روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۵ آبان - شماره 4708

در بازدید از نمایشگاه ساترا مطرح شد؛

تبلیغ تغذیه مضر و دخانیات در شبکه خانگی


 سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا از توافق برای برعهده گرفتن بخشی از نظام رتبه‌بندی ساترا توسط وزارت بهداشت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی ساترا درباره این نمایشگاه گفت: بازدید از ساترا برای بنده بسیار آموزنده بود و شاید بتوان گفت برای ارتقای سواد رسانه‌ای مسئولان مختلف کشور نیازمند آشنایی ایشان با نهاد تنظیم‌گر رسانه‌های فراگیر و اطلاع از فرایندهای تنظیم‌گری ساترا هستیم.
وی درباره ویژگی‌های نمایشگاه دائمی ساترا بیان کرد: این نمایشگاه دستاوردهای ساترا را در ابعاد هشت‌گانه تنظیم‌گری نمایش می‌دهد و به حجم وسیعی از فعالیت‌ها و میدان فعالیت و ظرفیت‌های مختلف ساترا اشاره می‌کند.
رضایی عنوان کرد: قبل از بازدید از نمایشگاه این سوال برای وزارت بهداشت مطرح بود که چرا در برخی از فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های نمایش خانگی کشور شاهد استعمال و به نوعی ترویج دخانیات هستیم، در بازدید از نمایشگاه متوجه شدیم که ساترا برای اعمال نظر وزارت بهداشت با مشکل خلأ قانونی روبه‌رو است و لازم است تا مجلس و قوه قضاییه به نیازهای این نهاد تنظیم‌گر برای اعمال حکمرانی توجه بیشتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: ساترا ظرفیت‌های خوبی دارد و باید در کنار آنها از سایر بخش‌های قانون‌گذار و در واقع قضایی کشور استفاده شود تا بتوان از تولید یا انتشار و میزان آسیبی که به فرهنگ سلامت در خانواده و جامعه وارد می‌آید، کم کنیم. امیدوارم بتوانیم تفاهم‌نامه‌های خوبی را در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و افزایش سواد فضای مجازی و ایمن کردن این فضا به سمت خانواده سالم‌تر و فرهنگ سلامت و ترویج سبک زندگی سالم برداریم.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره زمینه‌های همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و ساترا عنوان کرد: بخش مشترکی که برای جلوگیری از انتشار محتوای آسیب‌زننده می‌توانیم با ساترا داشته باشیم این است که ساترا نه تنها یک سازمان تنظیم‌گر و قانون‌گذار است بلکه در کارگروه فرهنگ سلامت هم عضو است و می‌شود از ظرفیت کارگروه برای این موضوع استفاده کرد. در کارگروه فرهنگ سلامت، سازمان‌های مختلفی که به‌نوعی در شکل‌گیری فرهنگ یا شناسایی آسیب‌های فرهنگی نقش دارند عضو هستند. ساترا می‌تواند در کارگروه فرهنگ به‌عنوان یک عضو فعال داده‌های خود و کارهای مختلفی را که انجام داده است ارائه و سایر سازمان‌ها را نیز در مسیر شناسایی آسیب‌ها و ریشه یابی آنها کمک کند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت مخاطبان مختلفی شامل کودکان، دانشجویان و شهروندانی که در شهر و روستا تحت پوشش خدمات نظام سلامت هستند، دارد لذا ساترا می‌تواند با حمایت از تولیدات رسانه‌ای سکوها در حیطه سواد فضای مجازی و سواد رسانه‌ای، تولیدات سکوها را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا ترویج رفتارهای سالم در خانواده و جامعه را انجام دهد. علاوه بر این ما می‌توانیم تفاهم‌نامه‌های مختلفی داشته باشیم و کارهای مختلفی را در تولید محتواهای جدیدتر براساس مطالعات آموزشی که در جامعه انجام می‌شود، با یکدیگر داشته باشیم.
رضایی یادآور شد: در این بازدید درباره شش محور همکاری صحبت شد. یکی از موضوعات مهمی که مطرح شد نظام رتبه‌بندی ساترا است که پیشنهاد شد بخشی از این نظام رتبه‌بندی را وزارت بهداشت برعهده بگیرد و بعد از مطالعه سازکار این رتبه‌بندی‌ها و معیارهایی که دارد نحوه داوری و معرفی داور از سمت وزارت بهداشت انجام شود تا تولیدات صوتی و تصویری براساس معیارهای دقیق‌تری در حیطه فرهنگ سلامت داوری شوند که بسیار پیشنهاد خوبی بود.
وی در پایان گفت: موضوع آیین‌نامه رسانه‌ای مشترک با ساترا نیز مطرح شد و در آن به مواد غذایی مضر و دخانیات که گاهی اوقات در شبکه نمایش خانگی تبلیغ می‌شوند و نحوه برخورد با آنها اشاره شد. موضوع دیگر این بود که ما می‌توانیم در جشنواره «رصتا» بخشی را به‌عنوان فیلم‌های سلامت‌محور و فیلم‌های سالم داوری کنیم و با جشنواره همکاری داشته باشیم.

استقبال از اکشن؛
کاهش ۱۳ درصدی گیشه سینماهای عربستان
 در حالی که فیلم ویل اسمیت در عربستان سعودی پرفروش‌ترین فیلم سال شد، اقبال به فیلم‌های تولید داخل موجب شد تا کاهش فروش سینماها از کشورهای غربی کمتر باشد.
به گزارش ورایتی، ۶ سال پس از لغو ممنوعیت ۳۵ ساله سینما در عربستان سعودی، این کشور عنوان برترین بازار فیلم منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده و سالن‌های سینما که هم نمایش دهنده فیلم‌های پرفروش هالیوودی و هم تعداد رو به رشد فیلم‌های موفق داخلی هستند، از رونق خوبی برخوردارند.
با وجود کاهشی جزئی در آمار فروش گیشه‌های سینمای عربستان تا اینجای امسال، تحلیلگران بر این باورند که یک بازار پررونق با فضای قابل توجه برای رشد بیشتر در این کشور وجود دارد.
آمار اخیر که نشان دهنده کاهش ۵ درصدی فروش بلیت در سینماها است (۱۳.۶۶ میلیون بلیت فروخته شده تا اکتبر سال ۲۰۲۴ در برابر ۱۴.۴۵ میلیون قطعه بلیت فروخته شده در همین بازه سال ۲۰۲۳) به میزان ۱۳ درصد کاهش در فروش نقدی گیشه را ایجاد کرده است. به این ترتیب در برابر فروش ۲۴.۵میلیون دلاری سال ۲۰۲۳، امسال فروشی ۱۷.۵ میلیون دلاری حاصل شده که البته یک دلیل آن اقدام دولت برای کاهش قیمت بلیت بوده است.
در مقایسه، بازارهای غربی تا به اینجای سال ۲۰۲۴ کاهش بیشتری را تجربه کرده‌اند و فروش گیشه آمریکا حدود ۱۵ درصد، بریتانیا ۱۶ درصد و آلمان ۱۷ درصد کاهش را ثبت کرده‌اند.
ننا لونکار، تحلیلگر «کام اسکور» کاهش شمار تماشاگران سینما در کشورهای دیگر را بسیار بیشتر از عربستان خواند. به گفته وی سال پیش، عربستان میانگین قیمت بلیت را طبق دستور کمیسیون فیلم خود کاهش داد که بر درآمد گیشه تأثیر گذاشت. وی موفقیت تولید فیلم‌های داخلی را عامل اصلی استمرار در فروش سینماها در عربستان دانست.
لونکار خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته سرمایه گذاری عربستان در تولید فیلم‌های داخلی رشد کرده و اکران ۱۹ فیلم داخلی ۸ درصد فروش کل سینماها را تامین کرد. سال گذشته، تنها ۱۳ عنوان فیلم داخلی تولید شده بود و ۸درصد گیشه رادر اختیار داشت، در حالی که سال ۲۰۲۲، فیلم‌های داخلی تنها یک درصد از کل بازار را در اختیار داشتند.
یکی از این نمونه‌ها که در گیشه خوب ظاهر شد «ماندوب» فیلمی درباره مردی مبارز است که به قاچاقچی الکل بدل می‌شود. این فیلم که در دسامبر ۲۰۲۳ پس از اکران جهانی خود در جشنواره فیلم تورنتو و استقبال گرم خانگی در جشنواره فیلم دریای سرخ اکران شد، در اولین هفته اکرانش فیلم‌های آمریکایی مانند «وونکا» را پشت سر گذاشت و در مجموع بیش از ۷ میلیون دلار فروش کرد.
در حالی که بازار دیگر کشورها به شدت به فیلم‌های مارول مانند «ددپول و ولورین» و «ونوم: آخرین رقص» برای افزایش فروش متکی هستند، مخاطبان سعودی چندان با فرانچایز فیلم‌های قدیمی آمریکایی سازگار نیستند و به گفته تحلیلگران فیلم‌های استودیویی که بازار کشورهای دیگر را گرم می‌کند، برای ناسازگاری با فرهنگ عربستان چندان با اقبال مواجه نمی‌شوند.
فروش سینماهای عربستان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از دیگر کشورهاست و این جایگاه پس از افتتاح مجدد سینماها در سال ۲۰۱۸ و لغو ممنوعیت چند دهه‌ای به دست آمده است.
در عین حال برخی فیلم‌های آمریکایی و فیلم‌های مصری بیش از دیگر فیلم‌ها در عربستان با اقبال مواجه می‌شوند که موفقیت چشمگیر «پسران بد: بران یا بمیر» با بازی ویل اسمیت - که موفق شد پرفروش‌ترین عنوان در ۶ سال گذشته شود و «تاپ گان: ماوریک» را به مکان دوم براند- از جمله آنها است.
«پسران بد: بران یا بمیر» پس از اکران تابستانی در عربستان ۱.۷ میلیون نفر را به سینماها کشاند و از تماشاگران ۱.۲ میلیون نفری «تاپ گان: ماوریک» فراتر رفت. در مجموع فیلم‌های اکشن که به راحتی بین فرهنگ‌های مختلف تفسیر می‌شوند و برای خانواده‌ها هم جذاب هستند و موجب می‌شوند سینما رفتن به یک فعالیت خانوادگی بدل شود، با اقبال بیشتری همراه هستند. به گفته لونکار ۱۳ درصد از کل فروش «پسران بد: بران یا بمیر» از عربستان به دست آمد. حتی اگر هنوز چالش‌هایی برای عادت به سینمارفتن در مناطق دورافتاده‌تر این کشور وجود داشته باشد، عربستان همچنان یک بازار پررونق باقی می‌ماند و پیشروهای صنعتی که در تلاش برای ایجاد یک صنعت محلی با تمرکز بر تولید، توزیع و نمایشگاه عناوین داخلی هستند، بر مردمی‌تر کردن این عادت می‌افزایند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه