روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان - شماره 4698

عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران:

گرانی سکه متاثر از افزایش اونس جهانی است


 عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران درباره قیمت طلا و سکه در ایران به عوامل جهانی همچون انتخابات آمریکا، جنگ اوکراین، تحولات منطقه و تصمیمات فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره اشاره میکند و میگوید: تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت اونس جهانی طلا به رکوردهای جدیدی دست یابد و این افزایش به صورت مستقیم بر قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی کشورهایی مانند ایران تأثیر گذاشته است.
به گزارش کائنات، سید رضا اخلاقی شریعت، عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با بیان اینکه افزایش قیمت طلا در هفته‌های اخیر عمدتاً به دلیل رکوردشکنی قیمت اونس جهانی طلا بوده است، گفت: هرگاه شرایط اقتصادی یا سیاسی جهان ناپایدار باشد؛ مانند افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی یا بحران‌های مالی، سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان یک دارایی امن روی می‌آورند.وی افزود: انتخابات آمریکا همواره با عدم قطعیت‌های سیاسی و اقتصادی همراه است. سرمایه‌گذاران نمی‌دانند چه سیاست‌هایی در آینده اجرا خواهد شد و این عدم قطعیت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن مانند طلا پناه ببرند و این تقاضا می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران تاکید کرد: جنگ روسیه و اوکراین و همچنین جنگ‌های رژیم صهیونیستی نیز با ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی، فشار تورمی و افزایش نااطمینانی در بازارهای جهانی، به افزایش تقاضا برای طلا و در نتیجه، رشد قیمت آن منجر شده است.وی افزود: تصمیمات فدرال رزرو درباره نرخ بهره هم بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد. اگر نرخ بهره کاهش یابد یا چشم‌انداز آن نزولی باشد، هزینه نگهداری طلا برای سرمایه‌گذاران کاهش یافته و این می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و قیمت طلا شود.اخلاقی شریعت با اشاره به این موضوع که طلا به طور سنتی به عنوان یک دارایی مقاوم در برابر تورم شناخته می‌شود، گفت: وقتی که نرخ تورم افزایش می‌یابد، ارزش پول‌ ملی کاهش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود از طریق خرید طلا هستند.
وی در پایان تاکید کرد: تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت اونس جهانی طلا به رکوردهای جدیدی دست یابد و این افزایش به صورت مستقیم بر قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی کشورهایی مانند ایران تأثیر گذاشته است.

خزانه‌داری کل کشور اعلام کرد؛
تعیین شماره حساب جدید برای واریز دیون دولتی
  خزانه داری کل کشور در اطلاعیه ای، شماره کارت بانکی مخصوص برای واریز خسارت‌های وارده به اموال دولتی (دیون دولتی) اعلام کرده است.  
به گزارش کائنات، در این اطلاعیه که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده آمده است: شماره کارت بانکی «۶۳۶۷۹۵۷۰۶۶۲۵۶۲۸۵» به نام خزانه‌داری کل، درآمد‌های متفرقه دولت را جهت واریز دیون دولتی معرفی کرد.
این شماره کارت مخصوص واریز خسارت‌های وارده به اموال دولتی است.

بانک مرکزی اعلام کرد؛
تولید و عرضه انواع
 سکه بهار آزادی به زودی
 با توجه به ملاحظات قانونی و طبق برنامه‌ریزی به عمل آمده در بانک مرکزی، به زودی انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال تولید و عرضه می‌شود.
به گزارش کائنات، از هفته جاری نیز روزها و میزان عرضه و فروش سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزایش یافته و معاملات حراج انواع سکه در سه روز در هفته برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش قیمت انس جهانی طلا و از طرف دیگر تشدید معاملات سفته بازی طلا، نرخ موجود سکه در  بازار شدید حبابی است و احتمال ریزش آن وجود دارد. لذا به مردم توصیه می‌شود در صورت نیاز خرید خود را از طریق مرکز مبادله ارز و طلا انجام دهند.

افزایش سه هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک کشاورزی
 سرمایه بانک کشاورزی با سه هزار میلیارد ریال افزایش به بیش از 337 هزار و 898 میلیارد ریال رسید. به گزارش کائنات، با ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده نزد اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران، آگهی افزایش سرمایه بانک کشاورزی صادر شد.
برابر آگهی تغییرات مذکور، سرمایه بانک موضوع ماده ۶ اساسنامه « از مبلغ ۳۳۴ هزار و ۸۹۸ میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال به مبلغ ۳۳۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۸۰۰ ریال » افزایش یافته و اصلاح شده است. همچنین از محل بند (چ) ماده (۳۳) قانون برنامه هفتم مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقدی برای افزایش سرمایه بانک در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که در مرحله تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه است.
بر این اساس، تا پایان سال جاری سرمایه بانک کشاورزی برابر با ۳۵۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال خواهد شد که موجب تقویت ساختار ترازنامه و بهبود قابل ملاحظه نسبت های مالی بانک به ویژه نسبت کفایت سرمایه شده و توان این بانک برای حرکت در مسیر شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» در بخش کشاورزی را افزایش خواهد داد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه