روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر - شماره 4692

بغداد و قاهره دو ایستگاه سومین سفر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه به منطقه

  سهراب خواجویان - بغداد و قاهره دو ایستگاه سومین سفر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه به منطقه است. سفرهایی که فارغ از آنچه در بطن روابط دوجانبه جریان دارد، اولویت فوری کاهش تنش و به مقصد رساندن ابتکارعمل برای پایان جنگ و اجرای آتش‌بس جنگ غزه و لبنان را در دستور کار دارد. این سفرها که درست در بحبوحه شعله ور شدن آتش جنگی است که رهبران رژیم صهیونیستی سعی بر سرایت آن به منطقه دارند، از دیپلماسی بدون توقف تهران حکایت دارد که به موازات فراهم شدن پشتوانه‌های نظامی بازدارنده برای پاسخگویی به هر حمله احتمالی تل آویو در میدان، جریان یافته است. وزیر امور خارجه امروز در بغداد حضور خواهد یافت تا مقام‌های عراقی را درجریان آخرین روند تبادلات دیپلماتیک پیرامون جنگ قرار دهد. پیشتر مسعود پزشکیان با انتخاب عراق به عنوان اولین سفر خارجی خود، جایگاه این کشور در راهبرد بلندمدت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته بود؛ جایگاهی که این واقعیت را یادآور می‌شود رابطه سیاسی و امنیتی دو کشور نه از تلاش‌های آشکار و پنهان برای تخریب تأثیر می‌پذیرد و نه قربانی سیاست‌‌های شوم جنگ طلبانه محور امریکایی- اسرائیلی می‌شود.
عراقچی پیش از حضور در بغداد رایزنی‌های فشرده‌ای را در قالب حضور در نشست مشترک با نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه و همچنین در سفرهای دوجانبه به لبنان، سوریه، عربستان و قطر از سر گذرانده بود. دستور کار مهم این سفر از یک سو در تشریح هزینه‌های هر جنگ احتمالی از سوی اسرائیل و انتقال آن از طریق منابع دیپلماتیک به بازیگران طرف جنگ و از سوی دیگر در پیگیری طرح فوری آتش‌بس جنگ غزه و لبنان تعریف شده بود.
این در حالی است که در جدیدترین تحول برای به اجرا گذاشتن طرح توقف جنگ «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان خواستارصدور قطعنامه آتش‌بس توسط شورای امنیت و به اجرا گذاشتن قطعنامه 1701 شده است. این قطعنامه بر اساس استقرار ارتش در جنوب لبنان و تقویت حضور آن در مرزها استوار است.
در این دیدارها درباره وضعیت دریای سرخ و یمن، تحولات غزه، تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان و راه‌های توقف تنش در سایه اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی به پاسخ مشروع اخیر ایران صحبت خواهد شد. به گفته منابع خبری، قرار است عراقچی پیام مکتوبی را از «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران درباره تحرکات کنونی برای آرام‌کردن وضعیت منطقه به قاهره منتقل کند. در این راستا «عبدالله الاشعل» معاون سابق وزیر خارجه مصر به العربی‌الجدید گفت: با توجه به اهمیت نقش قاهره در منطقه و روابطش با آمریکا و اسرائیل به ویژه در پرونده آتش‌بس غزه، ایران اهمیت زیادی برای مصر قائل است. با توجه به روابط مصر و اسرائیل، قاهره به دنبال ایفای نقشی در کاهش شدت تنش بین ایران و اسرائیل است. روابط دیپلماتیک ایران و مصر طی مرحله آتی ازسرگیری می‌شود و در سایه تحولات کنونی منطقه، این امر در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد.
این دیپلمات سابق گفت: سفر پیش‌بینی‌شده عراقچی به قاهره در راستای اهمیت بالای تماس‌ها و سفرهای دیپلماتیک ایران قبل از هرگونه پاسخ احتمالی اسرائیل است. اگر پاسخ اسرائیل بزرگ‌تر از حد انتظار باشد ما با یک جنگ منطقه‌ای و چه‌بسا جهانی روبه‌رو خواهیم شد.
مختار الغباشی، معاون رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک عربی نیز به العربی‌الجدید گفت: سفر عراقچی در این زمان حساس که منطقه در آستانه انفجاری بزرگ است، مهم است. عراقچی در این سفر رایزنی‌های زیادی با مقامات مصری در راستای آتش‌بس و کاهش تنش خواهد داشت. این طرح ایران برای سفر به قاهره در راستای تلاش‌های ایران برای در جریان قراردادن شرکا و کشورهای قوی در منطقه درباره وضعیت و خطر چیزی است که اسرائیل از طریق یک حمله بزرگ به دنبال آن است. عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اواخر هفته گذشته برای انجام رایزنی‌های منطقه‌ای در ارتباط با آخرین تحولات غزه و لبنان و همچنین تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه و زمینه‌سازی برای برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی، ابتدا به عربستان سفر کرد و با «فیصل بن‌فرحان» همتای سعودی خود و همچنین «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد. عراقچی بعد از دیدار با مقامات سعودی در مطلبی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «در ریاض به عنوان نخستین مقصد از دور دوم سفرهای منطقه‌ای با آقایان امیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد و رئیس شورای وزیران و امیر فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو داشتم».
وزیر خارجه ایران در ادامه سفر خود، چهارشنبه‌شب از ریاض راهی دوحه شد و در روز پنجشنبه با شیخ «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی»، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و رایزنی کرد. او پس از دیدار با همتای قطری خود، با بیان اینکه سفر کوتاه او به قطر صرفا برای رایزنی درباره مسائل منطقه بوده است، گفت: «در ملاقات‌های عمومی و خصوصی بحث‌های خیلی خوبی صورت گرفت. درباره نگرانی‌های جدی در منطقه درخصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی اتفاق‌ نظر وجود دارد». عراقچی همچنین اشاره کرد که «بحث آوارگان در لبنان و فعالیت‌هایی که باید برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شود، از محورهای رایزنی با وزیر خارجه قطر بوده است».
رژه ایران در مرزهای سایکس پیکو
بیروت، دمشق، ریاض، دوحه و حالا بغداد، سید عباس عراقچی اکنون دستور کار ایرانی را در مرزهای آشوبناک سایکس-پیکو پیش می‌برد. مرزهایی که پیدایش خاورمیانه را بعد از جنگ جهانی اول رقم زد.
منطقه غرب آسیا، هیچگاه به اندازه امروز در تقاطع تاریخ نایستاده است. خاورمیانه امروز برای آینده‌ای که در انتظارش است میان حال و گذشته ایستاده است.
شاید به همین خاطر است که وقایع امروز، به نوعی تکرار حوادث تاریخی گذشته به عنوان حقایقی که نادیده گرفته شده، است. خاورمیانه تنها نقطه‌ای از کره زمین است که «امر واقع» در پیوندی ناگسستنی با «تاریخ» قرار دارد.
یک قرن قبل، فاتحان جنگ جهانی اول موسوم به «جنگ بزرگ»، تصمیم به تجزیه «مرد بیمار اروپا» یعنی امپراتوری در حال فروپاشی عثمانی کردند. وزرای خارجه انگلستان و فرانسه طی توافقی محرمانه که در ابتدا «توافقنامه آسیای صغیر» نام داشت، ریشه‌های یک بحران بی‌پایان را در منطقه کاشتند. مرزهای دست‌ساز و خط کشیده شده‌ای که بین ۲ قدرت استعمارگر اروپایی تقسیم شد، منطقه‌ای ناآرام را در کنار ایران بنیان گذاشت.
حالا جغرافیا دیگر فقط با پستی و بلندی و جلگه و بیابان تعریف نمی‌شد! بلکه تبدیل به ابزاری برای نظم‌سازی در آتشفشانی به اسم خاورمیانه شد.
جنگ دستورکارها
«عارضه ۱۹۴۸» و تاسیس «اسرائیل» در چنین فضایی به منطقه تحمیل شد. این موجودیت مصنوعی با پوشش «دولت یهود» روزی برای مهار اتحاد جماهیر شوروی در جنگ سرد، روزی برای «بالکانیزه» کردن کشورهای منطقه و روزی دیگر برای پروژه «خاورمیانه بزرگ» در خدمت نظم امنیتی ایالات متحده و غرب قرار گرفت.
منازعه اصلی امروز در منطقه هم نبرد نظم‌ها و «دستور کارها» است. یک سوی میدان نظم رو به ضعف نهاده آمریکایی پساجنگ سرد است و در سوی دیگر نظم شبکه مقاومت با محوریت ایران قرار دارد.
موضوعی که باعث تفوق و پیشروی نظم مطلوب طرفین نبرد می شود “هنر و توان اعمال مسالمت‌آمیز قدرت” است. ایران در این نبرد و جهت گیری سیاست خارجی اش از این راهبرد بهره گرفته است. سیاست منطقه‌ای دولت چهاردهم ( که امتداد دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم است) مبتنی بر تأمین قدرت، منافع و امنیت ملی در مناسبات جهانی و منطقه ای بدون تنازع، بحران و نهایتا جنگ با دیگر بازیگران منطقه‌ای است.
بکارگیری این راهبرد در جریان جنگ غزه، یک مدل موفق ارائه داد. شاید به همین خاطر بود که روزنامه مشهور گاردین انگلیس زمستان سال گذشته نوشت این ایران است که قدرت اول منطقه است، نه ایالات متحده آمریکا. در روزهایی که غرب آسیا بر لبه آتش حرکت می‌کند، ایران تنها دولت-ملت (Nation-state) واقعی آسیای غربی، برای نجات منطقه به پا خاسته است.
از بغداد تا قاهره
سفرهای منطقه‌ای این روزهای عباس عراقچی، شاید یادآور سفرهای دهه هفتاد میلادی هنری کیسینجر وزیر خارجه فقید آمریکا به غرب آسیا در حین جنگ یوم کیپور است که به «دیپلماسی شاتل» معروف است. پنج دهه بعد وزیر خارجه ایران در روز کیپور (عید عبری) عازم بغداد است؛ با این تفاوت که برخلاف جنگ‌ ۱۹۷۳، اسرائیل در مسیر پیروزی قرار ندارد.
دور سوم سفرهای منطقه‌ای وزیر امور خارجه به پایتخت‌های عراق و مصر، در تلاطم وضعیت ملتهب منطقه، نشان از دیپلماسی بدون توقف تهران دارد که به موازات پشتوانه‌ نظامی بازدارنده برای پاسخگویی شدیدتر ایران به هر حمله احتمالی تل آویو بعد از عملیات وعده صادق ۲، جریان پیدا کرده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی در بغداد حضور خواهد یافت تا مقام‌های عراقی را درجریان آخرین روند تبادلات دیپلماتیک پیرامون جنگ قرار دهد. عراقچی پیش از حضور در بغداد رایزنی‌های فشرده‌ای را در قالب حضور در نشست مشترک با نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه انجام داده بود. دستور کار مهم سفر عراقچی، از طرفی تشریح هزینه‌ها و پیامدهای هر اقدام احتمالی از سوی اسرائیل در تمامیت ارضی ایران و انتقال این پیام از طریق منابع دیپلماتیک به واشنگتن-تل‌آویو و از طرفی دیگر، پیگیری طرح فوری آتش‌بس جنگ غزه و لبنان است.
در سرزمین اهرام
وزیر امور خارجه همچنین قرار است بعد از بغداد عازم قاهره شود. آخرین حضور یک مقام ایرانی در مصر به ۱۴ سال قبل و حضور شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید ایران در قامت معاون عربی-آفریقایی وزارت خارجه برای شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر بازمی‌گردد.
تهران-قاهره که در آخرین مراحل روند احیای روابط هستند، طی یکسال گذشته بیشترین هماهنگی‌ها را در جریان جنگ جنون‌آمیز رژیم صهیونی در غزه داشته‌اند.
منابع خبری منطقه‌ای گزارش داده‌اند که عراقچی قرار است با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کند.
جایگاه قاهره در منطقه و مناسباتی که با امریکا و اسرائیل بویژه در پرونده آتش‌بس غزه دارد و از سویی دیگر وزن ایران به عنوان قدرت تاثیرگذار در منطقه، سفر عراقچی به سرزمین اهرام را بسیار حائز اهمیت خواهد کرد.
پیش بینی می‌شود پیام‌های مهمی از کانال قاهره به پایتخت‌های سیاسی ایران و ایالات متحده منتقل شود. تهران برای مجازات شدید رژیم صهیونیستی در صورت هرگونه اقدامی در خاک ایران و در پاسخ به عملیات وعده صادق ۲، آمادگی کامل دارد.
در این میان، همسایگان ایران تلاش‌های خود را برای ترغیب آمریکا در فشار به صهیونیست‌ها افزایش داده‌اند. شرایط منطقه به گونه‌ای است که شاید دیگر برای کشورهای منطقه، سیاست بی طرفی در این معرکه و مهلکه گزینه چندان معتبری نیست.
همه بازیگران منطقه‌ای می‌دانند ضربه دوم ایران به رژیم، می‌تواند پرونده جنگ غزه و لبنان را هم ببندد. احتیاط نتانیاهو و کابینه‌جنگی‌اش در چکاندن ماشه به همین دلیل است.
عصر جدید در منطقه
غرب آسیا که به طور سنتی صحنه‌ای برای رقابت چند رقیب شامل ایران، ترکیه و عربستان سعودی بوده حالا فقط عرصه نبرد ۲ قدرت منطقه ای و ۳ قدرت فرامنطقه‌ای است. امروز تنها ایران، ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و رژیم صهیونیستی کنشگران موثر در ساخت نظم و ترتیبات امنیتی در خاورمیانه هستند.
حتی به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترکیه هم شرایط جدید منطقه را درک کرده است.
«رجب طیب اردوغان» در آخرین موضع خود درباره شرایط منطقه گفت که انتظار اتخاذ «تدابیر مؤثر» از سوی ایران و روسیه در جهت مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی به منظور کشاندن دامنه جنگ به کلیت منطقه را دارد.
رئیس ‌جمهور ترکیه در نشست با خبرنگاران در بازگشت از سفر رسمی خود به آلبانی و صربستان اظهار کرد: «ضروری است روسیه و ایران تدابیر مؤثرتری برای رسیدگی به این وضعیت که بزرگترین تهدید ممکن را متوجه تمامیت ارضی سوریه ساخته است، اتخاذ کنند.»
اردوغان هشدار داد: «اسرائیل نه فقط ثبات در فلسطین و لبنان را نشانه گرفته بلکه همچنین به دنبال گسترش دادن ناآرامی‌ها به دیگر مناطق اطراف است.»
رئیس ‌جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: «آنها علناً می‌گویند که بعد از لبنان، دمشق را اشغال خواهند کرد. اشغال دمشق به این معنی است که سربازان اسرائیلی به مرز ترکیه بیایند.»
دیپلماسی در میدان مقاومت؛ دوقطبی کاذبی که از صحنه سیاست خارجی ایران حذف شد
«دیپلماسی در میدان»؛ تعریف عملکرد نزدیک به دو ماه اقدامات «سید عباس عراقچی» در سمت رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان است. عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان تا امروز توانسته در تراز سیاست خارجی کشورمان حرکت کند. روزگاری دیپلماسی و میدان را در فضای سیاست خارجی جدا می‌دانستند و با آن بازی سیاسی می کردند اما امروز این دوقطبی کاذب از بین رفته است. پس از مرحوم «حسین امیرعبداللهیان»‌ دیپلماسی خود وارد میدان شد. این موضوع اثرگذاری مهمی در سیاست خارجی کشورمان داشت و وزارت خارجه را به ریل اهداف نظام بازگرداند و انتظارات را در این حوزه بسیار افزایش داد. حالا «سید عباس عراقچی» نیز نشان داده که در همین مسیر عزتمندانه و اصولی در حال حرکت است.
چند گام مثبت عراقچی در این حیطه بسیار قابل توجه و تامل است:
سفر به لبنان
شاید بتوان از حضور عباس عراقچی در لبنان که همزمان با برپایی نماز جمعه نصر در تهران بود به عنوان اوج اقدامات دیپلماتیک وزیر خارجه کشورمان طی این مدت یاد کرد. هواپیمایی که حامل کمک‌های بشردوستانه ایران بود که در بیروت و در زمان حملات هوایی رژیم صهیونیستی فرود آمد. اظهارات عراقچی در حمایت از محور مقاومت و مردم مظلوم لبنان در برابر  اسرائیل در بحبوحه زمانی که «سید حسن نصرالله»‌ به شهادت رسیده بود، بسیار قابل توجه است. بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران در حمایت از محور مقاومت و حضور حماسی مردم با پازل دیپلماسی فعال در میدان تکمیل شد و پیام ایران از طریق عراقچی با حمایت از محور مقاومت و ایجاد منطقه قوی مقابل صهیونیست‌ها و هر نوع نیروی بیگانه ارسال شد.
  تحرکات میدانی دیپلماسی
سفر عراقچی در یک برهه حساس به بیروت انجام شد و پس از آن به سوریه صورت گرفت. رژیم صهیونیستی سعی کرد با ماجرای پیجرها و ترور شهید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان یک فضای ترسیمی نادرست را القا کند. در همین حیطه بلوف «بنیامین نتانیاهو» در ایجاد خاورمیانه جدید که آمریکا هم از ایجاد آن ناتوان بوده و هست قابل توجه است. این القاسازی تا جایی بود که عملیات ترور دبیر کل حزب الله لبنان با نام «نظم جدید» انجام شد اما سفر ابتکارآمیز عراقچی خط بطلانی بر این تصویرسازی های انحرافی بود. علاوه بر اینکه وزیرخارجه کشورمان در فضای پرتنش و جنگی بیروت مقتدارنه پای در لبنان گذاشت،‌ پیام حمایت مهم ایران را از محور مقاومت به طور قوی و مستحکم ارسال شد.
 دیپلماسی عملیات وعده صادق ۲
همچنان که شهید امیرعبداللهیان در عملیات وعده صادق ۱، دیپلماسی فعالی را پیش گرفت در عملیات دوم موشکی ایران نیز این روش پی گرفته شد. درواقع عملیات‌های جنگی در این برهه نیازمند نوعی پوشش دیپلماتیک است که ایران در این حوزه اقدامات اصولی مناسبی انجام داد. پس از این عملیات پیام ایران به طور قدرتمندانه برای بازدارندگی درست و اصولی از سوی وزیر خارجه ارسال شد که با هر نوع تهاجم به صورت قوی تری برخورد خواهد شد و طرف مقابل می تواند اراده ایران را در این حیطه امتحان کند تا پاسخ را به خوبی دریافت کند.
در حالیکه هیچ نقطه امنی در زمین لبنان وجود ندارد و هیچ لحظه‌ای آسمان لبنان از هواگردهای مختلف رژیم صهیونیستی رهایی ندارد سفر سید عباس عراقچی تنها دو روز پس از عملیات وعده صادق۲ به بیروت، اقدام شجاعانه‌ای محسوب می‌شود. این موضوع نمایش نوع بازدارندگی ایران در منطقه بود. برقراری مجدد پروازهای ایرانی در خطوط پروازی میان تهران، دمشق و بیروت به دنبال این سفر حاکی از  تاثیر نوع دیپلماسی و بازدارندگی آن بود. درواقع عملیات نظامی اگر با دیپلماسی قوی و موازی صورت نگیرد چندان نمی تواند قدرت خود را حفظ کند اما دیپلماسی در میدان بود تا پایه‌های بازداراندگی ایران را جا بیندازد.
 موضع گیری‌های اصولی
عراقچی طی مدت زمانی که سکان وزارت خارجه را در دست گرفته است تاکنون مواضع اصولی و منطبق با منافع کشورمان اتخاد کرده است. حمایت از محور مقاومت، واقع بینی در حوزه برجام، پاسداری از امنیت ملی، تعامل مثبت و سازنده کشورهای منطقه با اولویت همسایگان، راهبرد شکل گیری منطقه قوی، پیام به طرف های حامی صهیونیست ها در انجام عملیات وعده صادق ۲ و ... همه و همه یک بسته راهبردی سیاست خارجه ساخته است که در آن منافع و امنیت ملی در ارجحیت قرار دارد و به دور از دیپلماسی ملتمسانه و یکسویه به غرب و حاوی راهبرد ایران قوی و عزتمند است.
 نوع کنش دیپلماتیک با غرب
عراقچی در دیپلماسی خود در قبال غرب نگاهی تجربه محور دارد. غرب در این دیدگاه یک طرف دیپلماتیک اما نه محوری و مرکزی است! غرب زمانی اگر منافع ایران در آن حکم کند قابل مذاکره و اگر نه پیامی مقتدرانه دریافت می کند. گفت و گوی وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، هلند و برخی کشورهای دیگر در خصوص عملیات موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تنش‌ها در غزه و لبنان از جمله این موارد است.
در این گفتگوها عراقچی با اشاره به بیش از دو ماه خویشتن‌داری ایران در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن شهید اسماعیل هنیه در تهران، و تداوم جنگ افروزی این رژیم در غزه و گسترش آن به خاک لبنان که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۴۲ هزار نفر از مردم مظلوم غزه و لبنان شده است، گفت جمهوری اسلامی ایران تنها از حق خود برای دفاع مشروع بر اساس ماده ۵١ منشور ملل متحد استفاده کرده و منحصرا پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونسیتی را مورد هدف قرار داده است. پیام دیپلماتیک ایران به کشورهای غربی حامی اسرائیل این بود که عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی در صدد اقدام تلافی جویانه برآید، پاسخ ما شدیدتر خواهد بود و  به هر طرف ثالثی هشدار می‌دهیم که در این درگیری دخالت نکند.
 وزارت خارجه ایران خصوصا در این برهه زمانی که منطقه در شرایط حساس و پرتنشی به سر می برد یکی از ستون های اصلی و مهم عملکردی ایران در جهان به شمار می آید. حرکت اصولی وزارتخارجه ضمن حفظ اقتدار و بازدارندگی ایران اسلامی می تواند به تحولات منطقه به نفع کشورمان کمک شایان توجهی کند. امروز به واقع دیپلماسی در میدان و با میدان یکی است و این همپوشانی تاثیرگذاری سیاست ایران در خاورمیانه و جهان را عمق می بخشد. بسیاری از ناظران بین المللی مطرح می کنند فضای بین الملل برهه حساسی را طی می کند که معادلات آن آینده را به نحوی مهم برای همه طرف ها و بازیگران رقم خواهد زد و طوفان الاقصی یک عملیات بسیار مهم و آینده ساز بوده است.
تلاش برای هماهنگی منطقه‌ای و رایزنی‌های دیپلماتیک
یکی از اهداف کلیدی سفر عراقچی، تلاش برای هماهنگی میان کشورهای منطقه به‌منظور دستیابی به راه‌حل‌های صلح‌آمیز بود. عراقچی در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد سفر به عربستان به‌منظور بررسی تحولات منطقه و جنایات رژیم‌صهیونیستی انجام شده است. او تاکید کرد رایزنی با مقامات کشورهای مختلف به‌منظور کاهش تنش‌ها و یافتن راه‌های صلح‌آمیز برای مقابله با بحران جاری در فلسطین و لبنان صورت گرفته است. سفر عراقچی به این کشورها و رایزنی‌های وی می‌تواند تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش تنش و ایجاد راهکارهای صلح‌آمیز را تقویت کند.
تقویت فضای ضد صهیونیستی
این تلاش‌های دیپلماتیک ایران در حالی است که برخی از کشورهای منطقه تحت فشار قدرت‌های غربی، در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی حرکت کرده‌اند. این سفر پیامدهای روانی ضدصهیونیستی زیادی در سطح منطقه خواهد داشت؛ چراکه فضای ضد اسرائیلی موجود را تقویت کرده و هزینه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را برای این کشورها افزایش می‌دهد. اینکه مقامات کشورهای منطقه که روابط خود با رژیم‌صهیونیستی را به طرق علنی و غیرعلنی گسترش داده‌اند به بهانه دیدارهای دیپلماتیک با مقامات ایرانی ناچار بشوند؛ مواضعی بر ضد جنایات رژیم‌صهیونیستی اتخاذ کنند، باعث می‌شود که در آینده برای اظهارنظر در مورد عادی‌سازی روابط کمی دست و پا شکسته‌تر عمل کرده و به یکباره مواضع خود را به‌طور کامل نقض نکنند. اظهارات مقامات کشورهای مختلف همچنین فضای اجتماعی و سیاسی را نیز به سمت تقابل با رژیم‌صهیونیستی هدایت می‌کند. فضای منفی ایجاد شده، رژیم‌صهیونیستی را برای بازگرداندن همه چیز به نقطه اول با چالش جدی مواجه می‌کند چالشی که ابزارهای سیاسی رژیم‌صهیونیستی را برای تداوم جنایات گسترده نسبت به قبل محدودتر خواهد کرد.
تکمیل عملیات وعده صادق۲
عملیات وعده صادق‌۲ که در پاسخ به ترور شهید سیدحسن نصرالله انجام شد، اثرات گسترده‌ای در سطح منطقه به‌جای گذاشت. این عملیات آشکارا به معنای اعلام جنگ به راهبرد ترور رژیم‌صهیونیستی و بی‌پاسخ نگذاشتن اقدامات نظامی و تروریستی این رژیم بود. پیامدهای این عملیات به سرعت در افکار عمومی منطقه نفوذ کرد و باعث افزایش حمایت‌ها از جبهه مقاومت شد. عملیات وعده صادق‌۲ به‌نوعی به اثبات رساند که محور مقاومت قادر به وارد کردن ضربات سخت به رژیم‌صهیونیستی است و این اقدام نه‌تنها یک پاسخ نظامی، بلکه یک پیام سیاسی بود. رژیم‌صهیونیستی که امیدوار بود با ترور رهبران مقاومت این محور را تضعیف کند، حالا با یک فضای روانی معکوس روبه‌رو شده است که تأثیرات آن به نفع مقاومت و علیه رژیم‌صهیونیستی است. این عملیات به‌ویژه در میان ملت‌های منطقه، به‌عنوان یک نمونه از ایستادگی و پایداری در برابر ظلم و ستم رژیم‌صهیونیستی شناخته شد و بسیاری از مردم منطقه را به تحسین مقاومت و ایران واداشت. پیامدهای این عملیات فراتر از میدان نبرد بود و به معنای شکست راهبردهای تروریستی رژیم‌صهیونیستی در منطقه تعبیر شد. در این شرایط، سفر عراقچی به کشورهای منطقه به‌ویژه لبنان و سوریه، تأثیر دوچندانی بر افکار عمومی منطقه دارد. این سفرها نشان می‌دهد ایران نه‌تنها در سطح نظامی و امنیتی، بلکه در حوزه دیپلماسی نیز به‌دنبال ایجاد تغییرات مثبت در وضعیت موجود است.
پیامدهای انسانی و اجتماعی سفر عراقچی
یکی از نکات مهمی که عراقچی به آن اشاره کرد، تأثیر این رایزنی‌ها بر وضعیت انسانی مردم لبنان و فلسطین بود. لبنان که در هفته‌های اخیر تحت جنایات شدید رژیم‌صهیونیستی قرار داشته، به‌شدت به کمک‌های بین‌المللی نیازمند است. هرگونه کاهش تنش در منطقه می‌تواند به بهبود وضعیت آوارگان و مجروحان این کشور کمک کند. سفر عراقچی و رایزنی‌های وی با مقامات کشورهای منطقه، همچنین می‌تواند زمینه‌ای برای جلب توجه بیشتر به بحران انسانی در فلسطین و لبنان فراهم آورد. افزایش حمایت‌های اجتماعی و بشردوستانه از مردم این کشورها، یکی از اهداف اصلی این سفر بوده و این تلاش‌ها می‌تواند به بهبود شرایط زندگی در این مناطق منجر شود.
ابعاد رسانه‌ای و عملیات روانی
یکی از ابزارهای مهم در این بحران، جنگ رسانه‌ای است. رژیم‌صهیونیستی و متحدانش از طریق رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی و منطقه‌ای‌اند. این جنگ روانی با هدف مشروعیت‌بخشی به اقدامات نظامی و تروریستی رژیم‌صهیونیستی علیه مقاومت و تضعیف روحیه مردم در کشورهای آسیب‌دیده انجام می‌شود. در مقابل، محور مقاومت و ایران از طریق ابزارهای رسانه‌ای خود، سعی دارند جنایات رژیم‌صهیونیستی را برجسته کرده و حمایت افکار عمومی از مقاومت را تقویت کنند. سفر عباس عراقچی و تلاش‌های دیپلماتیک ایران نیز بخشی از این جنگ روانی است که تلاش دارد افکار عمومی منطقه را به‌سمت حمایت از مقاومت و ضدیت با عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی سوق دهد.
تأثیرات استراتژیک بر معادلات منطقه‌ای
این سفر از یک‌سو نشان‌دهنده عزم ایران برای حمایت از مقاومت و متحدان خود در برابر تهدیدات رژیم‌صهیونیستی است، و از سوی دیگر، تلاش‌هایی را برای کاهش تنش و رسیدن به راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای بحران‌های جاری در منطقه به نمایش می‌گذارد. تیم دیپلماسی ایران می‌تواند با حضور در کشورهای کلیدی منطقه، فضایی ضد اسرائیلی ایجاد کرده و باعث افزایش هزینه‌های رژیم‌صهیونیستی در پیشبرد راهبردهای نظامی و تروریستی خود شود. سفر عراقچی گامی مهم در تقویت هماهنگی منطقه‌ای، جلوگیری از گسترش درگیری‌ها و افزایش فشار بر رژیم‌صهیونیستی بود. این تلاش‌ها می‌تواند به بهبود شرایط مردم لبنان، فلسطین و دیگر کشورهای منطقه منجر شود و زمینه‌ساز ایجاد تغییرات مثبت در معادلات سیاسی و امنیتی غرب آسیا باشد.
نامه مهم عراقچی به همتایان و نهادهای بین‌المللی
چند روز پیش سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه امروز - با ارسال نامه‌های جداگانه خطاب به همتایان خود در کشورهای سراسر جهان ضمن اشاره به تداوم تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و لبنان که منجر به شهادت، مجروح و آواره شدن تعداد زیادی از مردم و تخریب وسیع اماکن مسکونی و عمومی‌ و کشتار کارکنان و امدادگران بین‌المللی شده است، اقدامات جنایتکارانه این رژیم را تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی دانست.
وزیر امور خارجه در نامه خود تصریح کرد: مصونیت بی‌حد و مرز رژیم اسرائیل منجر به تسری تجاوزات و حملات دامنه‌دار آن علیه لبنان بویژه از طریق حملات هوایی گسترده به مناطق مسکونی با استفاده از بمب‌های سنگرشکن آمریکایی شده و کوتاهی شورای امنیت در انجام وظایف خود، رهبران جنگ طلب این رژیم را در ادامه جنایات مستمر خود جسورتر ساخته است.
عراقچی در این نامه همچنین ضمن تشریح دلایل اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع مطابق حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و بعد از مدت‌ها خویشتنداری برای فراهم کردن امکان آتش بس در غزه و در نهایت هدف قرار دادن اماکن و تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی، این اقدام را نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت بین‌المللی دانست.
او ادامه داد: ایران در صورت لزوم برای اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر و قوی‌تر در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه آمادگی کامل داشته و در این زمینه تردیدی به خود راه نخواهد داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی، در پایان نامه خود بر ضرورت تلاش‌های جمعی دیپلماتیک جهت توقف تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی تاکید کرد و از اعضای جامعه بین‌المللی خواست تا اقدامات فوری و قاطعی را در جهت توقف حملات، بمباران‌ها و کشتار مردم بیگناه غزه و لبنان و همچنین رسیدگی فوری به وضعیت وخیم انسانی، دستیابی به آتش بس و تسهیل کمک‌های امدادی و بشردوستانه به عمل آورند.
نامه وزیر امورخارجه به صلیب سرخ و سازمان ملل
علاوه بر این، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌های جداگانه دیگری خطاب به فیلیپو گرندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مراتب نگرانی شدید خود از وخامت اوضاع انسانی در غزه و لبنان را ابراز و تاکید کرد: حملات رژیم اسرائیل نه تنها مردم، اماکن و زیرساخت های غیرنظامی، بلکه همه اصول بشردوستانه را مورد تهاجم قرار داده است.
عراقچی در نامه خود تصریح کرد: انتظار می‌رود سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی از جمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به عنوان حافظ حقوق بین‌المللی بشردوستانه و کمیسر عالی پناهندگان به عنوان حامی پناهندگان، اقدامات موثر، فوری، معنادار و متناسبی را در قبال بحران بشردوستانه در منطقه غرب آسیا و بسیج کمک‌های بین‌المللی و رفع موانع ارسال آنها به مناطق متاثر از جنگ افروزی رژیم اسراییل انجام دهند. عراقچی خواستار تشکیل نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی شد
وزیر خارجه همچنین با ارسال نامه دیگری خطاب به حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن اشاره به ملاقات اخیر با وی در نیویورک و ادامه و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی و وخامت وضعیت بشردوستانه در غزه و لبنان از طریق حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی علیه مناطق مسکونی، خواستار تشکیل فوری نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی به منظور رسیدگی به این موضوع و چاره اندیشی عملی برای کمک به مردم بی‌گناه غزه و لبنان شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه