روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر - شماره 4689

گفتمان وفاق، دولت و جامعه در ایران


 نشست «گفتمان وفاق؛ دولت و جامعه در ایران» با حضور علی ربیعی، غلامرضا غفاری، مقصود فراستخواه، سعید معیدفر در تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه باید توافق میان همگان ایجاد شود تا بتوانیم به حل مسائل دست یابیم، گفت: اگر وفاق نتواند منجر به حل مسائل شود، اساساً وفاق معنایی نخواهد داشت. برای این منظور باید جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی در کشور به درک و تفاهم مشترک دست یابند.
وی با بیان این که در شرایط کنونی، وفاق به عنوان راه حلی برای خروج از بن‌بست‌های موجود در ایران امروز ضروری است، اظهار داشت: در فهم مسائل دچار اختلاف‌نظر شده‌ایم، چه در سطح حاکمیت و دولت و چه در میان نهادهای مدنی و جامعه. وی گفت:در میان نخبگان سیاسی ما، فهم ، تحلیل و راه‌حل‌های مشترکی برای مسائل نداشته ایم و در سیاست خارجی نیز شاهد عدم درک مشترک هستیم که همین موضوع هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل کرده است.
دستیار اجتماعی رییس جمهور افزود: در مورد مفهوم توسعه نیز به اجماع نرسیده‌ایم و این یکی از مسائل حیاتی است. وی اظهار داشت: مسائل مربوط به توسعه، سیاست خارجی و تغییر ارزش‌ها در جامعه از جمله مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. این عدم تفاهم‌ها منجر به ایجاد تعارضات عظیم در جامعه شده است.
ربیعی گفت: در حال حاضر نیازمند نظریه‌های شناخته‌شده در مورد دولت‌ها و ایجاد فهمی مشترک هستیم تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. این اختلافات، سیستم را بجای پایدار به یک سیستم کاهنده تبدیل کرده است.
ربیعی با اشاره به اینکه به یک نظریه و روش جدید نیاز داریم تا به عنوان حلقه اتصالی میان دولت، حاکمیت و جامعه عمل کند گفت: باید توافق میان همگان ایجاد شود تا بتوانیم به حل مسائل دست یابیم. اگر وفاق نتواند منجر به حل مسائل شود، اساساً وفاق معنایی نخواهد داشت. برای این منظور باید جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی در کشور به درک و تفاهم مشترک دست یابند.
وی با اشاره به دفاع افقی به عنوان یک راهکار وفاق ملی افزود: در میان نخبگان سیاسی، وفاق به عنوان روشی در ایجاد دفاع افقی مورد توجه است که معنای آن تخصیص مسئولیت به گروه‌های مختلف است نه آنطوریکه برخی افراد تصور می‌کنند. اصل موضوع در وفاق افقی، فهم مشترک از مسائل است و این همان‌طور که در ابتدای بحث به عنوان نظریه بیان شد، به ضرورت حل مسائل و ارائه راه‌حل‌های مشترک بازمی‌گردد.
وی گفت: اگر این امر تحقق پیدا کند، نیازی به تقسیم دولت نخواهیم داشت تا بگوییم که مثلا فلان حزب از گروهی خاص یا جریانی خاص نیست. بلکه ضرورت دارد فهم مشترکی برای حل مسائل ایجاد شود و اطمینان دارم که دیدگاه رئیس‌جمهور نیز منعکس‌کننده ایجاد اشتراک نظری برای حل مسائل مهم کشور و نزدیک کردن دیدگاه‌ها برای حل مسائل است.
ربیعی تصریح کرد: باید مباحث مدیریت را به طور عمودی، چه به بالا و چه به پایین، متصل کنیم. نیازمند اعتماد و اطمینان بین حاکمیت و دولت برای حل مسائل هستیم. انتقاداتی که اغلب مطرح می‌شود، از عدم درک اساسی ناشی می‌شود؛ آنچه ما نیاز داریم، فهم مشترکی از مسائل با اعتماد بالا است.
وی ادامه داد: اگر دولت نتواند به نهادهای مدنی و میانجی‌های اجتماعی که باید به عنوان نهادهای مدنی ایفای نقش کنند، حرکت رو به رشد در جامعه‌ عملیاتی نمی شود بلکه بیمار و ناآرام است و یکی از مشکلات آن این است که به طور کلی میان‌پذیر نیست. ما نیازمند ایجاد تفکری مشترک برای حل مسائل مشترک با نهادهای میانی هستیم، نظیر انجمن‌های علمی و صنفی که در این سال‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور یادآور شد: علومی نظیر علوم انسانی و اجتماعی همواره مورد بی‌مهری بوده‌اند و این علوم می‌بایست تقویت شوند. از این جهت، دولت باید با نهادهای مدنی و جامعه همکاری کند.
ربیعی گفت: یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای جامعه، عدم پذیرش ارزش‌های متفاوت است که این می تواند باعث ایجاد اختلاف بیشتر در جامعه شود. در نظریه وفاق، بحث ایجاد آشتی در میان گروه‌های اجتماعی پایین‌تر و نهادهای اجتماعی، حتی در سطح خانواده، ضروری است.
دستیار اجتماعی رییس جمهور با بیان اینکه وفاق هم به عنوان نظریه و هم به عنوان روش در این میان نقش دارد تاکید کرد: اگر وفاق در مدیریت میانه رخ دهد و از یک جناح ناشی شود، این نگاهی ساده‌انگارانه و نازل است. وفاق به مثابه یک روش است که پس از پیروزی در انتخابات دکتر پزشکیان موضوع بحث بوده است.
وی گفت: این مباحث از زمان انتخابات مطرح شده‌اند، چرا که در شرایط کنونی نیاز به وفاق بیش از پیش حس می‌شود. ما می‌توانستیم با همبستگی کشور را پیش ببریم، اما دیدیم که با مشکلات مواجه شدیم. دستیار اجتماعی رئیس جمهور اظهار داشت: ما در مورد سیاست خارجی باید به فهم مشترکی برسیم چرا که عدم درک مشترک، می تواند بزرگ‌ترین دستاوردهای جامعه را از میان ببرد.
وی گفت: عدم درک جهان و تحولات آن به خصوص در دوران جنگ سرد، هزینه‌های سنگینی به مردم تحمیل کرده است. ما هنوز به توافقی در مورد توسعه نرسیده‌ایم و در فهم اصول توسعه و مسیر آن مشکل داریم.
وی گفت: وفاق به عنوان یک نظریه دیرین و یک نیاز جدید است. در فرهنگ و ادبیات کلاسیک ایرانی نیز اهمیت وفاق مشاهده می‌شود. حتی در کنشگری مرزی نیز وفاق به عنوان یک واسطه و میانجیگری مطرح است. وفاق باید روح جمعی کل جامعه باشد و نه تنها رابطه دولت با حاکمیت. وفاق به عنوان یک روش باید مبنای حل مسائل جامعه باشد.
وی تصریح کرد: دولت و حاکمیت هرگاه از هم فاصله گرفته‌اند، متضرر شده‌ایم و اصلاحات از دست رفته‌ است. اگر در وفاق عمومی به سمت پایین حرکت نکنیم، باید بتوانیم میان نهادهای مدنی وفاق ایجاد کنیم.
دستیار اجتماعی رییس جمهور افزود: یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات جامعه، تضاد میان گروه‌های مختلف است. هر یک از این گروه‌ها ارزش‌های خود را دارند و این اختلافات می‌تواند منجر به بروز مشکلات نظری در جامعه شود. در نظریه وفاق به مثابه روش، یکی از وظایف دولت برقراری آشتی میان گروه‌های اجتماعی است.


خبر مهم معاون پزشکیان درباره انتخاب استانداران
 شهرام دبیری با اشاره به روند انتخاب استانداران در دولت، گفت: انتخاب استانداران به طور مستمر در دستور کار جلسات هیئت دولت قرار دارد و کار دارد پیش می‌رود.
وی با تأکید بر اینکه از جلسات آتی هیئت دولت، تعداد استاندارانی که انتخابشان تقریباً نهایی شده در جلسه هیئت دولت مطرح می‌شود، اظهار کرد: سعی می‌کنیم خیلی سریع مصوبه آن را اخذ کنیم.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تصریح کرد: انتخاب اکثر استانداران تقریباً در دولت در حال نهایی‌شدن است و غیر از چند استان که مقداری اختلاف‌نظر وجود دارد، در باقی استان‌ها نیز کارها در حال نهایی شدن است و در چند جلسه آتی هیئت دولت، انتخاب باقی استانداران در دستور کار قرار می‌گیرد و انتخاب می‌شوند.
تاکنون آرش زره‌ تن‌لهونی، یدالله رحمانی، هادی حق‌شناس و حمید ملانوری به ترتیب برای استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و همدان به‌عنوان استاندار در دولت چهاردهم انتخاب شده‌اند.

قائم پناه:رئیس‌جمهور قانوناً می‌تواند
حسین‌زاده را مجددا به مجلس معرفی کند
 محمدجعفر قائم‌پناه درباره اقدامات دولت برای بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها و آزادی زندانیان سیاسی گفت: هم روند بازگشت اساتید و هم دانشجویان امیدوارکننده است و قطعا آئین‌نامه‌ها اصلاح خواهد  شد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: درباره گزینش‌ها هم تصمیمات خوبی گرفته شد که با وسعت دید بهتر و معیارهای بازتری مطابق با شرایط اجتماعی تصمیم‌گیری شود. به خصوص در مورد گزینش معلمانی که گزینش‌شان رد شده است.
قائم‌پناه گفت: درباره معلمانی که با کد ۱۹ رد شده‌اند، گفت: در مورد کد ۱۹ هم تا حدود زیادی تصمیم‌گیری شد، در اسرع وقت تعدادی از این عزیزان برگشت خواهند خورد، امیدواریم. برای سال آینده هم حتما تصمیمات بهتری خواهیم گرفت که بیشتر نمره عملی ملاک برای قبولی باشد.
وی با بیان اینکه برای گزینش تقریبا کارها انجام شده است، افزود: برای اساتیدی که در چارچوب قوانین و مقررات بازنشسته شدند و همین طور دانشجویانی که اخراج شده‌اند، تصمیمات جدی گرفته شده که در چارچوب قوانین و مقررات که آئین نامه‌اش هم اصلاح شد، انشاالله بازگردند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: برای زندانیان سیاسی هم قوه قضائیه کمک می‌کند و درحال برنامه‌ریزی است. ان‌شاالله کسانی که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند، دچار مشکل نشوند.
وی در خصوص اصرار رئیس‌جمهور برای معرفی عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان معاونت روستایی و مناطق محروم عنوان کرد: باید با هماهنگی مجلس انجام شود.
قائم‌پناه رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا رئیس‌جمهور می‌تواند قانوناً حسین‌زاده را دوباره به مجلس معرفی کند، اظهار داشت: بله می‌تواند، احتمال ۹۰ درصد به بالا هماهنگی‌هایش ان‌شاالله انجام می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه