روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر - شماره 4692

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

اسرائیل حافظ منافع ضد بشری آمریکا در منطقه است

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: با توجه به اینکه اسرائیل دست نشانده غرب در منطقه برای تامین منافع آنهاست؛ سران آمریکایی و غربی کمترین تلاشی نمی کنند که مانع آتش افروزی های اسرائیل شوند چرا که می ترسند موقعیت و جایگاه اسرائیل تحت خطر قرار بگیرد.
به گزارش کائنات، در طی یکسال گذشته آمریکایی ها مدام از حقوق بشر دفاع کرده و در ظاهر خواستار پایان آتش بس شده اند با این حال ارسال تسلیحات نظامی روز و مدرن به اسرائیل از این ماجرا پرده برمی دارد که گویا آن سوی پرده خبر دیگری است؟ کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با بصیرت به ارتباط آمریکا و اسرائیل و چرایی تناقض در مواضع و عمل آمریکا در قبال اسرائیل اشاره کرده است.
 مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص این موضوع که آمریکا مایل به راه انداختن بازی چند وجهی در خاورمیانه براساس تامین منافع خود است به نکاتی در خصوص این روند و تاثیر آن بر همپیمانی با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: با اینکه آمریکایی ها در طی ماه های گذشته در ظاهر بارها بر این نکته تاکید کرده اند که خواهان جلوگیری از جنگ و آتش بس و مذاکرات درخصوص دست یابی به سریع ترین راه های آتش بس هستند اما بنا به دلایلی هنوز آتش بس صورت نگرفته است.
وی در این خصوص خاطر نشان کرد: به هر حال آمریکا با توجه به جایگاهی که در جهان دارد بعد از عملیات طوفان الاقصی و باز شدن آتش جنگ اسرائیل در غزه و لبنان از این فرصت استفاده کرده و بازی چند وجهی در منطقه خاورمیانه را به راه انداخته پس به مسائل منطقه صرفا از یک بعد نباید نگریست، بلکه مسائل را باید به صورت چند وجهی مورد توجه قرار داد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل یادآور شد: در این موضوع هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد که متحد کلیدی آمریکا در منطقه خاورمیانه اسرائیل است؛ این موضوع بدین معناست که آمریکا در حمایت از اسرائیل هیچ خط قرمزی ندارد.
مرتضی مکی معتقد است: به این خاطر بر این نکته تاکید دارم که اسرائیل خط قرمز آمریکاست چرا که در یک سال گذشته رژیم صهیونیستی از هیچ  جنایتی دریغ نکرده و جنایت های بیشماری در غزه و لبنان صورت داده است از جمله آنها می توان به  کشتار کودکان و زنان، کشتار اسرا و شکنجه میلیون‌ها انسان اشاره کرد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی تاکید نمود: جهان به چشم خود شاهد این موضوع بوده که اسرائیل در غزه و لبنان هر جنایتی خواسته انجام داده اما آمریکا و اروپایی که بسیار دم از حقوق بشر می زنند کمترین اعتراضی به این روند نداشته اند یا به بیان بهتر هیچ  صدایی و هیچ اراده جدی برای فشار برای توقف جنایت صهیونیست‌ها در غزه و لبنان از سوی غربی ها دیده نشده است.
کارشناس و تحلیلگر روابط بین الملل و سیاست خارجی گفت: آمریکا همواره حامی جنایت های اسرائیل بوده به این خاطر حزب الله، حماس و سایر گروه های مقاومت را در لیست گروه های تروریستی قرار داده اند. آمریکایی ها بارها بر این نکته تاکید کرده اند که اسرائیل حق دارد از خود در برابر تهدیدات دفاع کند.
وی در این باره بیان داشت: اینکه اسرائیل در برابر تهدیدات علیه خود چه واکنشی نشان می دهد اصلا برای طرف مقابل یعنی آمریکا و اروپا اهمیتی ندارد، یعنی برای غرب اصلا این موضوع در درجه ای از اهمیت نیست که اسرائیل با چه ابزار و با استفاده از کدام وسیله و راهبردها جنایت می کند و با چه هدفی جنایت را تداوم می دهد؟
مرتضی مکی گفت: در این چارچوب سیاست آمریکا در قبال اسرائیل کاملاً قابل درک است. مساله حائزاهمیت این است که اسرائیل در منطقه حضور دارد تا منافع آمریکا را تامین کند. با توجه به اینکه اسرائیل دست نشانده غرب در منطقه برای تامین منافع آنهاست؛ سران آمریکایی و غربی کمترین تلاشی نمی کنند که مانع آتش افروزی های اسرائیل شوند چرا که می ترسند موقعیت و جایگاه اسرائیل تحت خطر قرار بگیرد. وی افزود: حتی اگر به صورت مستقیم اقدامات حمایتی نظامی از اسرائیل نداشته باشند که دارند و مدام بهترین تجهیزات خود را به اسرائیل می دهند اما با حمایت های مالی و سیاسی نشان داده اند آنها از اهداف اسرائیل در منطقه حمایت می‌کنند؛ تا جایی که اسرائیل بتواند منافع دولت‌های غربی را تامین کند پس بحران آفرین و خطرآفرینی که اسرائیل در منطقه دارد تا زمانی که تامین کننده منافع آمریکا و اروپا باشد مشکلی ندارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه