روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر - شماره 4692

اسپانیا رهبری خود را در حوزه انرژی تجدیدپذیر قاره سبز حفظ می‌کند؟

  اسپانیا رهبری خود را در حوزه انرژی خورشیدی حفظ می‌کند، اما باید به اهداف انرژی‌های تجدید پذیر 2030 سرعت بخشد. اسپانیا به عنوان پیشرو انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ در اروپا به طور ویژه‌ای می‌درخشد، بنا بر داده‌های جدید از پایشگر جهانی انرژی، این کشور دارای ظرفیت بیشتری از انرژی خورشیدی در حال بهره‌برداری (29.5 گیگاوات) نسبت به هر کشور اروپایی دیگر است و ظرفیت بیشتری نیز در حال ساخت (7.8 گیگاوات) و در مراحل اولیه توسعه (106.1 گیگاوات) نسبت به سه کشور اروپایی بعدی به‌صورت ترکیبی دارد.
برای دستیابی به هدف توسعه جدید مبنی بر نصب 62 گیگاوات نیروی بادی و 81 گیگاوات انرژی خورشیدی تا سال 2030، اسپانیا نیاز دارد که سرعت اجرای منابع تجدیدپذیر را افزایش داده و بر موانع غلبه کند.
موانعی همچون انسدادهای مجوز، رشد کند انرژی خورشیدی بر روی بام‌ها و محدودیت‌های زیرساختی که تقاضا را محدود می‌کند، در مسیر پیشرفت این کشور وجود دارد. با ترکیب صحیح از استراتژی‌های سیاستگذاری در سال‌های آینده، اسپانیا فرصت واقعی برای دستیابی به اهداف انرژی تجدیدپذیر خود تا سال 2030 که در بیست و هشتمین کنفرانس طرف‌های کنوانسیون تغییرات اقلیمی تاکید شد را  خواهد داشت.
*رهبری اسپانیا
در تحول انرژی اروپا
به گزارش Global Enrgy Monitor (GEM) فراوانی انرژی بادی و خورشیدی در ترکیب انرژی اسپانیا مزایای جغرافیایی طبیعی و سال‌ها تصمیم‌گیری‌های سیاسی هدفمند را برای ترویج منابع انرژی تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی منعکس می‌کند.
اسپانیا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انرژی تجدیدپذیر در اروپا بوده و در اوایل دهه 2000 بیش از 20 گیگاوات انرژی بادی نصب کرده است. در سال‌های اخیر، برنامه نوآورانه حذف تدریجی زغال‌سنگ در اسپانیا، الگویی اولیه برای انتقال از زغال‌سنگ به منابع انرژی پاک ارائه داده است.
دولت بازنشستگی زودهنگام را برای کارگران معادن زغال‌سنگ تأمین مالی کرده است، همچنین با اتحادیه اروپا برای ایجاد کارآموزی در زمینه تولید انرژی پاک برای کارگران جوان همکاری کرده و صدها میلیون یورو برای حمایت از جوامع معدنی سرمایه‌گذاری کرده است. از طرفی در سال 2021 قانون جامع تغییرات آب و هوا و انتقال انرژی را تصویب کرد.
در سال 2023، اسپانیا برنامه ملی یکپارچه انرژی و اقلیم خود را بازنگری و اهداف بلندپروازانه‌تری برای سال 2030 تعیین کرد.
این برنامه شامل انرژی خورشیدی فتوولتائیک در مقیاس بزرگ (57 گیگاوات)، انرژی حرارتی خورشیدی (5 گیگاوات)، انرژی فتوولتائیک کوچک‌مقیاس برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی «خودمصرفی» (19 گیگاوات)، باد خشکی (59 گیگاوات)، باد دریایی (3 گیگاوات) و تسریع تاریخ حذف تدریجی زغال‌سنگ از 2030 به 2025 می‌شود.
اسپانیا به اجرای پروژه‌های تحول انرژی نمادین، مانند 1.9 گیگاوات Nudo Mudéjar در آندورا، که  مجموعه‌ای از پروژه‌های خورشیدی (1,204 مگاوات) و بادی (695 مگاوات) هستند و جایگزین نیروگاه زغال‌سنگ تروئل با ظرفیت 1,102 مگاوات می‌شوند؛ همچنین مزرعه خورشیدی 100 مگاواتی زوریتا که در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بازنشسته خوزه کابررا در حال ساخت است، ادامه می‌دهد.
در حالی که پروژه‌های جدید انرژی خورشیدی به سرعت در حال رشد هستند، شهرت اولیه اسپانیا به عنوان پیشرو در انرژی بادی کاهش یافته، هرچند اسپانیا همچنان در رتبه سوم میان کشورهای اروپایی در زمینه مزارع بادی بهره‌برداری‌ شده (29.5 گیگاوات) و رتبه ششم در ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده (41.8 گیگاوات) قرار دارد.
پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی به طور گسترده در سراسر اسپانیا توزیع شده‌اند. با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی کشور، شمال اسپانیا سهم عمده‌ای از پروژه‌های بادی فعال و بالقوه را در مناطق آراگون، گالیسیا و کاستیا و لئون داراست.
از طرفی پروژه‌های خورشیدی بیشتر در مناطق جنوبی و مرکزی نظیر اکسترمادورا، اندلس و کاستیا لا مانچا متمرکز شده‌اند.
 *پروژه‌های آینده انرژی خورشیدی و بادی: وعده‌ها و چالش‌ها
داده‌های GEM نشان می‌دهد که تا مه 2024، اسپانیا 29.5 گیگاوات انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ دارد و 7.8 گیگاوات در حال ساخت است که 60 درصد از هدف کشور برای 57 گیگاوات انرژی خورشیدی فتوولتائیک در مقیاس وسیع و 5 گیگاوات تأسیسات خورشیدی حرارتی تا سال 2030 را نشان می‌دهد. با داشتن 106.1 گیگاوات پروژه‌های انرژی خورشیدی اضافی در حال اعلام یا پیش‌ساخت، اسپانیا می‌تواند به هدف انرژی خورشیدی سال 2030 خود دست یابد و کمتر از یک چهارم از پیشنهادات فعلی (24.7 گیگاوات) را در شش سال آینده به شبکه متصل کند.
با این حال بزرگترین چالش و معیار مهم برای موفقیت در آینده، توانایی کشور در تحریک توسعه انرژی خورشیدی در مقیاس کوچک (کمتر از 1 مگاوات) خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه