روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر - شماره 4696

مدیرکل HSE وزارت نیرو مطرح کرد؛

ضرورت آمادگی برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم

 مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو در رزمایش تمرینی_آموزشی منطقه مرکزی جنوب کشور در اصفهان با تأکید بر تأثیرات تغییر اقلیم بر کشور گفت: لازم است شرکت‌های تابعه وزارت نیرو با درک خطرات ناشی از این رخداد و تاثیر آن در صنعت آب و برق نسبت به احراز آمادگی حداکثری اقدام کنند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، مانور تمرینی ـ آموزشی منطقه مرکزی جنوب کشور با حضور ۵۴۱ نفر از نیروهای عملیاتی در قالب ۴۴ گروه از استان‌های اصفهان، یزد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و نیز شرکت‌های توزیع نیروی برق و آبفای شهر شیراز با رمز یا «فاطمه الزهرا(س)» برگزار شد.
سیف‌الله آقابیگی، مدیرکل مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و و HSE وزارت نیرو در مراسم افتتاحیه مانور تمرینی_آموزشی منطقه مرکزی جنوب کشور با تقدیر از شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق استان اصفهان و همکاران پژوهشگاه نیرو و نیز مرکز آموزشی و پژوهشی اصفهان و مشارکت همه جانبه استان‌های یاری رسان بابت برگزاری این مانور اظهار کرد: چهل و یکمین مانور تمرینی و آموزشی در منطقه مرکزی جنوب کشور را برگزار می‌کنیم‌.
وی تصریح کرد: تغییر اقلیم در سنوات اخیر کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، که از آثار آن وقوع سیل‌های شدید و یا خشکسالی‌های پی در پی نمودار شده و لازم است شرکت‌های تابعه وزارت نیرو با درک خطرات ناشی از این رخدادها و تاثیر آن در صنعت آب و برق نسبت به احراز آمادگی حداکثری به منظور تداوم کارکرد و نیز ضرورت پایداری و استمرار خدمات این بخش‌ها اقدام نمایند.
آقابیگی افزود: همچنین همراهی بخش‌های عملیاتی و پدافندغیرعامل در مدیریت بحران‌ها و تهدیدات پیش روی کشور بسیار مهم بوده و این امر نیازمند آمادگی بیش از گذشته درتجهیز نیروی انسانی‌ و نیروهای عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز در صنعت آب و برق است.
در ادامه اکبریان رئیس شورای انسجام بخشی مدیران صنعت آب و برق استان اصفهان، به اهداف این مانور اشاره و خاطرنشان کرد: درک خطرپذیری حوادث و سوانح، ایجاد آمادگی برای مقابله با تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی، مدیریت یکپارچه و هماهنگ در صنعت آب و برق و بهبود بخشیدن به هماهنگی بین سازمانی از اهداف برگزاری این مانور است.
وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ما علاوه بر موارد ذکر شده تلفیق تجربه و دانش تخصصی بوده که در این راستا مجتمع آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق مجهز به سایت‌های تمرینی آموزشی شده که در سطح کشور بی‌نظیر است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این برنامه با تقدیر از وزارت نیرو بابت برگزاری این مانور که نتیجه آن آمادگی روزافزون نیروهای عملیاتی صنعت آب و برق است گفت: شجاعت، به روز بودن و هنرکار تیمی از ویژگی‌های افرادی است که درتیم‌های مدیریت بحران فعالیت می‌کنند. منصور شیشه‌فروش افزود: در مدیریت بحران باید وظایف به خوبی شناخته شود و اطاعت پذیری و رعایت سلسه‌ مراتب اصل ویژه‌ لحظات بحرانی است و کلید طلایی در بحران‌ها، آماده بودن و انسجام تیمی می‌باشد.
ناصر اکبری مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور نیز در این نشست با بیان این که مدیریت بحران دارای ۵ بخش ویژه نیرو انسانی، آموزش، تجهیزات، تمرین و استقرار است گفت: با توجه به اتفاقات ناگوار کشور در سال‌های گذشته باید به موضوع استقرار توجه ویژه‌ای شود که بر ۴ مولفه دیگر غالب است و تیم‌های عملیاتی باید دارای پشتیبانی و تجهیزات باشند.
وی گفت: نیاز است تا تجهیزات برای تیم‌های عملیاتی به روزرسانی شود و نیاز به نوسازی تجهیزات در صنعت آب و برق کشور در صدر اهداف این شرکت‌ها است.
در جریان برگزاری این مانور، مدیریت واقعی صحنه شامل استقرار دکل مهاری (برای شرایط اضطراری)، اصلاح اضطراری شبکه ۲۰ کیلوولت در مناطقی از شهر اصفهان، اصلاح خط ۲۰ کیلوولت با دو فیدر با تعداد ۲۵ هزار مشترک در منطقه نجف آباد، لایروبی و رفع مشکل آبگذری ایمن در منطقه سین اصفهان به طول ۵ کیلومتر با استقرار حدود ۴۵ دستگاه ماشین آلات سنگین، رفع مشکلات آبگرفتگی بخش‌هایی از نیروگاه و واحدهای حساس آن، شبیه سازی جبران مشکلات شبکه‌های توزیع آب و خطوط انتقال در ۸ حالت در سایت مرکزی و سایر موارد به صورت عملی اجرا گردید. این مانور با مشارکت استانداری اصفهان، فرمانداری شهرستان برخوار و نجف آباد، شهرداران مناطق مختلف، نیروهای امدادی هلال احمر و امداد و نجات، آتشنشانی، اورژانس، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی و سایر بخش‌ها انجام گرفت.
تیمی متشکل از مدیران با تجربه و زبده در حوزه‌های سلامت، ایمنی، محیط زیست، پدافندغیرعامل  و مدیریت بحران کار ارزیابی رزمایش را بر اساس اهداف پیش بینی شده و اقدامات تیم‌های عملیاتی انجام دادند.
نتایج ارزیابی بعد از انجام تحلیل‌های لازم به استان‌ها گزارش خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه