در نشست نقد «یازده یازده» مطرح شد؛
میخواهند من را از فرزاد حسنی بودن دور کنند
نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «یازده یازده» توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی گروه «هنروتجربه»، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «یازده یازده» به نویسندگی و کارگردانی آرش رحمانی و تهیه کنندگی مهدی ایل بیگی با حضور کارگردان و سازندگان اثر و منتقد سینما مازیار فکری ارشاد شامگاه یکشنبه ۱۵ مهر در پردیس چارسو و توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» برگزار شد.
در ابتدای این نشست مازیار فکری ارشاد نویسنده و منتقد سینما با اشاره به ساختار فیلم «یازده یازده» گفت: متن و فیلمنامه اثر بسیار سخت بود و فکر میکنم مواجهه بازیگر با این کاراکترها و با این قصه که پیچیدگیهای خاص خودش را دارد مهمترین چالش بازیگران است. درک و فهم بازیگر در چنین متنی خیلی بیشتر از تکنیک به کارش میآید که این اتفاق در مورد اغلب نقشها افتاده است.
نویسنده کتاب «سینماگران قرن بیست و یک» ادامه داد: فلسفیدن در سینما کار آسانی نیست. ما فیلمهای زیاد داخلی و خارجی با تم فلسفی میبینیم که بعضا موفق و بعضا ناموفق هستند. ساختن فیلم فلسفی خودش یک چالش است و ساختنش به عنوان اولین فیلم بلند شهامت نیاز دارد. صادقانه آنچه که من در این فیلم دیدم این بود که تا حد قابل قبولی این تضاد میان این ۲ دنیا درآمده و این مهمترین نکته فیلم است.
آرش رحمانی کارگردان فیلم نیز گفت: من در این فیلم روی بحث سوفیا دراما یعنی درام فلسفی دست گذاشتم و همیشه برای من جهان، حالت سه نقطه دارد. مهمتر از همه چیز برای من حضور آدمهای اندیشمند و آدمهایی که اهل تامل، تفکر و گفتوگو هستند، در این پروژه بود. عواملی که در این فیلم حضور داشتند همه اندیشمند بودند و این برای من خیلی قابل احترام است. فرزاد حسنی بازیگر اصلی فیلم نیز عنوان کرد: من افتخار میکنم که کسی حتی یک دانشجوی تئاتر برای پایان نامهاش به من بگوید که بیا و این نقش را بازی کن و من بتوانم آن نقش را در بیاورم. این افتخاری برای من است و افتخار میکنم که در کار اول هر کسی بازی کنم زیرا تجربه کردن را دوست دارم. متاسفانه از همان ابتدای فعالیتم در این زمینه مدام کارگردانها دوست داشتند که مرا تغییر بدهند و مرا از فرزاد حسنی بودن دور کنند.
وی در مورد نقش نویسنده و تفاوتهایی که با نقشهای دیگر دارد، گفت: این فیلم جزو معدود کارهایی است که حتی یک کلمه هم غیر از متن نگفتم زیرا متنی که آرش رحمانی نوشته بود متن بسیار متصلی بود. در این فیلم پیوند میان دنیای خیال و حقیقت و توازنی که باید برقرار میشد برای من شیرین بود و من سعی کردم در خدمت متن باشم.
مهدی ایلبیگی تهیه کننده فیلم نیز یادآور شد: من به عنوان مدیر فیلمبرداری برای این کار قرارداد داشتم تا اینکه تهیه کنندهای که سر فیلم بود نتوانست تهیه کنندگی اثر را ادامه دهد و آقای رحمانی و آقای برخورداری از من خواستند تا تهیه کنندگی این کار را خودم برعهده بگیرم. از آنجایی که کار فیلمبرداری بسیار سخت است مسلماً چالشهایی نیز وجود داشت و خداوند کمک کرد تا بتوانم سربلند باشم. ما ۱۷ روز سر فیلمبرداری این فیلم بودیم اما احساس میکنم برای من مانند ۱۷ سال دوره دانشگاهی بود.
سهیل برخورداری مجری طرح و یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز عنوان کرد: فکر میکنم یکی از اتفاقاتی که خیلی به من کمک کرد تا بتوانم خودم را با نقش هماهنگ کنم این بود که چون مدام سر صحنه بودم خیلی در بطن داستان فرو رفتم و کاملاً همه چیز را آنالیز میکردم و خودم را کاملاً در موقعیت نقش رها کرده بودم. این فیلم تجربه لذت بخشی برای من شد و امیدوارم توانسته باشم نقش را باورپذیر اجرا کنم.
«مهمانی» ایرج طهماسب در تلویزیون تمام میشود
با پخش سه قسمت باقی مانده از برنامه «مهمانی» در شبکه نسیم، پخش این برنامه در تلویزیون به پایان می رسد.
طبق اعلام روابط عمومی شبکه نسیم، مجموعه فصل اول «مهمانی» به تهیه کنندگی حسن خدادادی، نویسندگی و کارگردانی ایرج طهماسب با پخش سه قسمت جدید به اتمام می رسد. سه قسمت جدید و پایانی برنامه مهمانی ساعت ۲۱ هر شب از شبکه نسیم به روی آنتن میرود. سری جدید «مهمانی» ایرج طهماسب با صدا پیشگی هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، بهادر مالکی، سهیل مستجابیان، محمد شعبانپور، نازنین شعبانی و امیر ادیب و با حضور بچه، پشه، مگسی، قیمه و... نوروز ۱۴۰۳ بود که برای پخش از تلویزیون به شبکه نسیم رسید. پخش سه قسمت از این مجموعه باقی مانده بود و شبکه نسیم اخیرا اقدام به بازپخش این برنامه کرده بود و حالا با پخش سه قسمت جدید این فصل اول این مجموعه به پایان میرسد.
اعطای جایزه فیلمساز سال آسیا به کوروساوا
کیوشی کوروساوا جایزه فیلمساز سال آسیا را از بیست و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم بوسان دریافت کرد.
این کارگردان مطرح ژاپنی پس از دریافت جایزه فیلمساز سال آسیا از جشنواره بوسان، چشمانداز سینماییاش را بهعنوان «پروژهای همچنان در حال پیشرفت» توصیف کرد که جهت مشخصی ندارد و گفت: «بیش از ۴۰ سال است که فیلم میسازم. در حالی که مردم مرا یک کارگردان باتجربه میخوانند، هنوز هم از خود میپرسم باید چه نوع فیلمی بسازم؟!»
کوروساوا ادامه داد: «احساس میکنم هنوز هم موضوع یا دنیای من بهطور کامل تعریف نشده است. وقتی به این فکر میکنم میتوانم بگویم که به نوعی کمی نادر هستم، زیرا کارگردانان زیادی در دهه ششم عمر خود وجود ندارند که سالی دو فیلم بسازند.»
دو فیلم اخیر این کارگردان شامل تریلر روانشناختی «ابر» (۲۰۲۴) و تریلر جنایی «راه مار»(۲۰۲۴)، برای نمایش در جشنواره بوسان امسال انتخاب شدهاند. کیوشی کوروساوا در مورد بازسازی فیلم سال ۱۹۹۸ خود با عنوان «راه مار» نیز توضیح داد که یک شرکت تولید فرانسوی به او پیشنهاد داد که یکی از فیلمهای قبلیاش را بازسازی کند و او بدون تردید این فیلم را انتخاب کرد زیرا احساس میکرد نسخه اصلی بهطور کامل دیدگاه او را منعکس نکرده است». او همچنین توضیح داد که نسخه اصلی فیلم «راه مار» تحت تأثیر زیاد هیرُوشی تاکاهاشی فیلمنامهنویس آن قرار داشت و او احساس میکرد که نیازی شدید به بازآفرینی آن به سبک خاص خود دارد. در فیلم جدید «ابر» نیز این کارگردان ژاپنی تلاش کرده فیلم اکشنی بسازد که در آن مردم عادی تحت شرایط شدید به خشونت کشیده میشوند. این فیلم تفاوتی اساسی با روند معمول فیلمهای اکشن ژاپنی دارد که معمولاً بر روی باندها و جنایتکاران تمرکز دارند. او درباره فیلم «ابر» گفت: «میخواستم یک فیلم اکشن بسازم که در آن افراد عادی، که هیچ ارتباطی با خشونت در زندگی روزمره خود ندارند، در نهایت به شرایط شدید و خطرناکی برخورد میکنند که در آنها یا میکشند یا کشته میشوند و قصد داشتم دنیای واقعی را بهطور واقعی به تصویر بکشم». کیوشی کوروساوا در سال ۱۹۵۵ در ژاپن به دنیا آمد و با فیلم «جنگهای انحرافی کاندگاوا» (۱۹۸۳)، کارگردانی را آغاز کرد. او با فیلم «درمان» (۱۹۹۷) به شهرت بینالمللی رسید و پس از آن جایزه هیت داوران نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را برای «سوناتای توکیو» (۲۰۰۸) دریافت کرد. او همچنین جایزه بهترین کارگردانی نوعی نگاه کن را برای «سفر به ساحل» (۲۰۱۴) از آن خود کرد. کوروساوا در سال ۲۰۲۰، جایزه شیر نقرهای بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم ونیز برای «همسر یک جاسوس» (۲۰۲۰) کسب کرد.
کیوشی کوروساوا هیچ نسبتی با آکیرا کوروساوا کارگردان نامدار سینمای ژاپن ندارد.
بیست و نهمین جشنواره فیلم بوسان از ۲ تا ۱۱ اکتبر (۱۱ تا ۲۰ مهر) در کره جنوبی در حال برگزاری است و «دانه انجیر معابد» اثر محمد رسول اف، «اینجا بچه ها با هم زندگی نمی کنند» ساخته محسن مخملباف محصول ایران و انگلستان، «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی ها و مریم مقدم، «شاهد» ساخته نادر ساعی ور، «برای رعنا» ساخته ایمان یزدی، «هر کجا، هر زمان» ساخته میلاد تنگشیر محصول ایتالیا، «روز آخر» ساخته فرزاد صمیمی و «سیاره دزدیده شده من» ساخته فرحناز شریفی از آثار سینماگران ایرانی هستند که در این رویداد سینمایی در برنامه نمایش قرار دارند.
کرونا آل پاچینو را تا پای مرگ برد
آل پاچینو فاش کرد که در طول کرونا تجربه نزدیک به مرگی را پشت سر گذاشته است.
به گزارش هالیوود ریپورتر، آل پاچینو بازیگر مشهور سال ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شد و تا پای مرگ رفت. وی به تازگی درباره این تجربه صحبت کرده است. این بازیگر پیش از انتشار کتاب خاطراتش که با عنوان «سانی پسر» منتشر می شود با نیویورک تایمز صحبت کرده و در این میان درباره تجربه نزدیک به مرگ خود بر اثر ویروس کرونا گفته است. او گفت به ویروس مبتلا شده بود و حال خوبی نداشت، بعد تب کرد و آب بدنش کم شد. وی افزود: بنابراین کسی را گرفتم که از من پرستاری کند و به من آب بدهد ولی همان طور که در خانهام نشسته بودم، رفتم و دیگر نبض نداشتم. در عرض چند دقیقه اورژانس آنجا بود و ۶ امدادگر که ۲ نفرشان پزشک بودند داشتند در اتاق نشیمن به من رسیدگی میکردند. آنها لباسهایی به تن داشتند که شبیه فضانوردان یا چیزی شبیه آن بود. پاچینو اعتراف کرد که باز کردن چشمانش و دیدن همه چیزهایی که در اطراف او وجود داشت، تکان دهنده بود و او شنید که آنها گفتند: برگشت. حالا اینجاست. وقتی از این بازیگر برنده اسکار پرسیده شد که آیا تجربهاش «موجهای متافیزیکی» هم داشت، گفت نور سفید یا چیز دیگری ندیده و افزود: هیچ چیز نبود. همانطور که هملت میگوید: «بودن یا نبودن». ستاره «پدرخوانده» گفت: کشور کشف نشدهای که از زادگاهش هیچ مسافری بر نمیگردد و دیگر نیستی. تو رفتهای. هرگز در زندگیام به آن فکر نکرده بودم.