. وی ادامه داد: متأسفانه هنوز برندهای شناخته‌شده ایران وارد بازار عراق نشده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد دغدغه‌های مربوط به کیفیت و تعهد و تسهیل امور قابل حل است. آل اسحاق در توضیح دلیل عدم حضور برندهای صاحب‌نام ایرانی در بازار عراق، اظهار کرد: اوایل مسائل امنیتی مانع می‌شد. اما دلایل دیگر هم مؤثرند؛ از جمله مشکلات نظام ارزی و تعهدات، حمل‌ونقل و گمرک. صاحبان برند در شرایط رکود هم بازار داخلی خود را از دست نداده‌اند، بنابراین ترجیح می‌دهند به جای مواجهه با این مشکلات با دردسر کمتری فعالیت کنند. البته اگر آتیه نگری داشته باشند باید وارد بازارهای جدید شوند. او با تأکید بر اینکه دولت باید با حل مشکلات انگیزه را برای حضور شرکت‌های بزرگ در عراق فراهم کند، ادامه داد: مبادلات مرزی و پیله‌وری میان ایران و عراق باید محدود شوند. آل اسحاق افزود: عارضه عدم حضور برندهای شناخته‌شده در بازار عراق دوطرفه است. یعنی تجار عراقی هم هنوز سامان نیافته‌اند. صاحب برندهای قدیمی عراق عمدتاً در اردن و کشورهای دیگر فعال هستند. البته کم‌کم آن‌ها در حال بازگشت به عراق هستند. بنابراین اگر بتوانیم به اصطلاح زلف‌های صاحبان برند عراقی و ایرانی را به هم گره بزنیم این مشکل برطرف خواهد شد.
*ایجاد کنسرسیوم‌های سه‌گانه در عراق با هدف ساماندهی بازار صادراتی ایران
او به برنامه اتاق مشترک ایران و عراق برای نزدیک کردن هر چه بیشتر شرکت‌های بزرگ ایرانی و عراقی به هم اشاره کرد و گفت: اتاق مشترک طرح کنسرسیومی را در عراق دنبال می‌کند. به این صورت که شرکت‌های بزرگ خدمات فنی مهندسی و یا تولید کالای ایرانی با شرکت‌های بزرگ عراقی و یک شریک تجاری معتبر از یک کشور سوم کنسرسیوم سه‌گانه‌ای ایجاد کنند. در این صورت، بسیاری از مشکلات مربوط به صادرات قابل حل است.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، با بیان اینکه نمی‌توانیم عراقی‌ها را به زور برای خرید کالای ایرانی مجاب کنیم، ادامه داد: خریدار وقتی ببیند کیفیت و خدمات بعد از خرید محصولات ایرانی بالاتر است حتماً آن را خریداری می‌کند. بنابراین باید تلاش کنیم شرکت‌های شناخته‌شده وارد بازار عراق شوند.
*راه رسیدن به امنیت، از همکاری اقتصادی است
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با تأکید بر اینکه اگر مسائل اقتصادی خود را با عراق حل کنیم خیلی از مسائل امنیتی ما نیز قابل حل است، افزود: رقبا و دشمنان ما این موضوع را می‌دانند و به همین دلیل با ابزار اقتصادی می‌خواهند درگیر شوند. می‌خواهند ما را از بازار عراق دور کنند تا نفوذ ما در عراق کم شود. آن‌ها جنگ اقتصادی را محور قرار داده‌اند. اگر به این موضوع توجه نکرده و فقط شرایط را نظامی و امنیتی ببینیم راه را اشتباه رفته‌ایم. بنابراین اگر به امنیت فکر می‌کنیم راه آن از همکاری اقتصادی است. آل اسحاق با اشاره به اینکه عراق دومین مقصد صادراتی ایران است و کل صادرات ما به اروپا یک‌پنجم صادرات به عراق نیست، اظهار کرد: اما این جایگاه را تا زمانی می‌توانیم حفظ کنیم که رقبا و بازار عراق به درستی بشناسیم و به دنبال حل مشکلات پیش آمده باشیم. او ادامه داد: یادمان باشد که ما سابقه تجارت با کشورهای آسیای میانه را هم داریم که به دلیل بی‌توجهی این بازار را از دست دادیم. در مورد عراق هم این احتمال وجود دارد. اما نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه