روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر - شماره 4685

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات :

جهان تبعات حمله اسرائیل را می پردازد


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل آمریکا گفت: بی تردید اسرائیل بدون نظر آمریکا و کشورهای غربی اقدام سنگین نظامی علیه ایران صورت نمی دهد و منطقه را وارد جنگی چند جانبه نمی کند.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص استراتژی آمریکا درخصوص عدم حمایت از اسرائیل در حمله به سایت های هسته ای ایران گفت: در این موضوع شکی نیست که اسرائیل نمی تواند و نباید سایت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را به دلیل مخاطرات بالایی که دارد مورد حمله قرار دهد.
وی دراین باره افزود: حمله به سایت های هسته ای تقریبا منجر به وقوع حادثه ای شبیه چرنوبیل می شود، بنابراین نه تنها مردم ایران بلکه مردم منطقه نیز دچار خسارت می شوند و تهدیدی فراگیر و منطقه ای است، لذا آمریکا مانع از حمله اسرائیل به سایت های هسته ای ایران می شود.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: در خصوص حمله اسرائیل به ایران و پاسخی که به زعم سران صهیونیست به ایران داده می شود براساس آنچه سران صهیونیست تا کنون بیان کرده اند این احتمال وجود دارد که آنها برخی سکوهای نفتی ایران را مورد حمله قرار دهند.
علی بیگدلی افزود: ممکن است نزدیکترین هدف اسرائیل حمله به سکوهای نفتی در شمال خلیج فارس، بندرعباس، خرمشهر و بوشهر باشد اما مساله حائز اهمیت این است که حمله به سکوهای نفتی ایران زمینه ساز افزایش قیمت نفت جهانی می شود.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: در آستانه سرد شدن هوا و در پیش رو بودن زمستان، جهان بخصوص کشورهای اروپایی توان گران شدن نرخ سوخت را ندارند با اینکه اسرائیل عنوان کرده حمله به سکوهای نفتی ایران سهل الوصول است اما جهان تبعات این حمله را می پردازد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت: آنچه که مسلم است و بنده روی آن اصرار دارم این است که اسرائیل به هیچ وجه سایت های هسته ای ایران را مورد حمله قرار نمی دهد، ممکن است اسرائیل اگر دست به اقدام متقابلی علیه جمهوری اسلامی بزند ضمن حمله به تاسیسات نفتی برخی پادگان های نظامی را مورد حمله هوایی قرار دهد.
وی دراین باره بیان داشت: اینکه نوع حمله و حجم حمله اسرائیل چگونه خواهد بود هنوز مشخص نیست، چرا که در این باره سخن خاصی گفته نشده اما براساس آنچه نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفته اسرائیل به ایران حمله می کند اما حمله ای کنترل شده که منجر به گسترش جنگ در عرصه منطقه نشود.
وی در ادامه بحث یادآور شد: ایران نیز براساس آنچه آقای عراقچی گفتند قبل از حمله به اسرائیل از طریق سفارت سوئیس به آمریکا هشدار داده که در موضوع حمله ایران به اسرائیل دخالت نکند، پس می توان گفت به نوعی حمله وپاسخ به حمله ما از نظر نظام بین الملل کنترل شده است.
علی بیگدلی معتقد است: بی تردید اسرائیل بدون نظر آمریکا وکشورهای غربی اقدام سنگین نظامی علیه ایران صورت نمی دهد و منطقه را وارد جنگی چند جانبه نمی کند. از سوی دیگر با توجه به فاصله جغرافیایی بین ایران و اسرائیل شاهد جنگ زمینی نخواهیم بود.
وی در این باره افزود: در خصوص حمله زمینی بین دو کشور نگرانی وجود ندارد پس در این خصوص که با اسرائیل وارد جنگ تمام عیار شویم نگرانی وجود ندارد اما قطعا نتانیاهو خواهان حمله است و تلافی اما اینکه حجم و زمان و نوع حمله مشخص نیست کاملا روشن است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه