روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۹ شهريور - شماره 4668

گلدمن ساکس: افزایش عرضه اوپک‌پلاس از دسامبر آغاز می‌شود

  بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که هشت عضو اوپک‌پلاس از دسامبر تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه خود را آغاز می‌کنند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که هشت عضو ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس)، تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه خود را از دسامبر ۲۰۲۴ آغاز خواهند کرد. هشت عضو اوپک‌پلاس پس از مشاهده افت اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از برگزاری نشستی ویدئوکنفرانسی تصمیم گرفتند تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه (افزایش تدریجی عرضه) اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را دو ماه، یعنی تا دسامبر، به تعویق بیندازند. گلدمن ساکس پیش‌بینی خود برای  قیمت نفت خام برنت را ۷۰ تا ۸۵ دلار برای هر بشکه و برآوردش برای نفت خام شاخص برنت در دسامبر ۲۰۲۵ را روی ۷۴ دلار در هر بشکه حفظ کرد. این بانک سرمایه‌گذاری انتظار دارد آثار به‌تعویق‌افتادن افزایش​​ عرضه اوپک‌پلاس در ماه‌های آینده با کاهش آثار ضعف تقاضای چین و بهبود سریع‌تر از حد انتظار عرضه لیبی، متعادل شود. گلدمن ساکس اعلام کرد که ما همچنان ریسک‌های محدوده ۷۰ تا ۸۵ دلاری خود را با توجه به ریسک‌های کاهش تقاضا ناشی از ضعف تقاضا در چین و تنش‌های تجاری احتمالی محتمل می‌بینیم.

معاون وزیر صمت تاکید کرد؛
لزوم تنوع در تولید گریدهای پتروشیمی
 معاون وزیر صمت گفت: درخواست شرکت‌های پایین‌دستی افزایش تولید، تنوع در گریدهای جدید، عرضه اعتباری جهت اتحاد استراتژیک در بالادست و پایین دست بوده چراکه این روند به نفع اقتصاد ملی است.
محمدمهدی برادران در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به اشتغالزایی بالای صنعت پتروشیمی، گفت: صنعت پتروشیمی صنعت اشتغالزایی بوده اما این اشتغالزایی در پایین دست بیشتر است. معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه اگر به جای خام فروشی در تولید گریدها تنوع داشته باشیم حداقل نسبت به قیمت پایه گمرکی دو برابر ارزش افزوده خلق خواهیم کرد، گفت: متوسط ارزش محصولات پتروشیمی ۷۰۰ دلار در هر تن است، در حالی که همین محصولات با نرخ تنی ۱۳۰۰ دلار وارد می شود. وی افزود: اگر به جای صادرات روی کاهش واردات محصولات برنامه ریزی کنیم، ۲ برابر ارزش افزوده خلق می شود. برادران با بیان اینکه یکی از چالش های پایین دست سرمایه در گردش است، گفت: سال گذشته ۷۸ هزار میلیارد دلار و در ۴ ماه امسال ۳۳ هزار میلیارد دلار تسهیلات به صنایع پایین دست داده شد. به گفته وی محصولات عرضه و معامله شده در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۵ میلیون تن، سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ معادل ۷ میلیون تن بوده که این به معنای پرهیز از خام فروشی و حمایت از پایین دست است.

معاون وزیر تعاون خبر داد؛
فعال شدن بخش تعاون
برای کمک به رفع ناترازی برق
  معاون وزیر تعاون گفت: با ورود بخش تعاون به تولید برق، در قالب تعاونی‌های نیروگاهی تولید ۶۰۰ مگاوات برق برای ۳سال برنامه‌ریزی شده و قرار است ۲۰۰مگاوات برق درحوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدشود.
حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسئله ناترازی برق در سیما گفت: ما معتقدیم که در بخش تعاون می‌توانیم سهمی از این ناترازی را حل کنیم و برای آن برنامه نوشتیم. وی افزود: در ناترازی برق دو هدف داریم که یکی تأمین برق و دیگری بهبود وضعیت سه دهک جامعه در قالب تعاونی‌های فراگیر است؛ برای این دو هدف، سه مدل تدوین شده است. معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها شبکه سازی نیروگاه‌های خانگی است، گفت: این برنامه در حال ایجاد در کشور است. برنامه دیگر ایجاد مزارع نیروگاهی توسط تعاونی‌های فراگیر ملی که باید حداقل ۷۰ درصد اعضای آنها را سه دهک اول جامعه تشکیل دهند تا به این وسیله به این افراد کمک کنیم در قالب این تعاونی‌ها به توانمندسازی برسند.
ویس کرمی خاطر نشان کرد: در حوزه تعاون معتقدیم، مبتنی بر مدل تأمین مالی بخش تعاون می‌توان مسئله ناترازی را حل کرد، با این روش، اعضای شهرک‌های صنعتی که در حال فعالیت هستند در کنار هم یک تعاونی نیروگاهی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند و هر کدام از این‌ها یک سهمی را از سرمایه مورد نیاز تأمین خواهند کرد.
وی افزود: تأمین این سرمایه به این شکل است که بنگاه‌های فعال در این شهرک‌های صنعتی سهمی از این سرمایه را وارد تعاونی می‌کنند و از طرف دیگر ما در قالب دولت در کنار آنها، مبالغی را به عنوان تسهیلات بانکی تزریق می‌کنیم. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی کشور، تعداد ۳۰ شهرک صنعتی را شناسایی کرده است و ۱۰۲ مگاوات نیروگاه را نیز در دست ثبت و اجرا داریم.
ویس کرمی با بیان اینکه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته پیش رو تفاهم نامه‌ای را با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بانک توسعه تعاون منعقد خواهد کرد، گفت: ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک توسعه تعاون از محل خط اعتباری صرفاً به مسئله ناترازی برق اختصاص دارد. وی تشریح کرد: بر اساس طرح معاونت تعاون در مرحله اول مجموعاً تولید ۶۰۰ مگاوات برق را برای سه سال برنامه‌ریزی کردیم.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری شهرک‌های صنعتی در این طرح پرسود خواهد بود، افزود: اولاً برق تولیدی را به صورت تضمینی وزارت نیرو خریداری می‌کند و نکته مثبت دیگر اینجا است که وقتی آن شهرک صنعتی این نیروگاه را ایجاد کند، دیگر مطلقاً قطع برق توسط وزارت نیرو نخواهد داشت. این از تعهدات وزارت نیرو است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:
همکاری میان‌بخشی
 رمز عبور موفقیت‌آمیز از زمستان است
 معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه همکاری میان‌بخشی، رمز عبور موفقیت‌آمیز از زمستان است، گفت: رویکرد ما در شرکت ملی گاز ایران، نگاه به گذشته نیست، بلکه باید از گذشته‌ها برای نیل به اهداف خود در آینده تجربه‌اندوزی کنیم.
به گزارش کائنات و به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی در نخستین نشست ویدئوکنفرانسی با مدیران عامل و ارشد شرکت‌های گاز استانی، پالایشگاه‌ها و مناطق عملیاتی بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران مهم‌ترین، چابک‌ترین و دغدغه‌مندترین شرکت خدمت‌رسان کشور با رویکردی ملی و نگاه به‌سوی آینده است.
وی ادامه داد: قدردان اعتماد وزیر نفت هستیم که با انتصاب یکی از کارکنان شرکت ملی گاز به سِمت مدیرعاملی، اعتماد وزارتخانه به بدنه شرکت ملی گاز ایران را نشان داد و به‌طور طبیعی پاسخ این اعتماد، تلاش بیشتر به‌منظور تأمین پایدار گاز و خدمت‌رسانی مطلوب است.
معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اهمیت جایگاه سرمایه انسانی، ارتقای سطح وفاداری کارکنان را یکی از وظایف مهم مدیران خواند و تصریح کرد: نیروهای سازمان، بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما هستند و افزایش بازدهی سازمان فقط با بهبود عملکرد سرمایه انسانی امکان‌پذیر است، بنابراین با اتخاذ راهبردهای مربوط به سرمایه انسانی، می‌توان عملکرد بهتری را از کارکنان شاهد بود. توکلی با بیان اینکه شفافیت و صداقت در گفتار و عمل و رعایت اخلاق سازمانی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند فرد را به سازمان متبوع خود وفادار سازند، گفت: هیچ فاکتوری در یک سازمان، به‌اندازه وفاداری کارکنان نمی‌تواند در موفقیت آن نقش داشته باشد و شرکت ملی گاز ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.
وی در ادامه با اشاره به زمستانی که در راه است، اعلام کرد: هیچ عاملی به ‌اندازه همکاری بین‌بخشی بین ستاد، پالایشگاه‌ها، انتقال و توزیع نمی‌تواند به ما در عبوری آرام از زمستان پیش رو کمک کند. به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، نگاه ملی و کلان‌نگر سبب می‌شود با درک شرایط، موقعیتی مناسب را با کمترین محدودیت در گازرسانی به صنایع، برای آن‌ها فراهم کنیم. توکلی افزود: در این میان، نگاه شرکت‌های گاز استانی نیز باید نگاهی کلان و همسو با کمک به کشور و منافع ملی باشد و این نگاه کلان می‌تواند موفقیت شرکت ملی گاز ایران و مجموعه تأمین‌کننده انرژی را به ارمغان آورد.
وی با بیان اینکه باید با درک واقعیت‌های موجود، پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم، تأکید کرد: درواقع با به‌کارگیری مهارت‌ها، استعدادها و منابع لازم، به‌ویژه در حوزه سرمایه انسانی، باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که حرکت به‌سوی آینده‌ای مطلوب را به‌طور جهشی در چشم‌انداز خود داشته باشیم. معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر تعامل میان مدیران شرکت‌های گاز استانی و مسئولان استان‌ها یادآور شد: فراموش نکنید که در اینجا، وظیفه شما به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ صنعت گاز، مدیریت بر تعاملات است و نه مدیریت بر عملیات، تا از این طریق بتوانید بهترین نتیجه را عاید مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی کنید. توکلی با تأکید مجدد بر هماهنگی میان زبان و عمل مدیران گفت: مدیران عامل با شاخص‌های مختلفی سنجیده می‌شوند، پس برای رسیدن به اهداف سازمان، باید پیش از هر چیز به این شاخص‌ها دست یافت و روی بهبود آن‌ها کار کرد.
وی در پایان  با تأکید بر انجام بموقع فرایندها، سلامت‌محوری در عمل را نشانه بلوغ یک سازمان دانست و توضیح داد: باید از تکرار اشتباه‌ها پرهیز کنیم و همه توان خود را روی متعالی‌ساختن خود و سازمان خود بگذاریم تا هیچ خللی در امور جاری مملکت پیش نیاید.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه