روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

در افتتاحیه و اختتامیه؛

ادای احترام جشنواره توکیو ۲۰۲۴ به مارچلو ماسترویانی و سامورایی‌ها

 یک فیلم مهیج سامورایی جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۴ را افتتاح می‌کند و فیلم اختتامیه هم به احترام صدمین سالگرد تولد مارچلو ماسترویانی انتخاب شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو فیلم اکشن سامورایی «۱۱ شورشی» را به عنوان فیلم افتتاحیه سی و هفتمین دوره خود انتخاب کرد. کارگردانی این فیلم بر عهده شیرایشی کازویا است و فیلم برگرفته از فیلمنامه‌ای است که چند دهه پیش کاساهارا کازوئو فیلمنامه نویس بزرگ فقید و نویسنده «یاکوزای ژاپنی» و «نبردهای بدون افتخار و انسانیت» نوشته است.
این جشنواره همچنین اعلام کرد کارش را با نمایش کمدی فرانسوی-ایتالیایی «مارچلو میو»، به کارگردانی کریستف اونوره و با بازی کیارا ماسترویانی از خانواده مشهور سینمای اروپا، که امسال یکی از اعضای هیئت داوران اصلی مسابقات توکیو نیز است، به پایان می برد.
«۱۱ شورشی» که استودیوی ژاپنی «تویی» تولید کننده آن است، قرار است با توجه به موفقیت بزرگ «شوگان» و توجه دوباره به سینمای اکشن سامورایی، در آمریکا هم اکران شود. بازیگران محبوب ژاپنی شامل تاکایوکی یامادا و تایگا ناکانو بازیگران این فیلم هستند.
داستان این فیلم در بحبوحه جنگ بوشین، یکی از شدیدترین نبردها در تاریخ ژاپن می‌گذرد و درباره یک جوخه سامورایی است که باید یک ماموریت انتحاری برای دفاع از یک قلعه را انجام ‌دهند. در خلاصه داستان رسمی آمده است: وقتی منافع قبیله شیباتا، شوگونات قدیمی و دولت جدید با هم برخورد می‌کنند، نبرد قهرمانانه آنها آغاز می‌شود.
شوزو ایچیاما مدیر برنامه‌ریزی جشنواره توکیو گفت: این فیلم از سنت درام‌های تاریخی که «تویی» زمانی در آن حرف اول را می‌زد ریشه گرفته و توانایی سینمای معاصر ژاپن را از هر جنبه، از سکانس‌های اکشن گرفته تا طراحی صحنه به نمایش می‌گذارد.
فیلم اختتامیه «مارچلو میو» اولین بار در بخش رقابت جشنواره کن امسال به نمایش درآمد. در این فیلم کیارا ماسترویانی بازیگر فرانسوی نقش شخصیتی را بازی می‌کند که به پدر واقعی خود، نماد سینمای ایتالیا، مارچلو ماسترویانی بازیگر «هشت و نیم» و «زندگی زیبا» بدل می‌شود. در این فیلم مادر واقعی او، کاترین دونو نیز حضور دارد.
از این فیلم به عنوان یک اثر منحصر به فرد یاد شده که هم ادای احترامی به مارچلو ماسترویانی است و هم به عنوان یک فیلم تجربی که در آن بسیاری از بازیگران فرانسوی، از جمله کیارا ماسترویانی، بازیگر اصلی آن، با نام واقعی خود ظاهر می شوند و مرز بین خود واقعی و داستانی چهره‌ها را محو می‌کند.
ایچیاما تاکید کرد که این فیلم برای پایان دادن به جشنواره امسال و به مناسبت صدمین سالگرد تولد مارچلو ماسترویانی (زاده ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۴)، انتخابی عالی است. سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۴ از ۲۸ اکتبر تا ۶ نوامبر(۷ تا ۱۶ آبان) برگزار می‌شود و فهرست فیلم‌های حاضر در این دوره ۲۵ سپتامبر رونمایی می‌شود.

رونمایی از چهلمین فیلم کلیت ایستوود ۹۴ ساله
 چهلمین و جدیدترین ساخته کلینت ایستوود با عنوان «قاضی شماره دو»به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره موسسه فیلم آمریکا انتخاب شد.
این درام حقوقی توسط کمپانی برادران وارنر ساخته شده و «نیکلاس هولت» و «تونی کولت» نقش‌های اصلی را بازی می کنند و «ایستوود» بر اساس فیلمنامه‌ای از «جاناتان آبرامز» کارگردانی آن را برعهده داشته و همچنین در کنار «آدام گودمن»، «تیم مور»، «جسیکا مایر» و «مت اسکینا» این پروژه را تهیه کنندگی کرده است.
فیلم «هیات منصفه شماره ۲» در طول یک محاکمه قتل اتفاق می‌افتد و داستان یک اعضای هیات منصفه (نیکلاس هولت) را دنبال می کند که متوجه می شود ممکن است باعث مرگ قربانی شده باشد. او باید تصمیم بگیرد که آیا هیات منصفه را برای نجات خود تحت تاثیر قرار دهد یا حقیقت را فاش کند و خود را تحویل دهد. «تونی کولت» در نقش دادستان بازی می‌کند.
سی و هشتمین جشنواره موسسه فیلم آمریکا (AFI) از ۲۳ تا ۲۷ اکتبر (دوم تا ششم آبان) برگزار می‌شود.
 «ایستوود» در طول دوران فعالیت سینمایی خود که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینما قرار بگیرد و هم در عرصه کارگردانی به دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی دست یابد.
او در ۳۱ می ۱۹۳۰ در سانفرانسیکو متولد شد و پیش از ورود به ارتش، کارگری می کرد. در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان خدمت در ارتش در سودای صنعت سرگرمی به لس‌آنجلس رفت و گرچه هیچ تجربه حرفه‌ای در عرصه بازیگری نداشت اما کمپانی یونیورسال با او قرار داد امضاء کرد و پس از چند نقش کوتاه، در سریال موفق «پوست خام» در نقش یک کابوی به نام «رودی یتس» بازی کرد که این مجموعه تلویزیونی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ به روی آنتن رفت.
ایستوود پس از آن، در سه فیلم وسترن اسپاگتی بازی کرد که این فیلم‌ها به موفقیت بزرگی دست یافتند تا او یه یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما تبدیل شود. او در سال ۱۹۷۱ نیز توانست در اولین تجربه کارگردانی خود فیلم «میستی را برایم پخش کن» را مقابل دوربین ببرد که با بودجه ۷۲۵ هزار دلاری به فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار دست یافت.  این بازیگر و کارگردان آمریکایی در سال ۱۹۹۲ نیز با ساخت فیلم «نابخشوده» که وسترنی متفاوت بود چهار جایزه مهم اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و اسکار نقش مکمل مرد را و همچنین جایزه گلدن گلوب را برای بهترین کارگردانی کسب کرد.
«ایستوود» در سال ۲۰۰۴ نیز فیلم «عزیز میلیون دلاری» را ساخت و این فیلم در نهایت موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی زن (هیلاری سوانک) و بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن) شد.
از دیگر ساخته‌های «ایستوود» می‌توان به «رودخانه مرموز»، «دارشان بزن»، «یاقی، خوزیس والز»، «فرار از آلکاتراز»، «فایرفاکس»، «در خط مقدم»، «پرچم‌های پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوجیما» اشاره کرد.
آخرین فیلم این کارگردان کهنه‌کار پیش از «قاضی شماره دو» فیلم نئو وسترن با عنوان «ماچوی گریان» بود که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه