روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور - شماره 4665

افکار عمومی آگاهی مناسبی نسبت به ثبت جهانی هگمتانه ندارد


   روابط عمومی سازمان گردشگری شهرداری همدان با بیان اینکه افکار عمومی آگاهی مناسبی نسبت به ثبت جهانی هگمتانه ندارد، گفت: لازم است با اجرای  زنجیره‌ای از برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی توجه مردم را بیش از پیش جلب کنیم.
پوریا هادیان   با اشاره به تشکیل ستاد گردشگری با موضوع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان، تصریح کرد: در این ستاد کم و کاستی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به بازرسان سازمان یونسکو ارائه می‌شود به طوریکه تلاش می‌شود بسته کاملی باشد و نظر مثبت یونسکو را جلب کند.
وی افزود: اقدامات عمرانی در حوزه ساماندهی و اصلاح مسیرها ومعابر با هدف جلب نظر و توجه مردم شهر نسبت به اهمیت موضوع ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان انجام شد و بازخوردی از فعالان فرهنگی در سطح شهر در این مورد گرفتیم. هادیان در ادامه با بیان اینکه افکار عمومی آگاهی مناسبی نسبت به این موضوع ندارد، تصریح کرد: حساسیت نیز به همان اندازه پایین است که لازم است با اجرای  زنجیره‌ای از برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی توجه مردم را بیش از پیش جلب کنیم.
فعالیت‌های فرهنگی اجرا شده روی بازرسان یونسکو هم تاثیر گذاشت
وی ادامه داد: طیف متنوعی از اقدامات برنامه‌ریزی شد اما بخشی از برنامه‌ها با شرایط مالی و اقتصادی فعلی امکان اجرایی شدن نداشت ولی بیشینه برنامه‌ها با کمک عزیزانی که بدون چشم‌داشت و صرفا به خاطر همدان و پیشینه آن و علاقه‌ای که به این خاک داشتند کاستی‌ها را برطرف و به اجرای برنامه‌های در سطح شهر کمک کردند.
هادیان با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی اجرا شده روی بازرسان یونسکو هم تاثیر گذاشت، گفت: هنگامی که یک گردشگر از یک اثر یا آثار شناخته شده‌ای با یک شهرت مشخص بازدید می‌کند فقط با آن اثر روبرو نیست بلکه عوامل دیگر از جمله ارتباط میزبان با گردشگر نیز بسیار مهم است و لازم است  به صورت مشخص و استاندارد در مورد ارتباط با گردشگر داخلی و خارجی، ارتباط سازنده که به استمرار بیانجامد آموزش تخصصی از طریق نهادی تخصصی ارائه شود چرا که افراد عادی و معمولی نمی‌توانند چنین مهارتی را آموزش دهند.
وی اضافه کرد: لازم است کالاهای دیگری نیز در محل‌های گردشگر پذیرداشته باشیم و به گردشگر ارائه کنیم، این کالا می‌تواند طیف گسترده‌ای از خدمات، مکان های اقامتی، تفریحی، مکان‌هایی که در آنها عرضه کالا و خدمات انجام می‌شود بصورت جذاب متناسب با ذائقه گردشگر باشد.
 وی در رابطه با اهمیت موضوع ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، بیان کرد: مکان‌های اقامتی‌، تفریحی‌ و اقتصادی‌ جای کار بسیاری دارند و ما فاصله زیادی تا حد مطلوب داریم و لازم است در زمان ورود گردشگر انتخاب‌های متنوع در دسترس او باشد تا زمان حضور گردشگر را در همدان بالا ببرد، چرا که یکی از عوامل اصلی و مهم در کوتاه بودن زمان حضور گردشگر در همدان نبود زیرساخت‌های کافی و مناسب است.
روابط عمومی سازمان گردشگری شهرداری همدان افزود: امیدواریم در کانون مهد تمدن قرار گرفتن شهر همدان به واسطه ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه سبب جذب سرمایه‌گذار به شهر همدان شود و فضای مساعد و مناسبی برای توسعه زیرساخت گردشگری ایجاد شود که در نهایت بتوانیم از حضور گردشگر بیشترین بهره را از لحاظ اقتصادی ببریم.
افکار عمومی آگاهی مناسبی نسبت به ثبت جهانی هگمتانه ندارد
ثبت جهانی به تنهایی نمی‌تواند حضور بیش از پیش گردشگر در همدان به ارمغان بیاورد
هادیان با اشاره به اینکه شهرداری همدان به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که مستقیما در حوزه سرمایه‌گذاری مجموعه مستقلی را زیر مجموعه خودش دارد، گفت: مجموعه‌ای از عوامل سبب شده سرمایه‌ها در همدان باقی نماند و نتواند تبدیل به زیرساختی برای جلب، جذب و رضایت گردشگر شود.
هادیان با بیان اینکه ثبت جهانی به تنهایی نمی‌تواند حضور بیش از پیش گردشگر در همدان به ارمغان بیاورد، بیان کرد: در بعد داخلی موضوع اثرگذار، اقتصاد است به طوریکه در تصمیم‌گیری گردشگر خارجی نیز هزینه‌ها، امکانات و زیرساخت‌ها تأثیرگذار است، جو حاکم جهانی، تحولات و روابطی که با دنیا داریم نیز بسیار اثرگذار است.
وی تعاملات سیاسی و اقتصادی در حضور گردشگر چه داخلی و چه خارجی در شهر همدان را  کاملاً تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: دولت‌ها برای شهروندان براساس سیاست‌های خود اطلاع‌رسانی و تبلیغات انجام می‌دهند و طبیعتاً دولت‌هایی که با ما دچار چالش هستند با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی گسترده‌ و بسیار قدرتمند خود حضور گردشگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
وی افزود: سعی کردیم زمینه‌ها را برای حضور گردشگر داخلی تسهیل کنیم و با تعاملی که با استان‌های همسایه برقرار کرده‌ایم به دنبال این هستیم با ارائه جاذبه‌ها و علاقه‌مندی‌هایی که ممکن است گردشگر داشته باشند آن‌ها را به سمت سفر به شهر همدان سوق بدهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه