روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر - شماره 4679

کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با کائنات

سیاست خارجی آمریکا ابعاد گستاخانه زیادی دارد


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل روسیه گفت: غربی ها باید پاسخگوی این پرسش مهم باشند که چرا انواع مختلف تسلیحات کشتار جمعی را برای حمله به مردم بی‌دفاع غزه در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی قرار داده‌اند؟
روح الله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی درگفت و گو با کائنات درخصوص درخواست اوکراین از کشورهای غربی بخصوص آمریکا وانگلیس در لغو محدودیت استفاده از تسلیحات پیشرفته غربی برای حمله به روسیه گفت: آنچه به عنوان درخواست آقای زلنسکی از همتایان غربی خود در لغو محدودیت های استفاده از تسلیحات پیشرفته غربی عنوان شده بیش از اینکه واقعی باشد یک بازی فریب است، چرا که بخش اعظم سلاح های اوکراین را غرب تامین می کند.
وی در این باره افزود: بخش اعظمی از سلاح های اوکراین توسط آمریکا و انگلیس تامین شده است. به این معنا که اوکراین با استفاده از سلاح‌های آمریکایی و اروپایی به خاک روسیه حمله می‌کند، بنابراین براساس سخنان تایید شده معاون وزیر خارجه روسیه و سایر مقامات این کشورها بیان این موضوعات به نوعی بازی تبلیغاتی و فضا سازی برای سرگرم کردن افکار عمومی است.
 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: بعد دوم این است که مگر اوکراین با استفاده از سلاح کشورهای غربی مثل آمریکا و انگلیس و ناتو به خاک روسیه تجاوز نکرد؟ هرچند علی رغم استفاده از تسلیحات پیشرفته آمریکایی، اوکراین در روسیه شکست خورد اما کسی نمی تواند ادعا کند اوکراین در حمله به روسیه از سلاح های غربی استفاده نکرده است.
وی افزود: با اینکه اوکراین از تسلیحات غربی در حمله به مناطق مرزی روسیه استفاده کرد اما افکار عمومی جهان نظاره گر انهدام و اضمحلال تسلیحات غربی درروسیه بود به گونه ای که قوای اوکراینی مجبور به عقب نشینشی با دادن تلفات بالا شدند.
وی افزود: طی روزهای اخیر اوکراین گاه و بیگاه حملاتی به خاک روسیه تدارک دیده اما این حملات منجر به تضعیف روسیه نشده، بلکه زمینه ساز عمیق تر شدن بحران اوکراین شده است.
روح اله مدبر تاکید کرد: به نظر می رسد غربی ها کمترین تمایلی به صلح دراوکراین ندارند به این خاطر مدام زلنسکی را برای حمله به روسیه تحریک می کنند تا به نوعی بحران را گسترده‌تر ‌کنند، بنا بر بازی های تبلیغاتی و برنامه هایی که خواهان تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی است وحملات اوکراین به مناطق مرزی روسیه می توان گفت مسئله اوکراین ریشه آمریکایی دارد.
کارشناس مسائل روسیه در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: به این معنا که آمریکا خواهان گسترش جنگ است به این خاطر سلاح‌های پیشرفته مدرن متعددی در اختیار اوکراین قرار داده تا خاک روسیه را مورد حمله قرار دهد.
وی در این باره یادآور شد: در حالی که آمریکا برای حمله به روسیه به اوکراین سلاح می دهد غربی ها نسبت به ایران خرده می گیرند که چرا به روسیه برفرض مثال سلاح داده اید، در حالی که خود پاسخگوی این پرسش نیستند که اگر فروش سلاح ممنوعیت دارد به کدام دلیل تسلیحات غربی به اوکراین داده می شود؟
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: غربی ها باید پاسخگوی این پرسش مهم باشند که چرا انواع مختلف تسلیحات کشتار جمعی را برای حمله به مردم بی‌دفاع غزه در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی قرار داده‌اند؟ چگونه می شود که خود چنین می کنند اما تبادل تسلیحات سایر کشورها را  نمی پسندند و آنها را تحریم می کنند؟
روح اله مدبر کارشناس مسائل روسیه یادآور شد: دوگانگی موجود نشان می دهد آمریکایی ها همچنان گمان می کنند ارباب جهان هستند ونباید پاسخگوی افکار عمومی باشند چرا که گمان می کنند خود می توانند سلاح بفروشند اما سایر کشورها چنین اجازه ای ندارند؛ این هم یک بعد گستاخانه سیاست‌های آمریکا است که باید برجسته شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه