روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

دولت پزشکیان؛ همگرایی در خارج، وفاق در داخل

 سفر سه روزه رئیس جمهور به کشور عراق، منتج به حضور در ۶ شهر عراق از جمله بازدید از بصره و اربیل برای اولین‌بار و امضای چهارده تفاهمنامه ارزشمند شد.
برادری مردمان عراق و ایران واقعیتی است که شاید کمتر نظیری در سرتاسر جهان داشته باشد. راهپیمایی اربعین حسینی و پذیرایی و مهمان نوازی عراقی‌ها از جمعیت میلیونی ایرانیان عاشق امام حسین (ع) یکی از نمودهای دوستی هزاران ساله ایران و عراق است.
سفر سه روزه مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق نیز به جلوه ای جدید از این برادری و مهم تر از آن دیپلماسی عمومی موفق دولت در قبال همسایگان بدل گشته است.
اندیشمندان روابط بین الملل در بیان اشکال و شیوه های نوین دیپلماسی با تمرکز بر دیپلماسی عمومی، این عرصه را یکی از مهم ترین وجوه ارتباط میان یک دولت و ملتی دیگر می دانند.
در دیپلماسی عمومی برخلاف شکل رسمی دیپلماسی که میان دو دولت برقرار است، این بار ارتباط با ملتی دیگر شکل می گیرد. به زبان دیگر با استفاده از وجوه و شیوه‌های دیپلماسی عمومی علاوه بر دولت هدف، ملت آن نیز از پیام صلح، دوستی، برادری و همکاری کشورمان آگاه شده و نقطه کانونی هدف دیپلماسی قرار میگیرند.
به این ترتیب دیپلماسی عمومی اصلی ترین کلید واژه اولین سفر خارجی رئیس جمهور کشورمان به شمار می آید.
بازدید رئیس جمهور از اربیل و سلیمانیه و دیدار با مقامات و مردم کرد اقلیم شمال عراق که برای اولین بار در تاریخ معاصر روابط دو کشور اتفاق افتاد، پاسخ رئیس جمهور به پرسش رسانه کرد به زبان کردی و دیدارهای صمیمانه پزشکیان با نچیروان بارزانی و مسعود بارزانی منجر به اذعان اکثریت تحلیلگران درباره نتایج درخشان این سفر در حوزه دیپلماسی عمومی شد.
رئیس جمهور همچنین با درک اهمیت دیپلماسی عمومی در آینده روابط منطقه ای و روابط بین المللی ایران، با سفر به بصره و دیدار با عشایر عرب مناطق جنوب عراق، پیام برادری و علاقه ایران را به آنان رسانده و فصل جدیدی را از روابط دوستانه کشورمان با عشیره ها و قبایل عرب عراق گشود.
پزشکیان با استفاده از فرصت بی نظیر این سفر برای رساندن پیام مظلومیت مردم فلسطین در غزه، در سخنرانی های خود در عراق، با یادآوری بی عملی کشورهای اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت شرمبار برخی از کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی را به مقابله با جنایات این رژیم فرخواند.
پزشکیان در همین زمینه در دیدار اعضای چهارچوب هماهنگی تشکل‌های شیعیان عراق، یکی از پیام‌های سفر خود به عراق را اعلام وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کشورهای اسلامی با هم متحد باشند، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی به این راحتی جرات نمی‌کنند مسلمان‌ها را بمباران کنند و بعد هم با فریبکاری در دنیا ادعا کنند مدافع حقوق بشر و دموکراسی هستند.
پزشکیان در سفر سه روزه خود با حضور در عتبات مقدسه و حرم های مطهر حضرت علی (ع) در نجف، امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در کربلا و امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین، سنت همیشگی حاکمان ایران در عرض ارادت و خاکساری در برابر اهل بیت عصمت و طهارت را به جای آورد.
سفر به عتبات عالیات، علاوه بر این به فرصتی برای دیدار و رایزنی با زعما و بزرگان شیعیان عراق و توسعه و تعمیق روابط شیعیان در ایران و عراق بدل گشت.
سفر ۳ روزه رئیس جمهور به عراق علاوه بر شکوفایی دیپلماسی عمومی کشورمان در قبال همسایگان، در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز عایدی های بسیاری را برای کشور به همراه داشت.
مسعود پزشکیان در همین راستا در بازگشت از سفر سه روزه به عراق در فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: اهدافی که در سفر سه روزه به عراق پیگیری کردیم، وحدت و انسجام بود؛ اینکه به یک زبان و نگاه مشترک با یکدیگر برسیم.
وی افزود: در ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مذاکراتی با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رؤسای مجلس و قوه قضائیه و احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور داشتیم و مطالب موردنظر خود را بیان کردیم؛ طرف عراقی هم نکات موردنظر خود را مطرح کرد.
رئیس جمهور ادامه داد: در این سفر ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و عراق به امضا رسید، اما آنچه مهم‌تر بود این است که مقرر شد برای رسیدن به زبان مشترک، تیمی از هر دو طرف برنامه‌های راهبردی بلندمدت را تدوین کنند که در سفرهای آتی برنامه‌های راهبردی آینده به امضا برسد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه