روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۵ مهر - شماره 4694

اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع و دستگاه‌های اجرایی

 تعرفه برق تجدیدپذیر برای اعمال در قبوض صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری برای ماه مهر ۱۴۰۳ اعلام شد.
در جهت اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و مصوبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ مبنی بر اعمال تعرفه تجدیدپذیر در قبوض برق مصرفی صنایع با مصرف بیش از یک مگاوات و دستگاه های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که به ترتیب نسبت به تامین ۲ و ۵ درصد برق مصرفی خود از طریق انرژی های تجدیدپذیر اقدام نکرده اند، تعرفه برق تجدیدپذیر برای درج در قبوض صنایع و دستگاه های اجرایی مشمول برای دوره مهر اعلام شد.
تعرفه برق تجدیدپذیر تعیین شده از سوی ساتبا برای مشترکین صنعتی به ازای هر کیلووات ساعت ۴۱ هزار و ۴۹۰ ریال و تعرفه دستگاه های اجرایی به ازای هر کیلووات ساعت ۴۰ هزار ریال اعلام شده است.
بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان که در سال ۱۴۰۱ برای اجرا به دولت ابلاغ شده است، صنایع با قدرت مصرف بیش از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به ۵ درصد می رسد و در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه کرده و از صنایع اخذ کند.
همچنین در راستای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و با هدف اجرای ماده ۸ مصوبات شورای عالی انرژی، کلیه دستگاه هایی اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری موکلفند سالانه ۵ درصد مصرف برق خود را تا رسیدن به سهم ۲۰ درصد مصرف سال از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند؛ به عبارتی دیگر مشترکان مشمول در سال ۱۴۰۳، ۵ درصد برق مصرفی خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر و در طول مدت چهارسال(سالانه ۵ درصد) تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

در پی هشدار آمریکا به رژیم صهیونیستی؛
قیمت گاز اروپا کاهش یافت
  قیمت گاز در اروپا، در پی گزارشی مبنی بر هشدار آمریکا و تصمیم رژیم صهیونیستی برای اجتناب از حمله به اهداف نفتی و هسته‌ای ایران، در معاملات کاهش یافت.
قیمت پایه بازار گاز اروپا در معاملات ۴.۲ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش در گذشته بود. قیمت نفت برنت که قیمت برخی از قراردادهای گازی بر اساس آن است، در معاملات بازار جهانی که نگرانی‌ها نسبت به احتمال اختلال در عرضه نفت خاورمیانه کمتر شد، حداکثر ۴.۱ درصد کاهش داشت.
روزنامه واشنگتن پست گزارش کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته که مایل است به جای تاسیسات نفتی یا هسته‌ای، به اهداف نظامی در ایران حمله کند. اندکی بعد، رژیم صهیونیستی اعلام کرد به تردیدهای آمریکا درباره حمله متقابل برنامه ریزی شده خود علیه ایران گوش می‌دهد، اما بر اساس ارزیابی‌های خود عمل خواهد کرد.
گاز، سوخت حیاتی به شمار می‌رود که برای گرمایش در فصل زمستان اروپا استفاده می‌شود. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، کشورهای واردکننده گاز مانند مصر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رقابت جهانی برای محموله‌های گاز را شدت می‌بخشد.
عرضه جهانی گاز پس از به تاخیر افتادن ساخت کارخانه‌های جدید کلیدی، به مدت دستکم دو سال دیگر محدود است. بعلاوه، اروپا با پایان قرارداد ترازیت گاز میان روسیه و اوکراین تا پایان سال، در آستانه از دست دادن حجم قابل توجهی از عرضه است؛ مگر اینکه منبع تامین جایگزینی پیدا کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، در آمستردام، ۲ درصد کاهش یافت وبه ۳۹.۷۴ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه