روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر - شماره 4693

نماینده اردکان در مجلس:

شیوه فعلی توزیع یارانه بنزین،‌ عادلانه نیست

 نماینده اردکان در مجلس با اشاره به این موضوع که وضعیت فعلی توزیع یارانه ها در حوزه انرژی و به ویژه در بخش بنزین به عدالت نزدیک نیست، تصریح کرد: هر طرحی که بتواند روند فعلی توزیع یارانه سوخت در کشور را تصحیح کند و پیوست عدالت اجتماعی داشته باشد، به نفع کشور است. مرکز پژوهش های مجلس مطابق نظرات کارشناسی طی سالیان گذشته طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است که اجرای آن میتواند کمک کننده باشد.
مصطفی پوردهقان ادامه داد: بر اساس طرح مذکور، به جای این که یارانه سوخت را در ابتدای زنجیره داشته باشیم، به هر فرد میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص پیدا میکند. در کنار این سازوکار، بازار ثانویه ای ایجاد میشود و کسانی که اضافه مصرف بنزین دارند، از این بازار بنزین موردنیازشان را  میخرند. کسانی که بنزین اضافه دارند، آن را در همین چارچوب عرضه میکنند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کسانی که در مصرف بنزین خود صرفه جویی میکنند یا به طور کلی خودرو ندارند و بنزین مصرف نمی کنند، می توانند سهمیه بنزین یارانه ای خود را به فروش برسانند. مسائل فنی همچون ایجاد بازار ثانویه برای خرید و فروش بنزین باید به دقت پیشبینی و چارچوب طرح با جزئیات مشخص شود.
پوردهقان گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به طوری که توزیع یارانه سوخت را عادلانه سازی کند، بسیار مفید است و بنده هم موافق این طرح هستم. طرح مذکور به نفع اقشار ضعیف است که از بنزین استفاده نمی کنند.
*بنزین به نفر چگونه مصرف بنزین را کنترل می کند؟
وی ادامه داد: از نگاه اقتصاد خرد اگر به طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نگاه کنیم، این طور است که وقتی سهمیه مشخصی از بنزین به هر فرد اختصاص پیدا کند، افراد خودشان مصرف را مدیریت میکنند. این امر در نهایت به کنترل مصرف بنزین در کشور منجر میشود که از اهمیت زیادی برخوردار است.   این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به مجلس بیاید و در کمیسیون های تخصصی و صحن مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار بگیرد. به طور کلی، ساده ترین راهکاری که میتوان با استفاده از آن به تصحیح روند فعلی توزیع یارانه سوخت پرداخت، همین روش اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی است.
*تاثیر بنزین به نفر بر مسئله قاچاق
پوردهقان گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو از جهات مختلف برای کشور مزیت دارد. یکی از مزیت هایش این است که زمینه قاچاق بنزین را از بین میبرد. وقتی افراد در ماه تنها میزان مشخصی بنزین یارانه ای داشته باشند، زمینه برای قاچاق از بین میرود. به گفته این نماینده مجلس، اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند به افزایش درآمد خانوارهای ضعیف و اعمال هزینه بیشتر به خانوارهای متمکن منجر خواهد شد که به بهبود ضریب جینی کمک خواهد کرد. در کنار بهبود ضریب جینی و درآمد خانوار، مسئله بنزین به نفر کمک بزرگی به حل معضل قاچاق سوخت و کنترل مصرف غیربهینه خودروها خواهد کرد که خروجی آن کاهش ناترازی بنزین است. پوردهقان گفت: میزان سهمیه بنزین یارانه ای که هر ماه برای افراد در نظر گرفته می شود، باید با در نظر گرفتن فاکتورهای دقیق مشخص شود. به گونه ای که کفاف مصرف افراد را بدهد. از نظر بنده، در نظر گرفتن ۳۰ لیتر بنزین به ازای هر نفر در ماه بسیار کم است و حداقل عددی قریب به ۵۰ لیتر در ماه باید در نظر گرفته شود. به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران در نظر گرفتن ۳۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه ای در ماه برای هر فرد تناسبی با میزان واقعی مصرف نخواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه