روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان - شماره 4699

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر خبر داد؛

جهش ۴۰۰ درصدی عملکرد بندر سیریک در یک سال اخیر


 مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق استان هرمزگان از احداث و توسعه بنادر سیریک و بندر بونجی به عنوان دو اقدام موثر سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه منطقه مکران خبر داد و گفت: از حدود یک سال قبل، این بندر به شکل واقعی برای انجام مراودات تجاری مهیا شده و با یک جهش ۴۰۰ درصدی در عملکرد همراه بوده است.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا محمدحسینی تختی با اشاره به آخرین وضعیت بنادر شرق استان، اظهار کرد: بندر سیریک، از نظر موقعیت جغرافیایی قرار گرفته چسبیده به سواحل مکران، دومین بندر بزرگ استان از نظر پسکرانه بعد از شهید رجایی است.
وی افزود: بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران، اقداماتی در راستای محرومیت زدایی و رونق‌بخشی به بنادر کوچک شرق استان هرمزگان از طریق هیئت عامل، با تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته که در همین راستا، اولین سرمایه‌گذاری‌ها را سازمان بنادر و دریانوردی در این منطقه انجام داده است.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق استان هرمزگان با بیان اینکه این بندر در دهانه ورودی تنگه هرمز قرار گرفته و نقطه مقابل بندر فجیره امارات است، ادامه داد: رشد اقتصادی بندر فجیره امارات نشان دهنده این است که بندر سیریک نیز همین پتانسیل‌ها را دارد.
محمدحسینی تختی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۰۰۰ میلیارد ریالی سازمان بنادر و دریانوردی در بندر سیریک، ادامه داد: از طرفی دیگر، بندر سیریک در ابتدای دریای عمان است و تمام بنادر حوزه خلیج‌فارس، مراودات اصلی را در این بخش انجام می‌دهند.
این مقام مسئول گفت: بندر سیریک دارای ۱۰۴ متر اسکله شمع و عرشه، دو فروند رمپ چندمنظوره (ویژه کانتینرهای یخچالی، خودرویی و بارگیری شناورهایی که رمپ دارند) و همچنین سه فروند اسکله خدماتی که امکان افزایش تعداد رمپ‌ها را نیز در صورت افزایش درخواست دارد، ظرفیت بسیار قابل توجهی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و کاپوتاژ کالا دارد. وی تاکید کرد: از حدود یک سال قبل، این بندر به شکل واقعی برای انجام مراودات تجاری مهیا شده و با یک جهش ۴۰۰ درصدی در عملکرد همراه بوده است. مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق استان هرمزگان با اشاره به ترخیص اولین محموله خودروهای وارداتی با تغییر رویه گمرکی از بندر سیریک، تصریح کرد: مسئولیت‌های گمرکی با همراهی بسیاری خوب ناظر گمرکات استان انجام شده است.
محمدحسینی تختی با قدردانی از استاندار هرمزگان به دلیل حمایت از اقدامات لازم جهت رونق‌بخشی به بندر سیریک، اظهار کرد: ظرفیت بسیار خوبی در زمینه پذیرش کالاهایی مانند شن و ماسه، مواد معدنی، کانتینر یخچالی، خودرو، دام زنده، کالای عمومی، کالای ملوانی و غیره در بندر سیریک وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به احداث بندر بونجی در محدوده شهرستان جاسک، اظهار کرد: با استقرار سازمان بنادر در منطقه، بندری در فاصله ۶۰ کیلومتری از بندر سیریک در منطقه کوه مبارک در قالب توسعه بنادر بزرگ کشور جانمایی و در فرایند مطالعه است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: احداث بندر بونجی، دومین اقدام اساسی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای رونق‌بخشی به سواحل مکران است.

عضو کمیسیون عمران مجلس:
جراحی اقتصادی سال ۱۴۰۱ باعث ایجاد تورم شد
 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: جراحی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نه تنها قیمت چهار قلم کالای اساسی را کنترل نکرد بلکه باعث افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها شد.
به گزارش کائنات، حسین محمدزاده، نماینده مردم درگز در جلسه علنی مجلس در نطق خود گفت: جراحی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نه تنها قیمت چهار قلم کالای اساسی را کنترل نکرد بلکه باعث افزایش افسارگسیخته قیمت‌های کالاها و ایجاد تورم در جامعه گردیده و تشدید ناترازی‌ها و بدهی بیشتر دولت را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: همچنین ادغام شرکت‌های آبفای شهری و روستایی منجر به حذف نگهداری چند دام خانگی و چند باغچه کوچک از منازل روستایی شد. حقیقتاً نمی‌دانم موهبت‌هایی که حق تعالی در این سرزمین به ودیعه قرار داده است چرا باید با توجه به دلار آمریکایی ارزیابی شود و سپس با منت مثقالی از آن تحت عناوینی چون مابه‌تفاوت هدفمندی یارانه‌ها و غیره و ذالک به مردم اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر بانک‌ها تسهیلات بخش تولید را متوقف نموده و در راستای کسب رضایتمندی پرسنل و احیاناً چند مجموعه تجاری و تولید کشاورزی تسهیلات خود را عرضه می‌کند.

مدیرعامل راه‌آهن مطرح کرد؛
ایجاد جهش ۲۰ درصدی در حوزه ریلی
تا پایان سال جاری
  مدیرعامل راه‌آهن در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته از اهتمام راه‌آهن برای ایجاد جهش ۲۰ درصدی در حوزه ریلی، طی ۶ ماه دوم سال جاری خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هم‌اندیشی جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن با اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد.
در این نشست تخصصی، اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی به بیان فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت حمل‌ونقل ریلی پرداخته و طی آن، راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور را با مدیرعامل راه‌آهن مطرح کردند.
ذاکری در این نشست، بر اهتمام راه‌آهن برای استفاده از نظرات خبرگان ریلی، مدیران شرکت‌های ریلی باری و مسافری به منظور اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تأکید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: باتوجه‌به اینکه ظرفیت حمل‌ونقل ریلی نسبت به برنامه عقب بوده است، اینک سعی شده با تفویض اختیارات به مدیران مناطق و تمرکززدایی از مرکز و امیدبخشی، تصمیمات در کوتاه‌مدت اتخاذ شود و با هماهنگی راه‌آهن و مجموعه‌های بالادست، گام‌های مؤثر در این حوزه به طور گام‌به‌گام برداشته شود. وی تصریح کرد: عمده مشکلات حمل‌ونقل ریلی مربوط به عمر بالا در حوزه نیروی کشش و لکوموتیو است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته، مقرر شد تا پایان این ماه، از محل استجازه مقام معظم رهبری، اعتبارات در این زمینه تأمین شود.
ذاکری با اشاره به عقب‌ماندگی ۱۰ درصدی راه‌آهن در برنامه پیش‌بینی‌شده طی ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته، تأکید کرد: برای ۵ ماه آینده، برنامه‌ای برای تعمیر لکوموتیوها و مدیریت آن‌ها تدوین خواهد شد تا جهش ۲۰ درصدی در ۶ ماه دوم اتفاق بیفتد.
مدیرعامل راه‌آهن خواستار استفاده از خرد جمعی برای کاهش مشکلات حوزه ریلی کشور شد و خاطرنشان کرد: ترجیح ما این است که به‌جای ایجاد کارگروه، امکان ورود نمایندگان شرکت‌های ریلی در بخشی از ساختار راه‌آهن، از جمله حضور در جلسات گراف، کمیسیون عالی سوانح و مناطق فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار اصلاح ساختار به‌ویژه در حوزه بازرگانی خارجی شد و خاطرنشان کرد: لازم است تا در نرخ‌گذاری تعرفه اقداماتی انجام شود، به‌طوری‌که نرخ تعرفه ریلی نسبت به جاده‌ای، مناسب باشد تا صاحبان بار، ریل را به جاده ترجیح دهند. وی از توافقات انجام شده بین راه‌آهن و سازمان بنادر خبر داد و تصریح کرد: برنامه اقدام مشترکی تدوین شده تا طی یک ماه آینده، بارهای ریل پسند در بنادر شناسایی شوند تا سهم حمل بار بنادر در پایان برنامه به ۲۵ درصد برسد.
ذاکری با اشاره به عمده درخواست مدیران شرکت‌های ریلی در زمینه ایراد در تفسیر قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، تأکید کرد: هدف قانون‌گذار از این موضوع، حمایت از صنعت ریلی بوده که عکس آن هدف اجرا می‌شود.
گفتنی است؛ عمده درخواست‌هایی که از سوی اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در این نشست مطرح شد، شامل؛ تشکیل کارگروه‌های تخصصی به‌منظور بازنگری در ساختار و قوانین با هماهنگی دفتر تنظیم‌گری ضوابط و مقررات راه‌آهن، تسریع در فرایندهای اجرای فوری ماده ۱۲ جهت ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید بخش خصوصی، جلوگیری از تبعیض بین حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای به‌ویژه در نرخ گازوئیل و مالیات بر ارزش‌افزوده، تسهیل در صدور مجوزهای فورواردی در حوزه ترانزیت، تأمین لکوموتیوهای بخش مسافری و رفع گلوگاه‌ها بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه