روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور - شماره 4669

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله خبرداد:

طراحی و پیاده‌سازی سامانه اطلاعات خطوط لوله در مناطق نفتخیز جنوب

  علیرضا یزدانی کچویی، معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله با حضور در جمع خبرنگاران از طراحی و پیاده‌سازی سامانه اطلاعات خطوط لوله در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبرداد و اظهار کرد: برقراری نظام انسجام خطوط لوله نیازمند اطلاعات احداث، فرایندی، مکانیکی و ... خطوط لوله در نواحی مختلف است، لذا سامانه‌ای با کارکرد جمع‌آوری اطلاعات خطوط لوله طی پیگیری‌های مکرر معاونت برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طراحی و راه‌اندازی شد.
یزدانی کچویی عنوان کرد: بنا بر پیگیری‌های مکرر معاونت برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله، اطلاعات خطوط توسط شرکت‌های بهره‌بردار در سامانه مربوطه ثبت شد و صحت‌سنجی اطلاعات وارده از سوی این معاونت صورت گرفت.
معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله بیان کرد: به دلیل قدمت بالای برخی خطوط لوله اطلاعات دقیقی برای آن‌ها در دسترس نبود و باید از منابع مختلف بهره‌گیری می‌شد. وی از ثبت 100 رشته « هزار کیلومتر» خط لوله در این سامانه خبرداد و افزود: در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، می‌توانیم ادعا کنیم که تمامی اطلاعات مربوط به خطوط لوله اصلی، صادراتی، پتروشیمی و پالایشگاهی در این سامانه ثبت شده است.
یزدانی کچویی ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بالغ بر 30 هزار کیلومتر خط لوله در اختیار دارد که بخشی از آن زیرزمینی و بخش دیگر روزمینی و جریانی است، اطلاعات خطوط لوله جریانی پراکنده‌تر بود که اکنون در حال جمع‌آوری آن جهت تکمیل سامانه هستیم. معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله خاطرنشان کرد: تا این لحظه اطلاعات حدود 500 رشته خط لوله در مساحت «8 هزار و 600 کیلومتر « به سامانه افزوده شده است و در حال تغذیه اطلاعات 23 هزار کیلومتر خط لوله از طریق شرکت‌های بهره‌بردار با نظارت معاونت انسجام خطوط لوله هستیم.
یزدانی کچویی از تعریف پروژه نمونه آزمایشی (Pilot) برای تطبیق سامانه فعلی اطلاعات خطوط لوله با استاندارد بین المللی PODS خبرداد و گفت: بدین منظور دو رشته خط لوله تعریف شد و الگوی داده‌ای با استفاده از ظرفیت مشاور، پیاده سازی و تطبیق داده شد در نهایت شناخت خوبی نسبت به استاندارد بین المللی PODS حاصل شد.
وی ابراز داشت: استاندارد بین المللی PODS اطلاعات ضروری خطوط لوله را فهرست می‌کند و طی تطابقی که با سامانه‌های داخلی صورت می‌گیرد، اطلاعات ضروری و اختیاری را اولویت‌بندی می‌کند؛ با بهره‌گیری از این استاندارد دریافتیم که سامانه ثبت اطلاعات خطوط لوله که از سوی مناطق نفتخیز جنوب طراحی و اجرا شده نیز همخوانی بسیار زیادی با این استاندارد دارد. معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله در پایان اظهار کرد: در نظر داریم که این الگوی استانداری را با راهکارهای خاص پیاده‌سازی کرده و اطلاعات خطوط لوله را مطابق الگوهای استانداری ثبت کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه