روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر - شماره 4696

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را تأیید کرد


 سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: لایحه عفاف و حجاب توسط شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته و هم‌اکنون برای طی مراحل بعدی خود در اختیار مجلس است.
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ، با اشاره به طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در جلسات اخیر شورای نگهبان گفت: در این مدت چندین طرح تنقیحی را بررسی کردیم که بر این اساس طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار به‌تأیید شورای نگهبان رسید.
زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری گفت: بر اساس قانون، انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شود لذا ان‌شاءالله سال بعد همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در دو استان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در شهر تبریز برگزار خواهد شد، در این خصوص هماهنگی‌های اولیه بین وزارت کشور و شورای نگهبان به‌عنوان مجریان و ناظران انتخابات در حال انجام است. ان‌شاءالله مثل ادوار گذشته انتخابات پیشِ‌رو نیز انتخابات رقابتی خواهد بود.
لایحه عفاف و حجاب به تأیید شورای نگهبان رسیده است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه لایحه عفاف و حجاب به تأیید شورای نگهبان رسیده است، ابراز کرد: در این مدت چند نفر از نمایندگان مجلس در این خصوص اطلاع‌رسانی کردند و دیگر نیازی به این موضوع نبود؛ این  مصوبه جهت طی مراحل قانونی خود در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. وی همچنین درباره اینکه «آیا لایحه عفاف و حجاب قابلیت اصلاح دارد؟» تصریح کرد: هر قانونی امکان اصلاح دارد و این امر از طریق لایحه دولت و از طریق طرح مجلس می‌تواند فرایند لازم را در مجلس طی کند. طحان نظیف در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بررسی‌های انجام‌شده در شورای نگهبان در زمینه کارآمدی و اجرایی بودن قانون عفاف و حجاب گفت: نسبت به هر مصوبه‌ای ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد اما طبیعتاً انتظار از مجلس شورای اسلامی این است که در بررسی مصوبات دیدگاه‌های مختلف را بشنود و مباحث اجرایی آن را نیز در نظر بگیرند؛ شورای نگهبان فقط از جهت مطابقت با قانون اساسی و موازین شرعی مصوبات را رسیدگی می‌کند، در این مورد سعی کردیم رویکردهای مختلف را بشنویم؛ این مصوبه 6 مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته است، حیطه ورود ما در جایی است که مغایرت شرعی و قانون اساسی وجود داشته باشد و ما وارد مباحث کارشناسی به این معنا نمی‌شویم.
بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره موضوع بازگشت لوایح پالرمو و CFT به مجلس و موضع شورای نگهبان در این خصوص عنوان کرد: شورای نگهبان نسبت به این موارد در سال‌های گذشته اظهار نظر کرده و الآن نسبت به این موارد فارغ است، نسبت به پالرمو شورای نگهبان ایرادی نداشت و هیئت عالی نظارت مجمع ایراداتی در این خصوص مطرح کرده بود، نسبت به CFT شورای نگهبان ایراداتی داشت که آن هم با اصرار مجلس در آن مقطع به مجمع ارجاع شد بنابراین هر دو لایحه در اختیار مجمع قرار دارد و اگر پرسشی در این خصوص وجود دارد عزیزان مجمع باید پاسخ دهند. طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره اعلام وزارت اقتصاد مبنی بر افزایش 2برابری سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت گفت: اگر این موضوع در مجلس به تصویب برسد ما در شورای نگهبان نسبت به آن اظهار نظر خواهیم کرد. اصل موضوع معافیت مالیاتی در سال‌های گذشته تاکنون با ایرادی از سوی شورای نگهبان مواجه نشده است.
رد صلاحیت رئیس جمهور در انتخابات‌ دوره اخیر مجلس
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره طرح موضوع رد صلاحیت رئیس جمهور در انتخابات‌ دوره اخیر مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان تاکنون 5 دوره به‌صورت مستمر نماینده مجلس بوده است، معنای این سابقه این است که ایشان تاکنون 5 مرتبه در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند و هر 5 مرتبه نیز تأیید صلاحیت شدند، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز ایشان تأیید صلاحیت شدند و الآن رئیس جمهور هستند، به‌نظرم همه چیز گویاست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه