صفحه آخر
کارگردان «هشت پا» با اشاره به فرم و محتوای این سریال بیان کرد که کارگردانان ایرانی از لحاظ تکنیک و تجهیزات جلو هستند و می توانند آثاری مثل فیلم هالیوودی «هفت» بسازند. احمد معظمی کارگردان سریال «هشت پا» با اشاره به چگونگی ساخت سریال بیان کرد: شکلگیری سریال «هشت پا» به بعد از سریال «بازپرس» برمیگردد که آن کار نیز توسط محمدرضا شفیعی تهیه شده بود. به نظر من، «بازپرس» یکی از کارهای بسیار جذاب و دیالوگمحور بود که در زمان پخش خود بینندگان زیادی را جذب کرد و توفیق آن باعث شد همکاری ما ادامه یابد. وی اضافه کرد: پس از مجموعه «بازپرس»، محمدرضا شفیعی تهیهکننده و علی طالبآبادی به عنوان نویسنده، ساخت سریال «هشت پا» را به من پیشنهاد دادند. «هشت پا» یک سریال اکشن معمایی است که شامل ژانرهای معمایی، اکشن، پلیسی و جنایی میشود. علی طالب آبادی جزو نویسندگانی است که به ندرت خودش نوشتههایش را منتشر میکند، اما زمانی که این کار را میکند، معمولاً نتیجهای بسیار خوب به همراه دارد. طالب آبادی حدود یک و نیم تا دو سال روی این قصه کار کرده و میتوان گفت که مشابه آن را ندیدهایم. این کارگردان درباره نحوه همکاری با نویسنده سریال تصریح کرد: ما با علی طالب آبادی به طور مداوم در حال انجام تغییرات روی فیلمنامه بودیم. بیشتر این تغییرات محتوایی بود و مستقیماً با خود آقای طالب آبادی در ارتباط بودیم. او به تعلیق در نویسندگی بسیار علاقه دارد که این موضوع برای بیننده هم جذاب است. ما تلاش کردیم هر قسمت از سریال دارای تعلیق و جذابیت باشد تا بیننده همیشه مشتاق باشد، ببیند در قسمت بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد. معظمی در بخش دیگر صحبتهایش عنوان کرد: با فضاسازی ایرانی و لوکیشنهای ایرانی، سعی کردیم از تقلید و ادا و اطوار پرهیز کنیم و یک کار ایرانی در استاندارد جهانی به مخاطب نشان دهیم. تمام تلاشمان بر این بود که استانداردهای لازم ساختار یک اثر را در مراحل فیلمبرداری لحاظ کنیم. این نکته بسیار مهم است که شاید این قصه در یک خط خیلی ساده به نظر برسد، اما لایههای پیچیدهای دارد و شخصیتپردازیهای پیچیدهای را شامل میشود. وی درباره چالشهای ساخت اثر نیز یادآور شد: در هر صحنه و هر سکانس، پنج لوکیشن مختلف وجود داشت که این نشاندهنده هزینه بالا، زمانبر بودن کار، شلوغی و وجود دشواریهای فراوان در فرایند تولید بود. وی با ارجاع به مخاطبان تلویزیون اضافه کرد: معتقدم سریال به خوبی در تلویزیون دیده شد. این موضوع به صحبتهای رئیس سازمان آقای جبلی، برمیگردد. او به درستی گفت که تلویزیون دارای ۷۰ درصد بیننده است. کسانی که میگویند تلویزیون نمیبینند، در واقع همگی به نوعی بیننده آثار صداوسیما هستند. کارگردان «هشت پا» درباره انتخاب بازیگرانی چون سعید چنگیزیان نیز بیان کرد: چنگیزیان بازیگر تئاتر است و من بازیهای تئاتری او را دیدهام، بنابراین انتخاب خوبی برای این نقش بود. کس را کیانفر پلیسی بود که تبدیل به کاراکتری باورپذیر و دوستداشتنی برای مردم شد. وی اضافه کرد: او یک کاراکتر قهرمان باهوش است و این بسیار مهم است که شما یک پلیس را نشان و هوش او را برجسته میکنید و قصه بیشتر با تفکر و هوشمندی این شخصیت پیش میرود تا کار عملیاتی. این نکته مثبت کاراکتر کیانفر است؛ شخصیتی که ارتباط مؤثری با مخاطبان برقرار کرده است. نادر سلیمانی هم در این سریال نقش بسیار سختی را بازی میکرد، زیرا تا پایان کار هیچ دیالوگی نداشت. معظمی درباره تولید کار حرفهای تصریح کرد: از نظر فنی میتوانیم کاری در سطح جهانی تولید کنیم و حتی میتوانیم فیلمهای روز دنیا را بسازیم من میتوانم «هفت» فینچر را بسازم چون به لحاظ تکنیکی از دنیا کم نداریم اما این فیلمها براساس فرهنگ آمریکایی هستند. وی اضافه کرد: ما تاکنون آثاری که به فرهنگ ایرانی کاملاً متعهد باشد، نساختهایم. میتوانیم فیلمهایی در سطح فیلمهای روز دنیا بسازیم، زیرا تمام امکانات فنی لازم، نظیر بهترین تجهیزات نورپردازی، بهترین لوازم فیلمبرداری و بهترین لنزها، اکنون در دسترس است. بنابراین، نمیتوانیم بگوییم که کمبود تجهیزات داریم. معظمی در پایان گفت: داستانهای ما باید ناب و ایرانی باشد. ساختار فیلمها و لوکیشنهایمان نیز باید ایرانی باشد. ما این جنبهها را از دست دادهایم، مثلاً در خیابان نیاوران قدم بزنید، معماری ایرانی نمیبینید و این فرهنگ و معماری را در فیلم و سریالهایمان هم از دست دادهایم.