روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر - شماره 4684

پیشرفت های دیجیتالی و ما


 منصور فریدنی- رئیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، اقتصاد دیجیتال ایران از درآمد ناخالص ملی(GDP ) را ۸ درصد برشمرد و گفت: این در حالی است که این سهم در دیگر کشورهای جهان بیشتر و حتی کشورهای همسایه تا ۲۰ درصد می‌رسد.
تکنولوژی و نوآوری نقش مهمی در رشد کشورها دارند. مشخص است که در کنار کتاب ها، رسانه‌ها (روزنامه) و تلفن، بزرگترین عامل تغییر، تکنولوژی است. تکنولوژی، خصوصاً اینترنت، شکل ارتباطات را به کلی عوض کرد. به عینه باعث تغییر زندگی کسانی که در خیریه‌ها شرکت می کنند شده است. باعث تغییر روش هایی که در آن‌ها تغییرات اجتماعی اتفاق می افتد. بسیاری از انسان‌ها به عنوان مثال مستخدمان و بنیان گذاران مایکروسافت و یا E-bay به وسیله تکنولوژی به ثروت زیادی رسیده اند یا به ارث برده اند.از سوی دیگر افراد قشرهای ضعیف تر نیز با دسترسی به تکنولوژی تلاش در بهتر کردن زندگی روزمره خود دارند. پنج کارکرد قابل انتقال تکنولوژی عبارتند از: موافقت، مشتری مداری، اشتراک گذاری، ارتباط گفتاری، باعث تغییر رویه ی تجارتی بسیاری از شرکت‌ها شده اند. مدارک بسیاری مبنی بر اینکه تکنولوژی نه تنها باعث پیشرفت زیادی در رشد اقتصادی شده، بلکه باعث بازخورد های اجتماعی در جامعه نیز شده است، موجود می باشد .
برای رشد در کشورهای فقیر، رشد بخش اجتماعی نیز به همان مقدار مهم است ،چرا که “پیشرفت”شامل رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و رشد شخصی می باشد. با این طرز فکر،افراد، کار آفرینان شخصی یا اجتماعی بسیاری، شروع به استفاده ترکیبی از تکنولوژی و نوآوری به جهت ایجاد تغییر اجتماعی بزرگی نموده اند. برای بررسی شاخص های اقتصاد دیجیتال، نظریه های مختلفی وجود دارد. در یکی از این نظریات، ۵ شاخص در نظر گرفته می شود تا میزان دیجیتالی شدن یک اقتصاد را بسنجند. از جمله این شاخص ها، می توان به مواردی مثل مجموع طول خطوط کابل نوری، میزان نفوذ تلفن های همراه، تعداد کاربران اینترنت و میزان پهنای باندی که در اختیار دارند، تعداد وبسایت ها و تعداد دامنه ها اشاره کرد. در واقع، به این دلیل که اقتصاد دیجیتال به اینترنت و فضای دیجیتال وابسته است، بنابراین، برای توسعه دیجیتال اکونومی، باید زیرساخت های لازم، آماده شود. هر قدر سرعت اینترنت و کیفیت آن بالاتر باشد، دسترسی کاربران به آن بهتر و گسترده تر باشد و البته، کسب و کارهای فعال در زمینه های مختلف، در این فضا سرمایه گذاری و فعالیت کنند، توسعه یافتگی اقتصاد دیجیتال در دسترس تر خواهد بود.
وقتی این شرایط آماده باشد، مردم بخش بیشتری از نیازها و خریدهای خود را از فضای دیجیتال تامین می کنند. در نتیجه، گردش مالی این حوزه بالا می رود و به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک می کند.با استفاده از شاخص های اقتصاد دیجیتال، می توان پیش نیازهای لازم برای دیجیتالی شدن اقتصاد را فراهم کرد. رشد این شاخص ها، می تواند فضا را برای دیجیتال اکونومی فراهم کند. اما برای سنجش موفقیت اقتصاد دیجیتال، معیارهای دیگری اضافه می شود. بنابراین، اگر به دنبال افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در ایران هستیم، باید به شاخص ها و بعد، نکاتی که در ادامه بیان می کنیم، دقت شود.برای سنجش اقتصاد دیجیتال موفق، توسعه اینترنت باکیفیت در سراسر کشور مهم است. اینترنت بستری است که خرید و فروش ها و پرداخت ها از طریق آن انجام می شود. زمانی که اینترنت در نقاط مختلف کشور و باکیفیت قابل قبول در دسترس باشد، اولین قدم برای توسعه اقتصاد دیجیتال برداشته خواهد شد.همچنین باید نحوه دسترسی کاربران به اینترنت را تسهیل کرد. در واقع، وجود اینترنت باکیفیت به تنهایی کافی نیست. کاربران باید بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و امکان تعامل بین المللی از طریق آن فراهم باشد.
قدمی دیگر برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال موفق، بهبود فضای کسب و کار از طریق اینترنت و دنیای دیجیتال است. هرچه سختی شروع بیزینس در این فضا کمتر باشد و از طرفی، آینده آن روشن و به دور از ابهام باشد، سرمایه گذاری بیشتری در آن انجام می شود. در نتیجه، دامنه خدماتی که در بستر فضای دیجیتال ارائه می شود، گسترش می یابد و کاربران می توانند نیازهای متنوع تری را رفع کنند. بخش قابل توجهی از موفقیت اقتصاد دیجیتال، به اعتماد کاربران بستگی دارد. زمانی که فضای مطمئنی برای خرید و فروش در فضای اینترنت ایجاد شود، کاربران بیشتری از خدمات موجود در این حوزه استفاده می کنند و اقتصاد دیجیتال توسعه می یاب

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه