روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر - شماره 4684

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات :

ایران از بازدارندگی بسیار بالاتری برخوردار است


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: اسرائیل و کشورهای غربی به خوبی می دانند بعد از سال 1967 تا کنون اولین کشوری که توانسته به اسرائیل حمله کند فقط ایران بوده است.
بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این پرسش که در طی روزهای گذشته صحبت از حمله به تاسیسات هسته ای ایران به طور تلویحی از سوی برخی سران اسرائیل مطرح شده است، به نظر شما این موضوع تا چه اندازه می تواند محتمل باشد؛ گفت: از وقتی مساله هسته ای ایران توسط آمریکا و دنیای غرب و رژیم صهیونیستی به یک مساله بین المللی تبدیل شده و غربی ها و اسرائیل تلاش داشتند که مساله هسته ای ایران را شبیه به یک بحران جهانی برای افکار عمومی جا بیاندازند تقریبا بیش از بیست سال می گذرد اما آنها همواره قادر به انجام کاری علیه ما و توان هسته ای صلح آمیز کشور نبوده اند.
وی در این باره خاطر نشان کرد:  اگر شرایط بیست سال گذشته کشور را با اینک مورد مقایسه کنیم چه در موضوع توان نظامی، موشکی، پهبادی و نیروهای نیابتی ایران در منطقه پر واضح است که ایران اکنون نسبت به دو دهه پیش قطعا دست برتر و امتیازات ویژه ای دارد و از بازدارندگی بسیار بالاتری برخوردار است. بشیر اسماعیلی یادآور شد: اگر اسرائیل یا کشورهای غربی و آمریکا امکان حمله به تاسیسات هسته ای ایران را می داشتند قطعا لحظه ای تعلل نمی کردند و در بیست سال گذشته به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کردند؛ کما اینکه به تاسیسات هسته ای عراق و سوریه حمله کردند اما آنها عاجز از حمله به ایران هستند. بشیر اسماعیلی معتقد است: شک نداشته باشیم هر کشوری در منطقه مایل یا خواهان اتمی شدن باشد اسرائیل را رو در روی خود می بیند اما این موضوع درباره ایران صدق نمی کند، چرا که اسرائیل نمی تواند به ایران حمله کند. وی در خصوص چرایی عدم توان اسرائیل در حمله به ایران گفت: اسرائیل به دلیل عمق استراتژیک ایران و اینکه ایران اسلامی کشور بسیار وسیع و  پهناوری است نمی تواند به ما حمله کند بخصوص حمله به تاسیسات هسته ای کشور که در نقاط مختلف کشور پراکنده است. وی در این باره افزود: براساس گزارش های منتشر شده توسط دستگاه های امنیتی آمریکا حتی اگر آمریکا یا همپیمانانش به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند آنها قادر به از بین بردن یا توقف فعالیت های هسته ای ایران نمی شوند؛ شاید بتوانند مقداری کار را کُند کنند؛ ضمن اینکه غربی ها می دانند در صورت چنین حمله و تهاجمی ایران پاسخی همه جانبه و سخت به آنها می دهد. بشیر اسماعیلی معتقد است: اسرائیل و کشورهای غربی به خوبی می دانند بعد از سال 1967 تا کنون اولین کشوری که توانسته به اسرائیل حمله کند فقط ایران بوده است. وی در این باره تصریح نمود: البته به جز نیروهای مقاومت؛ بعد از حمله ایران به اسرائیل ریز پرنده هایی از درون شهر اصفهان به سمت پایگاه های هشتم شکاری حرکت کردند در حالی که ایران در حدود 300 موشک بالستیک، پهباد و میان برد اسرائیل را مورد حمله قرار داد اما اسرائیل حتی نتوانست این حمله را پدافند کند، بنابراین آنچه درخصوص حمله به تاسیساست هسته ای ایران عنوان می شود صفر و بلوف سیاسی ونظامی و گردنگشی بی پشتوانه و بی اساسی بیش نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه