روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۱ آبان - شماره 4698

شهادت قهرمانانه «سنوار» در میدان، روایت اسرائیلی را رسوا کرد


 روزنامه «واشنگتن پست» در تحلیلی نحوه شهادت «یحیی سنوار»، رهبر حماس را برگ برنده‌ای برای جنبش مقاومت فلسطین دانست و تاکید کرد: انتشار فیلم آخرین لحظات زندگی سنوار، شکستی دیگر برای اسرائیل در نبرد روایت‌ها بود که برای جهان قهرمانی مبارز و شجاع را به نمایش گذاشت.
به گزارش این رسانه آمریکایی، اسرائیل سعی داشت با انتشار تصاویری از آخرین لحظات زندگی یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، ‌او را فردی ترسو و فراری معرفی کند که سرانجام به دست نیروهای اسرائیلی کشته شد، ‌اما همین تصاویر در میان بسیاری از مردم جهان گواهی بر شجاعت و روحیه مبارزه‌طلبی او شد.
واشنگتن‌پست افزود: حامیان سنوار از همین تصاویر استفاده و با روایت‌هایی از غبارآلود بودن پیکر و سلاح در دستش، از او به‌عنوان یک مبارز در حال جنگ- و نه پنهان شده در تونل و گریزان از جنگ- تجلیل کردند. بسیاری از مخاطبان این ویدئو را نه تنها نشانه شکست و ذلت نمی‌دانند بلکه تاکید می کنند حتی پرتاب تکه چوب به پهپاد اسرائیلی از سوی سنوار نشان دهنده اوج قدرت و روحیه مقاوت در او بوده است.
به گفته کارشناسان منطقه، اسرائیل، حداقل در بیشتر کشورهای عربی، در حال شکست در جنگ تبلیغاتی است. در عرض چند ساعت، تصاویر منتشر شده از واپسین لحظات زندگی سنوار توسط نیروهای اسرائیلی بر روی پوسترها و گچ بری دیوارها در جنین و دیگر مناطق کرانه باختری نصب شد. کاربران در شبکه‌های اجتماعی عربی آنها را به میم (اصطلاح متداول در فضای مجازی) تبدیل کردند تا از آنچه به عنوان یک «پایان قهرمانانه» درک کرده‌اند را جشن بگیرند.
این گزارش با اشاره به بیانیه اخیر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در مورد شهادت قهرمانانه سنوار نوشت: ایرانی‌ها پیش‌بینی می کنند که تصاویر منتشر شده از سنوار که «ایستاده با لباس رزم، در معرکه جنگ و رو در رو با دشمن» است، یاران او را قوی تر می‌کند.
بورلی میلتون ادواردز، یکی از اعضای ارشد شورای خاورمیانه در امور جهانی، این تصاویر را به عنوان یک پیروزی برای حماس «در نبرد روایت ها» توصیف کرده و گفت: ایرانی‌ها درست می‌گویند. این گزارش، همراه با عکس‌ها و فیلم‌هایی که پس از آن منتشر شد، با روایت‌های مکرر اسرائیل مبنی بر پنهان شدن او در زیر زمین و استفاده از اسیران اسرائیلی به عنوان سپر انسانی آشکارا در تضاد بود. وی افزود: این تصاویر احتمالاً منجر به «حمایت بیشتر از حماس، پیوستن بیشتر فلسطینی‌ها به آن و افزایش انگیزه مقاومت» خواهد شد.
واشنگتن پست به نقل از یکی از افراد نزدیک به رهبری ارشد امنیتی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود نوشت: مخاطب اصلی که مقامات اسرائیلی هنگام انتشار تصاویر به آن فکر می کردند، مردم اسرائیل بودند. چرا که سنوار دشمن شماره یک اسرائیل بود و مقامات اسرائیلی گمان می کردند که ارائه مدرک فوری و غیرقابل انکار مرگ او مهم است. اما به گفته مایکل میلشتاین، رئیس سابق امور غیرنظامیان فلسطینی در ارتش اس، انتشار این تصاویر تنها به اسطوره سازی از سنوار کمک می کند.
 

عارف در نشست با اعضای انجمن اوتیسم ایران مطرح کرد؛
سند راهبردی حل مشکلات افراد
 مبتلا به اوتیسم هر چه سریع‌تر تدوین می‌شود
  محمدرضا عارف در نشستی با انجمن اوتیسم که با حضور اعضای هیئت مدیره و برخی از خانواده های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم برگزار شد، تاکید کرد: سند راهبردی حل مشکلات افراد مبتلا به این بیماری یا اختلال عصبی زیر نظر معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور و با حضور اعضای انجمن اوتیسم ایران ،خانواده های فرزندان مبتلا به اوتیسم و وزارتخانه های کلیدی و مهم مرتبط با این موضوع با اولویت فرهنگ سازی تا دو ماه آینده تدوین می شود.
وی تصریح کرد: دولت برای رفع موانع قانونی و در صورت لزوم تصویب قوانین در هیئت دولت برای حل مشکلات درمانی،‌ بیمه ای و معیشتی مبتلایان به اوتیسم و خانواده های آنان کاملا آمادگی دارد که در این راستا اجرای سند ملی اوتیسم و برنامه اقدام دو ساله این انجمن در خصوص حل مشکلات بیمه و توانبخشی مبتلایان به اوتیسم در سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مجموعه ذیربط سازمان بهزیستی پیگیری و اجرایی خواهد شد.
 عارف با اشاره به شتاب و روند رو به رشد اوتیسم در دنیا و توجه بیش از پیش کشورهای جهان در چگونگی ‌توانمند سازی و برطرف کردن نیازهای افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده های آنان تصریح کرد: باید از تجارب بین المللی به ویژه کشورهایی که قرابت فرهنگی با کشور ما دارند در راستای شناسایی  کودکان در سنین زیر ۷ سال، آغاز روند درمانی در سنین پایین، توانمند سازی و مهارت آموزی و فرهنگ سازی این اختلال عصبی در بین آحاد جامعه استفاده کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس:
رئیس‌جمهور لایحه بودجه
۱۴۰۴ را امروز به مجلس ارائه می‌دهد
 عباس پاپی‌زاده عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد: بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴  توسط «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور به مجلس ارائه می شود.وی اظهار کرد: دولت امسال نسبت به سال‌های قبل لایحه بودجه را در زمان مناسب و به موقع به مجلس ارائه می کند.عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: امیدواریم که نتیجه لایحه دولت و مصوبه مجلس درباره بودجه، یک قانون بودجه تراز برای کشور باشد.
گفتنی است بر اساس ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده­ واحده (مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آنها) و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند. بخش اول حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم می‌شود. بخش دوم نیز حداکثر ۱۰ ­روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه به مجلس ارسال می‌شود.

پورمحمدی اعلام کرد؛
۸۵ هزار نشریه با قابلیت بازیابی موضوعی
در دسترس عموم قرار دارد
حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی در بیست و چهارمین نشست مجمع مهتاب به میزبانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت اسناد و نشریات موجود در کشور، تعداد این منابع، حجم اسناد و نشریات دیجیتال‌سازی شده گفت: کتابخانه ملی حدود ۶۰۰ هزار روزنامه در اختیار دارد که عمدتاً اسکن شده، اما بازیابی‌ آن طبق تاریخ نشر روزنامه است و جستجوی محتوایی داخل متن روزنامه‌ها ندارد. وی در مورد فعالیت مرکز تحت مدیریت خود در حوزه نشریات گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در سامانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۸۵ هزار نشریه با قابلیت بازیابی موضوعی را در دسترس عموم قرار دهیم. رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره روز تاریخ نگاری، بیان کرد: ۲۵دی ماه مقارن با انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال ۶۷ برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شده است که باید برای سومین بزرگداشت این روز در دی ماه امسال برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم. موسی حقانی دومین عضو مجمع در سخنانی، اسناد موجود در مراکز اسنادی کشور را حدود ۵۰۰ میلیون برگ خواند و گفت: کارهای خوبی به وسیله این اسناد انجام شده است. البته ما درگیر یک جنگ شناختی در حوزه تاریخ با حدود ۲۲ جریان از جریانات مختلف قرار داریم و خوشبختانه مجموعه‌های تاریخ‌پژوهی ما توانسته‌اند بیش از ۲ هزار عنوان منتشر کنند. وی تاکید کرد: اگر حرفی در حوزه تاریخ انقلاب بیان می‌شود، از مرجع همین مراکز است و توجه بیشتر به این مراکز، سبب خروجی مطلوب‌تری را دربرخواهد داشت. رئیس مؤسسه‌ مطالعات تاریخ معاصر با بیان اینکه متأسفانه اسناد تاریخی به راحتی و توسط دلال‌های داخلی و خارجی در کشور به فروش می‌رسند، تصریح کرد: قطعاً افرادی که این اسناد را خریداری و جمع می‌کنند، اهداف شومی دارند و در تحریف و جعل تاریخ از آن‌ها استفاده می‌شود.
برای جلوگیری از فروش اسناد در کشور قانون جعل نیاز به بازنگری دارد
حقانی با اشاره به قانون جعل اسناد، یادآور شد: به نظر می‌رسد این قانون نیاز به بازنگری دارد و باید به نحوی با فروش اسناد در کشور مقابله شود تا امکان فروش اسناد ملی توسط دلال ها یا خروج آن از کشور منتفی شود. وی با اشاره به حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست، اظهار کرد: از آنجا که بخش عمده‌ای از اسناد ایران در آرشیوهای خارجی است، از جناب دکتر قالیباف تقاضا داریم در فرصت‌ها، سفرها و نشست‌های بین‌المللی، این اسناد را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم اسناد ملی که در کشورهای منطقه و خارجی است، به کشور برگردانیم. عباس سلیمی نمین هم در این نشست در سخنانی ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب دسترسی به برخی اسناد، تصریح کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌ها و نهادها اسناد خود را در اختیار شورای اسناد قرار نمی‌دهند و بعضاً شرایط سختی برای دسترسی به اسناد دارند که نه‌تنها به محقق کمک نمی‌کند، بلکه در این رفت‌وآمدها او را خسته و بی‌انگیزه می‌کند. مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به قانون مصوب درخصوص اسناد ملی و تاریخی، گفت: در این حوزه قانون داریم، اما ضمانت اجرای قانون وجود ندارد و باید یک ضمانت اجرایی برای قانون، تدوین و تصویب کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه