روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر - شماره 4685

در پی سفر رییس جمهور به قطر انجام شد؛

امضای دو سند همکاری فرهنگی هنری بین ایران و قطر


 همزمان با سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر که به دعوت رسمی امیر قطر صورت گرفت، دو تفاهم نامه همکاری برای توسعه همکاری‌های فرهنگی و هنری بین دو کشور به امضا رسید.
دو تفاهم‌نامه «برنامه اجرایی مبادلات موافقت‌نامه همکاری‌های فرهنگی و هنری بین دو کشور» و «تفاهم نامه همکاری فرهنگی بین وزارت فرهنگ دو کشور» در حضور مسعود پزشکیان رییس جمهوری کشورمان و امیر قطر امضا و تبادل شد.
این اسناد همکاری پیش از این سفر، توسط علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر و حمید مصطفوی مدیرکل مبادلات فرهنگی و سازمان های بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دو نوبت و دو روز متوالی، در جلسات مذاکرات دوجانبه با مدیران وزارت فرهنگ قطر در محل وزارت امورخارجه قطر، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از نهایی شدن مورد توافق، توسط مقامات عالی رتبه دو کشور تایید و امضا شد.
«برنامه اجرایی مبادلات موافقت‌نامه همکاری‌های فرهنگی و هنری بین دو کشور» در راستای اجرای سند قانون موافقت نامه همکاری های فرهنگی و هنری که در سال (۱۳۷۹) ۲۰۰۰ میلادی بین دو کشور امضا شده بود، تنظیم شد. در چارچوب این سند برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در زمینه های توسعه مناسبات فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی، رسانه ای و تبادل گروه های فرهنگی و هنری و متخصصان، کتابداری، برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم و... فراهم شده است و مسئولیت اجرایی سازی این سند برعهده رایزنی‌های فرهنگی دوکشور است که با هماهنگی و همکاری وزارت امورخارجه وسازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی و جلب مشارکت و همکاری بخش های دولتی و غیردولتی در راستای توسعه روابط فرهنگی اجرایی خواهد شد. دیگر سند امضاء شده در این سفر، «تفاهم نامه همکاری فرهنگی بین وزارت فرهنگ دو کشور» است که ضمن آن همکاری‌ مشترک در زمینه‌ اعزام متقابل افراد تأثیرگذار رسانه‌ای، فرهنگی و هنری به دو کشور، برگزاری هفته‌های فرهنگی، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری، مورد تأکید قرار گرفته است.
مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه، چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ به‌منظور دیدار رسمی دوجانبه با امیر قطر و نیز شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا عازم دوحه پایتخت این کشور شد.

هیئت داوران فیلم‌های سینمایی بلند معرفی شدند؛
از ایرج طهماسب تا علیرضا خمسه
در جشنواره فیلم کودک و نوجوان
 با معرفی اعضای هیئت داوران بخش فیلم های سینمایی بلند سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، فرآیند داوری این فیلم‌ها آغاز شد.
به گزارش امور اطلاع‌رسانی و ارتباطات رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، محمدرضا شریفی‌نیا، ایرج طهماسب، محمدعلی باشه‌آهنگر، مجید اسماعیلی، علیرضا خمسه، مستانه مهاجر و محمدامین همدانی هفت عضو هیئت داوران این دوره جشنواره هستند.
با آغاز جلسات داوری فیلم‌های سینمایی بلند بخش مسابقه ملی، مجید زین‌العابدین دبیر جشنواره در جلسه هیئت داوران گفت: از میان ۴۹۴ فیلم ثبت نام شده در سایت جشنواره، ۳۰ فیلم سینمایی بلند متقاضی شرکت در این بخش بودند که در نهایت ۱۳ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کردند. دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی با آرزوی موفقیت برای اعضای هیئت داوران، ابراز امیدواری کرد دوره سی و ششم حامی و مشوق سینماگران برای رشد و اعتلای بیشتر سینمای کودک، نوجوان باشد.
سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از چهاردهم تا نوزدهم مهر سال ۱۴۰۳ (۵ تا ۱۰ اکتبر ۲۰۲۴) در شهر تاریخی فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود.

«چوب» به ایتالیا می‌رود
 مستند کوتاه «چوب» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس به جشنواره ایتالیایی می‌رود.
به گزارش روابط عمومی فیلم، مستند کوتاه «چوب» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس به بخش مسابقه چهارمین جشنواره فیلم MAX3MIN - Very Short Film Festival ایتالیا راه یافت. این جشنواره که به نمایش آثار کوتاه و بسیار کوتاه با مدت زمان حداکثر ۳ دقیقه می‌پردازد پنجره‌ای رو به زندگی امروز است و با استفاده از زبان تصویری نوین، سفری هیجان‌انگیز در زمان و مکان را برای مخاطبان فراهم می‌کند.
هدف جشنواره MAX3MIN (حداکثر سه دقیقه) این است که ویترینی برای فیلم‌های کوتاه و بسیار کوتاه و بلندگو برای همه فیلمسازانی باشد که داستان‌های خود را از جهان و از طریق تصاویر و یک زبان جدید تعریف می‌کنند. این جشنواره از ۱۳ تا ۲۰ مهر در شهر میلان، ایتالیا برگزار می‌شود. پخش بین‌الملل مستند «چوب» بر عهده واحد بین‌الملل سازمان سینمایی سوره است. «چوب» امسال در جشنواره فیلم‌های خیلی کوتاه فرانسه، جشنواره فیلم های خیلی کوتاه تری کورت فرانسه، جشنواره آرلینگتون آمریکا، رجیوی ایتالیا و ... حضور داشته است. عوامل این فیلم عبارتند از تصویربرداران: محمد سلطان، امیرحسین جان‌پناه، علی نیکبخت، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره‌چیان، طراح صدا: محمدحسین ابراهیمی، تدوینگر: مرتضی پایه‌شناس.
مرتضی پایه شناس کارگردانی مستندهای «گلوله باران»، «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جای خالی یک نفر»، «غروب روز بعد» و ... را در کارنامه دارد.

در ۹۴ سالگی؛
کلینت ایستوود در فکر ساخت فیلم بعدی است
 کارگردان ۹۴ ساله سینما به ساخت فیلم بعدی‌اش فکر می‌کند.
به گزارش ورلد آف ریل، برخلاف اخباری که پیشتر منتشر شده، «هیئت منصفه شماره ۲» قرار نیست آخرین فیلم کلینت ایستوود باشد و او در حال حاضر در فکر ساخت فیلم بعدی‌اش است.
منبعی نزدیک به وی می‌گوید: او معتاد به کار و در حال بررسی فیلمنامه‌ها برای ساخت فیلم احتمالی بعدی است. همچنین گفته شده ساخت این فیلم جدید خیلی برایش خوشایند بوده و او می‌خواهد به راهش ادامه دهد. به این ترتیب - صرف نظر از مسایل مربوط به سلامتی - پس از نمایش «هیئت منصفه شماره ۲» در انستیتو فیلم آمریکا در ماه اکتبر، احتمالا اخبار مربوط به فیلم بعدی منتشر خواهد شد. این منبع داخلی گفته احتمالا فیلم بعدی آخرین باری خواهد بود که ایستوود ۹۴ ساله دوباره پشت دوربین برمی‌گردد.
سال پیش هالیوود ریپورتر ادعا کرد که ایستوود با «هیئت منصفه شماره ۲» به عنوان آخرین پروژه که به نوعی فیلمی در اوج است، به سمت غروب آفتاب می‌رود. تریلر فیلم «هیئت منصفه شماره ۲» که دیروز منتشر شد، امید فیلمی خوب را می داد. در حالی که انستیتو فیلم آمریکا در فهرست فیلم‌های امسال خود از فیلم «هیئت منصفه شماره ۲» به عنون فیلمی ۱۵۷ دقیقه‌ای یاد کرده، اما در یک فهرست دیگر گفته شده این فیلم ۱۱۳ دقیقه‌ است. اگر «هیئت منصفه شماره ۲» ۱۵۷ دقیقه باشد، دومین فیلم طولانی خواهد بود که ایستوود تا به حال کارگردانی کرده و هنوز ۴ دقیقه کمتر از «پرنده» محصول ۱۹۸۸ خواهد بود.

شانس‌های دریافت جایزه «تی اس الیوت»
  فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «تی اس الیوت» ‌ با حضور «ریموند آنتروباس» اعلام شد.
«ریموند آنتروباس»، «کارل فیلیپس» و «کارن مک‌کارتی وولف» از جمله شاعرانی به شمار می‌روند که برای دریافت جایزه «تی اس الیوت» ۲۰۲۴ به عنوان نامزدهای نهایی برگزیده شده‌اند. «گاردین» نوشت، «جیبویگا اودوبانجو» که سال گذشته درگذشت، برای نگارش نخستین مجموعه شعر خود با عنوان «آدام» ‌ در فهرست این جایزه قرار گرفته است. جایزه ۲۵ هزار پوندی «تی اس الیوت» به شاعر بهترین مجموعه شعر جدیدی که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشد، اهدا می‌شود. هر یک از شاعرانی که در فهرست نامزدهای نهایی قرار دارند ۱,۵۰۰ پوند دریافت می‌کنند. «آنتروباس» شاعر بریتانیایی برای نگارش چهارمین مجموعه شعر خود که «علامت‌ها، موسیقی» که به پدر بودن و مردانگی می‌پردازد در این فهرست قرار گرفته است. «مک‌کارتی وولف» ‌ که اصالت انگلیسی و جامائیکایی دارد نیز برای نگارش «عروسک برتر» و «فیلیپس»، شاعر آمریکایی که در سال ۲۰۲۳ برنده پولیتزر شعر شده بود برای «برف‌هایی که به سمت شمال پخش شدند» ‌ به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده‌اند. این فهرست با «شانه‌به‌سر» سروده «هانا کاپلی»، ‌ «الینور در بین قدیسان» اثر «ریچل من»، «پنی دراپینگ» اثر «هلن فریش»، «پرش بلند همچون روایت ایکاروس» نوشته «گوستاو پارکر هیبت» و «ریشه‌دندان‌سانان» به قلم «کاترینا پورتئوس» کامل می‌شود. جایزه «تی. اس. الیوت» از سال ۱۹۹۳ برای بزرگداشت نام «توماس استرنز الیوت» شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و منتقد ادبی برنده‌ نوبل ادبیات نام‌گذاری شده است. سال گذشته «جیسون آلن ـ پایسانت»، شاعر جامائیکایی، برای نگارش «خودنگاره در قامت اتللو» که در آن به هویت مردانه سیاه‌پوستان و مهاجران پرداخته است، به عنوان برنده جایزه شعر «تی. اس. الیوت» انتخاب شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه