روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر - شماره 4691

وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد


 اولین حضور «مسعود پزشکیان» در قامت رئیس‌جمهور در قلب تپنده دانشگاه‌های کشور، با حاشیه‌ها و تشویق‌های مکرری همراه بود؛ حضوری که نویدبخش «وفاق» برای دانشگاه‌ها شد.
 اولین حضور رئیس دولتِ چهاردهم در جمع دانشجویان؛ تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران مملو از جمعیتی بود که در انتظار رئیس‌جمهور بودند. سخنرانان یکی پس از دیگری پشت تریبون حاضر می‌شدند و حضار نیز در سکوت کامل به صحبت‌های سخنرانان گوش می‌دادند. رئیس‌جمهور مثل همیشه وقت‌شناس بود و همانگونه که وعده داده شده بود، دقایقی قبل از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ وارد تالار علامه امینی دانشگاه تهران شد؛ پزشکیان پس از استقرار در محل پیش‌بینی شده، با دقت به صحبت‌های دانشگاهیان و نماینده دانشجویان گوش داد. بنر آبی رنگ بزرگ با نقش سر در اصلی دانشگاه تهران، نوید آغازی جدید را می‌داد که البته بیراه هم نبود. بر روی بنر نوشته شده بود «مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری». در گوشه بالای راست آن شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و در طرف مقابل شعار دولتِ وفاق یعنی «وفاق ملی» نقش بسته بود.
در میانه سکوت سنگین مراسم که دست کم تا آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور ادامه داشت، «یوسف سلامی» خبرنگار صدا و سیما با تصویربردار خود به جستجوی سوژه بود و از میان ردیف‌های به هم فشرده حضار، جایی برای خود باز می‌کرد تا به گفت‌وگوی تلویزیونی با آنان بنشیند و حال و هوای مراسم را به صورت زنده برای مخاطبان صداوسیما گزارش کند.
وقتی یک پزشک رئیس‌جمهور است
رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران وقتی پشت تریبون رفت، گفت که از فرصت حضور یک پزشک در جایگاه ریاست جمهوری استفاده می‌کنم و دغدغه‌های حوزه بهداشت و درمان را به شکل دیگری مطرح می‌کنم. «محمدرضا صالحی» خطاب به رئیس‌جمهور گفت: تعرفه‌گذاری خدمات درمان نیاز به بازنگری اساسی دارد به گونه‌ای که دسترسی همگانی به خدمات فراهم شود.
تشکر از رئیس‌جمهور برای بکارگیری شایستگان
«افشین راهداری» دانشجوی دکتری شیمی دانشگاه تهران به عنوان نماینده دانشجویان پشت تریبون آمد و پس از خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور و هیأت همراه، مهمترین چالش امروز دانشگاه‌های کشور را مهاجرت نخبگان و سرمایه‌های انسانی خواند که سالانه بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار زیان برای کشور به همراه دارد.
سایه وفاق بر دانشگاه‌های ایران؛
وقتی پزشکیان تریبون خود را به دانشجوی منتقد داد
این دانشجو لیستی از مهمترین عوامل مهاجرت دانشجویان را برای مسئولان و اساتید و دانشجویان حاضر در مراسم برشمرد و از دولت چهاردهم برای بکارگیری شایستگان از میان گروه‌های قومی و نسلی و زنان تشکر کرد و گفت: شکل‌گیری گفتمان وفاق نیاز ضروری امروز کشور بود و امیدواریم که با جاری شدن این گفتمان، دانشگاه‌ها به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.
نفر اول کنکور انسانی: بهترین هدیه را به ما بدهید!
پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور، نوبت تقدیر از رتبه‌های برتر آزمون سراسری رسید. برگزیدگان و والدین آنها که حالا جدیدالورودهای دانشگاه هستند با اشتیاق منتظر آغاز مراسم بودند. «صبا معصوم‌نیا» رتبه یک کنکور علوم تجربی که از بندرعباس آمده بود، این شانس را داشت که لوح تقدیر و هدیه خود را از اولین پزشکِ رئیس‌جمهور ایران دریافت کند و پس از آن سایر برگزیدگان از علوم تجربی گرفته تا ریاضی و فنی، از علوم انسانی تا هنر و زبان‌های خارجی لوح تقدیر و جایزه خود را از رئیس‌جمهور با همراهی وزیر علوم و وزیر بهداشت دریافت کنند.
سپس دانشجویان در کنار رئیس‌جمهور جمع شدند و عکس یادگاری گرفتند؛ پزشکیان مثل همیشه با روی گشاده به گپ و گفت با دانشجویان پرداخت. علی اکبر قنادیزدی نفر اول کنکور علوم انسانی امسال هم پشت تریبون رفت و با انتقاد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: آقای رئیس‌جمهور از اختیاری که به شما دادیم استفاده کنید تا این مصوبه را لغو کنید. چشم و گوش را نبستن در مقابل این مطالبه عمومی، بهترین هدیه شما به ماست.
رئیس‌جمهوری که تریبون خود را به دانشجو داد؛
فرصت برابر برای همه بدون تبعیض
ساعت از یازده گذشته بود که آقای رئیس‌جمهور همین‌که خواست سخنرانی خود را آغاز کند، چند دانشجو که به نظر می‌رسید از برخی تشکل‌های دانشجویی نمایندگی می‌کردند، با صدای بلند فریاد زدند: آقای پزشکیان نمی‌شود که به دانشگاه تهران بیایید و از وفاق صحبت کنید اما به دانشجویان اجازه صحبت کردن ندهید! دعوا میان صداهای مختلف بالا گرفته بود که پزشکیان از آنها خواست که جلسه را به هم نزنند و دعوا نکنند. رئیس‌جمهور گفت: ما به شما ارادت داریم و دوست‌تان داریم. یک نفر را انتخاب کنید تا به نمایندگی از شما صحبت کند. «علیرضا صفری» عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سمت جایگاه رفت تا سخنرانی کند؛ رئیس‌جمهور خطاب به افرادی که درخواست کرده بودند، نماینده آنها در این مراسم صحبت کند گفت: او را به عنوان نماینده قبول دارید؟
صفری پشت تریبون رفت و رئیس‌جمهور جایگاه سخنگاه را به او سپرد و به صندلی خود بازگشت تا او مطالبات خود را صریح‌تر و راحت‌تر بیان کند. عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: آقای رئیس‌جمهور! دفتر دانشگاه به ما تریبون نداد اما شما به ما تریبون دادید؛ از شما می‌خواهیم که صدای دانشجویان را بشنوید. این فعال دانشجویی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود که البته به نظر می‌رسد این خواسته با لبیک وزیر علوم نیز همراه شد؛ چرا که «محمد سیمایی صراف» در پایان جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: همه تشکل‌ها به عدالت و بدون تبعیض باید تریبون داشته باشند و فرصت مناسب آن نیز روز ۱۶ آذر است.


محمدرضا عارف به پاکستان می‌رود
  سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در بیست و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه به اسلام‌آباد سفر می‌کند.
ممتاز زهرا با صدور بیانیه‌ای گفت: پاکستان میزبان بیست و سومین نشست شورای روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) از ۱۵ تا ۱۶ اکتبر (۲۴ و ۲۴ مهر) در اسلام آباد خواهد بود.
پاکستان هم‌اکنون رئیس شورای روسای دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای است و محمد شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور ریاست جلسه آتی آن را بر عهده خواهد داشت. ممتاز زهرا افزود: محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور ایران ریاست هیأت این کشور در نشست اسلام‌آباد را برعهده خواهد داشت. علاوه بر این، نخست‌وزیران چین، روسیه، بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و وزیر امور خارجه هند نیز در بیست و سومین نشست روسای دولت‌های سازمان شانگهای شرکت خواهند کرد. وی افزود: نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس شانگهای نشست‌های دوجانبه مهمی با روسای هیأت‌های شرکت‌کننده خواهد داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: نشست آتی سازمان شانگهای در مورد همکاری‌های جاری در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، محیط‌زیست، پیوندهای اجتماعی و فرهنگی و بررسی عملکرد سازمان بحث و گفت‌وگو خواهد کرد. وی افزود: رهبران سازمان همکاری شانگهای تصمیمات سازمانی مهمی را برای تقویت بیشتر همکاری بین کشورهای عضو و تصویب بودجه سازمان اتخاذ خواهند کرد.

سید حسن خمینی:
تبلیغات بی‌دلیلی علیه مهاجران شکل گرفته است
  حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سخنانی در دیدار با اعضا و مسئولین شورای هماهنگی هیأت‌های مذهبی مهاجرین افغانستانی، گفت: علی‌رغم ممانعت‌هایی که بعضا می‌شود، درب حرم امام همیشه به روی دوستان افغانستانی باز بوده و از این به بعد هم حتما همین طور خواهد بود. وی با اشاره به حضور افغانستانی‌ها در ایران، اظهار داشت: تبلیغات بی‌دلیلی علیه مهاجران شکل گرفته است و شاید برگزاری این جلسه در این شرایط، عمدتا برای این بود که بگویم این تبلیغات دروغین است. نقش برادران ما در افغانستان و به خصوص شیعیان افغانستان در طول سال‌های بعد از انقلاب برای مردم ایران نه تنها مخرب نبوده، که بسیار مولد و مثبت بوده است. سید حسن خمینی با اشاره به نقش آفرینی شیعیان افغانستان در ادوار مختلف تاریخ انقلاب اسلامی مانند حضور در لشکر فاطمیون، بر خنثی سازی تبلیغات علیه افغانستانی ها تأکید کرد.

اعترافات  یکی از عوامل  گروهک تروریستی جیش‌الظلم
  «ع.ر» یکی از عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم که در روزهای اخیر دستگیر شده است در اعترافات خود گفت: فردی به نام «عبدالرحمان ملک رئیسی» معروف به «اجمل» یا «جاسم سربازی» سرپل هدایت ما در داخل استان بود. گروهک تاکید داشت هر جا به لحاظ مالی تحت فشار قرار گرفتیم برای بقای خود از طریق گروگانگیری تامین مالی را در دستور کار قرار دهیم. کار گذاشتن مین‌های کنار جاده‌ای در مسیرخودروهای مرزبانی و انتظامی از مأموریت‌های اصلی ما بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه