روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور - شماره 4669

تاملی بر شایسته سالاری

 مجید لواسانی- امید به حاکمیت «انسان‌های صالح» در آینده ای روشن و استقرار عدالت و صلح فراگیر و  همگانی، امری فطری است. همة افراد، براساس فطرت ذاتی خود، به امید روزی هستند که جهان در پرتو هدایت‌های انسانی شایسته و با تأیید و عنایت پروردگار هستی، از بیداد و تباهی رهایی یافته، از نا بسامانی ها، ناامنی‌ها و تیره‌روزی ها خلاص شود و سرانجام به صلح و صلاح نایل آید.
توجه به مقوله حاکمیت نخبگان و قرار گرفتن انسان‌های شایسته و توانمند در مناصب سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی یکی از موضوعات مهم و راهبردی در توسعه و پیشرفت هر نظام سیاسی و فکری است. هر نظام سیاسی که پیشرفت و تعالی را برای خود هدف‌گذاری کرده باید تلاش کند شایسته‌ترین‌ها و توانمندترین‌ها را در عرصة قدرت سیاسی شناسایی و به کارگیرد و پیشبرد امور را به آن‌ها بسپارد. اگر نخبگان و کارگزاران حکومتی، از شایستگی و هوشمندی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود برخوردار باشند بی‌شک می‌توان امیدوار بود که هم به چشم‌اندازهای ترسیم شده و هم به پیشرفت مادی و معنوی و استقرار رفاه و عدالت که از جمله اساسی‌ترین آرمان‌های بشری هستند دست یافت و هم زمینه‌ها و بسترهای لازم برای نیل به تمدن‌سازی نوین اسلامی را تمهید کرد.
حقوق اداری در سالهای اخیر با مفاهیم بدیعی پیوند خورده است. این شاخه از حقوق دیگر مانند گذشته تنها نقش بازدارنده و محدودکننده ندارد. بلکه با موضوعات جدیدی چون نظام شایسته سالار، حکمرانی خوب، اثربخشی، کارآمدی، هدفمندی و نظایر آن ارتباط یافته؛ و به نوبه خود، جهت اداره شایسته جامعه در پرتو قوانین مدیریتی تلاش می کند. بر اساس پیش فرض ها،شایستگی نیازمند استمرار و توسعه است که به افزایش انگیزه و مسئولیت پذیری منجر می گردد؛ که ماحصل آن ما را به سلامت نظام حقوق اداری نزدیک تر می کند . استقرار نظام شایسته سالاری در سازمان ها سبب رضایت شغلی، شکوفایی استعدادها، وفاداری و تعهد کارکنان به کار و سازمان می شود. توجه به آموزههای اسلامی می تواند راهگشای جامعه ما برای برای رفع ناهنجاریهای ناشی از عدم رعایت عدالت در سازمان ها و پیاده سازی نظامی کارا مبتنی بر شایسته سالاری باشد.
در حکومت اسلامی، تصدی همه پست ها و مناصب؛ به ویژه آن هایی که به سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های کلانِ نظام اسلامی مربوط می شود، بایستی بر اساس اصل شایسته سالاری صورت پذیرد و ترتیبی اتخاذ شود که شایسته ترین ها در این مناصب قرار گیرند. از منظر اسلامی، شایستگی را می توان مرکّب از دو مؤلفه اصلی تقوا و تخصص دانست. بر این اساس، رعایت و حاکمیت اصل شایسته سالاری در حکومت اسلامی ایجاب می کند برای ورود افراد به جایگاه های مهم سیاست گذاری و تصمیم گیری، نظامی طراحی شود که از میان افراد واجد صلاحیت، حتی المقدور با تقواترین و متخصص ترین (شایسته ترین) آن ها در آن منصب قرار گیرد.
قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۸۶ با سه هدف اصلی «یکپارچه‌سازی نظام اداری و استخدامی»، «کوچک‌سازی دولت» و «شایسته‌سالاری» به تصویب رسید. این قانون در پی آن بود تا چندگانگی موجود در نحوه استخدام و ورود به خدمت، نظام پرداخت‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی را از بخش دولتی خارج کند. همچنین حوزه فعالیت بخش دولتی را تعریف کرده و این حوزه را هم از لحاظ حیطه فعالیت‌ها و هم بدنه تشکیل‌دهنده یعنی کارکنان دولت، کوچک کند و درنهایت، تخصص‌گرایی و شایسته‌سالاری در دستگاه‌های اجرایی مستقر شود.  آیا اهداف پیش‌گفته آن‌چنان‌که باید و شاید در نظام حقوقی کشورمان محقق شده است؟


لزوم تسریع ثبت‌نام
رانندگان متقاضی
 سرویس مدارس تهران
  مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بر ضرورت تسریع ثبت‌نام رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی برای سال تحصیلی جدید تأکید کرد.
شادی مالکی درباره شرکت‌های متقاضی ارائه خدمات حمل و نقل دانش آموزی اظهار کرد: ما برای رفع دغدغه‌های والدین دانش آموزان، ساماندهی هرچه بهتر سرویس مدارس و ارتقای کیفیت حمل و نقل دانش‌آموزی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی به مصوبه هیأت وزیران و آیین‌نامه اجرایی حمل‌ و نقل دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران به‌ عنوان مرجع صدور مجوز در حوزه شرکت‌های متقاضی خدمات رانندگان و ناوگان دانش‌آموزی اقدامات لازم را صورت داده و تمامی متقاضیانی که نسبت به ارائه مدارک و اسناد ابلاغی در آیین نامه های یاد شده اقدام کرده اند پس از بررسی های لازم تأیید و امکان ارائه خدمات به والدین را دارند.
مالکی با اشاره به نزدیکی ماه مهر از مدیران عامل شرکت های متقاضی ارائه دهنده خدمات حمل و نقل دانش آموزی خواست تا به فرایند ثبت نام رانندگانی که متقاضی ارائه سرویس مدرسه هستند، در سامانه وزارت کشور سرعت ببخشند.
بر اساس گزارش سایت شهر، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار امیدواری کرد که با همکاری و همدلی بین بخشی، اقدامات موثری برای تخصیص ناوگان حمل و نقل دانش آموزی و خدمات رسانی موثر سرویس مدرسه برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ به والدین و دانش آموزان تهرانی صورت گیرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه