روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان - شماره 4700

یک مجموعه‌دار سکه‌های تاریخی:

سکه‌های تاریخی را ذوب‌شده از ایران خارج می‌کنند

 یک مجموعه‌دار سکه‌های تاریخی گفت: سکه‌های تاریخی خیلی راحت از کشور خارج می‌شود. حدود سی چهل سال پیش سکه‌ها را در جبیشان می‌گذاشتند و به آسانی از کشور خارج می‌کردند. هنوز هم خارج کردن سکه‌ها به راحتی انجام می‌شود اما حالا آن را ذوب می‌کنند و بعد می‌فروشند.
امین همتی، مجموعه‌دار سکه در استان آذربایجان شرقی است که می‌گوید از ۹ سالگی مشغول جمع‌آوری سکه بوده و او را به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌داران سکه و اسکناس در کشور معرفی می‌کنند که به تازگی یک مجموعه با ۱۰ هزار سکه به موزه آذربایجان اهدا کرده است. همتی درباره نحوۀ گردآوری مجموعه در اختیارش گفت: از روی علاقه این کار را انجام می‌دهم و تقریبا از ۹ سالگی جمع کردن سکه را شروع کرده‌ام؛ بعضی‌ها را خریده‌ام و بعضی هم اهدایی بوده است.
این مجموعه‌دار که بعضی از سکه‌های ایرانی را از خارجِ کشور خریده است، با اشاره به روش خروج سکه‌های تاریخی از ایران، گفت: سکه‌ به نسبت دیگر آثار خیلی راحت از کشور خارج می‌شود. حدود ۳۰- ۴۰ سال پیش سکه‌ها را در جیبشان می‌گذاشتند و راحت از کشور خارج می‌کردند. هنوز هم خارج کردن سکه‌ها به راحتی انجام می‌شود اما حالا آن را ذوب کرده و از کشور خارج می‌کنند و آنجا می‌فروشند.
همتی درباره اینکه سکه تاریخی ذوب‌شده چه ارزشی می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: این سکه‌های طلا و نقره است که ذوب می‌شود و آن‌ کسی‌که قصد فروش این سکه‌ها را دارد، معمولا ریسک نمی‌کند که سکۀ طلا و یا نقره را کامل خارج کند، پس آن را ذوب می‌کند. مشکل اصلی این است که گاه سکه‌های نایاب در میان این سکه‌ها ذوب می‌شود.
او درباره این‌که بیشتر از کدام کشورها سکه‌ها را خریداری کرده است، گفت: معمولا از اروپا سکه‌هایی تاریخی ایرانی را شناسایی و خریداری می‌کنیم. غالب این سکه‌ها هم برای مردم آنجا معنی ندارد.
این مجموعه‌دار سکه که کتابی با عنوان سکه‌های ضرب تبریز گردآوری کرده است، گفت که برای شناسایی و کارشناسی سکه‌ها بیشتر از سکه‌شناس‌های خارج از کشور کمک می‌گیرد، چون تعداد سکه‌شناس‌ها در ایران خیلی کم است.
همتی درباره مجموعه‌ای که به تازگی به موزه آذربایجان در شهر تبریز اهدا کرده است نیز توضیح داد: این مجموعه شامل سکه‌های اولیه، صدف‌ها وحلقه‌های مبادله‌ای، سکه‌های اشکانی، ساسانی و قاجار تا معاصر است، که به انگیزه غنا بخشیدن به بخش سکه‌های موزه آذربایجان اهدا شده و وظیفه خود می‌دانستم این مجموعۀ ناقص را کامل کنم. در این مجموعه سکه‌های کمیاب و منحصربه‌فردی نیز وجود دارد و فکر نمی‌کنم تا کنون این تعداد سکه به موزه‌ای اهدا شده باشد.

کمند امیرسلیمانی؛
بازخوردم از آثار عمو پورنگ مثل «پدر سالار» بود
 کمند امیرسلیمانی با اشاره به مقایسه پوشش در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بیان کرد که برخلاف آنچه فکر می‌کنیم محدودیت پوشش تاثیری در جذب مخاطب ندارد و قصه و عوامل دیگر تعیین کننده هستند.
کمند امیرسلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال «چرخ گردون» تلویزیون به ایفای نقش پرداخته است درباره این بیان کرد: فیلمنامه در فصل جدید تغییراتی پیدا کرد، نویسنده داستان‌پردازی بیشتری انجام داده و برخی شخصیت‌ها جایگزین شدند. در عین حال برخی نقاط ضعف کار در فصل جدید رفع شد.
وی اضافه کرد: پس از پخش فصل اول مشخص شد چه عواملی به کار لطمه می‌زنند و چه نقاط قوتی دارند. دست اندرکاران مجموعه سعی کردند نقاط قوت را برجسته‌تر و ضعف‌ها را رفع کنند. درنهایت فکر می کنم در این فصل ساختار و ریتم سریال تغییر کرده و داستان‌ها نیز تغییر کرده‌اند.
این بازیگر درباره اظهارات مردم در فضای مجازی عنوان کرد: بررسی فضای مجازی مهم است، اما فضای مجازی همیشه واقعی نیست و نمی‌دانید فردی که نظر می دهد نظر واقعی‌اش را دارد یا از روی غرض صحبت می‌کند. خوشحالم که مردم کار را می‌بینند و آن‌قدر درایت دارند که تشخیص بدهند یک کار ضعف دارد یا نه. از طرف دیگر وقتی در اثری بازی می‌کنیم، این مسائل پیش می‌آید و ممکن است نظرات و انتقاداتی هم وجود داشته باشد.
امیرسلیمانی با اشاره به واکنش های مخاطبان نسبت به حضور در آثار داریوش فرضیایی عنوان کرد: بازخوردی که بازی در کارهای عمو پورنگ برای من داشت مانند تاثیر سریال «پدرسالار» در دهه ۷۰ بود. مزیتی که بازی در مجموعه های عمو پورنگ یا داریوش فرضیایی برای من داشت ارتباط با مخاطب کودک است و من بابت این اتفاق خیلی خدا را شکر می کنم. به هر حال مخاطبان من، معمولاً خانواده‌هایی با سنین ۶۰، ۷۰، و ۸۰ سال هستند که آن سال ها «پدر سالار» را دیده اند یا کسانی که در بازپخش‌ها این مجموعه را تماشا کرده اند و حالا با قشر کودک نیز ارتباط برقرار کرده‌ام. نظرات بسیار خوبی از آنها دریافت می‌کنم و این برخلاف تصور معمول است که معتقد هستند کار کودک جذابیتی ندارد.
وی با اشاره به بازخوردهایش از بچه ها اضافه کرد: تجربه کار کودک برای من فوق‌العاده بود. خوشحالم که بچه‌ها از طریق کار کودک با من آشنا شدند و حتماً تا ۳۰ سال دیگر نیز من را به خاطر خواهند داشت. طبق نظرسنجی گروه، کاراکتر خانم میو در مجموعه «کلبه عمو پورنگ» بین دختر بچه‌ها بسیار محبوب بوده است. اکثر آنها از صبح تا شب لباس دراز پوشیده و کیف دستی حمل می‌کردند و می‌خواستند شبیه خانم میو باشند و این برای من که بیش از ۴۰ سال دارم و چنین کاراکتری را بازی کرده ام بسیار جذاب است.
امیرسلیمانی در بخش دیگر صحبت هایش درباره محدودیت های تلویزیون نسبت به شبکه نمایش خانگی در پوشش و محتوا عنوان کرد: این محدودیت‌ها تاکنون هیچ‌وقت برای من مشکل‌ساز نبوده‌اند و در عین حال هیچکس به من نگفته به خاطر پوششی که در شبکه نمایش خانگی دارم به طور مثال آن آثار را می بیند. داستان و فضای جذاب آثار باعث شده است محدودیت‌ها چندان تأثیری نداشته باشند. البته هر کسی دوست دارد زیبایی‌های بیشتری را ببیند، اما آنقدر که ما فکر می کنیم محدودیت های پوششی تاثیر ندارد و اگر داستان به خوبی روایت شود، مخاطب‌ هم لذت می برد.
وی اضافه کرد: در دهه های قبل هم داستان ها بود که مخاطب را جذب می کرد، کارگردان‌ها و نویسندگان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ویژگی‌هایی داشتند که شاید اکنون کمتر دیده می‌شود. در نتیجه، خروجی کارهای آن دوران کیفیت بالاتری داشت و همه شادتر بودند. خلاقیت نویسنده‌ها و سازنده‌ها در آن زمان بسیار بیشتر بود.
بازیگر «پدر سالار» در پایان گفت: در سال‌های اخیر به دلیل فضای مجازی، ارتباطات مردم بسیار افزایش یافته و این باعث شده که هنرمندان ناخودآگاه خودسانسوری کنند. انتقادات زیادی که مردم می‌کنند، بیشتر باعث خودسانسوری می‌شود و افراد دل‌زده می‌شوند. ما با عشق و علاقه کار می‌کنیم تا مردم راضی باشند، ولی قضاوت‌های بی‌مورد این اشتیاق را کاهش می‌دهد.

با ۳ اسکار متوالی؛
امانوئل لوبزکی فیلمبرداری
فیلم جدید ایناریتو را انجام می‌دهد
 کارگردانی که در ۳ سال متوالی اسکار فیلمبرداری را به دست آورد، فیلمبردار فیلم جدید ایناریتو با بازی تام کروز خواهد بود.
به گزارش ورایتی، در حالی که چند روز پیش خبر زمان فیلمبرداری پروژه هنوز بدون عنوان الخاندرو گونزالس ایناریتو با بازی تام کروز اعلام و روشن شد این فیلم اوایل ماه آینده کار فیلمبرداری‌اش آغاز می‌شود، اکنون مشخص شده امانوئل لوبزکی این کار را برعهده دارد.
فهرستی که در پروداکشن ویکلی منتشر شده نشان می‌دهد امانوئل لوبزکی مکزیکی فیلمبردار فیلم ایناریتو خواهد بود. وی به شکل محسوسی در آخرین فیلم ایناریتو یعنی «باردو» غایب بود و کار فیلمبرداری آن فیلم توسط داریوش خنجی انجام شد.
در واقع لوبزکی از ژانویه ۲۰۲۱، یعنی زمانی که فیلمبرداری فیلم «آمستردام» دیوید او. راسل را انجام داد کار سینمایی دیگری انجام نداده و مشغول فیلمبرداری نیمی از اپیزودهای سریال «سلب مسئولیت» آلفونسو کوارون بود که این کارگردان از مخاطبان خواسته آن را «سینما» بنامند.
لوبزکی ممکن است بهترین فیلمبردار زنده سینمای دنیا باشد هرچند برخی نیز راجر دیکینز فیلمبردار انگلیسی را صاحب این عنوان می‌دانند. لوبزکی ۸ بار نامزدی اسکار بهترین فیلمبرداری را به دست آورده و اولین نفری است که ۳ سال متوالی برای «جاذبه»، «مرد پرنده‌ای» و «بازگشته از گور» برنده این بخش شده است.
سبک لوبزکی پیشگامانه است و فیلم‎های مدرن بسیار به تقلید از سبک وی می‌پرازند. استفاده او از نور طبیعی در «درخت زندگی» ترنس مالیک به اندازه برداشت‌های طولانی‌مدت ویرایش نشده‌اش در «فرزندان مردان» کوارون، بی‌نظیر است.
خلاصه داستان فیلم بعدی ایناریتو پنهان نگه داشته شده، اما روشن است که کروز نقش اول فیلم را برعهده دارد و ساندرا هولر، ریز احمد، جان گودمن، مایکل استولبارگ، جسی پلمونز و سوفی وایلد دیگر بازیگرانش هستند. این فیلم درباره قدرتمندترین مرد جهان است، که پیش از آن که فاجعه‌ای که خود به راه انداخته همه چیز را نابود کند، ماموریتی دیوانه‌وار را آغاز می‌کند تا ثابت کند ناجی بشریت است.
با توجه به احتمال فیلمبرداری در ماه نوامبر، تعجب آور نیست که شاهد اکران این فیلم در اواخر سال ۲۰۲۵ باشیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه