روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ آبان - شماره 4707

در اولین جلسه کمیته داخلی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا مطرح شد؛

ایران خواستار ممنوعیت کامل سیستم‌های اسکرابر برروی کشتی‌هاست

 مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بحث ممنوعیت کامل استفاده از سیستم‌های اسکرابر (سیستم های پاکسازی گاز گوگرد) در کشتی‌ها در اجلاس کمیته PPR۱۱ در لندن از سوی نماینده جمهوری اسلامی ایران، گفت: موضع ایران در اجلاسPPR۱۱ با حمایت برخی کشورها همراه شد اما ممنوعیت اسکرابرها تصویب نشد.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی این سازمان با اشاره به برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیته فرعی PPR۱۲ در سازمان بین المللی دریانوردی (لندن) اظهار کرد: به همین خاطر اولین جلسه کمیته داخلی PPR۱۲ با حضور نمایندگان شرکت های کشتیرانی، موسسات رده بندی، مراکز دانشگاهی و نمایندگان بنادر شمالی و جنوبی کشور در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.
وی افزود: در این نشست موارد مربوط به یکپارچه سازی راهنماهای مربوط به تخلیه آب حاصل از فعالیت سیستم های پاکسازی گازهای خروجی در دریا(EGCs)، مطالعه بر روی انواع فعالیت اسکرابرها و ایجاد بانک اطلاعاتی از مقررات مربوط به محدودیت‌های اعمال شده توسط کشورها در استفاده از سیستم های EGCs مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته پسنده، بازنگری ضمیمه ۴ کنوانسیون مارپل (جلوگیری از آلودگی فاضلاب کشتیها)؛ اصلاحات به کد فنی NOx شامل استفاده از پروفایل های عملیاتی چندگانه موتورهای دیزلی و شفاف سازی چرخه های آزمایش موتورها، توسعه روش‌های توصیه‌ای خزه تراشی بدنه شناورها و عمر رنگ های ضدخزه و تحقیق برای ارائه راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از زباله های پلاستیکی در دریا، از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست تهران بوده است.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی توضیح داد: در اجلاس پیشین کمیته PPR۱۱ ، بحث ممنوعیت کامل استفاده از سیستم های اسکرابر (سیستم های پاکسازی گاز گوگرد) در کشتی‌ها مطرح شد.
پسنده تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اول کمیته فرعی،  مخالفت خود برای عدم استفاده و ممنوعیت کامل سیستم‌های اسکرابر بر روی کشتی‌ها را اعلام کرد و خواستار مطالعه و بررسی بیشتر در این زمینه شد.
پسنده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سیستم های اسکرابر یکی از راهکارهای جایگزین به جای استفاده از سوخت کم گوگرد است، ممنوعیت کامل آن‌ها می‌تواند برای کشتی‌ها- خصوصا کشتی‌های فعلی چالش زا باشد.
وی اضافه کرد: همچنین تحویل آب و پسماندهای باقیمانده از فعالیت اسکرابر به تسهیلات دریافت مواد زائد در بنادر کشورها و همچنین مطالعه بر روی اعمال محدودیت استفاده با توجه به نوع  اسکرابر در مناطق خاص و حساس دریایی می‌تواند راهکارهایی مناسب باشد. مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی گفت: موضع ایران در اجلاسPPR۱۱ با حمایت برخی کشورها همراه شد و ممنوعیت اسکرابرها را تصویب نشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه