روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۱ شهريور - شماره 4670

کارشناس سیاسی در گفت و گو با کائنات

طبقه متوسط جامعه زیر تلاطم‌های اقتصادی از بین رفته اند

 کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت: برای بازگشت به وضعیت قبل و احیای طبقه متوسط که طبقه مطالبه گر و پیش برنده کشور به سمت توسعه است نیازمند توسعه اقتصاد و توجه به احیای اولویت‌های مهم اقتصادی هستیم.
حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با کائنات در خصوص تبعات از بین رفتن طبقه متوسط جامعه و تهدیداتی که در صورت عدم توجه جدی به جلوگیری از این مقوله در پیش روی ماست، گفت: از بین رفتن طبقه متوسط در ایران متاسفانه خواسته یا ناخواسته از زمانی آغاز شد که در اقتصاد کشور انحرافاتی ایجاد شد؛ این انحراف به تدریج منجر به نابودی طبقه متوسط جامعه شد بنحوی که عده ای یک شبه ره صد ساله را پیموده ومیلیاردر شدند و عده زیادی از مردم جامعه به زیر خط فقر کشیده شدند.
وی در این باره یادآور شد: به این دلیل از بین رفتن و نابودی طبقه متوسط خط قرمز است چرا که بسیاری از افرادی که به زیر خطر فقر رفتند و جزیی از طبقه متوسط جامعه بودند در اصل تولید کنندگان ودارندگان سرمایه‌گذارهای خرد به شمار می روند که در طول سال های گذشته به دلیل تلاطم‌های اقتصادی و تحریم‌ها از بین رفته اند.
حسین کنعانی مقدم یادآور شد: برای بازگشت به وضعیت قبل و احیای طبقه متوسط که طبقه مطالبه گر و پیش برنده کشور به سمت توسعه است نیازمند توسعه اقتصاد و توجه به احیای اولویت‌های مهم اقتصادی هستیم، بنابراین دولت چهاردهم در این موضوع باید به جد وارد عمل شود.
کارشناس و تحلیلگر سیاسی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که دولت چهاردهم از زمان روی کار آمدن مورد اشاره قرار داده باز کردن مسیر برای ورود سرمایه ایرانیان خارج از کشور به اقتصاد ایران است اما بنده معتقدم در وهله اول به جای اینکه دنبال سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور باشیم باید سرمایه های خرد داخلی را با اعتماد سازی جذب کنیم و از این طریق درصدد خارج کردن مردم از زیر خط فقر و توسعه اقتصاد کشور باشیم.
 وی در این باره گفت: به دلیل عدم اطمینان به امنیت و سیاست گذاری های اقتصادی سرمایه های داخلی که در شرایط تحریمی می توانست زمینه ساز رشد وتوسعه اقتصاد کشور هستند مدام در حال فرارند، بنابراین به جای جذب سرمایه خارجی بهتر است در اولین قدم به مردم اطمینان داده شود تا سرمایه های آنها در اقتصاد به کار گرفته شود.
حسین کنعانی مقدم تاکید کرد: در صورتی که سرمایه های داخلی وارد بخش های مولد شوند آحاد مختلف جامعه از زیر خط فقر خارج می شوند و زمینه برای ترمیم فضای اقتصادی باز می شود. حسین کنعانی مقدم گفت: وقتی فضای اعتماد مردم به مسوولین ترمیم شود و ریسک سرمایه‌گذاری در کشور کاهش بیابد آن زمان سیاست های قوی دولت که منجر به اعتماد مردم و سرمایه های داخلی شده راه را برای ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور باز می کند.
وی افزود: در غیر این صورت اگر همه اهداف و برنامه‌های خود را روی این موضوع متمرکز کنیم که فقط سرمایه ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم قطعا این موضوع در میان مدت و اسرع وقت محقق نمی شود چرا که آنها به سادگی حاضر نیستند سیاست‌های متلاطم اقتصادی کشور را بپذیرند.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: باز کردن زمینه ها برای جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور در حالی که در داخل اعتماد آفرینی نشده و مردم زیر خط فقر هستند بیشتر جنبه شعاری دارد در حالی که اگر با اقدامات صحیح سرمایه اجتماعی که اعتقاد مردم به حاکمیت است زنده شود و به مردم اطمینان داده شود که مثلا برای ۵ سال آینده ثبات اقتصادی ایجاد می کنیم این موضوع زمینه ساز کاهش فقر و فلاکت در ایران می شود.
حسین کنعانی مقدم معتقد است: قطعا درون کشور حتی در شرایط تحریمی به قدری سرمایه وجود دارد که با آن بتوان گام های بلند رشد و رونق اقتصادی و حمایت از اقشار ضعیف را برداشت، هر چند همواره باید مشتاق جذب سرمایه های خارجی باشیم اما طی کردن درست راه برای تحقق این امر بسیارمهم است.
 حسین کنعانی مقدم در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: ایجاد اطمینان و ثبات در اقتصاد مقوله بسیار مهمی است بنابراین دولت در وهله اول باید ناظر بر آن فعالیت‌ها و اقدامات اساسی و راهگشا را در دستور کار خود قرار دهد و راه را برای ایجاد اطمینان در مردم و احیای طبقه متوسط برای رشد و رونق اقتصاد ایران باز کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه