روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر - شماره 4693

کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با کائنات

حرف و عمل غرب در مواجهه با بحران آفرینی اسرائیل متضاد است

 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: اگر بخواهیم نقش و کارکرد نهادهای بین المللی را مورد بررسی قرار دهیم باید از منظر خاص قدرتهای بزرگ هم نگاه به موضوع نگاه کنیم چرا که آنها مترصد تامین منافع خود هستند نه منافع مردم منطقه، به این خاطر واکنش جدی به جنایت های اسرائیل نشان نمی دهند.
سیامک کاکایی کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص اخطار کشورهای اروپایی و ده منتخب شورای امنیت در موضوع حمله به نیروهای حافظ صلح در لبنان گفت:با اینکه طی روزهای اخیر برخی از کشورهای اروپایی  و ده کشور منتخب شورای امنیت در خصوص عدم رعایت مسائلی مثل حمله نکردن به نیروهای امدادی و حافظ صلح اخطارها و  بیانیه هایی صادر کرده اند و برخی کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری در لبنان و غزه و رعایت دقیق قوانین بین المللی از سوی اسرائیل شده اند اما اسرائیل آنچنان که به مصوبات دادگاه لاهه وقعی ننهاد این بار نیز اعتنایی به خواست بسیاری ازکشورها حتی کشورهای اروپایی در مسائل عنوان شده نمی کند.
وی در این باره یادآور شد: اینکه اسرائیل مصوبات سازمان های بین المللی را عملیاتی نمی کند و وقعی به خواسته بسیاری از کشورها وملتها در صلح و آتش بس نمی کند نشان دهنده آن است که اسرائیل به دلیل حمایت آمریکا هر اقدام غیر انسانی را در دستور کار خود قرار می دهد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: اینکه اسرائیل از تمامی فشارها و دادگاه لاهه عبور کرده نشان دهنده این است که حمایت امریکا را دارد و البته امریکا در عمل و گفتار دچار تناقض جدی است چرا که مدام در حال ارسال تسلیحات نظامی و حمایتهای مادی و معنوی به اسرائیل است. این موارد نشان می دهد آمریکا برخلاف آنچه درباره اتش بس می گوید عمل می کند در حالی که امروز بسیاری از کشورهای جهان خواستار آتش بس هستند.
کارشناس  و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: رویکردی که اسرائیل طی یکسال گذشته در حمله به غزه و لبنان اتخاذ کرده جز افزایش بحران و استمرار جنایت حاصلی نداشته است. تداوم جنایت های اسرائیل نشان می دهد اسرائیل نمی خواهد پایبند راهکارهای بین المللی و یافتن راه حلی برای توقف جنگ باشد و به توصیه های کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی در خصوص توقف جنگ گوش نمی دهندو همچنان بر سیاست نظامی گرایانه و سرکوب تاکید دارد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: نقدی که اینجا به صورت جدی وارد است قطعا به عملکرد نهادهای بین المللی و سازمان ملل است که به عنوان مهمترین نهاد برقرار کننده صلح و امنیت درجهان دراین عرصه نتوانسته اند رسالت ذاتی خود را انجام دهند.
سیامک کاکایی خاطر نشان کرد:  با آنکه کشورهای غربی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه از ضرورت پایان جنگ و درگیری در خاورمیانه مدام سخن می گویند حتی بر پذیرش آتش بس از سوی اسرائیل تاکید می کنند در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنند این موضوع سبب باز کردن راه برای جنگ افروزی بیشتر اسرائیل شده است، بنابراین می توان گفت غربی ها به نوعی با سیاست جنگ افروزی اسرائیل همراهی می کنند.
وی دراین باره تصریح نمود: اگر بخواهیم نقش و کارکرد نهادهای بین المللی را مورد بررسی قرار دهیم باید از منظر خاص قدرتهای بزرگ هم نگاه به موضوع نگاه کنیم چرا که آنها مترصد تامین منافع خود هستند نه منافع مردم منطقه، به این خاطر واکنش جدی به جنایت های اسرائیل نشان نمی دهند.
وی دراین باره افزود: با اینکه ابعاد جنایت کشتار اسرائیل در سطح وسیعی از سوی اسرائیل انجام می شود اما شاهد هستیم از سوی دولتهای غربی و حتی کشورهای عربی و مسلمان اقدام موثری که این وضعیت را متوقف کند صورت نداده اند، بنابراین این نقد به رویکرد قدرتهای بزرگ و مجامع بین المللی وارد است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه