روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۵ شهريور - شماره 4672

دریافت نخستین سیگنال‌های ماهواره «چمران ۱»

پرتاب موفق ماهواره «چمران۱» نماد همکاري دولت و سپاه

  ماهواره تحقيقاتي «چمران۱» توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد و در مدار ۵۵۰ کيلومتري زمين قرار گرفت.
ماهواره «چمران۱» توسط گروه فضايي صنايع الکترونيک ايران (صاايران) با همکاري و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌هاي خصوصي دانش‌بنيان طراحي و ساخته شده است.
اين ماهواره اکنون با موفقيت در مدار ۵۵۰ کيلومتري زمين قرار گرفته است. ماموريت اصلي اين ماهواره تحقيقاتي تست سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري براي اثبات فناوري مانور مداري در ارتفاع و فاز است.
علاوه بر اين، ارزيابي زيرسامانه پيشرانش گاز سرد در سامانه‌هاي فضايي و عملکرد زيرسامانه‌هاي ناوبري و کنترل وضعيت از ماموريت‌هاي فرعي ماهواره «چمران۱» است.
«چمران۱» با ماهواره‌بري به نام «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شده که يک ماهواره‌بر سوخت جامد است و توسط متخصصان نيروي هوافضاي سپاه پاسداران طراحي و ساخته شده است. اين ماهواره‌بر در دومين عمليات مداري خود توانست عمليات مدارگذاري ماهواره «چمران۱» را با موفقيت به انجام برساند.
سردار سلامي: «چمران۱» نماد همکاري دولت و سپاه است
فرمانده کل سپاه در پيامي ضمن تبريک پرتاب موفق ماهواره تحقيقاتي چمران۱ و قرارگيري آن در مدار ۵۵۰ کيلومتري نوشت: اين دستاورد بزرگ و باشکوه يکي از جلوه‌هاي تجلي‌بخش همکاري «دولت» و «نهاد مقدس سپاه» در خلق يک رويداد و افتخار شکوهمند ملي و عبور از فضاي تحريم‌هاي گسترده است.
سردار سرلشکر حسين سلامي به امير سرتيپ عزيز نصيرزاده وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سيدستار هاشمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پرتاب موفق ماهواره تحقياتي چمران۱ آمده است: موفقيت ارزشمند و افتخارآفرين پرتاب «ماهواره تحقيقاتي چمران۱» و قرار گرفتن آن در مدار ۵۵۰ کيلومتري توسط «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» با همت و اراده مشترک گروه فضايي صنايع الکترونيک ايران و همکاري پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌هاي دانش‌بنيان که بيانگر عزم و اراده ايران و ايراني براي فتح قله‌هاي رفيع پيشرفت در حوزه فناوري‌هاي نوظهور و برتر در عصر نبرد فناوري قدرت‌هاي جهاني است، موجب مسرت و خرسندي آحاد همرزمان و همکاران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد.
در ادامه اين پيام آمده است: اين دستاورد بزرگ و باشکوه که يکي از جلوه‌هاي تجلي‌بخش همکاري «دولت» و «نهاد مقدس سپاه» در خلق يک رويداد و افتخار شکوهمند ملي است، نشان داد فرزندان رشيد و دانشمند اين سرزمين در عبور از فضاي تحريم‌هاي گسترده و ظالمانه بين‌المللي براي تامين الزامات و نيازهاي پيشرفت «ايران قوي» تحت هدايت‌هاي حکيمانه و دورانديشانه رهبر عظيم‌الشأن انقلاب اسلامي و فرماندهي کل قوا حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مد ظله‌العالي) لحظه‌اي غفلت نکرده و براي سرافرازي ملت و مملکت اسلامي شبانه‌روز خود را در ميدان جهاد و آفرينش صحنه‌هاي دل‌انگيز پيش‌برندگي کشور مصمم و استوار يافته‌اند. همچنين سردار اميرعلي حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجويان و استادان گفت: اين ماهواره باسرعت ۷.۵ کيلومتر بر ثانيه در مدار قرار گرفته است.
وزارت دفاع اعلام کرد: نخستین سیگنال‌های ماهواره «چمران ۱» دریافت شد.
براساس اعلام وزارت دفاع، ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» ساخت سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه