روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر - شماره 4681

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد؛

رشد ۷۴ درصدی تجارت الکترونیکی

 رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: بیش از ۲۵۰ هزار شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیکی دارای نشان اینماد هستند و شناسنامه کسب و کارها در دسترس کاربران است.
به گزارش کائنات، امین کلاهدوزان؛ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به رشد شتابان تجارت الکترونیکی در دو سال گذشته، گفت: در دو سال گذشته رشد بسیار مطلوبی در کشور مشاهده شد، به شکلی که در سال گذشته رشد ۷۴ درصدی را تجربه کردیم که بالغ به ۳۲۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی شرکت‌های تجارت الکترونیکی بود.
*ادامه روند رشد شتابان تجارت الکترونیکی در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۳
وی در ادامه تصریح کرد: در سال جاری نیز رشد ۵ ماهه اول سال نشان می‌دهد که امسال هم همین رشد را شاهد هستیم و این روند مثبت ادامه دارد.
*اقبال فزاینده مردم به حوزه تجارت الکترونیکی
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: از لحاظ تعدادی و همچنین اقبال مردم به حوزه تجارت الکترونیکی، تعداد تراکنش‌های خرید توسط مردم یک رشد ۳۴ درصدی در سال ۱۴۰۲ را داشته است.
وی با اشاره به تعداد شرکت‌های تجارت الکترونیکی دارای اینماد، گفت: بیش از ۲۵۰ هزار شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیکی دارای نشان اینماد هستند و شناسنامه کسب و کارها در دسترس کاربران است.
*رشد ۲۱ درصدی تعداد شرکت های تجارت الکترونیکی در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳
کلاهدوزان در ادامه، افزود: در مقام مقایسه از نظر تعداد در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۲۱ درصد رشد در این حوزه تجربه شده است، سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴۱ هزار شرکت، سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۱۰ هزار شرکت بود و به تعداد ۲۵۰ هزار شرکت دارای اینماد رسیده ایم.
*شفافیت به نفع مردم
وی در پایان با اشاره به اینماد، گفت: اینماد شناسنامه‌ای را برای هر کسب و کار تشکیل می‌دهد و بر اساس آن شناسنامه، مردم می‌توانند تعداد شکایاتی که آن کسب و کار داشته، احیاناً اگر تعلیق شده و سابقه آن کسب و کار، آدرس، صاحب امتیاز و غیره را مشاهده کرده و در نهایت بر اساس جمیع این اطلاعات می‌توانند تصمیم بگیرند که از این کسب و کار خرید کنند یا خیر.

تورم خوراکی‌ها اعلام شد
 طبق گزارش مرکز آمار ایران، در شهریورماه سال جاری بیشترین افزایش قیمت برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور مربوط به گروه سبزیجات و حبوبات است.
به گزارش کائنات، مرکز آمار ایران طی گزارشی میزان تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور در شهریور ماه ۱۴۰۳را منتشر کرد که به شرح ذیل است:
*گروه نان و غلات
در این گروه، اقلام «شیرینی خشک» با ۱.۸ درصد و «برنج خارجی درجه یک» با ۱.۳ درصد بی‌شترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «رشته آش» با منفی ۴.۳ درصد است.
*گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های گوشتی
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «مرغ ماشینی» با ۵.۱ درصد و «ماهی قزل آلا» با ۱.۹ درصد است.
*گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم مرغ» با ۵.۶ درصد، «کره پاستوریزه» با ۴.۵ درصد و «ماست پاستوریزه» با ۲.۱ درصد است.
*گروه میوه و خشکبار
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «کشمش پلویی» با ۳.۰ درصد و همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به «هندوانه» با منفی ۲۳ درصد، خربزه با کنفی ۱۹.۲ درصد و هلو با منفی ۱۰ درصد است.
*گروه سبزیجات و حبوبات
در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «خیار» با ۱۳.۵ درصد و «هویج فرنگی» با ۹.۸ درصد و «قارچ» با ۷.۹ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «گوجه فرنگی» با منفی ۱۰.۴ درصد  و «پیاز» با منفی ۵.۰ درصد است.
*گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها
همچنین در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «سس گوجه فرنگی» با ۳.۷ درصد و «رب گوجه فرنگی» با ۳.۲ درصد است.
مطابق این گزارش، بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته، مربوط به هویچ فرنگی با ۸۹.۹ درصد، لیموترش با ۷۲ درصد و پیاز با ۷۰ درصد است. همچنین بیشترین آمار کاهش قیمت در این بازه زمانی در قیاس با مدت مشابه در سال قبل مربوط به روغن نباتی جامد با ۱۰.۳ درصد، روغن مایع با ۹.۶ درصد و پسته با ۳.۵ درصد است.
گفتنی است؛ در شهریور ماه سال جاری از ۵۳ قلم کالای خوراکی مناطق شهری، تعداد ۲۳ قلم کالا درصد تغیرات سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه ای نقاط شهری کشور (۳۱.۷ درصد) داشته‌اند.

نرخ بهره بین بانکی اعلام شد
 براساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته نخست مهرماه با افزایش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳.۷۴ درصد رسید. به گزارش کائنات، داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته نخست مهرماه ماه سال جاری، حاکی از افزایش ۰.۰۴ درصدی نرخ سود بین بانکی در چهارشنبه، چهارم مهرماه است.
براساس این آمار، نرخ بهره بین بانکی در هفته ابتدایی شهریور ماه، ۲۳.۷ درصد بود که در هفته دوم با افزایش ۰.۰۱ درصدی به ۲۳.۷۱ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی در نیمه نخست سال جاری بود.
در پایان هفته سوم شهریور ماه (۲۱ شهریور) نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید. با این حال، در هفته پایانی شهریورماه، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۲ درصدی از ۲۳.۶۸ به ۲۳.۷ جهش یافت و در پایان هفته گذشته (هفته نخست مهرماه) با افزایش ۰.۰۴ درصدی به ۲۳.۷۴ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال جاری تا کنون است.
گفتنی است؛ نرخ بهره بین بانکی از شهریورماه سال جاری در محدوده ۲۳ درصد در نوسان بوده.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه