روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر - شماره 4691

امام و حمایت از مظلوم


  نجیب اثباتی- این روزها می پرسند چرا باید از فلسطین و غزه و لبنان حمایت کرد؟امام علی(ع) درباره حمایت از مظلوم به فرزندانش وصيت می كند كه: «همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد». اين توصيه در واقع تأكيدى است بر طرفدارى از حق. چه حقى از اين بالاتر كه انسان مظلوم را در برابر ظالم يارى دهد تا مظلوم به حقش برسد و ظالم از ظلمش دست بر دارد و جالب اينكه ظالم و مظلوم در اين دو جمله، مطلق است و تنها مسلمانان را شامل نمى شود و به اين ترتيب هر مظلومى در جهان بايد زير چتر حمايت مسلمانان قرار گيرد و از ظلم هر ظالم و ستمگرى بايد پيشگيرى شود.
ز نگاه اسلام، معارف اسلامی و به‌ویژه نهج‌البلاغه که تجربه‌ای از مولا امیرمؤمنان(ع) در اداره جامعه است، می‌توان به این پرسش پاسخ داد.
شعار رسمی مردم در جامعه پیش از نهج‌البلاغه و پیش از اسلام یا همان جامعه جاهلیت این بود: «انصُر أَخاك ظالِماً أَو مظلوما» یعنی برادرت را یاری کن، مهم علقه قبیله‌ای، نسبی، سببی، گرایش‌های حزبی، پیوندهای سیاسی و... است. به بیانی دیگر از همپیمانان سیاسی، جناحی، قبیله‌ای، فرهنگی حمایت کن.
اما فرهنگ و آیین متعالی اسلام این قانون را نمی‌پسندد و قانون تغییر یافته، جمله‌ای است از امیرمؤمنان علی(ع). حضرت(ع) در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه وصیتی به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بر اساس قاعده تفسیری «ایاک اعنی و اسمعی یا جارة» بیان می‌کند، یعنی مخاطب واقعی غیر از مخاطب ظاهری آن است. امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) سفارش کرد اما در حقیقت برای تمام جامعه بشری حتی امروز ما می‌گوید «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً». این بیان مولای ما امیرالمؤمنین(ع) است که همیشه با ستمگران در ستیز هستیم و همیشه حامی مظلومان عالم خواهیم بود.
در اسلام ملاک، حمایت و دست‌گیری از افتاده و کسی است که نیاز به یاری دارد ، چه برادر باشد، چه هم قبیله‌ای چه غیرقبیله‌ای.
بر همین اساس جمله «یا با ما، یا بر ما» جمله‌ای برآمده از فرهنگ جاهلی است. در جامعه علوی و نگاه نهج‌البلاغه داریم «یا با حق، یا بر حق» یا «با مظلوم باش، یا علیه ظالم باش».
در حدیثی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می خوانیم: «مَنْ أَصْبَحَ لاَیهُمُّ بِظُلْمِ أَحَد غَفَرَ اللهُ مَا اجْتَرَمَ»؛ (کسی که صبح کند در حالی که نخواهد به احدی ظلم و ستم کند خدا همه گناهان او را می بخشد). در واقع اکثر گناهان را می توان نوعی از انواع ظلم شمرد و کسی که ظلم را در تمام اشکالش ترک کند از گناهان رهایی می یابد. در حدیث دیگری از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می خوانیم: «وَ مَنْ أَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ کانَ مَعِی فِی الْجَنَّةِ مُصَاحِبا»؛ (کسی که حق مظلوم را از ظالم بستاند در بهشت با من همنشین خواهد بود).
در حدیثی از امام امیر المؤمنین(علیه السلام) در غررالحکم می خوانیم: «أحْسَنُ العَدْلِ نُصْرَةُ المَظْلُومِ» (برترین عدالت یاری مظلومان است). حتی امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای 38 صحیفه سجادیه به پیشگاه خداوند (به عنوان یک سرمشق عمومی) عرضه می دارد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیک مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْه»؛ (خداوندا من پوزش می طلبم درباره مظلومی که در حضور من مورد ستم قرار گرفت و من یاریش نکردم).

 

دادستان کل کشور:
اراضی زراعی نباید
 به باغ ویلا تبدیل شوند
دادستان کل کشور گفت: اراضی زراعی نباید به باغ ویلا تبدیل شوند و باید جلوی این کار گرفته شود.
حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد در جلسه شورای معاونین با تبریک سالروز ولادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان امام حسن عسکری (ع) گفت: اسرائیل غاصب با حمایت‌های آمریکا به جنایت‌های خود علیه مردم مظلوم غزه، لبنان و سوریه ادامه می‌دهد و برخی از فرماندهان جبهه مقاومت در این راه به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: قطعا خون شهدا موجب تقویت و محبوبیت هرچه بیشتر مقاومت و پایداری در برابر جنایات وحشیانه آن‌ها و موجب فروپاشی این رژیم غاصب خواهد شد.
دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به جمعه نصر گفت: حضور رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه ۱۳ مهر پیام اقتدار و امیدآفرینی را به همراه داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز سال تحصیلی و برگزاری کلاس‌های درس اشاره کرد و تصریح کرد: با عنایت به اینکه آینده کشور به دست دانش آموزان امروز است ضروری است که متولیان امر در کنار مقوله آموزش به بحث تزکیه که همان شکوفایی استعدادها، تهذیب و تکامل رشد معنوی هست دقت لازم را داشته باشند.
 موحدی آزاد همچنین با تاکید بر اینکه اراضی زراعی نباید به باغ ویلا تبدیل شوند، افزود: باید جلوی این کار گرفته شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه