روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور - شماره 4668

حاشیه سود پالایشگران آسیایی به پایین‌ترین رقم از ۲۰۲۰ رسید

  حاشیه سود پالایشی در آسیا در پی افزایش عرضه فرآورده‌های نفتی پس از پایان اوج تقاضا در تابستان، پایین‌ترین سطح فصلی از سال ۲۰۲۰ را ثبت کرد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مقام‌های صنعتی و تحلیلگران گفتند که با افزایش عرضه گازوئیل و بنزین پس از پایان اوج تقاضا برای سفر در تابستان، حاشیه سود پالایشگاه‌های آسیا، منطقه‌ای که بیشترین سهم را در رشد تقاضای جهانی نفت دارد، به پایین‌ترین سطح فصلی خود از سال ۲۰۲۰ تاکنون رسید.
پایداری حاشیه‌های سود ضعیف می‌تواند پالایشگاه‌ها را به کاهش دوباره تولید وادار کند که این کاهش‌ها به دوره‌ای از کاهش‌ها در اوایل سال جاری میلادی،  زمانی که حاشیه‌ها و تقاضا برای نفت خام در آسیا پایین‌ بود، اضافه می‌شود.
آمریتا سن، بنیان‌گذار و مدیر تحقیقات در مؤسسه مشاوره انرژی اسپکتس، دراین‌باره گفت: پالایشگران آسیایی ازجمله چین، از ماه مه روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش داده‌اند.
وی افزود: پیش‌تر برآورد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را برای سه ماه چهارم داشتیم و به‌طور بالقوه افت روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای هم براساس اوضاع حاشیه سود کنونی، در پیش‌بینی‌ها گنجانده شده است.
داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان داد که حاشیه‌های پالایشی پیچیده در سنگاپور این هفته یک دلار و ۶۲ سنت به ازای هر بشکه کاهش یافت و میانگین آن در هفته نخست سپتامبر نسبت به دوره مشابه در ماه گذشته میلادی ۶۸درصد افت نشان می‌دهد.
*تقاضای بنزین تابستانی در آمریکا کُند شد
حاشیه سود پالایشی در آسیا در پایین‌ترین سطح فصلی از سال ۲۰۲۰ قرار دارد و زودتر از حد معمول به پایین‌ترین سطح رسیده است؛ زیرا مصرف بنزین تابستانی ایالات‌متحده آمریکا رو به کاهش گذاشته، درحالی‌که رکود اقتصادی چین هم تقاضا را کاهش داده است.
حاشیه سود گازوئیل در آسیا نزدیک به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه خود است، درحالی‌که تخفیف‌های نقدی برای گازوئیل با سولفور ۱۰ پی‌پی‌ام به پایین‌ترین حد در چهار سال اخیر رسیده است.
کی وای لین، سخنگوی پتروشیمی فورموسا، به رویترز گفت: تقاضای کنونی گازوئیل در اروپا بسیار ضعیف است.
وی افزود: پالایشگاه‌های شمال شرق آسیا به‌دلیل سطح بالای ذخیره‌سازی‌ها تحت فشار هستند، زیرا نفت آن‌ها به‌جز مقاصد منطقه‌ای مانند سنگاپور و استرالیا مقصد دیگری برای عرضه ندارند.
*افزایش ذخیره‌سازی‌های گازوئیل در اروپا
بازرگانان از ژوئن حجمی بی‌سابقه از محموله‌های گازوئیل را روی نفتکش‌های غول‌پیکر از آسیا به غرب منتقل کرده‌اند و این موضوع به افزایش ذخیره‌سازی‌ها در اروپا افزوده است.
ویکتور یانگ، تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره چینی جی‌لی‌سی، دراین‌باره گفت: در چین، تقاضای ظاهری گازوئیل در هفت ماه نخست امسال ۳درصد کاهش یافته است.
وی افزود: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پالایشگاه‌های بزرگ سینوپک و پتروچاینا گزارش داده‌اند فروش سالانه در نیمه نخست کاهش شدیدی داشته است.
تحلیلگر ارشد شرکت مشاوره چینی جی‌لی‌سی تصریح کرد: فروش در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، که به‌طور معمول ماه‌های اوج مصرف گازوئیل در چین هستند، ممکن است ناامیدکننده باشد.
تولید در پالایشگاه‌های نفت چین طی ماه ژوئیه به کمترین رقم از اکتبر ۲۰۲۲ رسیده است، درحالی‌که سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا، اعلام کرده است که قصد دارد مقدار بهره‌گیری از ظرفیت تولید خود را در نیمه دوم نسبت به نیمه نخست ثابت نگه دارد.
*ثبت پایین‌ترین قیمت بنزین در آسیا طی ۳ سال اخیر
داده‌های گروه بورس اوراق بهادار لندن نشان داد قیمت بنزین در آسیا طی این هفته به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است و فاصله قیمتی به پایین‌ترین حد خود از اکتبر رسید. لین گفت: فورموسا به‌تدریج مقدار بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی خود را پیش از آغاز اجرای عملیات تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده در اواسط سپتامبر کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: پالایشگاه فورموسا طی این هفته روزانه ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار بشکه نفت خام فرآوری می‌کند، درحالی‌که در ماه اوت این رقم ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار بشکه در روز بود. یکی از مقام‌های یکی از پالایشگاه‌های کره‌ جنوبی در حال اجرای یک برنامه تولید انعطاف‌پذیر با هدف تأمین عرضه پایدار به‌منظور پاسخ‌گویی به افزایش تقاضای نفت حرارتی و سوخت جت در سه ماه چهارم است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه