گزارش
محسن فیوزی- دیروز رئیسجمهور که اینک100 روز اول فعالیتش را در این سمت سپری کرده است با تأکید بر اینکه برای نجات کشور از مشکلات پیشرو راهی جز این نداریم که همه دست به دست هم دهیم، گفت: بنده به مردم قول میدهم که در این مسیر صادقانه با آنها سخن بگویم و به آنان اطمینان میدهم که همانگونه که تاکنون هیچگاه دروغ نگفتهایم، پس از این نیز هرگز از من دروغ نخواهند شنید. ۱۰۰ روز از آغاز دولت رئیس جمهور پزشکیان گذشته است و طبق عرف سیاسی گذشته معمولا رسانه ها عملکرد روسای جمهور را در صد روز اول بررسی می کنند و خود رئیس جمهور نیز گزارشی ارائه میدهد. هر چند که دولت ها در چند ماه اول صرفا مشغول به تغییر مدیران و روالهای اداری هستند و شاید صد روز میزان مناسبی برای ارائه گزارش نباشد، ولی برای ارزیابی عملکرد کوتاه مدت این عرف بین رسانه ها تثبیت شده است. دولت چهاردهم در این مدت توانست با محور قرار دادن گفتمانی که ایده اصلی آن به کارگیری همه نیروهای کارآمد و نخبگان توانمند فارغ از مناسبات سیاسی و تعلقشان به این یا آن اقلیت قومی یا مذهبی بود، شرایط را به نفع تقویت انسجام درونی که در بزنگاه مواجهه با تنشهای بیرونی مهمترین ضرورت است، فراهم آورد. از قبال همین رویکرد بود که در این دولت برای نخستین بار انتصاب یک سیاستورز اهل سنت در جایگاه معاونت ریاست جمهوری محقق شد و استاندارانی از قومیتهای کُرد و بلوچ و عرب به جمع کارگزاران عالی قوه اجرایی پیوستند. رئیس جمهور و مجموعه کابینهاش همچنین در این مدت نشان دادند که با حساسیت مطالبات اقشار مختلف مردم را پیگیری میکنند. تصمیماتی که بر اساس چنین ارادهای در موضوعات مختلف همچون مسائل مبتلابه دانشگاهیان از جهت تعیین سهمیهها و ظرفیتهای دانشگاهی انجام شد، تجدید نظر در تنوع واردات گوشیهای هوشمند و تعرفه وارداتی آن از جمله تصمیماتی بود که در چهارچوب رویکرد پیگیری مطالبات بحق مردم انجام شد. با وجود همه این کامیابیهای گام به گام در روند اجرای شعارهایی که رئیسجمهور از ابتدا مطرح ساخته بود؛ واقعیت این بود که دولت چهاردهم کشور را در شرایط مواجهه با بحرانها و ناترازیهای متعدد تحویل گرفت؛ مسائل انباشته ناشی از سالها سوء مدیریت و در عین حال مواجهه با تحریمهای ظالمانه که خود را هر بار در قامت یک بحران بروز میدهند. با این حال عزم و اراده دولت برای مواجهه بنیادین با این مسائل و اجتناب از انکار و سرپوش گذاشتن بر آنها سبب شده است تا در همین مدت رویه متفاوتی از تصمیمگیریها را شاهد باشیم؛ از تصمیم به تعطیل کردن معادن ناایمن و تعیین مهلت سه ماهه برای ایمنسازی آنها در واکنش به حادثه تلخ معدن زغال سنگ طبس تا دستور اخیر رئیسجمهور برای توقف فعالیت سه نیروگاه برق که به واسطه استفاده از سوخت مازوت و آلایندگی بالا به بلای جان شهروندان تبدیل شده بودند علیرغم همه ناترازی که در حوزه برق و انرژی روی دست دولت قرار دارد، از جمله تصمیماتی بودند که از رویکرد متفاوت دولت برای حل مسائل و ابرچالشهای موجود در کشور حکایت داشتند. دولت چهاردهم اگر چه از زمان برگزاری نخستین جلسه کابینه هنوز صد روزه نشده است، اما به نظر میرسد تا آن موقع در مسیر عملیاتی ساختن بسیاری دیگر از وعدههای خود حرکت قابل دفاعی داشته باشد. رفع فیلترینگ شبکههای مجازی که برای طیف گستردهای از مردم اهمیت دارد، قرار دادن امورات کشور در روندی که خروجی نهایی آن بهبود نسبی معیشت مردم باشد از فهرست مطالبات بحقی هستند که پیش روی دولت قرار دارند و باید امیدوار بود یک به یک از قبال وفاق و همکاری میان ارکان مختلف حاکمیت تحقق یابند و کام ایرانیان را از انتخاب خود شیرین کنند. از روز ولت و اوباما تا روحانی اولین رئیسجمهوری که در تاریخ گزارش عملکرد صد روزه ارائه کرد، فرانکلین دلانو روزولت بود. او در سال ۱۹۳۳ و در اوج بحران اقتصادی بزرگ ایالات متحده به عنوان رئیسجمهور انتخاب شد. روزولت در صد روز اول ریاستجمهوری خود، مجموعهای از اصلاحات و برنامههای اقتصادی به نام «نیو دیل» (New Deal) را معرفی و اجرایی کرد. این برنامهها با هدف احیای اقتصاد، کاهش بیکاری و کمک به اقشار آسیبدیده از بحران اقتصادی طراحی شده بودند. گزارش عملکرد صدروزه روزولت، به معیاری برای ارزیابی موفقیت رؤسای جمهور جدید تبدیل شد و از آن زمان به بعد، بسیاری از رؤسای جمهور آمریکا و جهان تلاش کردهاند که در صد روز اول دولت خود، دستاوردهایی را ارائه دهند و گزارشی از عملکردشان بدهند. در دهه های اخیر هم اوباما بود که در آمریکا دوباره این ادبیات را زنده کرد. این ادبیات سیاسی اولین بار توسط حسن روحانی در خلال انتخابات ریاست جمهوری وارد کشور شد و وی در یکی از برنامه های اقتصادی خود وعده تحول ۱۰۰ روزه در اقتصاد را داده بود. از آن به بعد روسای جمهور در ایران معمولا گزارشی از صد روز اول دولت خود ارائه میدهند. همگرایی و وفاق در سیاست داخلی شعار محوری دولت، قبل از انتخابات و کلیدواژه پربسامد در دولت پزشکیان کلمه وفاق بود. بعد از آشوب های سال ۱۴۰۱ و شکاف های ایجادشده در جامعه، دولت شعار محوری خودش را وفاق قرار داد. در این صد روز بارها دولت توسط شعار وفاق هم تمجید شده و هم انتقادهای تندی به آن وارد شده است. در قضیه نصب استانداران با گرایش های مذهبی و قومیتی مختلف دولت به شدت مورد تمجید قرار گرفت. برای اولین بار در چهاردهه اخیر دو استاندار اهل تسنن در کردستان و زاهدان منصوب شدند و همچنین انتصاب فرماندار زن شهرستان دهگلان از نکات موردتوجه رسانه ها در ۱۰۰ روز اول دولت بود. با این حال برخی انتصابات و صحبت های مدیران دولتی چندان به مذاق برخی از منتقدان دولت هم خوش نیامد و دولت را متهم به سوءاستفاده از واژه وفاق کردند. با توجه به شرایط کشور و تنش در منطقه غرب آسیا که لاجرم ایران هم درگیر آن است، به نظر میرسد شعار وفاق ، بهترین شعار و هدفی بود که دولت میتوانست انتخاب کند و جستهگریخته در صد روز اول توانسته است تا حدی آن را محقق کند. فیلترینگ، حجاب و چالشهای اجتماعی در دسته بندی موضوعات مهم اجتماعی در خلال تبلیغات انتخاباتی موضوع حجاب و فیلترینگ در صدر پرسشها از نامزدها قرار داشت. مسعود پزشکیان که به عنوان چهره منتقد در این دو موضوع نسبت به وضع موجود موضع گیری میکرد، در این صد روز با اینکه کار خاصی صورت نگرفته است ولی با ادبیات خاص خودش توانسته بخشی از مردم را دلگرم کند. در اولین نشست خبری رئیس جمهور ، در واکنش به موضوع گشت ارشاد در پاسخ به یک خبرنگار زن که منتقد گشت ارشاد بود، گفت: « قرار بود گشت ارشاد دیگه اذیت نکنه، حالا پیگیری میکنیم که دیگه اذیت نکنند» یا در موضوع فیلترینگ با اینکه در واقعیت اتفاقی نیفتاده ولی موضع پزشکیان که گفته بود «ما تا آخر بر روی حرف هایی که زده ایم هستیم و پایبندیم»مورد رضایت بخشی از جامعه منتقدان قرار گرفت. با اینکه در کارنامه رئیس جمهور در این دو موضوع اجتماعی چیزی پیدا نمیشود ولی همین ادبیات خودمانی و خاص رئیس جمهور توانسته خلأ عملکرد او را تا حدی در این صد روز پوشش دهد ولی در ماه های آینده چنان چه اتفاقی مطابق وعده ها رخ ندهد، قطعا صدای منتقدان بلند خواهد شد. سیاست خارجی با توجه به شرایط خاص منطقه غرب آسیا شاید پرکارترین حوزه ای که در دولت میتوان معرفی کرد ، سیاست خارجی دولت با کمک دیگر نهادهاست. دولت در این صد روز اول در حوزه سیاست خارجه با مسائلی روبه رو شد که شاید در کل دوران پس از انقلاب هیچ دولتی تجربه نکرده بود. از شهید شدن مهمان ویژه مراسم تحلیف در قلب تهران یعنی اسماعیل هنیه گرفته تا ترور متحدان منطقه ای ایران (سیدحسن نصرا… و یحیی سنوار) در لبنان و غزه. عملکرد مطلوب وزیر خارجه ایران در این صد روز بر هیچ کس پوشیده نیست. با این که برخی جریانات در ایام رای اعتماد به وزرا برخی بی مهری هایی نسبت به عراقچی داشتند ولی عملکرد خوب وزیر امور خارجه امروز یکی از بهترین بخش های کارنامه دولت در صد روز اول دولت است. مسائل معیشتی و اقتصادی در ۱۰۰ روز نخست دولت مسعود پزشکیان، در کنار تلاش برای ایجاد ثبات در بازار کالاهای اساسی، مواجهه با چالشهای اقتصادی از جمله بنزین، دلار و مسکن از موضوعات مهم پیش روی دولت چهاردهم بود: بنزین ناترازی بنزین از جمله موضوعاتی بود که در ایام انتخابات مورد اشاره رئیس جمهور قرار گرفت و این که دولت قصد دارد قیمت بنزین را افزایش دهد یا نه، حاشیه ساز شد. با این حال پزشکیان در برهه های مختلف تاکید کرد که اصلاحات در این عرصه با تصمیم کارشناسان و همراه کردن مردم انجام خواهد شد. هماکنون و در لایحه بودجه سال آینده، اگرچه بحث خاصی پیرامون بنزین انجام نشده، اما تامین بودجه برای واردات بنزین به یک چالش تبدیل شده است. به گفته لاهوتی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، این رقم در لایحه بودجه سال آینده ۶۵ هزار میلیارد تومان است، در حالی که تنها در سال جاری ۹۰ هزار میلیارد تومان بنزین وارد شده است. پزشکیان همچنین اخیراً در حالی بر اصل رعایت عدالت بنزینی برای همه آحاد جامعه تاکید کرده که باز دقیقاً هنوز جمع بندی خاصی درمورد تصمیم دولت برای بنزین در آینده نمی توان داشت و این، یکی از معماهای حل نشده ۱۰۰ روزه دولت است. دلار همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در حالی بر مسند وزارت نشست که بر رویکرد کاهش تعدد نرخ ارز از مسیر افزایش نرخ ارز نیما و کاهش فاصله آن با نرخ بازار آزاد تاکید داشت. این رویکرد همزمان با تحولات منطقه شد و هم اینک شاهد این هستیم که نرخ ارز بازار آزاد نسبت به روند یک سال گذشته آن در حدود ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. برخی این افزایش را به دلیل رویکرد دولت دانسته اند، با این حال کارشناسان دیگر این موضوع را رد کرده و آن را به دلایلی از جمله شرایط منطقه نسبت می دهند. در هر حال به نظر می رسد بانک مرکزی با تکیه بر تجارب سال های اخیر، همچنین به دلیل رویکردهای ضدتورمی خود و این که طبق سیاست های بودجه ای پیش بینی می شود این شاخص تا پایان سال به ۳۰ درصد و در سال آینده به حدود ۲۸ درصد برسد، اجازه نخواهد داد نرخ ارز به صورت لجام گسیخته ای رها شود. مسکن «صادق مالواجرد» در شرایطی در راس وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم قرار گرفت که تاکنون بر اجرای قوانین بالادستی از جمله نهضت ملی مسکن تاکید کرده است. با این حال، پیشرفت نهضت ملی مسکن بهرغم گستردگی آن، به میزان مورد انتظار نبوده و دلایل اصلی این موضوع را می توان در اتکای بیش از حد طرح به بانک ها و آورده متقاضیان و قدرت خرید نامتناسب متقاضیان برای تامین آورده و پرداخت اقساط، عدم همراهی نظام بانکی، وقفه تغییر دولت، کند پیش رفتن موضوع واگذاری زمین برای ساخت و… مشاهده کرد. اخیراً مسئولان وزارت راه بر لزوم همراهی نظام بانکی در خصوص افزایش تسهیلات مسکن تاکید کرده بودند که این موضوع واکنش رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر لزوم اتخاذ تصمیم دراین راستا در بانک مرکزی را به همراه داشت. در هر حال به نظر می رسد در صورت افزایش میزان تسهیلات (به عنوان مثال از ۵۵۰ میلیون تومان کنونی به ۸۰۰ میلیون تومان (مصوبه شورای عالی مسکن))، همراهی بانک ها، تسریع در واگذاری های زمین، اجرای برنامه هفتم در خصوص اضافه شدن حداقل دو دهم درصد مساحت سرزمین به ظرفیت سکونتگاهی کشور و … روندهای کنونی پیشرفت نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری بگیرد. یارانه دولت چهاردهم در حالی کار را به دست گرفت که طبق گزارش های دیوان محاسبات، در سال گذشته یارانه به ۸۱ میلیون نفر یعنی بیش از ۹۰ درصد مردم پرداخت شده است. با این اوصاف و با توجه به محدودیت های کسری بودجه، یکی از چالش های کنونی دولت، حذف یارانه پردرآمدهاست. دولت اخیراً به جای رویکرد دهک بندی، معیارهایی مبتنی بر ثروت و درآمد را برای حذف یارانه پردرآمدها و ثروتمندان در نظر گرفته است که البته هنوز برآوردی از این که این ملاک ها، چه میزان به کوچک شدن فهرست یارانه بگیران کمک می کند، وجود ندارد. از سوی دیگر به نظر می رسد برنامه توزیع کالابرگ نیز به دلیل محدودیت های بودجه ای و همچنین دشواری تغییر وضعیت موجود به سمت اجرای قانون مجلس در این زمینه، تاکنون در دستور کار دولت قرار نگرفته است. ۱۰۰ روز گذشت؛ کابینه پزشکیان متوازن نیست یک فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به عملکرد ۱۰۰ روزه دولت چهاردهم هشدار داد که اعضای کابینه پزشکیان توازن مناسبی نسبت به یکدیگر ندارند. احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاحطلب درباره عملکرد ۱۰۰ روز اول دولت چهاردهم اطهار داشت: آقای پزشکیان از همان روزی که در وزارت کشور برای حضور در انتخابات ثبتنام کرد، تاکیدی جدی بر ضرورت وفاق ملی داشت. اکنون با گذشت بیش از سه ماه از عمر دولت به گواه موافق و مخالف میتوان گفت که دولت در تحقق هدف مهم وفاق موفق بوده است. وی گفت: پزشکیان با انتخاب برخی چهرهها از جمع اصولگرایان در دولت خود، این پیام را به افکار عمومی صادر کرد که قرار نیست باهم دعوا کنیم. مجلس هم برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی عملکرد مجلس پنجم در قبال اولین کابینه آفای سیدمحمد خاتمی را تکرار کرد و به لیست پزشکیان برای تشکیل هیئت دولت رای ۱۰۰ درصدی داد که این اتفاقی بسیار تاثیرگذار در جهت همصدایی و در نتیجه عبور از بحرانهای پیش رو باشد. او با اشاره به ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی افزود: در ادوار گذشته بعضا شاهد تأخیر دولت برای ارسال لایحه بودجه بودیم، اما در این دوره با وجود تصمیم مجلس که تاریخ تقدیم بودجه از آذرماه به آبان تغییر یافته بود، دولت پزشکیان بدون هیچگونه بهانهای این کار مهم را در زمان مقرر انجام داد تا مشخص شود دولت چهاردهم برخلاف دولتهای گذشته درباره اهمیت بحث بودجه آگاهی لازم را دارد. حالا نمایندگان مجلس میتوانند در شرایطی استاندارد بررسی دقیقی از چند و چون بودجه سال آتی داشته باشند. شیرزاد تصریح کرد: شاید اقدامات دولت برای آحاد مردم و افکار عمومی ملموس نباشد و بسیاری از کارها در آینده نمود پیدا کنند، اما مردم میتوانند امیدوار باشند که دولتیها مطالباتشان را جدی میگیرند و حتما به بسیاری از پرسشهایی که دارند، پاسخ داده خواهد شد. البته امیدوارم در روندی که شروع شده است خللی به وجود نیاید و اگر گروهی بنای کارشکنی دارند، توسط دلسوزان نظام و انقلاب کنترل شوند تا امید افزایش پیدا کند و در نتیجه اعتماد عمومی پررنگ شود. وی همچنین با انتقاد از عملکرد برخی وزرای کابینه چهاردهم گفت: نکته نگرانکننده این است که برخی از وزرای انتخابی دولت چهاردهم متوازن نیستند. به این معنی که با بررسی توانمندی و میزان کارآمدی وزرا، به وضوح میبینیم که بین وزیران کابینه پزشکیان فاصله زیادی وجود دارد. طبعا این وضعیت، کار دولت را برای کارآمدی دشوار میکند. به عنوان مثال میتوان وزیر آموزش و پرورش را ضعیفترین وزیر معرفی کرد. آقای علیرضا کاظمی در حالی مسئولیت یکی از مهمترین و استراتژیکترین وزارتخانهها را عهدهدار شده که در همین مدت کوتاه نشان داده است که حتی نمیتواند تاثیرگذاری حداقلی در امور مهم آموزش و البته پرورش از خود به جای بگذارد. شیرزاد یادآور شد: اکنون که مسیر اتحاد و همبستگی در درون جامعه شکل گرفته است، همه دستگاهها و ارگانهای انتخابی و انتصابی باید در کنار هم باشند و بدون اینکه وارد بازیهای سیاسی و جناحی شوند، در کنار هم تلاشی مجدانه را برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار خود قرار بدهند تا بلکه با «وفاق» در قدم اول فرصتها و تهدیدها را شناسایی کنند و در قدمهای بعدی برای اجرای برنامهها اهتمام بورزند، بلکه جامعه را از گرفتاری و ابهامهای موجود که آرامش عمومی را برهم زدهاند، نجات دهند. حرکت امیدوار کننده احمد حکیمی پور، فعال اصلاح طلب می گوید:دولت در ابتدای راه است و هنوز نمی توان اظهار نظر دقیقی درباره عملکرد آن داشت. بااین حال، رویکرد رئیس جمهور در این مدت که به سمت وفاق و وحدت نیروهای داخلی معطوف شده است، می تواند به عنوان یکی از نقاط قوت دولت محسوب شود. آقای پزشکیان تلاش کرده با اولویت دادن به مسائل کارشناسی در جهت حل مشکلات کشور حرکت کند و با تخصیص بهینه منابع، در یک بستر آرام و کم تنش، مسائل داخلی و خارجی را دنبال کند. البته عملکرد واقعی هر دولتی را باید در بودجه ای که می بندد مشاهده کرد و اکنون بودجه سال آینده به مجلس تقدیم شده و باید ببینیم چه چیزی بیرون می آید. استفاده از تمام ظرفیت ها ازجمله اقلیت های قومی و مذهبی از دیگر نقاط قوت دولت است. دولت همچنین بخشی از معوقات گندمکاران و بازنشستگان را پرداخت کرده که اگرچه گام های کوچکی است اما امیدوارکننده است و درمجموع همین که دولت در حال کاهش تنش هاست نکته بسیار مثبتی است. بااین حال همان طور که گفتم هنوز برای قضاوت قطعی و ارزیابی کارشناسی زود است، چراکه بخش قابل توجهی از توان دولت در این مدت بر کنترل تنش های منطقه ای متمرکز بوده و هنوز خیلی از مدیران مشخص نشده اند. ادامه وضع موجود امرا... شیخیانی، فعال اصلاح طلب می گوید: دولت چهاردهم از نظر من بر مبنای یک دولت سهامی شکل گرفته است و فقط سعی شده که سهمیه ای برای هر گروه، قوم و قبیله ای در نظر گرفته شود که این وضعیت از نگاه من مثبت نیست، چراکه انتصابات براساس شایستگی ها صورت نگرفته است. معمولا در یک سال اول فعالیت هر دولت، مردم در برابر نواقص صبرمی کنند.اکنون هم همین وضعیت وجود دارد و دولت در حال بهره گرفتن از این آرامش است، اما کار خاصی دراین100روزه انجام نداده است.اگر آسیب شناسی دقیق تری انجام دهیم، متوجه می شویم که مشکلات زیادی وجود دارد، ازجمله این که دولت بیش از حد گسترش یافته و افراد زیادی تحت عناوینی مانند دستیار و مشاور به آن افزوده شده اند، که بر هزینه های دولت می افزاید.همچنین به نظر می رسد انتخاب ها بیشتر براساس روابط صورت گرفته تا این که جنبه کارشناسی و شایسته سالارانه داشته باشد.دریک جمله بخواهم جمع بندی کنم باید بگویم دولت در 100روز اول، بیشتر به دنبال ادامه وضع موجود بوده و ازآرامشی که مردم فراهم کردند استفاده نمودوکار خاصی انجام نداد. حرکت در حفظ محیط زیست علی محمد نمازی ، فعال اصلاح طلب می گوید:در100روزکه از عملکرد دولت آقای پزشکیان می گذرد شاهد بازتر شدن فضای مطبوعاتی هستیم و ملاحظه می کنیم که انتقادها وایرادهاراحت تر درعرصه مطبوعات وفضای عمومی جامعه مطرح می شود.همچنین دستورشجاعانه آقای پزشکیان در خصوص ممنوعیت مصرف مازوت در نیروگاه ها از جمله نقاط قوت دولت فعلی است و قدم موثری در حفظ محیط زیست است. اقدام مثبت دیگری که آقای پزشکیان انجام داده، انتشار گزارش های غیررسمی روزنوشت است که تا حدود زیادی، فضای واقعی سیاسی را نشان می دهد. همچنین با اعمال برخی تغییرات درخصوص گشت ارشاد، شاهد بهتر شدن شرایط دراین زمینه هستیم و حتی بعضی زنان که از سر لجاجت به سمت بی حجابی رفته بودند با تغییر شرایط، حجاب شان را بهتر کرده اند. اما از آنجا که آقای دکتر پزشکیان از انتقاد منصفانه و دلسوزانه استقبال می کند باید به ضعف ها هم اشاره کرد. ایشان در شعارهای انتخاباتی خود به مواردی از جمله برچیدن تحریم ها،عضویت دراف ای تی اف،ارتقای سطح روابط خارجی، رفع فیلترینگ و متوقف کردن گشت های ارشاد اشاره کرده بودند. اما به جز بحث گشت ارشاد در سایر موارد نه تنها اتفاق مثبتی نیفتاده که حتی شاهد حرکت در آن مسیرها هم نیستیم. رئیس جمهور مقتدر تر باشد حسن نتاج ، نماینده بابل و عضو کمیسیون بهداشت و درمان می گوید: 100 روز برای نمره دادن به کار دولت زود است اما باید گفت که فعلا با توجه به شعار دولت که وفاق ملی بود، هنوز آن وفاق اتفاق نیفتاده است. مجلس به دولت کمک قابل توجهی کرده، اما از سوی دولت شاهد گام چندانی در این زمینه نبوده ایم. حتی باید بگوییم این مجلس این قدر که به این دولت کمک کرده ، به دولت آقای رئیسی نکرد. مجلس تعامل لازم را با دولت داشته ولی از دولت در انتصاب هایش چنین رویکردی مشاهده نشده است. نکته دیگر درباره عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و بودجه است. در همین ارتباط، توجه کنیم که تورم از همان روزهای اول دولت پزشکیان بیشتر حس می شد و شما در این مدت سیر صعودی و افسار گسیخته قیمت ها را می بینید. در این 100روز اول کابینه آقای پزشکیان قیمت ارز شناور نه تنها تثبیت نشده بلکه در حال طی کردن سیر صعودی است و مدیریت نمی شود. البته دوباره تاکید می کنم که انصاف نیست که در 100 روز ارزیابی دقیقی از عملکرد دولت دشته باشیم ولی در عین حال از طرف دیگر باید از رئیس جمهور بخواهیم که بهتر از این عمل کند و مقتدر باشد و مجلس این اقتدار را به ایشان داده است. من در مجموع فعلا نمی توانم نمره خوبی به این عملکرد بدهم. برخی انتصابات نگران کننده علی جعفری آذر ، نماینده تبریز در مجلس می گوید:در 100روز از آغاز فعالیت دولت، یکی از نکاتی که می توان به آن اشاره کرد، برخی انتصاب های بحث برانگیز در این دولت است. به نظر می رسد در این زمینه باید با دقت بیشتری عمل کنند، چراکه به کارگیری افراد با تابعیت های مختلف در سطوح عالی کشور دستاوردی جز نگرانی برای ملت نخواهد داشت. چنین افرادی، تعلقات دوگانه دارند و اگرچه شاید به ظاهر در میان جمع باشند، اما دل شان جای دیگری است. توفیقات زیاد در سیاست خارجی محمدکاظم انبارلویی ،فعال اصولگرا می گوید:دولت با تمرکز روی وحدت ملی موفق شد برای تمرکز افکار ایرانیان روی وحدت به توفیق نسبی دست یابد.این در حالی است که در این مدت ما گرفتار موضوع اشرار جهانی در منطقه و به ویژه غرب آسیا نیز هستیم و اسرائیل با اقدامات شرورانه خود به عنوان تهدید اصلی امنیت ملی ایران محسوب می شود.دولت در این مدت تصویری از اقتدار و امنیت ملی را به نمایش گذاشته و در بخش سیاست خارجی توفیقات زیادی برای رساندن پیام ملت ایران به جهان و آشکارسازی جنایات بیشمار اسرائیل به دست آورده است. زمانی که بیروت زیر بمباران شدید رژیم صهیونیستی بود وزیر خارجه کشورمان به بیروت رفت و به رزمندگان روحیه داد.دولت باید برای افزایش قیمت ها فکری اساسی کرده و تورم را مهار کند و این مساله جزو مطالبات مردم است. دستیابی به وفاق ملی ولی الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می گوید: مهم ترین نقطه قوت دولت در این مدت بحث وفاق ملی بود که در انتصاب وزرا و استانداران تاکنون رعایت شده است.دومین مساله نیز شناخت بیشتر رئیس جمهور از جوامع بین المللی است و رئیس جمهور واقف است که برخی مدعیان دموکراسی، اهل دموکراسی نیستند و فقط به دنبال استفاده از این ابزار برای زورگویی هستند. تعامل بین دستگاه قضا، قانونگذاری و مجریه از مسائل مثبتی است که دولت هم در آن نقش دارد. دولت برای انتصاب استانداران با مجلس مشورت کرد و این مساله از عملکردهای مثبت دولت محسوب می شود.در خصوص عملکرد منفی دولت در این مدت نیز می توان به شرایط نامناسب اقتصادی اشاره کرد. در واقع دولت در مهار تورم ناموفق بوده است. اقدامات موثر در سیاست خارجی حمیدرضا ترقی ، فعال اصولگرا می گوید:در دفاع از محور مقاومت در حوزه سیاست خارجی، اقدامات موثری تا الان صورت گرفته و وعده صادق 1 و 2 اجرا شد که در راستای پشتیبانی از مردم ملت فلسطین و لبنان بود. حضور نمایندگان دولت در عراق، سوریه، لبنان و کشورهای منطقه اقدام موثری بود که صورت گرفت و سفررئیس جمهور برای حضور در اجلاس بریکس و شانگهای از موفقیت های دولت تا به امروز بود.اما خوشبین بودن به وعده های آمریکا و اروپا را می توان نقطه ضعف تلقی کرد که پاسخگویی به رژیم اسرائیل را به تاخیر انداخت.ضعف دولت بیشتر درمباحث اقتصادی است؛ ارزش پول ملی در حال کاهش است و قیمت دلار روند صعودی دارد و تورم نیز هم چنان پابرجاست و انتظارات مردم در حوزه اقتصادی برآورده نشده است.مساله حجاب هنوز یک دغدغه است و لایحه حجاب با هماهنگی مجلس و دولت هنوز ابلاغ نشده است. مشکل بدهی های دولت به صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی پابرجاست و موجب اعتراض بازنشستگان شده اما یکی از اقدامات موثر دولت افزایش حقوق پرستاران و پزشکان بود که از جمله دستاوردهای دولت چهاردهم است. همه ظرفیت ها فعال نشده علی اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن می گوید:به نظر می رسد دولت هنوز نتوانسته ازهمه ظرفیت های خود استفاده کند. مردم به این باوررسیده اندکه فضابرای فعالیت و پیشرفت آنها فراهم شده و با نگاه وفاق ملی، فضا برای پیشرفت کشور مهیا شده است. البته باید توجه داشت که هنوز به این مهم در میدان و عمل دست پیدا نکرده ایم اما مردم و نخبگان از آرامش ضمنی برخوردار شده اند. در خصوص عملکرد منفی نیز می توان به این نکته اشاره کرد که دولت هنوز نتوانسته از همه ظرفیت های خود استفاده کند. به بیان دیگر، به نظر می رسد دولت هنوز به جمع بندی نرسیده تا افراد لازم را درجایگاه های مناسب قراردهد؛به همین دلیل هنوز از مجموعه مدیریتی کشور صدایی واحدشنیده نمی شود.به نظرمی رسدهنوز تلاش ها برای شناسایی نیرو های شایسته و به کارگیری آنها در مدیریت کلان و میانی کشور ادامه دارد. این در حالی است که این رویکرد باید سرعت بگیرد. پارتی بازی در برخی انتصابات احمد بخشایش اردستانی ، نماینده مجلس می گوید:هنوز قضاوت در مورد عملکرد دولت چهاردهم زود است و نمی توان به درستی در مورد اقدامات دولت صحبت کرد اما با توجه به قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی می توان گفت عملکرد دولت در حوزه اقتصادی تاکنون خوب نبوده است.بعد از سانحه سقوط هواپیمای شهید آیت الله رئیسی، دولت چهاردهم توانست فضای جامعه را مدیریت و آرامشی تزریق کند و انسجام در زمان انتخابات از اقدامات موثر دولت چهاردهم بود.بخشی از مردم که از صندوق های رای قهر کرده بودند با شعار وفاق ملی دولت دوباره به صندوق های رای برگشتند و دولت توانست با رای بالا از مجلس، کابینه خود را تشکیل دهد.اما برخی از دولت مردان عملکرد خوبی ندارند و در انتصابات خود برخی افراد را با پارتی بازی انتخاب کرده اند که قطعا در آینده به دولت ضررهایی خواهد زد.دولت قصد دارد FATF را تصویب کند و فکر می کند حل مسائل داخلی کشور به سیاست خارجی برمی گردد که این از نقاط ضعف دولت است. دولت تنش زدایی در رابطه با کشورها را در دستور کار خود قرار داده که امیدواریم در روزهای آتی شاهد اتفاقات خوبی باشیم اما در کل هنوز صحبت از عملکرد دولت زود است و باید منتظر ماند. پزشکیان و صد روز اقامت در پاستور احمد زیدآبادی، فعال اصلاح طلب در همین زمینه می نویسد:در صد روزگی دولت مسعود پزشکیان به کارنامۀ او نمیتوان نمرۀ درخشانی داد اما نمرۀ مردودی هم نمیگیرد. در این صد روز او کوشیده تا ماشین دولت از «لاین وسط» خیلی منحرف نشود، اما ماشینها وقتی در لاین وسط به مانعی برخورد میکنند، برای عبور از مانع باید وارد لاین سبقت شوند وگرنه جا میمانند و یا به لاین کندرو کشیده میشوند. در صد روزگی دولت مسعود پزشکیان به کارنامۀ او نمیتوان نمرۀ درخشانی داد اما نمرۀ مردودی هم نمیگیرد. در این صد روز او کوشیده تا ماشین دولت از «لاین وسط» خیلی منحرف نشود، اما ماشینها وقتی در لاین وسط به مانعی برخورد میکنند، برای عبور از مانع باید وارد لاین سبقت شوند وگرنه جا میمانند و یا به لاین کندرو کشیده میشوند. ارسطو «حد وسط» را مطلوبترین نقطه میداند، اما در امور بشری گاه حد وسطی وجود ندارد، مثل حاملگی و گاه حد وسط اصلاً راه نجات نیست، مثل شنا یا رانندگی یا طبابت که مهارت بالا میخواهد و مهارت نصفه نیمهاش، جان آدمیان را به خطر میاندازد. در آموزههای قرآنی به جای «حد وسط»ِ ارسطویی، «نقطۀ تعادل» یا «نقطۀ میزان» به معنای نقطۀ مطلوب توصیه شده است. نقطۀ تعادل یا میزان همان نقطۀ «عدل» است. چنانکه در کتاب آمده است: «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِیزَانَ. أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ» (آسمان را برافراشت و تعادل و اندازه را وضع کرد. مبادا از اندازه و تعادل درگذرید.) و یا «الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ» (همان که تو را آفرید و بیاراست و تعادل داد.) بنابراین، فضلیت و مطلوبیت، نقطۀ تعادل و توازن است و این نقطه منطبق با عدل و عدالت است. «وفاق» که دکتر پزشکیان آن را به عنوان شعار دولت خود برگزیده است، به لحاظ روشی یعنی شناسایی و معرفی نقطۀ موزون و عادلانه در هر امر و متقاعد کردن دیگران به مطلوبیت و فضیلت آن و جلب همکاری و همراهی آنان در آن جهت است. بنابراین، به لحاظ روشی، وفاق شعار بسیار خوبی است اما به لحاظ عملی و اجرایی نباید آن را به میل به حد وسط و میانه در هر امری تقلیل داد، زیرا حد تعادل همیشه حد وسط و میانه نیست، همانطور که شناگری حد وسطِ مهارت در این حرفه و یا ناآشنایی با آن به حساب نمیآید.