روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر - شماره 4685

چهار خطبه تاریخی رهبر انقلاب

 با توجه به برگزاری نماز جمعه این هفته تهران به امامت ولی امر مسلمین به بازخوانی ۴ خطبه تاریخی رهبر انقلاب[در دو دهه اخیر] که در آن به نکات مهمی اشاره کرده بودند پرداخته‌ایم:
سال ۸۸؛ تاریخی‌ترین نماز جمعه
مهمترین و تاریخی‌ترین نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب در روز ۲۹ خرداد سال ۸۸ و چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اقامه شد. جمعیت بسیاری زیادی در دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف برای شنیدن سخنان رهبر انقلاب شرکت کردند.
معظم له در خطبه‌های این نمازجعه ضمن تقدیر از مردم ایران به دلیل مشارکت حداکثری در انتخابات، بر اهمیت حضور ۴۰ میلیونی (۸۵ درصدی) مردم در پای صندوق‌های رای تاکید کردند.
ایشان در خصوص اقدامات دو نفر از کاندیداها که با اردوکشی خیابانی اصرار بر ابطال انتخابات داشتند، گفتند: «این تصور هم غلط است که بعضی خیال کنند با حرکات خیابانی، یک اهرم فشاری علیه نظام درست میکنند و مسئولین نظام را مجبور میکنند، وادار میکنند تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آن‌ها بروند. نه، این هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غیر قانونی، زیر فشار، خود این، شروع دیکتاتوری است.»
به یاد ماندنی‌ترین بخش از سخنان رهبر انقلاب، بخش پایانی صحبت ایشان است که فرمودند: «یک خطاب آخری هم عرض کنم به مولامان و صاحبمان، حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه): ای سید ما! ای مولای ما! ما آنچه باید بکنیم، انجام میدهیم؛ آنچه باید هم گفت، هم گفتیم و خواهیم گفت. من جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندک آبروئی هم دارم که این را هم خود شما به ما دادید؛ همه‌ی اینها را من کف دست گرفتم، در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد؛ اینها هم نثار شما باشد. سید ما، مولای ما، دعا کن برای ما؛ صاحب ما تویی؛ صاحب این کشور تویی؛ صاحب این انقلاب تویی؛ پشتیبان ما شما هستید؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد؛ با قدرت هم ادامه خواهیم داد؛ در این راه ما را با دعای خود، با حمایت خود، با توجه خود، پشتیبانی بفرما.»
سال ۸۹؛ توصیه به ملت‌ها در آغاز بیداری اسلامی
رهبر انقلاب چند روز پس از آغاز جریان بیداری اسلامی در کشورهای عربی از جمله تونس و مصر، روز ۱۵ بهمن سال ۸۹ به اقامه نمازجمعه پرداختند.
ایشان در خطبه دوم، مطالبی به زبان عربی خطاب به ملت‌های اسلامی بیان کردند. ایشان فرمودند: «دهه‌ی فجر و بیست‌ودوم بهمنِ امسال یک شور و حال دیگری دارد؛ زیرا مردم پس از سال‌ها مجاهدتِ خود مشاهده می‌کنند که انعکاس صدای آن‌ها، فریاد مظلومانه و قدرتمندانه‌ی آن‌ها امروز در مناطق دیگری از دنیای اسلام با قوّت و قدرت شنیده می‌شود.
امروز در کشور مصر دارد انعکاس صدای شما شنیده می‌شود. آن رئیس جمهور آمریکا که در دوره‌ی انقلاب ما رئیس جمهور بود، همین چند روز پیش مصاحبه کرده، گفته این صداهایی که در مصر شنیده می‌شود، برای من آشناست! یعنی آنچه امروز در قاهره شنیده می‌شود، در تهرانِ آن روزهای ریاست جمهوری او شنیده می‌شد. اینها را دنیا دارد قضاوت می‌کند. لذا امسال دهه‌ی فجر ما مهم است، حساس است، پر شور و حال است. ان‌شاءاللَّه راهپیمایی بیست و دوی بهمن به وسیله‌ی شما ملت عزیز بر همه‌ی این افتخارات خواهد افزود.»
سال ۹۰؛ اسرائیل رفتنی است
نمازجمعه ۱۴ بهمن سال ۹۰ هم به امامت ایشان اقامه شد. رهبر انقلاب در این نمازجمعه به موضوعات مختلفی همچون بیداری اسلامی، اسلام‌گرایی، فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی اشاره کردند.
مهمترین بخش سخنان رهبر انقلاب مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. ایشان فرمودند: «حکام بحرین ادعا کردند که ایران در قضایای بحرین دخالت میکند. این دروغ است. نه، ما دخالت نمیکنیم. ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح میگوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.»
ایشان فرمودند: «اسرائیل رفتنی است، نباید بماند و نخواهد ماند. شروع انحراف در نهضت‌های کنونی، تن دادن به بقاء رژیم صهیونیستی است و ادامه‌ی مذاکرات سازش و تسلیم که رژیم‌های ساقط شده آن را پایه‌گذاری کردند.»
سال ۹۸؛ حمله موشکی به پایگاه آمریکا از ایام‌الله است
پس از شهادت سردار دل‌ها و برگزاری تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده‌ی سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در «عین‌الاسد» در ۲۷ دی ماه ۹۸ رهبر انقلاب در آخرین نماز جمعه‌ای که به امامت ایشان برگزار شد، روز درهم‌کوبیدن پایگاه آمریکایی با اصابت موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یکی دیگر از ایام‌الله برشمردند و فرمودند: این‌که ملتی با چنین قدرت و توان روحی به یک قدرت متکبر و زورگوی عالم سیلی بزند، نشان‌دهنده دست قدرت الهی است، پس این روز بزرگ نیز جزو ایام‌الله است.  رهبر انقلاب ضربه سپاه به ابهت آمریکا را موجب بی‌آبرویی آمریکایی‌ها خواندند و افزودند: این ضربه مستحکم حیثیتی با هیچ چیزی جبران نمی‌شود و افزایش تحریم‌ها که این روزها آمریکایی‌ها از آن حرف می‌زنند، آبروی ازدست‌رفته آن‌ها را برنمی‌گرداند.
ایشان در آن نماز جمعه اشاره‌ای هم به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی که پس از عملیات موشکی سپاه صورت گرفت کردند و با ابراز تأسف عمیق از حادثه سقوط این هواپیما، گفتند: «این حادثه بسیار تلخ دل ما را به‌معنای حقیقی کلمه سوزاند و به‌درد آورد اما عده‌ای به‌تبع رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی سعی می‌کنند این حادثه غم‌بار را زمینه‌ساز فراموشی آن تشییع پرشکوه و آن پاسخ کوبنده سپاه قرار دهند، البته عده‌ای جوان و احساساتی هستند اما کسان دیگری هم هستند که حاضر نیستند منافع ملی را درک کنند و پای آن بایستند.»


متن یادداشت رهبر انقلاب
 خطاب به رزمندگان مجروح مقاومت
 در جریان عیادت فرزندان حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای از رزمندگان مجروح حزب‌الله در حملات اخیر رژیم صهیونی که به نمایندگی از ایشان انجام شد، یادداشت اختصاصی رهبر معظم انقلاب خطاب به این جانبازان به آن‌ها اهدا شد.
متن یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
عزیزان من! از امتحان الهی سربلند بیرون آمدید.
صبر و استقامت شما یکی از برترین جهادهاست.
شفا و عافیت و عاقبت‌بخیری شما را از خداوند متعال مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۹ مهر ۱۴۰۳
فرزندان حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای، به نمایندگی ازجانب ایشان، از برخی مجروحان لبنانی و رزمندگان مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان که به تهران اعزام شده‌اند، عیادت کردند. این افراد که در حوادث اخیر لبنان دچار مجروحیّت و جانبازی شده و برای تکمیل دوره‌ی درمان به ایران اعزام شده‌‌اند، از سنین مختلف بوده و حتّی در میان آن‌ها نوزاد، کودکان خردسال و نوجوان هم حضور دارند. در جریان این عیادت، از طرف رهبر معظّم انقلاب اسلامی هدایای معنوی ازجمله قرآن کریم و یادداشت اختصاصی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مجروحان و رزمندگان مقاومت اسلامی اهدا شد.

در دیدار عراقچی و میقاتی چه گذشت؟
 وزیر خارجه ایران در دیدار نخست وزیر لبنان «بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز اسرائیل تاکید کرد». «سید عباس عراقچی» در این دیدار با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان در نتیجه حملات تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت، ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش افروزی رژیم متجاوز اسرائیل تاکید کرد.  در این دیدار، نخست‌وزیر لبنان با تشریح آخرین وضعیت لبنان و توصیف تجاوزات رژیم صهیونیستی به عنوان مصداق واقعی جنایت جنگی و اظهار تاسف از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک دشمن صهیونیستی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد. «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره دیدار عراقچی با میقاتی نوشت: دکتر ‎عراقچی در دیدار با نخست‌وزیر میقاتی بر ضرورت تشدید تلاش‌های جمعی دیپلماتیک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای تفهیم این امر که توقف تجاوز اسرائیل علیه لبنان و نسل کشی مستمر فلسطینیان یک مسئولیت مشترک قانونی و اخلاقی همه دولت‌ها است، تأکید کرد که «امت اسلامی و جهان عرب مسئولیت ویژه‌ای در این زمینه دارند».

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه