رئیس سازمان سینمایی
گفتگوی شورا و فیلمساز باید اقناعی باشد
در حوزه ثبت و ضبط وقایع و تجربه نگاری غفلت کردهایم
اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با حضور رئیس سازمان سینمایی تودیع و معارفه شدند.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در این نشست پس از ارائه گزارشی از سوی اعضای پیشین پروانه فیلمسازی سینمایی، رائد فریدزاده با اشاره به نقش این شورا در غنا بخشیدن و ارتقای آثارسینمایی گفت : یکی از مشکلات ما این است که «مسئله» را با «شبه مسئله» خلط میکنیم و به همین دلیل پاسخهایی که به سوالات میدهیم بیشتر به «حواشی» مسئله مربوط است تا خود مسئله. نعمت بزرگی است که اعضای این شورا تا این اندازه به مسائل اساسی واقف هستند و برای آن راهکار دارند.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر ثبت و ضبط عملکرد شورا در چند سال اخیر در مواجهه با اتفاقات مختلف گذشته، افزود: تاریخ درباره مسائل و اتفاقات مختلف بی رحمانه قضاوت میکند و کاری ندارد به اینکه آن موضوع در چه زمانی و در چه شرایطی محقق شده و پیشینه و ملزومات آن چه بوده است. بخشی از این مشکل متوجه ماست که در حوزه ثبت و ضبط وقایع غفلت کردهایم. از دوستان میخواهم، اتفاقاتی که در سالها و دورههای پیشین رخ داده را مکتوب کنند تا همگان مطلع باشند تصمیماتی که در حوزه سینما در ادوار گذشته گرفته شده، در چه شرایطی و معطوف به چه ویژگیهایی بوده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: علاوه براین لازم است یک کار پژوهشی در حوزه موضوع، مضمون، رویکرد و شیوه اخذ بیان زیبایی شناختی و... صورت بگیرد و از نظر آماری هم توضیح داده شود که فیلمهایی که به آنها پرداخته شده و ایراداتی که به آنها وارد شده از چه سنخ بوده است. همینطور کمکی که به فیلمها صورت گرفته برای مرتفع کردن این مشکلات، اساسا چه بوده است طرح این موارد در نهایت هم به فضای کلی سینما کمک خواهد بود.
فریدزاده درباره اهمیت بحث اقناعی در حوزه فیلمنامه نیز عنوان کرد: برخلاف اینکه برخی میگویند زبان «آشکار» میکند، معتقدم زبان «میپوشاند» و نیاز به «بیان» دارد. خود فیلمنامه که فی حد ذاته، اصالت ندارد و قرار است «تسری» پیدا کند و امکانی شود برای ترجمان درست به تصویر. ممکن است نویسنده اثری بگوید من در ذهنم فلان موضوع است. گفتگویی که در ادامه بین شورا و گروه فیلمساز شکل میگیرد قطعا اقناعی و روشنگر خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه تصریح کرد: فکر میکنم این شورا توانسته چنین کارکردی داشته باشد. یعنی فراتر از برداشت و نگاه شخصی، در یک بستر گسترده کلی، مولفه های ملموس و مشخص را ارزیابی کند.
در انتهای این مراسم و پیش از اولین جلسه اعضای جدید شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با اهدای لوح از زحمات سعید مستغاثی، مجید اسماعیلی، روح الله سهرابی و سید محمد حسینی، اعضای قبلی شورا تقدیر به عمل آمد و احکام اعضای جدید به حسین کرمی، هادی نائیجی، منوچهر شاهسواری و مازیار میری اهدا شد.
در اولین روزهای کاری؛
نادره رضایی از نمایشگاههای خانه هنرمندان بازدید کرد
نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاههای هنری در گالریهای خانه هنرمندان ایران بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت هنری، نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روزهای کاری خود شامگاه دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ از نمایشگاه هفته تصویرگری ۱۴۰۳ در گالریهای ممیز، زمستان و پاییز بازدید و با تعدادی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه دیدار و گفتگو کرد.
رضایی همچنین در ادامه از نمایشگاه «یادها و خاطرهها» آثار عکاسی اختر تاجیک نیز دیدن کرد. اختر تاجیک از عکاسان باسابقه تئاتر ایران است که از اوایل دهه ۷۰، عکاسی از نمایشهای مختلف تئاتر ایران را آغاز کرده و تاکنون دبیری عکس چند جشنواره مختلف را نیز برعهده داشته است.
در جریان این بازدید سعید اسلامزاده مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمد طباطبایی نیز حضور داشتند.
نمایشگاه هفته تصویرگری ۱۴۰۳ تا ۲۱ آبان و نمایشگاه عکسهای تئاتر اختر تاجیک تا ۲۰ آبان همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ میزبان علاقمندان است.
دبیر جشنواره مطرح کرد؛
نگاه ویژه به موسیقی بانوان و کودک و نوجوان در چهلمین «موسیقی فجر»
دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر پیرامون ۲ فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی و همچنین حضور ویژه بانوان و نوجوانان عرصه موسیقی نکاتی را بیان کرد.
به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره حضور هنرمندان موسیقی دستگاهی در جشنواره چهلم فجر توضیح داد: یکی از اهداف در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر جذب حداکثری خصوصاً از نوازندگان و گروههای موسیقی دستگاهی است؛ چرا که شاکله اصلی و زیرشاخه موسیقی کشور، موسیقی دستگاهی است؛ عزیزان تکنواز، اجراهای دونوازی و همنوازی و عزیزانی که گروه تشکیل دادهاند و نخستینبار است در جشنواره حضور پیدا میکنند. هرچه این هنرمندان گرانمایه بیشتر اجرا کنند، جایگاه موسیقی از جهات مختلف بهتر و برتر خواهد شد و درحقیقت موسیقی ایرانی وجهه والا و قویتری در داخل و خارج پیدا میکند. بدین واسطه از امکانات بهتری موسیقیدانها برخوردار میشوند بهلحاظ بسترسازیهایی که جشنواره فراهم میکند. جشنواره بینالمللی موسیقی فجر برای کنسرت تمامی گروههای موسیقی بهویژه ردیف دستگاهی، یکی از بهترین صحنهها و جایگاهها است.
وی درباره نگاه ویژه به موسیقی بانوان همانند دوره قبل گفت: حضور جدی بانوان پارسال در تالار وحدت از دیگر نکات مهم این رویداد بینالمللی است. امسال در نظر داریم تعداد بانوان در چهلمین جشنواره را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و از دوره قبل این بخش را احیا کردیم تا گروههای مختلف اعم از پیشکسوتان و جوانان از تمام نقاط کشور با گرایشهای مختلف موسیقایی در بخشهای مختلف حضور پیدا کنند. این موضوع میتواند به پیشرفت و توسعه کمی و کیفی بخش موسیقی بانوان کمک شایانی کند و انشاءالله در آینده نزدیک شاهد برگزاری یک جشنواره ویژه بانوان هم باشیم.
مهدوی در خصوص بخش پاپ و دیگر گونههای موسیقی افزود: در بخشهای دیگر مانند غیررقابتی نیز موسیقی مردموار یا همان پاپیولار است که سال گذشته یک سالن در جنوب شهر به سالنهای این بخش اضافه کردیم و اگر استقبال بیشتر شود احتمال میرود امسال به سه سالن افزایش یابد. در صورتی که جشنواره مستقل موسیقی پاپ و تلفیقیِ ایرانی ایجاد نشود به جایزه «محسن چاووشی» در موسیقی فجر میاندیشیم. استقبال هنرمندان موسیقی مردموار به درآمدزایی، پویایی و شادابی جشنواره کمک میکند و طبیعتاً از این موضوع استقبال میشود و حتی در بخش موسیقی رَپ نیز اگر به شرط سلامت و با فرهنگ خانواده ایرانی متناسب باشد این بخش را نیز در کنار موسیقی جَز و راک اضافه خواهیم کرد و به شرط استقبال روی صحنه خواهند آمد و تمامی اینها پاسخ به نیازهای توده مردمِ دوستدار انواع موسیقیها در این جشن فاخر و بزرگ است. وی در مورد وجود ۲ جایزه دیگر در جشنواره چهلم گفت: در صورت استقبال مضاعف نسبت به سالهای پیش در بخش آهنگسازی و اجرای صحنهای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی، با اجازه استادانِ نمونه و چهره ماندگار احمد پژمان و فرهاد فخرالدینی به عنوان ۲ بزرگمرد موسیقی ایران که در جهان نیز شناختهشده هستند، ۲ جایزه ویژه احمد پژمان و فرهاد فخرالدینی را خواهیم داشت. جایزه احمد پژمان به نفر یا گروه برگزیده موسیقی کلاسیک غربی و جایزه فرهاد فخرالدینی به نفر یا گروه برگزیده موسیقی دستگاهی با رعایت شعار «وفاق ملی» تقدیم میشود که این اتفاق، پدیدهای نو در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر خواهد بود.
دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر درباره اهمیت حضور گروههای نوجوان یادآور شد: در بخش غیررقابتی جشنواره «کودک و نوجوان» را هم داریم که سال گذشته برای نخستینبار در رده سنی ۷ تا ۱۸ سال برگزار شد و کودکان و نوجوانانی که تکنوازی و دونوازی داشته باشند و یا نهایتاً همنوازی داشته باشند را در جشنواره شاهد خواهیم بود البته با قوّت بیشتر. این موضوع باعث میشود عزیزان هنرمند قوت قلب پیدا کنند و با اعتمادبه نفس بالاتر بتوانند در مهمترین جشنواره موسیقی کشور جایگاه داشته باشند و علاوه بر اجراهایی که در جشنوارههای موسیقی جوان، امیرجاهد، نوای خرم و دیگر جشنوارهها داشتهاند، در این جشنواره نیز حضور مؤثرتر پیدا کنند و خروجی آنها از جشنواره بینالمللی موسیقی فجر میتواند جایگاه و شخصیتی درخور به آنها در اجتماع و مجامع هنری بدهد و این موضوع برای آینده کاریشان هم قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: جشنواره بینالمللی موسیقی فجر را به یک گروه سنی و یا به یک گونه موسیقی نباید خلاصه کرد و قطعاً کودکان و نوجوانان و بانوان جایگاه ویژهای خواهند داشت.