روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر - شماره 4695

کائنات از تندروی های پایداری علیه ظریف گزارش می‌دهد

اثرات شوم تنگ نظری‌ها دردایره انقلاب

  شیرزاد حلیمی- یکی از نمایندگان مجلس پس از دیدار نمایندگان استان تهران با رئیس جمهور درباره ابقای ظریف در جایگاه معاونت ریاست جمهوری، در شبکه اجتماعی ایکس، نقل قول هایی را به رئیس جمهور نسبت داده بود.
نتیجه‌گیری عجیب رسایی از صحبت‌های پزشکیان درمورد ظریف
رسایی نماینده مجلس، یک نقل قول عجیب از صحبت‌های پزشکیان درمورد ظریف منتشر کرد.رسایی نماینده مجلس، در یک نقل قول عجیب از رئیس‌جمهور در بکه ایکس نوشت:در جلسه دیشب نمایندگان تهرات با رئیس حمهور، از ابقای غیرقانونی ظریف در جایگاه معاونت رئیس جمهور پرسیدم.پزشکیان پاسخ داد آقای ظریف بیرون مانده بود، اپوزیسیون ما میشد، داخل دولت که باشد کنترل میشود.پ.ن یعنی هرکس به این شیوه عمل کرد یک پست میگیرد!
نتیجه تنگ نظری‌ها بیرون راندن دلسوزان توانمند از دایره انقلاب است
یوسف پزشکیان در واکنش به جملات نسبت داده شده به رئیس‌جمهور درباره محمدجواد ظریف، به نقل از دکتر پزشکیان نوشت: «نتیجه تنگ نظری ها بیرون راندن دلسوزان توانمند از دایره انقلاب است.»  یوسف پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به جملات نسبت داده شده به رئیس‌جمهور از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت: ‏«از رئیس‌جمهور پرسیدم، گفتند حرفم همان بوده که همیشه گفته‌ام. نتیجه تنگ‌نظری‌ها بیرون راندن دلسوزان توانمند از دایره انقلاب است. مواضع ‎وفاق‌ستیز به صلاح ایران ‌نیست. دوستی و برادری‌ام با آقای دکتر ظریف خدشه‌ناپذیر و خیرخواهی و وفاداری ایشان به نظام و ایران انکارناپذیر است.»
پاسخ حسام الدین آشنا به ادعای جنجالی رسایی درباره ‏ظریف
عضو کابینه دولت دوازدهم به ادعاهای نماینده تهران درباره جلسه با پزشکیان واکنش نشان داد. حسام الدین آشنا، عضو کابینه دولت دوازدهم در واکنش به ادعای حمید رسایی، نماینده تهران درباره اینکه پزشکیان گفته اگر ظریف بیرون از دولت می‌ماند، اپوزیسیون می شد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
‏برادر رسایی‏سلام علیکم
‏ظریف اگر می‌خواست اپوزیسیون بشه تا حالا شده‌بود.
تندروی در مجلس
از سوی دیگر کامران غضنفری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو جبهه پایداری روز چهارشنبه  با اشاره به حضور محمد جواد ظریف در دولت پزشکیان گفت: «پزشکیان با علم به قانون، برای ظریف که دو فرزندش تابعیت آمریکا را دارند، حکم معاونت راهبردی را صادر می کند، یعنی مرتکب یک جرم شده است. چند بار نمایندگان مجلس در این مورد هشدار دادند که این کار خلاف قانون است. » وی تاکید کرد: « ما در مجلس این موضوع را به رئیس جمهور اخطار خواهیم داد که اگر هرچه سریعتر این حکم را لغو نکند، از طریق قوه قضاییه اقدام خواهیم کرد. آن وقت آقای پزشکیان باید بیاید و جواب دهد. که مسلما جوابی ندارد و نهایتا به ۵ تا ۱۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی هم محکوم خواهد شد. اگر این اتفاق بی‌افتد یعنی آقای پزشکیان عملا از ریاست جمهوری خلع شده است.»
کوثری:ظریف باید از دولت برود
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس درباره اجرای قانون مشاغل حساس و تاکید نمایندگان بر برکناری ظریف از دولت گفت:دعوا بر سر اجرای قانون است و هر دولتی باشد باید قانون را درست اجرا کند. حالا قانون می‌گوید که ظریف باید برود.
اسماعیل کوثری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تا این حد نمایندگان مجلس تاکید دارند که «محمدجواد ظریف»، معاون راهبردی رییس‌جمهور باید دولت را ترک کند، گفت: همه باید مطابق با قانون عمل کنند و به‌همین دلیل مجلس به حضور ظریف در دولت حساسیت بالایی دارد. توجه داشته باشید که مجلس دو وظیفه اصلی دارد. یکی به حوزه قانون‌گذاری دقیق باز می‌گردد و دیگری نظارت برحسن اجرای قانون است.
وی در گفتگو با چند ثانیه افزود: طبق قانون افرادی که نزدیکان درجه یک شان تابعیت کشورهای دیگر را دارند نمی‌توانند مسوولیتی داشته باشند، بر این اساس است که نمایندگان تاکید دارند رییس‌جمهوری باید طبق قانون عمل کند. این قانون در جایگاه خودش تصویب شده است و همواره باید عین همان عمل شود.  کوثری ادامه داد: چون حالا خلاف آن عمل شده، به‌همین دلیل نمایندگان حساسیت دارند و نظرشان اصلا مساعد نیست و حتی مخالف این موضوع هستند. بحث این نیست که بتوانند با مذاکره موضوع را حل کنند، بحث برسر اجرای قانون است. توجه داشته باشید که قانون را نمی‌توان با مذاکره اجرایی نکرد. نمی‌توان اینگونه گفت که چند نفر بنشینند و گفت‌وگو کنند و به‌نتیجه‌ای برسند. اگر بخواهند باید راه قانونی خودش را طی کند ولی فعلا قانون اینچنین است. وی تصریح کرد: زمانی که ظریف، وزیر امورخارجه بود ما موضوع را مطرح کردیم و در آن زمان هنوز این قانون به‌تصویب نرسیده بود و به‌همین دلیل توانست به فعالیت خود به‌ عنوان وزیر ادامه دهد.   به این موضوع هم باید اشاره کنم، هنگامی که او قبل از رای اعتماد دولت را ترک کرد در واقع به آن کار قانونی عمل کرد که پیشتر به‌ آن اشاره کردیم. بازگشتش به پاستور اما باعث شد نمایندگان به این مورد حساس شوند و تاکید کنند که قانون باید اجرا شود. کوثری خاطرنشان کرد: هر دولتی که می‌خواهد باشد تفاوتی ندارد. نمایندگان هم مسوولیت نظارت بر قانون را دارند و این دعوا نیست. دعوا بر سر اجرای قانون است و هر دولتی باشد باید قانون را درست اجرا کند. حالا قانون می‌گوید که ظریف باید برود.
برنامه مخالفان
هرچند تندروها خوب می‌دانند که حملاتی از این دست قرار نیست برای آنان نتیجه‌ای در بر داشته باشد، اما با ایجاد فضا‌سازی و تخریب، زمینه را از یک سو برای دیده و شنیده‌شدن خود فراهم می‌کنند و از سویی، امید دارند بتوانند در زمین سیاست‌ورزی این روزها، خود را احیا کنند.
البته مهم‌تر از همه اینها‌ تلاش برای تضعیف ظریف برای تحقق نیافتن برنامه‌های او و به مراتب اولی ممانعت از تحقق برنامه‌های وفاق دولت چهاردهم هستند. بهانه را هم جسته‌اند و با دستاویز قرار‌دادن قانون مشاغل حساس، می‌گویند فرزندان ظریف تابعیت مضاعف دارند پس او باید حذف شود. بماند که این حملات هماهنگ از ارگان جریان پایداری در‌حالی شنیده می‌شود که این تابعیت‌ها اکتسابی نیست و به دلیل هم‌زمانی تولد با مأموریت پدر در آمریکا اتفاق افتاده و هیچ‌یک در خارج از کشور سکونت ندارند. در حقیقت دارای تابعیت تحمیلی هستند‌. در‌حالی‌که کم نیستند فرزندان برخی مسئولان که نه‌فقط تابعیت مضاعف به اختیار خود کسب کرده‌اند، که حتی در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا در خارج از کشور برای کسب تابعیت در تلاش هستند و همین تلاش‌ها و هزینه‌ها هم گاه خبرساز شده است.
هنوز خاطره فرزند یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری سیزدهم در خاطر مانده است که فرزندش در کانادا بود و به‌رغم دستور رئیس‌جمهور‌ برای ترک سمت‌ها از سوی مسئولین در صورت مهاجرت فرزندان، شاهد بازگشت پسر کانادانشین او نبودیم. البته خبری هم از حمله به او و سایر مدیران مانند او از سوی جریان رادیکال هم نبودیم.
هرآنچه این روزها رخ می‌دهد، بهانه‌ای سیاسی برای تسویه‌حساب شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و البته کینه‌های قدیم از ظریف و اصلاح‌طلبان است. به قول حبیب‌الله بی‌طرف: «جبهه پایداری با پزشکیان و در مجموع اصلاح‌طلبان مخالف هستند و همه را رقیب سیاسی خود می‌دانند. متأسفانه روش‌های آنها دموکراتیک و متکی به گفتمان مردم‌سالارانه دینی نیست، بلکه بیشتر آنها از روش‌های تخریبی، نسبت‌های ناروا دادن و حرف‌های نامناسب زدن، استفاده می‌کنند که اینها‌ روش‌های غیراصولی و غیر‌مردم‌سالارانه است».
احمد زیدآبادی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، نیز در واکنش به تهدیدات جریان پایداری برای برکناری و محاکمه پزشکیان نکات جالبی را در کانال تلگرامی خود با عنوان «شتاب کنید که حاجت به استخاره نیست!» نوشته است؛ «به نظرم آقای غضنفری و دوستانش بهتر است تعلل را کنار بگذارند و هرچه زودتر این کار را انجام دهند، چون در آن صورت حداقل سه مشکل حل خواهد شد. مشکل اول اینکه، پزشکیان از عذابِ حرکت بر روی میدان مینِ پاستور نجات پیدا می‌کند و بقیه عمرش را با خیال راحت به آشامیدن آب خنک در گوشه دنج یک زندان سپری می‌کند. دوم اینکه، شهروندانی که در انتخابات اخیر به او رأی داده‌اند، از زیر بار فشار روانی این همه سرزنش و متلک و بدگویی و ناسزای اطرافیان خود خلاص می‌شوند و نفسی تازه می‌کنند. سوم اینکه، چون بحران در خاورمیانه به نقطه اوج خود نزدیک می‌شود، بسیاری از مردم علاقه‌مندند دولت تحت کنترل کامل آقای غضنفری و دوستانش باشد تا ببینیم پس از آن همه شعارهای کَرکننده، چه چیزی در آستین دارند که آن را رو کنند! بنابراین توصیه‌ام این است؛ در کاری که وعده آن را داده‌اند، شتاب کنند که گفته‌اند در امر خیر نه درنگ جایز و نه حاجت به استخاره است!». احمد شیرزاد هم این قسم اظهارات را لاف‌زدن می‌داند و به کنایه به «خبرآنلاین» می‌گوید؛«‌...‌ در خواب بیند پنبه دانه». احمد خرم هم بازگشت ظریف به دولت بعد از آن استعفا را نتیجه موافقت رهبری با حضور او در دولت چهاردهم می‌داند و به خبرآنلاین می‌گوید: «باید همه جمع شوند و مسائل را حل کنند. دوره تخاصم و تحریک تمام شده است‌».
ابطحی، دیگر چهره اصلاح‌طلب، نیز از کینه‌توزی پایداری‌ها روایت می‌کند و می‌گوید: «قطعا بعد از ظریف، نوبت افراد دیگری هم خواهد رسید». حالا علی‌رغم صحبت‌هایی که در جامعه مطرح است، نماینده‌ای می‌آید و بر این انتصاب ایراد می‌گیرد‌ جای سؤال دارد. اگر ملاک و معیار نظر رهبری است، چرا وقتی نظر داده‌اند‌ روی نظر ایشان نظر مخالف می‌دهند؟ این موضوع در مورد رأی اعتماد به کابینه هم وجود داشت. قرار بود چهار نفر از وزرای معرفی‌شده‌ رأی نیاورند. اما این دیدگاه که چهار نفر را بیاندازیم و برای کشور مسئله‌ای ایجاد کنیم منتفی شد». او تأکید کرد: «من فکر می‌کنم جبهه پایداری آقای پزشکیان را به این زودی‌ها رها نخواهد کرد. این جریان تا روز آخر‌ یقه پزشکیان را می‌گیرد». خرم در مورد هدف این تعداد از افراد در مخالفت با ظریف گفت: «آنها می‌خواهند پزشکیان ناموفق باشد و نتواند  مسائل کشور را حل کند».
تهدید پزشکیان به عزل از ریاست جمهوری به جوک شبیه است
تاجگردون در واکنش به تهدید پزشکیان توسط یک نماینده مجلس گفت: به‌نظرم بیشتر به جوک شباهت دارد و ایشان فرایند تذکر، سوال و عزل رئیس جمهور را نمی‌داند.
غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در مجلس در واکنش به تهدید پزشکیان به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: «من هم در خبرها خواندم که یکی از نمایندگان تهران این فرمایش را فرمودند. به‌نظرم بیشتر به جوک شباهت دارد و ایشان فرایند تذکر، سوال و عزل رئیس جمهور را نمی‌داند.»
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت:«بهتر است ایشان مطالعه‌اش را در خصوص قوانین بیشتر کند و روح جامعه‌ای که نیاز به آرامش و تمرکز بر موضوعات اصلی و مهم دارد را آزار ندهد.»
وی ادامه داد: «اینگونه افراد همیشه در سیستم بودند و خواهند بود. کسانی که شعار پیروی از رهبری را می‌دهند و خلاف آن عمل می‌کنند و درست در موقع حساس آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و اگر چه همیشه با برخورد حکیمانه رهبری روبه‌رو می‌شوند. جدی نگیرید و این نوع فرمایشات نشان‌دهنده نداشتن دغدغه مردم است.»
تاجگردون تاکید کردند: «اگر با مردم و بالاخص مردم زجر کشیده و آسیب پذیر که دغدغه زندگی دارند، روبه‌رو می‌شدند این حرف‌ها را نمی‌زدند.»
انتقاد محمد مهاجری از اسماعیل کوثری
فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به ادعای کوثری درباره اخراج ظریف از دولت نوشت: حاجی بعدها گاه و بیگاه در عرصه سیاست و مجلس ، پیش بینی تلخ دوستانی را که جلوی مسجد دانشگاه نگرانش بودند ، تحقق بخشید و افتاد توی همان چاله‌ای که از ان می‌ترسیدند.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی تحت عنوان سردار کوثری عزیز! شما کجا و نماینده‌های کاریکاتوری مجلس کجا؟، به ادعاهای این نماینده پیرامون اخراج ظریف از دولت در کانال تلگرامی خود نوشت:
«برادر عزیز و فرمانده گرامی ، حاج محمد(اسماعیل) کوثری، سلام
یادتان هست چهارراه لشکر را؟ همان چهارراه جلوی مسجد دانشگاه تهران که بسیجی‌های لشکر ۲۷ و بقیه لشکرها روزهای جمعه قبل و بعد نماز جمع می شدند و خاطره می گفتند؟ اوایل دهه ۷۰ و تا نیمه های دهه هشتاد را می گویم. و شما خیلی وقتها شمع آن محفل بودید. دوست داشتنی،خندان، صمیمی و درعین حال با صلابت. بچه ها دوست‌تان نداشتند. درستش این است که بگویم شما را می‌پرستیدند. یادم هست می‌خواستید در مجلس هشتم نامزد شوید. در چهارراه لشگر  خیلی‌ها شاد بودند که یک “بچه تهرون” و فرمانده شجاع و جانبازشان وارد سیاست می شود. عده ای هم فکورانه، سر به گریبان غم فرو بردند که حاجی و سیاست؟ نکند خرابش کنند؟ نکند اسیر بازیها شود؟ دل‌شان می‌لرزید که مبادا  فرمانده رزم دیروزشان،  که در کربلای۵ و والفجر۸ و بخصوص مرصاد، مثل شیر می‌رزمید حالا در میدان سیاست خوش ندرخشد . هرچند که اسمش در فهرست نامزدهایی بود که اکثرشان چنگی به دل نمی‌زدند اما دل بچه‌ها خوش بود که حاجی مرواریدی است که در هر صدفی جا نمی شود. و مستقل می ماند تا آخر. سردار کوثری برادر بزرگ من و خیلی از هم‌نسلان من است و همه به او افتخار می کنیم. اما چه بگویم که حاجی بعدها گاه و بیگاه در عرصه سیاست و مجلس ، پیش بینی تلخ دوستانی را که جلوی مسجد دانشگاه نگرانش بودند، تحقق بخشید و افتاد توی همان چاله‌ای که از ان می‌ترسیدند. البته در سالهای اخیر حرفهایی هم از او شنیده ایم که با تندروهای سیاسی فاصله داشته اما متاسفانه ، مواردی که با انها همسو و همسان شده کم نبوده است.
انتقاد محمد مهاجری از اسماعیل کوثری: سردار در همان چاله ای افتاد که دوستانش نگران بودند/ او تقریبا همانجایی می‌نشیند که افراطی ها از آنجا برمی‌خیزند
آخرین بار سردار را در سال ۱۳۹۴ در میزگردی دیدم با حضور سردارحسین علایی که در باره قطعنامه ۵۹۸ و شرایط پایان جنگ حرف می‌زدند. کوثری در همانجا با علایی اختلاف نظر داشت و شاید هم بسیار شدید. اما چون علایی در زمان جنگ، مقام ارشد او بود چنان مودبانه برخورد کرد که عشق کردم از حسن خلق و مرامش. بگذارید این نوشته با همین خاطره شیرین تمام شود و فقط به این بسنده کنم که همسویی حاجی با بعضی نماینده‌های کاریکاتوری مجلس که این روزها از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری کلافه اند، حس بدی را در علاقمندانش ایجاد کرده. متاسفانه سردار تقریبا همانجایی می‌نشیند که افراطی ها از آنجا برمی‌خیزند. محمدجواد ظریف هر که هست در مقطعی ، گره ای کور از مشکلات کشور گشوده که دیگران از پسش برنیامده‌اند. رهبرمعظم انقلاب هم بر کار او و تقوا و تخصص او مهر تایید زده اند و هر آنچه را در مدح و وصف او گفته اند تا این لحظه پس نگرفته اند. سردار می‌تواند منتقد ظریف باشد اما آیا با همان ادبیاتی که عصبانی ها حرف می‌زنند؟ کوثری قطعا عقده از کسی ندارد اما متاسفانه با ادبیات عقده ای ها همراه شده است.
دوجمله هم در پایان این نوشته، جسارت آمیز بنویسم و تمام!
سردار عزیز! یک فراخوان بدهید و همه بسیجی‌هایی که در طول ۸ سال دفاع مقدس فرمانده‌شان بودید جمع کنید و از آنها نظر بخواهید. اگر فقط و فقط حتی ۱۰درصد از آنها روشی را که این روزها برگزیده‌اید می پسندند، به راه‌تان ادامه دهید. خودتان البته بدون این نظرسنجی هم می‌دانید در بر کدام پاشنه می‌چرخد.
سردار! ما شما را بقیه السلف شهدای عزیز احمدمتوسلیان و همت و رضاچراغی و عباس کریمی می دانیم. ما دوست داریم بوی حاج قاسم را از مرد روزهای سخت جنگ، حاج محمد کوثری استشمام کنیم.بوی مهر، بوی محبت، بوی وفاق. نه بوی تفرقه و کینه و نفاق.
طعنه تند قالیباف به حاشیه سازی اخیر تندروها
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خداوند از کسانی که قصد دارند تخم تفرقه را در کشور بپاشند، نگذرد؛ آنهایی که در کلام و رفتار خود عمله بی‌جیره و مواجب آمریکا و انگلیس هستند و به اسلام خیانت می‌کنند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پانزدهمین اجلاسیه شهدای وحدت که صبح پنجشنبه، در مشهد برگزار شد، ضمن تشکر از سردارپاکپور و نیروی زمینی سپاه که هر ساله این اجلاس را با هدف و هوشمندانه برگزار می‌کنند و به ویژه اینکه رهبر معظم انقلاب زنده نگاه داشتن یاد شهدا را کمتر از شهادت نمی‌دانند، گفت: آقای پاکپور و آقای اشتری شهدای زنده هستند و بیش از ۴۰سال است که با آنها آشنایی دارم. این جلسات در عین حال که جلسه ذکر و یاد شهدا است برای ما است که زندگی ظاهری داریم در حالی که این شهدا هستند که ماندگارند؛ از این رو این مجالس برای من و امثال من برای توجه است تا از خواب غفلت بیدار شویم. براساس آنچه خانه ملت منتشر کرده، قالیباف در ادامه با بیان اینکه زمانی که در مجالس شهدا قرار می‌گیریم و تصاویر شهدا را می‌بینیم، خاطرات برای ما یادآوری می‌شود لذا این بزرگترین محلی است که می‌تواند ما را از غفلت، زرق و برق دنیا و قدرت دنیا جدا کند، اظهار داشت: حضور در این مجالس باعث می‌شود از قدرت دشمن نترسیم. ما در این مجالس پشت سر خود را می‌بینیم تا نترسیم. روزهایی بود که پشت خاکریز کربلای ۵ و کانال ماهیگیری بودیم و آنقدر فشار جنگ زیاد بود و فقط از خدا می‌خواستیم تا بتوانیم پیکر رزمندگان شهید خود را به عقب بازگردانیم که حتی همین فرصت هم پیدا نمی‌شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری اینکه آن زمان دشمنان ما به کلام امام(ره) ما که می‌فرمودند «راه قدس از کربلا می‌گذرد» طعنه می‌زدند، عنوان کرد: در آن زمان بارها به عقب برگشتیم و در نقطه دارخوین با دشمن جنگیدیم که برای ما نقطه صفر بود؛ اما امروز در جایی قرار گرفته‌ایم که سخن امام(ره) که جز در راه خدا گامی برنداشت و جز برای خدا کلامی نگفت به واقعیت پیوسته است و امت اسلامی ۱۴۰۰ کیلومتر دورتر با دشمنان اسلام می‌جنگد. از این رو سنت‌های الهی پا برجا هستند و هرگز تحویل و تبدیل نمی‌شوند.
وی در ادامه خطاب به برادران اهل سنت یادآور شد: انقلاب اسلامی، امام(ره)، رهبر معظم انقلاب، شهید محمدزاده‌ها، شهید شوشتری‌ها و شهید سلیمانی‌ها و شهدای اهل تشیع و اهل تسنن به ما آموختند که نه تنها باید به اهل سنت بگوییم برادران اهل سنت و نه تنها آنها برادر ما هستند بلکه جان ما هستند. ما در زمان مبارزه با داعش و هم اکنون نیز با حماس، حزب الله برای دفاع از ناموس اهل سنت، اسلام، انسانیت و برای پابرجا ماندن حکم الهی جان می‌دهیم از این رو شما جان و برادر ما هستید.
قالیباف ادامه داد: خداوند از کسانی که قصد دارند تخم تفرقه را در کشور بپاشند، نگذرد؛ آنهایی که در کلام و رفتار خود عمله بی‌جیره و مواجب آمریکا و انگلیس هستند و به اسلام خیانت می‌کنند. ما پای ایران و انقلاب خود ایستاده‌ایم و با وحدت و توحید کلمه، انقلاب را به پیروزی رساندیم و رمز موفقیت نیز در همین مسیر است. ما بر این باوریم که هرگز بر اساس قومیت، مذهب و جنسیت، جامعه خود را خط‌کشی نکنیم و هرکس این کار را کرد به جامعه ما، امت اسلامی، کشور عزیزمان، آرمان‌های شهدا و امام(ره)، رهبری انقلاب و جوانان ظلم کرده است.
رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه ما به فرمان مقام معظم رهبری به دنبال ایران قوی هستیم در حالی که دشمن به دنبال دوقطبی کردن جامعه است، بیان داشت: آن چیزی که باعث ضعیف شدن جامعه و امت اسلامی می‌شود تفرقه است که باید به آن توجه کنیم. ما در جایی باعث ضعف کشور می‌شویم که مردم را با هر قومیت و سلیقه‌ای از خود طرد کنیم. معتقدیم باید با انسجام اسلامی و اجتماعی خود را روز به روز تقویت کرده و در کنار هم باشیم.
وی با بیان اینکه ما برای قوی شدن دو خط قرمز داریم، اظهار داشت: نخست، بحث منازعه و نزاع در جامعه است. ما باید بپذیریم که از خداوند و رسول(ص) او اطاعت کنیم و باید از هرگونه نزاع در جامعه اسلامی دوری کنیم. امروز دشمن ما با یک جنگ ترکیبی و با استفاده از قدرت نرم، سخت و هوشمند به جنگ امت اسلامی آمده که باید با این نگاه پیش برویم؛ هر کسی به هر دلیلی نزاع به جامعه اسلامی آورد، عمله بی‌جیره و مواجب دشمن اسلام است؛ چه بخواهد و چه نخواهد. قالیباف با اشاره به خط قرمز دوم عنوان کرد: نترسیدن نکته مهم بعدی است. از چه کسی می‌ترسید؟ از دشمنی که حتی با تکنولوژی و نیرو بزدل است و هیچ بویی از انسانیت و شرف نبرده است؟ ما از این دشمن هم نباید بترسیم و صرفاً باید از خدا ترسید که اگر از خدا بترسیم از هیچ کس نباید ترسید و اگر از خدا نترسیم از هر بزدل و کس و ناکسی خواهیم ترسید و در مقابل هر ناچیزی سر تعظیم فرود می‌آوریم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با تأکید بر اینکه امت اسلامی جان و مال خود را می‌دهد اما هرگز عزت خود را نمی‌دهد، ابراز داشت: ما عزت خود را سر دست گرفته و می‌ایستیم و اگر نترسیدیم و اینگونه بودیم خدا نعمت را به ما تمام می‌کند و ما را رهنمون به راهی می‌کند که یا به شهادت می‌رسیم که به تعبیر حضرت امام(ره) فوز عظیم است و یا حال آنهایی شامل ما می‌شود که در دنیا و در پیشگاه خداوند فاتح هستند و این نعمت بزرگ الهی بر ما است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه دشمنان گرگ صفت ما، رژیم صهیونیستی و جانی‌تر از آنها یعنی حکمرانان آمریکایی باید بدانند که با شهادت اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله، حماس و حزب الله تمام نمی‌شود، گفت: امت اسلامی ایستاده چون فرهنگ ما فرهنگ جهاد و شهادت است. شهادت برای ما فوز عظیم است و افتخاری بالاتر از این نیست؛ البته خداوند وعده داده و خود را متعهد کرده که به مؤمنان پیروزی بدهد که شکی در آن نیست.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه آنها تصور می‌کردند حماس با اسماعیل هنیه تمام می‌شود، عنوان کرد: امروز همه ارتش رژیم صهیونسیتی یکسال است در غزه جولان می‌دهد اما در سالگرد ۷ اکتبر و عملیات طوفان الاقصی حماس عملیات‌های دیگری را رقم زد، تل آویو را موشکباران کرد و از شمال و جنوب به آنها حمله کرد. این همان جایی است که برادران شیعه و سنی در کنار یکدیگر بامحبت و باگذشت می‌ایستند؛ مانند شهید محمدزاده و شهید شوشتری و اقداماتی که در دهه ۸۰ انجام دادند و شهید سلیمانی که در سال‌های بعد در جبهه مقاومت انجام دادند.
وی در ادامه تصریح کرد: اطمینان داشته باشید و ملت عزیز ما با هر سلیقه‌ای بداند که وقتی در سایه وحدت بتوانیم و تصمیم‌گیری شجاعانه داشته باشیم هرچند این تصمیمات تلخ و سخت باشد، باز هم برای ما شیرین خواهد بود. امروز اولویت‌های کاری و ظرفیت‌های ما در حوزه مادی و نیروی انسانی آنچنان است که با همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها می‌توانیم موفق شویم اما باید وحدت و انسجام در همه زمینه‌ها داشته باشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما جوانان پای کار، با خلاق و متعهد به کشور و اسلام داریم که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت آنها گام‌های بزرگی برداریم و با تحقق برنامه هفتم که میثاق ملی دولت، مجلس، قوه قضائیه و همه ملت و جوانان عزیز است باعث پیشرفت کشور شویم.
ظریف: باید بر اساس واقعیت زندگی کنیم نه آرزو
همزمان در روز پنجشنبه ،ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ باید انتخاب کنیم که براساس واقعیات زندگی کنیم نه براساس آرزوها که اگر چنین کاری کنیم،‌ امید به جای آرزو بر می‌گردد و امید دستاورد ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهیم از مهاجرت جلوگیری کنیم، باید امید ایجاد کنیم. امید و آرزو با آرمان و آرزو دو چیز متفاوت است. آرمان شما را به حرکت در می‌آورد اما آرزو شما را به دنبال سراب می‌فرستد. محمدجواد ظریف در جمع هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه آقای پزشکیان و اعضای دولت اعتقاد دارند که توان دولت بیشتر از مردم نیست و لذا بیشتر باید گوش کند تا اینکه دستور بدهد و چهارچوب تعیین کند، تاکیدکرد: راه‌حل‌های قدیمی کارآیی خود را نشان داده‌اند و آقای دکتر پزشکیان بارها این را گفته است و ان‌شاء‌الله در مقام عمل نیز این کار را نشان خواهد داد. وی افزود: رئیس جمهور معتقد است که استان‌های ما توانمندی‌های بسیاری دارند که باید برای توسعه آن‌ها طراحی‌‌های لازم صورت گیرد تا خود استان‌ها بتوانند با توجه به امکانات و نیازهای خودشان، برنامه‌های خود را طراحی کنند.
راه‌اندازی مجدد اتاق‌های فکر
معاون راهبردی ریاست جمهوری به راه‌اندازی مجدد اتاق فکرهای استانی اشاره کرد و گفت: حرکتی با ایجاد اتاق‌های فکر استانی در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شد و بنای ما این است که این حرکت را با طراحی جدیدی‌ ادامه دهیم و با همکاری وزارت کشور، وزارت علوم و بخش خصوصی آن را تقویت کنیم. وی تصریح کرد: ضلع دیگر اتاق‌های فکر، جامعه مدنی است که شامل ستادها و احزاب می‌شود و باید برای نقش‌آفرینی در این حوزه حضور داشته باشند و همکاری و هم‌افزایی میان این ۴ گروه دانشگاه، بخش خصوصی، دولت و جامعه مدنی سبب موفقیت بیشتر خواهد شد.
همه‌چیز را همگان دانند
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود به علل مهم مشکلات کشور اشاره کرد و گفت:‌ من به جد اعتقاد دارم راه حل‌های ما کارآمد نبود و اگر کارآمد بود، وضع چنین نبود. باید بپذیریم که همه چیز را همگان دانند و باید از توانمندی همه برای حل مشکلات استفاده کرد.
وی افزود: روشی که ما در معاونت راهبردی داریم، مساله محوری است نه راه حل محوری. در روش راه‌ حل محور، می‌گوییم ناترازی آب داریم، می‌گویند خط لوله بکشیم، اما وقتی این خط لوله با ۱۴ میلیارد دلار پس از ۵ یا ۱۰ سال تکمیل می‌شود، ظرفیت آن از افزایش مصرف ایجاد شده در زمان کشیدن این خط لوله کمتر است. این نشان می‌دهد که راه حل‌های قدیمی ما را در بحران دائمی و مستمر حفظ می‌کند این راه حل‌های قدیمی منافع مشخصی هم دارند و گروه‌هایی از آن منتفع می‌شوند و به همین دلیل دوست ندارند این راه حل‌ها تغییر کند.
باید براساس واقعیت زندگی کنیم نه آرزو
معاون راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ باید انتخاب کنیم که براساس واقعیات زندگی کنیم نه براساس آرزوها که اگر چنین کاری کنیم،‌ امید به جای آرزو بر می‌گردد و امید دستاورد ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهیم از مهاجرت جلوگیری کنیم، باید امید ایجاد کنیم. امید و آرزو با آرمان و آرزو دو چیز متفاوت است. آرمان شما را به حرکت در می‌آورد اما آرزو شما را به دنبال سراب می‌فرستد. ظریف افزود: من به کشورهای تحت تحریم زیاد رفته‌ام اما هیچ کدام قابل مقایسه با ایران نیستند. ایران وفور نعمت است و ما آن را به عنایت الهی و حضرت رضا(ع) و بخش خصوصی مدیونیم که توانمند است و می‌تواند عمل کند. در ابتدای این جلسه تعدادی از بازرگانان و صاحبان کسب و کارهای برجسته استان اصفهان و کشور به بیان نکات و نظرات خود پرداختند و درباره مسائل اقتصادی کشور و اصفهان سخن گفتند. معضل خشکی رودخانه زاینده رود و احیای آن، مساله تولید غذا در کشور، مشکلات پیش روی بازرگانان اصفهانی در حوزه بین‌الملل، تقاضای تک نرخی شدن ارز، تلاش برای حفظ ارزش پول ملی، مشکلات پیش آمده از بروکراسی دولتی، مشکلات برآمده از ایران هراسی برای بازرگانان ایرانی در خارج از کشور، قیمت‌گذاری دستوری و ارزان بودن آب تولیدی در کشور، از جمله نکاتی بود که توسط بازرگانان اصفهانی مطرح شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه