روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر - شماره 4679

«بایدن» در مجمع عمومی سازمان ملل:

ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند


 « جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، بر ادامه حمایت کشورش از اوکراین تأکید کرد و بار دیگر ایران را به دنبال‌کردن برنامه هسته‌ای متهم کرد. او همچنین به جنگ‌های گذشته آمریکا در منطقه اشاره کرد و مدعی شد که تصمیم به خروج از افغانستان تصمیم درستی بوده است.
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر گفت آمریکا و متحدان آن باید مطمئن شوند که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند.
حمایت آمریکا از اوکراین ادامه خواهد یافت
بایدن در ادامه بدون اشاره به نقش آمریکا در بحران‌های کنونی در جهان مدعی شد: «باید در مقابل خشونت ایستاد. زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، بسیاری کنار ایستادند، اما من و کامالا هریس (معاون رئیس‌جمهور آمریکا)، درک کردیم که حمله روسیه به اوکراین، به مثابه حمله به همه ارزش‌های سازمان ملل است و آمریکا به حمایت اوکراین شتافت و بسته‌های مالی، نظامی و بشردوستانه گسترده‌ای در اختیار این کشور قرار داد. امروز، از همه کشورها می‌خواهم در دفاع از اوکراین بایستند.»
او مدعی شد: «خبر خوب این است که پوتین (رئیس جمهور روسیه) در جنگ خود علیه اوکراین شکست خورده است. او به‌دنبال نابودی اوکراین بود و اوکراین همچنان پابرجاست. پوتین به‌دنبال تضعیف ناتو بود و اکنون، این پیمان از همیشه قدرتمندتر و عظیم‌تر است. اما ما نمی‌توانیم تسلیم شویم. دنیا باید مجددا تصمیم‌گیری کند که آیا به اوکراین برای پیروزی خود و بازپس‌گیری آزادی خود کمک‌ خواهد کرد یا کنار بایستند و اجازه دهد یک کشور نابود شود. ما نباید خسته شویم و حمایت آمریکا از اوکراین تا پیش از پیروزی آن، متوقف نخواهد شد.»
زمان آتش‌بس در غزه فرا رسیده
او افزود: «هزاران فلسطینی، از جمله امدادرسان‌های سازمان ملل کشته شده‌اند. خانواده‌های بیشماری آواره شده‌اند و درحال تجربه شرایط انسانی بسیار دشواری هستند. آنها خواستار این جنگ که حماس آغاز کننده آن بوده نبوده و نیستند. من درحال تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا هستم. اکنون زمان آتش‌بس فرا رسیده و طرفین باید روی شرایط نهایی آن، به توافق برسند و ضمن تضمین امنیت اسرائیل، غزه را از چنگال حماس آزاد کنند.»
جنگ فراگیر به نفع هیچکس نیست
بایدن مدعی شد: «از هفت اکتبر، ما در تلاش بودیم تا از وقوع جنگی فراگیر در منطقه جلوگیری کنیم، اما حزب‌الله به جنایات حماس در هفت اکتبر پیوست و حملات خود علیه اسرائیل را آغاز کرد و با گذشت تقریبا یکسال، بسیاری از ساکنین مرز لبنان و اسرائیل، آواره باقی‌مانده‌اند. جنگی تمام‌عیار به نفع هیچکس نیست و با وجود شدت گرفتن تنش‌ها، راهکاری دیپلماتیک همچنان ممکن است.»او افزود: «راهکار دیپلماتیک، تنها راهکار ممکن برای بازگشت شهروندان به خانه‌های خود است و ما درحال تلاش برای دستیابی به این راهکار دیپلماتیک هستیم.»
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به موضوع ایران گفت: «همراه با یکدیگر، ما باید مطمئن شویم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند».

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه